Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Zikmund.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16656, komentáře < 7 dní: 322, komentářů celkem: 430005, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 593 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

rosmano
ivanp
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116712565
přístupů od 17. 10. 2001

Re: Narcismus (Skóre: 1)
Vložil: Jiri v Sobota, 12. červen 2004 @ 03:41:52 CEST
Článek J. Beneše je výborný. Potěšilo mě, že máme podobné názory na téma. Dovoluji si přiložit komentář, který se zabývá psychologií narcismu a tragédií, které má za následek, podrobněji. Věnujeme se tomuto tématu i při skupinovém výcviku pro práci s lidmi v Diakonii Evangelické církve metodistické. __________________________________________________ NARCISMUS V POSTMODERNÍ PSYCHÉ PhDr. Jiří Tyl Praha 1995 Kapitola 1: PSYCHOSOCIÁLNÍ KONTEXT POSTMODERNÍHO NARCISMU Charakteristika postupné proměny společnosti 20. století ve společnost postmoderní Každá epocha a každá kultura mají svou specifickou psychologii. Současná postmoderní éra je mimo jiné charakterizována tím, že se člověk začal věnovat sobě samému. Začal se věnovat sám sobě v sociologickém smyslu tím, že se uvolnil od břemene zajištění holého materiálního přežití a vytvořil „společnost volného času,“ prohloubil se zájem individua o sebe, o zdraví, hygienu, krásu a vzdělání. Slovní označení postmodernismu možná ani tak nevystihuje, čím postmodernismus JE. Tato významová neukončenost odpovídá faktické neukončenosti historické, brodíme se po kolena touto dobou, občas se snažíme nadskočit a pohlédnout na ni. Pojmy, kterými se různé sociologizující teorie snažily definovat dobu, v níž žijeme, propadají do zapomnění stejnou rychlostí, jakou startovaly. Kdo z nás dnes mluví o „atomovém“ či „kosmickém“ věku, o „masové“ společnosti a o mnoha dalších, jež se upnuly na ten či onen technologický či sociologický atribut? Názvy se neztratily proto, že by byly nepravdivé, ale protože nevystihují dynamiku historického dění. „Postmoderní“ znamená z definice NE moderní, negativně se vymezující vůči tomu minulému = modernímu a pozitivně se otvírající (= nevymezující se) vůči tomu, co teprve vzchází a vzejde. Tak, jako „novověk“ znamená především ne-středověk, moderní znamená ne-nemoderní. A co vlastně znamenalo být moderní? Latinské slovo „MODUS“, způsob, vystihovalo, jak moderní věk lpěl na modalitách. Jak se vzdával toho, co je před modalitou, tedy podstaty. Byl to věk střídání a otročení Módě. Paní Móda jako matriarchální bohyně - matka panovala na centimetr přesně v délce účesu, sukně, vojenského kroku. Dopad tohoto jevu na proměnu vnímání např. duše zaznamenal Carl Gustav Jung, pro ilustraci cituji úvodní odstavec jeho Základního problému současné psychologie (in: Duše moderního člověka): „Zatímco středověk, jakož i antika, ba dokonce celé lidstvo vycházely od svých prvopočátků z přesvědčení o substanciální duši, vznikla ve druhé polovině devatenáctého století psychologie °bez duše°. Vlivem vědeckého materialismu se všechno, co se nedalo spatřit očima a ohmatat rukama, stalo pochybným, ba co dím, získalo špatnou pověst, neboť to bylo podezřelé z metafyziky. Za „vědecké“ a tím vůbec přípustné platilo jen to, co se buď dalo materiálně poznat, anebo odvodit ze smyslově vnímatelných příčin. Tento pronikavý obrat se připravoval pozvolna, nezačal až s materialismem. Když duchovní katastrofou reformace skončila gotická doba směřující strmě k výšinám, jež se však vypjala na geograficky i světonázorově příliš úzce omezené základně, byla i vertikála evropského ducha proťata horizontálou moderního vědomí. Toto vědomí už nerostlo do výšky, nýbrž do šíře, a to jak geograficky, tak světonázorově. Byla to doba velikých cest a empirického rozšiřování pojetí světa. Víra v substanciálnost duc***** pozvolna ustupovala čím dál více se vtírajícímu přesvědčení o zásadní substancialitě psychična, až potom nakonec - v průběhu téměř čtyř staletí - vrcholné vědomí evropských myslitelů a učenců nazíralo ducha v plné závislosti na hmotě a hmotných příčinách.