|
Právě je 552 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online:
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116645813 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Hledání: Střet židovské a křesťanské misie?
Vloženo Pátek, 02. březen 2012 @ 22:44:21 CET Vložil: Stepan |
poslal karels Pravděpodobně to mé čtenáře překvapí, ale v době začátku našeho
letopočtu, Židé misijně působili mezi pohany, což je spíš později
typické pro křesťanskou církev. Židovská misie, dá-li se to takto
nazvat, měla se svým šířením víry přece jenom určité překážky.
Pokud chtěl člověk přestoupit na židovskou víru, musel světit soboty, dodržovat svátky, vzdát se vepřového a dodržovat další přikázání obsažená v Mojžíšově zákoně. V Egyptě, kde žila početná skupina helénských Židů, tito dovedli při apologetice, polemice a disputacích velice chytře vyzdvihnout ony stránky své víry, které mohly vzdělancům helénského kulturního světa imponovat.
Židovská misie nakonec dosáhla toho, že nebylo snad města v Římské říši, kde by vedle etnických Židů nebylo širší skupiny tzv. proselytů, což byli konvertité k judaismu z jiného, než židovského národa. Ostatně i biblické texty se o tomto vyjadřují:
„Někteří z nich se tím dali přesvědčit a připojili se k Pavlovi a Silasovi, také velmi mnoho Řeků, kteří už ctili jediného Boha, a nemálo žen z významných rodin.“ (Bible, Skutky apoštolů 17:4)
Tento biblický text potvrzuje výše řečené, téměř v každém městě byli konvertité, tj. proselyté. V tomto také spatřuji jedno z mnoha střetnutí mezi judaismem a křesťanstvím. Misie mezi pohany, kterou vykonávali Židé a kterou začali vykonávat křesťané.
Jak se píše dále v biblických textech:
„Běda vám, zákoníci a farizeové, pokrytci! Obcházíte moře i zemi, abyste získali jednoho novověrce (proselytu); a když ho získáte, učiníte z něho syna pekla, dvakrát horšího, než jste sami.“ (Bible, Evangelium podle Matouše 23:15)
Řeč je v tomto případě skutečně Ježíšova a týká se židovské misie mezi pohany. Židé se svou misijní činností opravdu nebyli na tom stejně, jako v dnešní době. V době na přelomu našeho letopočtu, zřejmě aktivně misijně působili, což ostatně dokazuje tento biblický text.
O počtu takových proselytů nepanuje mezi odborníky shoda, máme však svědectví antických autorů, která ukazují, jak mnoho byli Židé ve své misijní činnosti úspěšní. Filón Alexandrijský například přichází s tím, že zákony všech nežidovských národů jsou omezeny pouze na svůj národ, kdežto židovský zákon (Tora) není omezen žádnými hranicemi své působnosti. Filón Alexandrijský nepochyboval o univerzalismu židovského zákona.
Text: „Neboť všechny přitahuje k sobě (Tora) a obrací je, barbary i Řeky, obyvatele pevniny i ostrovů, národy východu i západu, Evropy i Asie, celý obývaný svět od jednoho konce k druhému.“ Vita Mosis II., 20
Tento bod byl zajisté dalším z výčtu, proč na sebe církev a synagoga v prvním století začala koukat skrze prsty, proč na sebe církev a synagoga začala nevražit. V našem křesťanském učení totiž máme přikázáno misijně působit:
„Jděte ke všem národům a získávejte mi učedníky, křtěte ve jméno Otce i Syna i Ducha svatého.“ (Bible, Evangelium podle Matouše 28:19)
Je jasné, že tady zřejmě padla kosa na kámen, misijní pole bylo v hledáčku zájmu jak křesťanů, tak ale i židů. Nejspíš židé nepůsobili misijně stejným stylem jako křesťané, ale je patrné, že zde došlo ke střetu, alespoň v oné době. Nadto byli proselyté vhodným misijním polem pro křesťanské misionáře, což se jistě nelíbilo židům. Nevraživost, která se v prvokřesťanské církvi postupně změnila až v antijudaismus, mimo jiné bude důsledkem střetu zájmu křesťanských a židovských misionářů na misijních polích, alespoň v 1. století n. l.
Pochopitelně se může někoho dotknout, že jsem napsal o židovské misii. Misie je až typicky křesťanský pojem, v knize, z které čerpám a uvádím jako zdroj, je nazván židovský vliv - propagandou. Pravdou je, že dneska má slovo propaganda negativní konotace.
