Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Zikmund.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16656, komentáře < 7 dní: 323, komentářů celkem: 430006, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 576 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

rosmano
Willy
cizinec

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116713787
přístupů od 17. 10. 2001

Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Re: Re: Re: Sola Scriptura - bavme se tedy seriózně (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Neděle, 06. listopad 2011 @ 14:10:16 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já ti nevím, jestli vůbec mluvíme stejnou řečí;-)

Pokud někdo sestaví kánon z písem, získá tím autoritu nad písmem v daném kánonu?

Samotné sestavení kánonu je projevem přesvědčení, že ten, kdo ho sestavil, má autoritu vyšší než je ten kánon. Představ si, že bych tu napsal článek, kde bych vám oznámil, že jsem pod vedením Ducha svatého rozpoznal, že do kánonu (tj. mezi inspirované a závazné knihy věrně zvěstující Boha a Evangelium) patří x knih. Co bys na to řekl?

Protestanté mluví o tzv. normě normující a normě normované. Norma normující je ta, podle které se ostatní normy posuzují. Norma normovaná je ta, která je závislá na normě normující. A je snad nade vší pochybnost, že v případě stanovení kánonu Písma je normou normující ten, kdo o kánonu rozhodne, normou normovanou pak Písmo samotné. Je současně logicky nutné, aby norma normující časově předcházela normu normovanou. A tak tomu v případě Písma opravdu je. Napřed existoval vyvolený národ a následně začaly vznikat knihy Starého zákona. A až za hodně dlouho došlo k ustanovení kánonu Starého zákona (v případě židů někdy během druhého či ke konci třetího století; v případě křesťanů zhruba ve stejné době, i když potvrzující usnesení koncilů jsou až pozdějšího data). V případě Nového zákona také napřed existovala Církev, která začala produkovat knihy NZ. Tatáž církev pak spolu se SZ prohlásila tyto knihy za kanonické. Pro Církev je jedinou normou normující Ježíš a jím žité a hlásané Evangelium, jehož šířením, zvěstováním a výkladem Církev pověřil. Sola scriptura ale tvrdí, že normou normující je Písmo, což je nesmysl, protože by norma normovaná časově předcházela normu normující (Církev prostě prokazatelně existovala před tím, než byly vůbec sepsány knihy NZ, i před tím, než byl uznán nějaký kánon). I kdybychom tuto nesmyslnost na chvilku pominuli, máme tu problém druhý - Písmo jako norma normující totiž nutně vyžaduje nadřazenou normu normující, která stanoví, co to vlastně Písmo je. Většina židů si stanovila podmínky kanoničnosti, což znamená, že tyto podmínky jsou normou normující pro judaismus.

Leč ve vztahu k Písmu máme ještě druhou normu normující, která Písmo vykládá. Takže první norma normující určuje obsah Písma, druhá pak význam. Ve vztahu k zákonům jsou první normou normující orgány se zákonodárnou pravomocí, druhou pak orgány s pravomocí soudní. Z toho je podle mě patrné, že sola scriptura je sama o sobě nesmyslná a vnitřně rozporná nauka.

A teď si představ kánon sestavení z první a druhé mojžíšovy, Izaijáše, Jana a zjevení. Základ zvěsti i celou zvěst budeš mít stejnou a taková "písma" budou ještě pořád "užitečná k tomu, aby byl člověk dokonalý ke každému dobrému dílu".

Byl jsi to ty, kdo mi tvrdil, že znalost toho, co do Písma patří, není nutná pro spásu. Dopouštíš se tu toho, co nazývám mlžením, když píšeš:"Pro co? Pro spasení a svatost? Ne. Proč by bylo? Pro spasení a svatost stačí člověku často jedna jediná kniha písma, kousek zvěsti." Zcela se vyhýbáš odpovědi na otázku - i u té jedné knihy je totiž nutné vědět, jestli je inspirovaná (a patří do Písma) nebo ne. Z těch, které jsi vyjmenoval, bych na tu jednu knihu odhadl evangelium podle Jana. Je ale nutné vědět, že právě toto evangelium je pravdivé. Pokud bych za tu jednu knihu vybral evangelium podle Tomáše, bude moje víra naprosto odlišná.

Neshodneme se ani na tom, co je to církev, natož jednotná. Nevidíš zřejmě církev jako něco, co je v čase a prostoru?

Ano, neshodneme, ale podle mě proto, že vědomě ignoruješ historická fakt a paradoxně i Bibli jako takovou. Po Ježíšově zmrtvýchvstání byla Církev tvořena apoštoly, Ježíšovou matkou, Marií z Magdaly a dalšími svědky zmrtvýchvstání, tj. těmi, kteří se se Zmrtvýchvstalým setkali a uvěřili. Tito lidé tuto zvěst šířili a interpretovali. Písmo mluví vesměs o apoštolech.  Ti získávali další lidi pro Krista, čímž Církev rostla. V Písmu jsme opakovaně informováni, jak apoštolové ustanovují biskupy (starší) v nových sborech, kterým následně dávají instrukce a současně je volají k zodpovědnosti za jim svěřené a úctou a poslušností povinované ovečky Pána. Církev je tedy ze své definice společenství věřících sdružených kolem legitimně jmenovaných biskupů. No a tak to bylo v celém křesťanství až do reformace, v Církvi je tomu tak podnes. Vždy se objevovali samozvanci, kteří takový postup odmítli. Často to vedlo k tragikomické situaci, kdy je člověk nucen věřit, že křesťané prvních století byli naprostí pitomci, kteří si za kánon vybrali něco, co bylo v rozporu s jejich vírou a praxí. 

Ad Izajáš)

Protiřečíš si. Na jednu stranu tvrdíš, že vůbec není nutné vědět/věřit, že Izajáš je biblická kniha. Stejně tak není podle tebe nutné vědět/věřit, že ta evangelia, kde se Ježíš na Izajáše odvolává, jsou pravá. Jak pak může být interpretace nějaké knihy nutná ke spáse? Jinak ano, Církev tak učila od prvopočátku, ale pokud vím, nikdy to nebylo stanoveno jako podmínka spásy ani Církví a ani Písmem.


| Nadřazený

Stránka vygenerována za: 0.25 sekundy