“ Moderní vůle vyplodila „dobrovolnou povinnost.“ Dobrovolná povinnost nutila lidi dobrovolně se zařadit. Dobrovolně, a ne snad proto, že si to přál Bůh či jeho zástupci na Zemi, dobrovolně se vzdát svého políčka a chalupy a jít námezdně pracovat s davy ostatních pro jiného a bydlet v cizím nájemném domě. Dobrovolně se nutit chodit do námezdního zaměstnání od šesti ráno (nedospavost Františka Josefa probouzela celou říši). Dobrovolně klusat v průvodu té které módy a dobrovolně vykřikovat právě módní hesla tak, jak si zrovna politická modalita žádala. Vskutku modus vivendi. Totalitarismus byl jen vyvrcholením moderní doby: Když v roce 1921 V. Vančura volá: „Nová je hvězda komunismu a mimo ni není modernosti,“ asi netuší, jak smrtelně krutá ironie je ve výroku obsažena. Ledva člověk moderní zapomněl, co znamená nevolnictví, povinnost roboty, hlad a inkvizice, hbitě mu to připomněl komunismus, nacismus a vyvražďování celých národů. Jak je vůbec možné, že v době moderní došlo, jak říká Jung, k těmto psychickým epidemiím? Nabízím částečné vysvětlení (vine se např. dílem E. Fromma, s přihlédnutím k pozicím ego-psychologie v podání Blanckových 1992): Člověk odpradávna potřebuje boha, lásku k němu. Láska k bohu vyjadřuje i lásku k rodičům, touhu po splynutí s idealizovaným objektem. Vyplývá z potřeby překonat odlučování se od matky a rodu. Láska k bohu má tolik různých vlastností a stránek jako láska k člověku. Ve všech teistických náboženstvích bůh představuje nejvyšší hodnotu, nejvíce žádoucí dobro. První božstva primitivních lidí byla zvířecí. Člověk si chtěl přivlastnit jejich sílu, obratnost, rychlost a mrštnost. S konstituováním rodové společnosti se božstva změnila v matriarchální. V této fázi je nejvyšší bytostí matka. Je bohyní, nejvyšší autoritou v rodině a ve společnosti. Láska matky - bohyně je nepodmíněná, je všeochraňující, všeobsáhlá. Protože matka miluje své děti z toho důvodu, že jsou jejími dětmi, a nikoli proto, že jsou „hodné,“ poslušné, je mateřská láska založena na rovnosti. Všichni lidé jsou si rovni, protože všichni jsou dětmi matky Země. S rozvojem vlastnických, majetkových vztahů se nejvyšší bytostí v náboženství i ve společnosti stává otec. Otcovská láska klade požadavky, ustanovuje zásady a zákony. Otcova láska k synovi závisí na tom, zda je syn poslušen těchto požadavků. Otec má nejraději syna, který se mu nejvíce podobá, který se hodí k tomu, aby se stal jeho nástupcem, dědicem jeho majetku. V důsledku toho je patriarchální společnost hierarchická. Rovnost bratří ustupuje konkurenci a svárům. (Poněvadž touhu po mateřské lásce nelze z lidského srdce odstranit, je např. v katolickém náboženství matka symbolizována církví a pannou Marií). Ve chvíli, kdy člověk pomocí svých vědomostí a zbraní dosáhl síly a mrštnosti zvířete, které uctíval, začal uctívat zvíře ještě silnější a obratnější. Člověk je tím silnější a dokonalejší, čím silnější a mocnější má bohy. Vzpomeňme třeba na děti ve školce, vychloubající se tím, kdo má dokonalejšího tatínka: „Můj táta uzvedne auto.“ „A můj uzvedne letadlo.“ „A můj uzvedne mrakodrap.“ Stín idealizovaného objektu dopadá na ego uctívajícího a zároveň vybízí obdivovatele k nápodobě. Velikost idealizovaného objektu - boha uvádí obdivovatele do pohybu, ten následuje příkladu a snaží se vyrovnat se ideálu = dosáhnout kvality jeho sil = internalizovat jej. Člověk se neustále vyrovnával svým bohům, ale odstup, vzdálenost mezi jím a bohem musela zůstat zachována. Internalizovaný bůh přestává být bohem. Buď je třeba hledat nový ideál, anebo stále udržovat vzdálenost (např. zdokonalováním obrazu boha). Tím, jak se člověk zdokonaluje, jeho bohové rostou. Dochází k přeměně boha z despotického kmenového náčelníka v milujícího otce, který je sám vázán zásadami, jež vyhlásil, pokračuje ve směru přeměny boha z postavy otce v symbol jeho zásad, zásad spravedlnosti, pravdy a lásky. Bůh vyjadřuje pravdu, spravedlnost, bůh je pravda, bůh je spravedlnost. V tomto vývoji bůh přestává být osobou, mužem, otcem, stává se