Zdroj:
KOVÁŘ, František. Filosofické myšlení hellenistického židovstva. Kladno: J. Šnajdr, 1922.
|
Podobná témata
|
|
Re: Střet židovské a křesťanské misie? (Skóre: 1) Vložil: salom v Neděle, 04. březen 2012 @ 07:12:57 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Ja myslim ,ze zidum 2000 let "krestanskeho" pronasledovani a ukazovani lasky stacilo..Novy Zakon je napsany zidy a Kral Zidu se vraci do Jerusalemu -) Ne do Vatikanu. Cirkev vznikla, ze zidu jen satan casem "vymazal" Bozi pravdy a naplacal je na pohanske babylonke nabozenstvi ,ktere zide nikdy neprijmou.Chvala Bohu za messianske zidy,ze mohou poznat Yeshuu takove jako opravdu byl Kral zidu a mesias Alelu-Yah ! |
|
|
Re: Střet židovské a křesťanské misie? (Skóre: 1) Vložil: salom v Neděle, 04. březen 2012 @ 07:25:48 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Pises:
Pravděpodobně to mé čtenáře překvapí, ale v době začátku našeho letopočtu, Židé misijně působili mezi pohany, což je spíš později typické pro křesťanskou církev. Židovská misie, dá-li se to takto nazvat, měla se svým šířením víry přece jenom určité překážky. Je to jako oznamovat ze fotbal se hraje balonem-) Me to urcite neprekvapi ,ze zide pusobili mezi pohany.Spasa je ze zidu-)) A proto mnoho spasenych zidu slo do sveta sirit evangelium a prestav si ,ze kazali ze stareho Zakona-) nebot ten Novy se teprve psal Duchem Svatym v jejich zivotech a pozdeji byl napsan Novy Zakon jak ho zname.
|
Re: Re: Střet židovské a křesťanské misie? (Skóre: 1) Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Neděle, 04. březen 2012 @ 08:42:02 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Nevím jakou máš zkušenost ty, ale samotní Židé se masívně brání tomu, že by kdy působili misijně, viz diskuze na mém blogu, kde všichni, kteří měli vztah k judaismu - naprosto odmítají možnost, že Židé někdy působili misijně - navíc mě obvinili ze lži - proto jsem dal takový úvod...
Diskuze zde: http://blog2.idnes.cz/diskuse.aspx?iddiskuse=A120303_249204_blogidnes
a zde: http://blog2.idnes.cz/diskuse.aspx?iddiskuse=A120227_248478_blogidnes
Tak člověče, teď mně to vysvětli, když jsi takový odborník na judaismus, proč se Židé neustále brání tomu, že judaismus byl nebo je misijní náboženství.... (ten nesouhlasný názor tam propagují hlavně Židé)
|
]
Re: Re: Re: Střet židovské a křesťanské misie? (Skóre: 1) Vložil: salom v Pondělí, 05. březen 2012 @ 08:09:38 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Asi to bylo nedorozumeni..Pokud si myslel Judaismus meli z Tory jasne prikazane se nemichat s pohany.Ti kteri neuverili v Yeshuu dal zustali "verni" obetnimu systemu do doby zniceni chramu(70n.l) .Nasledovnici Yeshui (Jezise) dobre vedeli jake zazraky Duch Svaty zacal delat mezi "pohanama" i napr videni plachty z necistyma zviratama ve Skutkach Buh musel dat nadprirozene videni ,aby zidovsti krestane poslechli a nesli evangelium i pohanum. Videni necistych zvirat byl obrazem necistych pohanu.Potom Obraceni zide byli 100% missionari ,proto se krestanstvi tak rychle rozsirilo . Samozrejme souhlasim ,ze Judaismus neni misijni nabozenstvi a nikdy nebude..Vymysleli si Talmut ustni tradici a podle Tory bez obetniho systemu jim nejsou odpustene hrichy uz 2000 let..Jsou v sachove patove situaci..a "krestanske" pronasledovani falesne cirkve po staleti tomu jeste pritizilo...Pan ti zehnej Karels |
]
|
|
Re: Střet židovské a křesťanské misie? (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Pondělí, 05. březen 2012 @ 09:45:27 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Tohle mi nepřipadá příliš pravděpodobné, že by Vyvolený národ nějak zvlášť misijně působil. Výlučnost vyplývá v průběhu dějin ze samotné podstaty vyvolení. Možná bych v tom spíš viděl vliv 1. republiky a vědomou nebo podvědomou snahu přesunout náboženství do oblasti filozofie a uměle vytvořit rozpory a zpochybnění.
|
|
|
Re: Střet židovské a křesťanské misie? (Skóre: 1) Vložil: chani (chani.somr@email.cz) v Pondělí, 19. březen 2012 @ 17:33:49 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | V Biblii nepoznám text, nabádanie -
konanie k tomu aby poslušní židia Bohu, mali evanjelizovať
judaizmus. Keď sa niekto chcel stať prozelytom, podľa
Mojžišovského zákona mu to bolo umožnené, ale nikdy to nemalo
byť aktívne získavanie ľudí z národov. Ak to židia robili,
tak to bolo nesprávne. Aj dobrí králi Joziáš, Ezechiáš vyslali
poslov do susedného kráľovstva Izraela len za židmi. Nezvyčajné
je, že Jonáš musel ísť až do Ninive, ale to nebolo získavanie
prozelytov.
Jozefus v „Vojna židovská“ píše,
že židia získavali pre svoje náboženstvo veľké množstvo
grékov. Možno sa im po vplyvom Filóna páčila grécka filozofia,
alebo chceli tak získať spoločenskú prestíž. V „Židovských
starožitnostiach“ je zmienka o tom ako Hyrkanos I. nútil
idumejcov aby sa stali prozelytmi, asi z politických dôvodov.
Jakobovi synovia zákerne prikázali Síchemovi a jeho domácnosti,
aby sa obrezali... Tieto udalosti nemožno považovať za božiu
vôľu. |
|
|
|
|