poslal OLDA Kritikům filmu Passion vadí krev i latina
Gibsonův Ježíš budí rozruch a vydělává miliony
Zabili Židé Krista? Tato zdánlivě překonaná otázka je kvůli filmu Mela Gibsona zdrojem kontroverzí nejen ve Spojených státech. Diskutuje se o ní od chvíle, kdy režisér se svým názorově vyhraněným projektem přišel. Vyvolaný rozruch dává filmu skvělé vyhlídky na kasovní úspěch.
Šílený Max, Maverick, policista Martin Riggs ze série filmů Smrtonosná zbraň, režisér úspěšného velkofilmu Statečné srdce o vůdci skotského povstání ze 13. století - a zanícený křesťan.
Mel Gibson vyrůstal v australském Sydney a chodil do tamní katolické školy. Hlásí se ke konzervativnějšímu pojetí katolicismu, než jaké zastává současný Vatikán.
Gibson podle vlastních prohlášení preferuje mše v tradiční latině, drží se doslovného významu biblických textů a neuznává mnohé z reforem, k nimž katolická církev přistoupila v 60. letech minulého století.
"Cit" pro drásavé zobrazení mučednických scén, který projevil již ve Statečném srdci, dal nyní Gibson do služeb šíření své víry. Jeho film Passion of the Christ (Umučení Krista) je podle zámořských recenzentů bezprecedentní přehlídkou násilí a utrpení. "Chci ukázat, co musel Ježíš skutečně vytrpět, když na sebe vzal naše viny," říká k tomu režisér.
Mel Gibson se podle svých slov pokusil o věrný obraz toho, jak probíhalo posledních 12 hodin Kristova života. "Radil jsem se s mnoha teology, vědci, kněžími i spisovateli," uvedl režisér v e-mailu zaslaném v prosinci agentuře AP. "Film je věrný evangeliím, ale musel jsem doplnit množství detailů - jako je způsob, jakým Ježíš nesl kříž, zda hřeby probily jeho dlaně, či zápěstí... Protože si ale odborníci mnohdy odporovali, musel jsem se stejně nakonec rozhodovat sám." Mnohá z Gibsonových rozhodnutí jsou nyní terčem nemilosrdné kritiky, režisér je podle oponentů příliš zaslepen tradicionalismem a je doslova papežštější než papež.
Zejména podle židovských organizací je potom nejzásadnějším problémem filmu "svalení viny" za Ježíšovu smrt na Židy. O rozsudku smrti přitom rozhodovali Římané, konkrétně Pilát Pontský. Ten je ve filmu v souladu s tradicí líčen jako váhavý slaboch, který podlehne vůli rozvášněného židovského davu poštvaného veleknězem Kaifášem. Mnohé historické prameny přitom tento obraz zpochybňují.
Objevují se i další výhrady: "Židé v oné době rozhodně nenosili dlouhé vlasy jako Ježíš v tomto filmu," tvrdí například antropolog Joe Zias, kterého cituje britská BBC. Jiní odborníci podle této stanice zpochybňují mimo jiné způsob ukřižování či Ježíšovu bederní roušku.
Gibson v zájmu co největší autenticity nechal postavy hovořit výhradně latinsky či aramejsky. I v tomto bodě narazil na kritiky: podle BBC někteří vědci tvrdí, že za Ježíšova života byla v Jeruzalémě převládajícím jazykem řečtina.
The Passion of the Christ
(Umučení Krista)
režie: Mel Gibson
scénář: Mel Gibson a Benedict Fitzgerald
hrají: James Caviezel (Ježíš), Monica Bellucci (Marie Magdalena), Maia Morgenstern (Marie), Francesco De Vito (apoštol Petr), Luca Lionello (Jidáš) a další
rozpočet: 25 000 000 USD
produkce: Icon Productions, Marquis Films Ltd.
Nejslavnější filmová zpracování Ježíšova příběhu
Evangelium podle Matouše (1964)
režie: Pier Paolo Pasolini
Biblickou předlohu použil režisér jako prostor pro vyjádření vlastních levicových idejí. Natáčel na chudém jihu Itálie s neherci. Jesus Christ
Superstar (1973)
režie: Norman Jewison
Filmová verze muzikálu Tima Rice a Andrewa Lloyd Webbera. Děj vychází volně z evangelií a rozvíjí především vztah Ježíše a Jidáše.
Ježíš Nazaretský (1977)
režie: Franco Zeffirelli
Dvoudílný televizní film se snaží skloubit věrnost biblickému textu s uměleckým ztvárněním. Tento snímek byl většinou pozitivně přijat i církevními kruhy.
Život Briana (1979)
režie: Terry Jones
Provokativní film ve stylu Monty Pythonova létajícího cirkusu paroduje biblický příběh, líčí tragikomické osudy muže považovaného za mesiáše.
Poslední pokušení Krista (1988)
režie: Martin Scorsese
Film podle stejnojmenného románu Nikose Kazantzakise ukazuje Ježíše pokoušeného myšlenkou na pokojný život s Marií Magdalénou.
Ježíš (1979)
režie: John Krish, Peter Sykes
Snímek, který se právě promítá v pražských kinech, je ilustrací Lukášova evangelia. Nemá jiné než "misionářské" ambice, v církevních kruzích nebudí kontroverze.
Marcel Kabát
Lidové noviny