symbolem principu jednoty, který má vyrůst z duchovního semene v člověku. Stále se zdokonalující společnost dospěla do stadia patriarchálního superboha, boha všemohoucího, jedinečného. Nemá jméno. Jméno označuje věc, osobu, něco konečného. Tento bůh je zbaven jména, je zbaven atributů člověka, protože člověku se dokážeme vyrovnat, člověk je nám roven a my potřebujeme cosi vyššího, k čemu se můžeme vztahovat jako k mocnému, mocnějšímu než my sami. Jak může mít bůh jméno, když není osoba, věc? Ne každému je dáno pociťovat přítomnost boží. Mnozí pochybují: Jak si představit boha? Nemá podobu. Jak si představit princip? Mnozí jsou přesvědčeni: Neslyším ho, tedy se mnou nekomunikuje. Nevidím ho, tedy nepřichází a nejedná. Necítím ho, nepociťuji jeho lásku. Obrací mou pozornost k budoucnosti, ale to je doba neuchopitelná, dosud nenaplněná slovem a činy. Době moderní se stala nehoda: ztratila boha. Tváří v tvář nárokům na vysokou abstraktnost myšlení o bohu na straně jedné, a zároveň rozvoji (vědecko)technické revoluce, nárokující „vědecko“materialistické chápání světa na straně druhé, se prožitek boha vytrácí ze srdcí lidí, není potřebný už ani jako tmel identity národa. Jung (Duše moderního člověka, str. 42): „Náboženství už nejsou pro moderního člověka něčím, co pochází z nitra, z duše, ale stala se pro něho inventárními kusy vnějšího světa. Moderního člověka nejímá žádný nadzemský duch vnitřním zjevením, ale moderní člověk se pokouší vybrat si náboženství a přesvědčení tak, jak si obléká sváteční roucho, které nakonec zase odkládá jako obnošené šaty.“ Díky strojům, vědě, racionálnímu poznání si lidé vyrobili a přivlastnili sílu, kterou mohli získat od bohů. Síla reprezentuje moc a bůh teď není všemohoucí. Lidé se postavili jemu na roveň, delegovali na sebe část jemu připisovaných pravomocí a dokáží si zjednat spravedlnost, respekt a uznání pro své národy svými zbraněmi, vynálezy, výkony, na které jsou pyšní. Moderní doba se stává dobou „kolektivního narcismu mas“, který dovoluje a ospravedlňuje totalitární projevy a nezabraňuje ničemu. Moc boha je (např. agresorem) internalizována, tudíž není bůh nad námi, který by proti totalitě jednal. Doba moderní končí v koncentračních táborech (Lyotard) Tečkou za moderní dobou je skutečný výkřik kolektivního narcismu: užití atomové bomby proti lidem v době, kdy v Evropě už skončila nejničivější válka její historie. Bomba byla předvedena jako zdroj pýchy, schopnost ovládání vnějšího světa. Předmět, který zpředmětňuje, odosobňuje sebe samého i oběti. Jestliže se ne každého dotkla existence koncentračních táborů, tak existence atomové bomby jistě. Stále přítomná nejistota, že může kdykoliv komukoliv spadnout na hlavu, změnila mnohé. Atomová bomba symbolicky člověku zničila nebe. Nebe jako to místo, odkud vzchází životadárné slunce a kde sídlí bohové. To nad námi, to božské, k němuž se lze vztahovat. Hranice nebe se rozevřely až do kosmu, kam člověk umisťoval nové a nové důkazy své síly. Spolu s výšlehy tohoto kolektivního narcismu, grandiózně šílených přání se díkybohu začala objevovat i frustrace z nemožnosti jejich splnění, tedy základní konflikt narcismu individuálního. Chci (tedy v narcistické iluzi vlastně již mám) - a nemohu, nemám. (Narcis: mám krásu, a nemohu se jí zmocnit). Mám bombu, a nemohu ji použít. Vždyť bych zabil i sám sebe. Bomba je sice pýchou kolektivu, ale už je to jedinec, kdo je postaven před konflikt jejího užití. Od kolektivního narcismu začíná doba moderní přecházet v narcismus individuální, kterým je jako hlavním znakem strukturálně prorostlá epocha postmoderní. Nastává obrat: odvrat od války ke svobodné exploraci. Schopnost ovládání vnějšího světa svět zpředmětnila. Celý svět, všechno v něm bylo ozkoušeno jako ne k použití, ale k destrukci. Západní člověk, který touto mocí disponoval, se vyděsil. Zbrojilo se ze strachu, ale neválčilo se. Tento strach byl naštěstí brzdou. Nežijeme už jen v době technologické pýchy. Také je to věk pokory před technologií. Vystřízlivění z techniky. Opatrnosti. V mezidobí tzv. „horečného zbrojení,“ soutěžení mezi Východem a Západem v počtu jaderných zbraní, se uplatnila regulace zpětnou vazbou: Je větší strach z toho, že nemáme zbraně, než z toho, že bychom je mohli použít. Tak je vyrábíme. Když jich máme dost, strach se zmenší, ale zvětší se ten strach z použití. Strach drží rovnováhu ze dvou stran. Konrad Lorenz v knize Osm smrtelných hříchů civilizovaného člověka popisuje mechanismus recipročního strachu na chování živočichů. Reciproční strach, který takhle drží (jakoby) dva živočichy na uzdě, zároveň agrese a zároveň blokáda, je jedním ze zdrojů civilizačního stresu. Je to prostě jaksi nezdravé. Člověk doby postmoderní nechce ani poškozovat sám sebe jako živočišný druh, a proto přemýšlí, zda se výše uvedené lahůdky přece jenom nevzdá. Schopnost zastavit se je také úctyhodná. Je to něco nového, obrat v dějinách. Až doposud platilo, že válka musela být, aby se zjistilo, kdo je silnější. Strach, zděšení nad tím, co jsem učinil, to není zdaleka tak špatné. Zastaví mne ještě před tím, než učiním. Strach, že bych mohl učinit, je ještě lepší. Je vlastně naplněním biblické etiky. Předešlé společnosti byly jakoby posedlé finalitou - uskutečnění Božího království na zemi jako konečný cíl. Martin C. Putna v článku Malý kurs rusofobie (LN, 13.7. 1996, příloha NLN - Národní 9, str. XVI) dokládá, že tato posedlost finalitou ve prospěch uskutečnění Božího království na zemi, nastolení spravedlnosti a rovnosti mezi všemi se týkalo (zejména) totalitárních společností. Ukazuje, že ruská historiografie, zaujatá hledáním hlubšího, pokud možno mystického a prozřetelnostního smyslu událostí, interpretuje historické jevy následovně: Každý jednotlivý čin panovníka, každá bitva, každá vztyčená chrámová kopule a každá vyrobená tuna oceli potvrzuje předurčení k ničemu menšímu než k budování ideálního státu, k vytvoření království Božího na zemi. Putna se též vyjadřuje k prostředkům, užívaným k dosažení tohoto absolutního cíle : „Při četbě těchto ruských výkladů dějin (ať již zaměřených na minulost, nebo na budoucnost) se nestačíme divit pružnosti a vynalézavosti, s níž jsou zcela protikladné události zabudovány do stavby, která je ve výsledku až neuvěřitelně soudržná.“ Hitler toto schéma realizoval např. v Praze tím, že nechal zřídit Židovské muzeum, nebo v Paříži uložením popela Bonapartova syna Orlíka do Invalidovny. Lyotarda jeho činy přiměly k pojmenování: „Zamaskovat převrácení legitimizace,“ čehož v naší zemi okusil každý. Země, ve kterých panoval bolševik, vrcholná realizace sebedestrukce moderny vlastními prostředky - výkvět vší moderny, byly tak opožděny ve vývoji proti Západu. Něco z postmoderny bylo akceptováno, něco ne. A byla tam přítomna lež o naději, která prohlubovala skepsi. Poslední rok moderny v Čechách byl rok 1968, kdy lidé ještě věřili, doufali v socialismus s lidskou tváří. Tím jsme vstoupili do postmoderního věku plně: že se (z budoucnosti) ztratila naděje. Zatímco předchozí společnosti žily s nadějí v to, co bude, doba postmoderní ukazuje, že člověk může bez konečného cíle žít a dokonce vymýtit hlad, války, nemoci ve prospěch toho, co je teď. Sny o individuální svobodě a o materiálním blahobytu se uskutečnily. Lidem je dobře z toho, že jim doma teče teplá voda. Snesením boha s oblohy a delegováním jeho atributů na nás samotné se proměnilo naše vnímání času. Chopili jsme se vlády nad časem a naše diáře a deníky budoucnost zpřítomnily. Jakoby celá budoucnost byla už zde, hotově. V budoucnosti už není žádná jistota, mám-li však celý týden hodinu po hodině rozplánovaný, mám jistotu, že vím, co bude. Co je, to bude. Osvobodili jsme svůj čas od závislosti na čase přírodních dějů, rytmu zemědělských prací. Ale proti nově získané volnosti, svobodě se objevuje vázanost. Volně a svobodně si plánujeme, programujeme čas. Plánem jsme však vázáni a těžko se nám z jeho smyčky uniká. Myslím také na to, jak zvláštním způsobem souvisí pocit chronické osamělosti postmoderního člověka, jeho osamělosti s vlastním časem, s provázaností s druhými skrze ekonomiky. Tyto dva extrémy vyčerpávají naši kapacitu altruistického chování. Zvláštní je, že postmoderní společnosti začaly jakoby sebe omezovat v růstu. Málo se měníme. Masová kultura, další znak postmoderny, se uhnízdila v našem čase. V Čechách jsme zažili její proměnu (volně podle Lyotarda, 1993): Dokud byla u moci strana, realismus triumfoval nad avantgardou tím, že ji hanobil a zakazoval. „Správné“ realistické obrazy, „správná“ vysvětlení, která strana požaduje, vytřiďuje a rozšiřuje, předpokládají existenci „správně“ nastaveného publika, které po nich bude toužit jako po vhodném léku na pociťovanou depresi a úzkost. V padesátých letech zde toto věřící publikum snad i bylo, později byl takovýto realismus rozpoznán jako kýč a sklízel výsměch nebo lhostejnost, existoval a proměnil se v němou kulisu doby. V současné epoše jsme poznali, že svět je výhodnější ovládat obchodním propojením, nikoliv narušením hranic válkami. (Jaroslav Formánek, Svět mezi ještě ne a už nikdy, Respekt 30, str. 17, 1996: „Vývoj posledních čtyřiceti padesáti let byl ve znamení rychlého rozvoje a narůstání prosperity, dereglementace trhů, zázračného pokroku technologie, dopravy, komunikací, uvolňování hranic, podpory volného pohybu majetků i osob. To vše bez ohledu na státní příslušnost a kulturní identitu. Tento jev, jemuž Anglosasové říkají globalizace, se nedá zastavit ani zvrátit.“) Nositelem moci je kapitál a ten podporuje eklekticismus jako nulový stupeň současné obecné kultury. Zatímco doposud byla kultura velmi spjatá s identitou národa, s pocitem hranice, dnes jsou kultury propojovány jako obchod a právě skrze obchod vzniká univerzální multikultura, používající nejvýraznějších jednotlivostí té které bývalé národní kultury (Proti upouštění od hranic, vytyčujících jakoukoliv identitu, lze pozorovat i tendence opačné, hranice potvrzující, puristické. Mají spíše povahu minoritních reakcí, neschopných a nekladoucích si za cíl zastavit propojování světa). J. Formánek: „Globalizace v dnešním světě sjednocuje způsoby chování, rozpouští občanskou i státní příslušnost. Nadnárodní vztahy, na nichž je založena, přinášejí náhradní identitu, jíž je vědomí sounáležitosti s vyšším celkem. Existují však síly, které nový univerzalistický pořádek nejsou schopny zvládnout, což přináší frustraci a resentiment. V důsledku globalizace zaznamenáváme paradoxně jev zcela opačný - návrat k tribalismu, nové hledání všech druhů identit: národní, etnické, náboženské. se dal nazvat zóna hybridnosti. Ryzí civilizace, jejíž členové by byli organicky spojeni v nerozštěpitelný celek, není dnes nic než fikce.“ Lidé poslouchají reggae, dívají se na westerny, jedí v poledne u McDonalda a večer jídla krajové kuchyně, používají v Tokiu francouzských parfémů a v Hongkongu se oblékají podle módy „retro.“ Daryush Shayegan, Le choc des civilisation, Esprit 4/96: „Jakoby duch postmodernity obnovil v nějaké epopeji všechny etapy lidského vědění, jakoby se na horizontální úrovni, tedy simultánně, odhalila geologie historického vědomí, vystupující v sedimentačních vrstvách.“ Vědění je předmětem televizních soutěží. Najít publikum pro eklektická díla je snadné, protože současné publikum je chtivé nasát krásy ze všech náhle volně přístupných studní, chce mít přístup ke všemu. Jisté je, že už jen z kapacitních důvodů musí masa publika zůstat při povrchu studní a cítit se neuspokojena. Proto je pro kulturní průmysl přínosnější recipientovi namixovat jednu velkou barevnou studnu kultury a přesvědčit jej, že v ní dostává to nejlepší, nejpotřebnější a nejlehčeji stravitelné. Masová postmoderní kultura je charakteristická realismem peněz, je nadále možné a užitečné poměřovat hodnotu děl ziskem, který přinášejí. Takovému realismu jsou vhod všechny možné umělecké směry jako jsou kapitalismu vhod všechny „potřeby,“ pokud jen tyto směry a potřeby mají nějakou kupní sílu (vzpomeňme třeba jen expanze nových sportů, vyžadujících od provozovatele stále nákladnější a komplikovanější sady vybavení). Masová kultura postmoderny přesvědčuje recipienta, že je ho nehodno vynakládat aktivní úsilí na to, aby se pobavil, poučil, načerpal povzbuzení. „Nechte to na nás!“ volají z televize příjemní hlasatelé. Obrazovky plápolají každý večer v našich jeskyních a samy od sebe sdělují příběhy, které jsme ani neprožili, aniž bychom my museli otevřít ústa, pohnout rukama nebo brát na vědomí své spolubydlící. Zatímco večerní vyprávění v rodinách stimulovalo komunikaci a vzájemnost, televize se chová tak, že komunikaci brání. Dřívější spoluaktér příběhu se stává stejně pasivním spoludivákem příběhu cizího, sedí v setmělé samotě a přijímá ji mnohdy jako úlevu, protože o čem (vizme zacyklení!) komunikovat, když neexistují výjimečné společně prožité obsahy. Oproti tomu nově sdílíme mediální obraz světa. Prostupnost hranic a mediální popření vzdáleností způsobují, že máme pocit znepokojivé odpovědnosti, že se nás všechny světové události bezprostředně týkají. Obraz světa z televizního zpravodajství se jaksi nepozorovaně stává naší žitou realitou. Klam a mam. Stejně jako zdánlivá možnost korigovat si obraz světa empiricky pomocí snadného cestování. Obraz života té které země je prodáván cestovními kancelářemi jako zboží a příliš místa pro získání náhodné neplánované zkušenosti mimo speciálně upravený program neposkytuje. Objevitelskému cestování odzvonilo. Používání, konzumace „zboží“ nás také činí „bohatými“, vnitřně bohatými, stejně jako neplánovaný prožitek. Diferencí mezi obchodně pojatým prožitkem - zbožím a neplánovaným prožitkem je záruka. Záruka zpřesňuje prostor mezi očekáváním a prožitkem, prožívání je potom mapování tohoto prostoru. Různá tolerance je také k momentu překvapení. Překvapení žádoucně rozevírá prostor u druhého způsobu prožívání, které se vztahuje pouze k očekávání. U prožívání vztahujícího se též k záruce rozrušuje překvapení hranice jistoty. Nedovolím si s jistotou tvrdit, že konzumace prožitků jako zboží je méně hodnotná nežli vlastní tvůrčí participace na prožívání. Jedná se o dva různé způsoby. Lze je kombinovat podle toho, jakou máme odvahu a chuť vystavit se případné frustraci. Proměňuje se způsob života v rodinách. Relativní hmotný dostatek a snadná dostupnost potravy vedly k tomu, že rodiny masově opustily mnohasetletý způsob života. Tradice jako návod k usnadnění života, soubor vědomostí, prezentujících se jako zvyky, není už k přežití nutná, odsouvá se do oblasti téměř uměle udržovaného folklóru. Je zrušena determinace životní role, v rozmanitém hracím poli postmoderního světa si mohu vytvořit identitu právě tak mozaikovou. K problému identity postmoderního člověka si dovolím ocitovat z eseje, který nepsal psycholog, sociolog nebo filosof, který je výpovědí o životním pocitu dnešního mladého člověka (23 let): „.... identita. Nevíme, co a jak cítí dítě v matčině břiše, po narození může mít pocit, že je vesmírem, je vším, obrovským prostorem, ve kterém vše ovládá. Ani později nedělá rozdíl mezi sebou a matkou. Když ta poodejde, pláče, její odchod (nebo toho, kdo ji nahrazuje), cítí jako úzkost z vlastního nebytí. Není ona, nemohu být ani já. S tím, jak dítě roste, zmenšuje se mu svět, ztrácí svou moc a navíc je ve své přirozenosti potlačováno autoritami, které jej soustruhují k obrazu svých nesplněných přání a všeobecných omylů právě tak, jak byly samy svého času soustruženy. Člověk začíná vnímat sebe ve vztahu s druhými, dobrý důvod pro ptaní se, kdo jsem já, kde je mé místo, co znamenám. Vyklubat svoji spontánní identitu zpod překrývajících nánosových vrstev a navázat na ni. Identitu vidím jako kombinaci znaků - větví žárovkového stromu. Znaků vlastních či připodobnění se ke kombinaci ostatních (pózy, role, stylizace), vnějších, vázaných na prostor a jeho přisvojení. Čím méně fyzického prostoru je k dispozici (přelidnění), tím větší nárok je kladen na kvalitu a kombinaci znaků vnitřních. Žárovky posazené na větvích znaků nesvítí všechny najednou, nýbrž někdy tyhle, jindy zase jiná sestava a jinak barevným světlem. Strom roste, prodlužuje své větve, raší nové a stejně košatá koruna jako je nad zemí, bují kořeny v hlíně, kam není vidět. Vše spojené kmenem, napůl zapuštěným, kde tuším sex. Svoji kombinaci znaků přizpůsobujeme tak, abychom vynikli nebo splynuli, podle toho, jak si přejeme být okolím reflektováni. Tím, že si uvědomíme či stanovíme svou identitu, obsadíme své místo a připustíme, aby nás svět ujišťoval o naší existenci, bral nás na vědomí, dával pocit soupatřičnosti, bezpečí, jistoty. Někdy míváme dojem, že nás svět přijme jen v jedné kombinaci znaků, a proto ty ostatní potlačujeme a horlíme proti nim, i když po nich třeba i toužíme. Nahlédnout sebe - být vzletným ptákem svého stromu, kypřící žížalou svých kořenů. Jsem, cokoliv udělám. Ten, kdo tráví poklidné večery pod lampou, bojí se po klekání do kadibudky, i ten, kdo divoce objíždí Evropu. Ten, kdo je protékán řekou času a má v ní černou díru. Ten, kdo je zazděný i otevřený. Jsem všechno, co mě napadne“ Sabrina Karasová, Život se Satyrem in: Iniciály, ročník IV, 33/93: píše autorka, aby se o trochu později zděšeně tázala: Ale kdo vlastně jsem? Mohu být snadno kýmkoliv, ale kdo jsem doopravdy? Strohé normy doby moderní, zpřehledňující život společnosti, ale jaksi neberoucí v potaz individualitu jedince, produkovaly hojné neurózy a hysterie jako obrany proti spoutání osobnosti. Zdánlivá nekonečná možnost volby identity člověka postmoderního produkuje onačejší diagnózy: poruchy Self. Fragmentace Self. Zakrytí osobnosti nepravým Já. Člověk doby moderní byl pevně zakotven ve své výseči reality, možná neviděl za humna, ale opíral se nohama o svou jistou půdu a jeho čas byl fázován na minulost, přítomnost a budoucnost, odpočinek a práci, svátek a všední den. Svět člověka postmoderního je přítomen tady, teď a celý. Minulost je provázána s přítomností, která už obsáhla budoucnost. Čas jako semínko v půdě. Vše už je jaksi zjeveno a my se k tomu můžeme vztahovat přítomně, minule či budoucně. ( Nepřipomíná vám toto změtení času a Bábel světa jisté biblické období? Nebo snad dětské prvotní vnímání času a prostoru?) Noc je pro mnohé pracovní dobou a také rozdělení ročního cyklu na práci a svátky mizí. Podstata svátku se rozpouští v možnosti každodenního užívání si . Co jsem mohl mít dříve pouze ve svátek, mám a mohu mít dnes každodenně. Těšení se na svátek umisťovalo do budoucnosti jistotu, že bude dobře: nejen snad kvůli dostatku jídla, ale svátek znamenal také zhodnocení uplynulého času, zadostiučinění spojené s odreagováním emocí. Práce nás má bavit, být zábavou, a tudíž není třeba ji kompenzovat odpočinkem. Práce není nezbytně spojená se zaopatřením si potravy, spíše se hovoří o seberealizaci jako o velmi žádoucím cíli ve spojení s pojmem práce. Seberealizace jako možnost podávat výkony a být skrze ně se sebou spokojený, v míru. Pracovní prostředí vůbec, sociální hierarchizace v něm, rozdělení na šéfy a podřízené, společensky starší a společensky mladší, dává spousty příležitostí k opakování notoricky známých a stejných rodinných schémat. Nejen japonské firmy poznávají, že naprostého ovládnutí a největšího užitku ze zaměstnance dosáhnou tehdy, když mu vytvoří „rodinné“ podmínky v práci. Zajatci narcismu, propadlí odvádění a předvádění výkonů, nacházejí v práci krajinu úžasných hraček a slastí. Práce je jim vším, drogou, přehlušující složitost mezilidských vztahů, skrze workoholismus dosahují své iluze všemocnosti. Po současném člověku se chce, a dává se mu ta možnost, aby obsáhl svět celý. On však zkušeností může obsáhnout jen fragmenty světa, kvantitu na úkor kvality, a přitom nevyhnutelně ztrácí pojem vertikální kontinuity svého rodu, tradice, toho tmelu identity. Jeho Self se fragmentuje. Při stavbě identity se stále více vnucují prvky vnějšího světa na úkor vlastních prožitků, vědomostí, zkušeností ze vztahů s lidmi. Mnozí se definují skrze kvalitu toho, co vlastní, co dělají, skrze své výkony. Často se místo pravé identity spokojují s použitelným image. Image vidím jako ekvivalent „dobré pověsti“ doby moderní, ovšem již posunutý ve směru doby. Nositel image je aktérem, sleduje se, jak jeho image působí na druhé a jak mu pomáhá získávat výhody finanční a společenské. Image je fyzicky vázán na osobu nositele, je vyjadřován tím, jak nositel vypadá, jak vystupuje, co dělá. Dobrá pověst byla jakousi ochrannou aureolou, vztahující se i třeba na celou rodinu. Vyjadřovala, že její nositel nepřekročil žádnou dobovou normu, a jeho morální štít je proto čistý. Nic neudělal. Image není hodnocen vzhledem ke kánonu obecné dobové morálky jako „dobrá pověst,“ protože morálka tu není už nutná jako ochránkyně tradice. Univerzální dobová morálka už vlastně ani neexistuje, hledíme souhlasně na diversifikaci morálek různých sociálních skupin a u nositele image automaticky předpokládáme morálku příznačnou pro jeho skupinu. (Imagisté chtě nechtě jsou určitou sérií, ať žijí sebeizolovaněji, protože image je protikladem originálu, který původně byl základem série). Jak se proměňuje přístup k vnitřním stavebním kamenům identity a k jejich tvorbě? Setkání dvou světů - vyprávění (pokračování textu o identitě) „Před nedávnem jsem byla návštěvou u mladé rodiny českých reemigrantů z rumunského Banátu. Pili jsme čaj, vyprávěli a já si najednou všimla, že v místnosti jsou přítomny jejich tři malé děti a že jsou docela jiné než děti, které znám. Byly přítomny setkání dospělých, kterému se zájmem přihlížely, ale nezasahovaly do něho. Nebyly odháněny a žádné téma před nimi nebylo tabuizováno. Nestrhovaly na sebe pozornost, tzv. nezlobily, „nepředváděly se.“ Během setkání dostaly najíst a nebylo nutno je k přijímání potravy nijak přemlouvat. Přestože tyto děti nevyvíjely žádné z aktivit, které jsou od dnešních dětí snášeny, vyžadovány a považovány za „normální,“ rozhodně nepůsobily dojmem zanedbaných, frustrovaných či osamělých bytostí. Tyto děti českých reemigrantů byly přirozeně respektovány svými rodiči v takové jejich dětské roli, která už v Čechách mizí, a naopak jejich respekt vůči rodičům byl zcela samozřejmý a prost - stylizace, kalkulace typu: když já budu takový, získám to a to a oni se budou chovat tak a tak. Uvědomila jsem si, že tato mladá rodina ještě před několika měsíci žila v rumunském Banátu způsobem života nezměněným od příchodu Čechů do Banátu v 19. století. Pán pracoval jako dřevorubec v lese, každý den odcházel s pilou a sekyrou do lesa. Mladá paní zůstávala s dětmi v chalupě, pekla chleba, pěstovala drůbež. Někdy s sebou brala děti na pole, odkud s partou jiných dětí chodívaly samy do lesa. Děti se účastnily práce rodičů, kterou znaly a o jejímž výsledku věděly, že poslouží k jejichž obživě.“ Ve vztazích v rodině musela být přítomna vzájemná úcta a respekt, protože podíl každého na cyklu obživy byl průhledný a jeho nenahraditelnost v případě náhlé ztráty jasná. Dnešní děti už od narození doslova bojují o život, aby si iluzi prostředí lásky v rodině vymohly. Lásku pro svůj raný život potřebují (je totožná s přísunem potravy) a jsou ochotny udělat cokoliv, aby ji - není-li jim spontánně a bezvýhradně dávána - dostaly. Je to boj o život. Díky vynálezu umělé výživy může matka bez výčitek dítě kdykoliv odstavit (odstavené dítě nezemře hlady), krmičem se může stát kdokoliv jiný, matka se může od dítěte „osvobodit“. Základní vztah výměny lásky skrze matčin prs v dyádě matka - dítě bývá často porušen. Dítě může mít dojem, že pro něj „láska“ není, že je „nechtěno.“ Může se nevědomě ptát proč a tato jeho otázka se snadno protne s manifestovaným přáním rodičů, aby jejich dítě bylo nejlepší, nejchytřejší, nejdokonalejší, nejkrásnější. Protože se počet dětí v rodinách stále zmenšuje, je na dítě naloženo toto koncentrované břemeno nesplněných vlastních přání a očekávání ze strany prarodičů i rodičů. Dítě tuto podmínku přijetí bystře vyhmátne a předvádí požadované výkony, za které je přijímáno či obdivováno. Raným exhibicionismem dítě rodiče svádí k tomu, aby jej milovali a pečovali o něj. Ukazuje, jak je krásné a láskyhodné. Hovoří se o tom, že dítě má milostnou aféru se světem. Pokud osobnost zůstane u tohoto modelu „získávání“ lásky a pozornosti i v dospělém věku, hovoříme o se*****árním exhibicionismu, narcistickém předvádění se, které může mít znaky patologie. Nemůže-li předvádět to, co by mělo, říká si dítě o pozornost tím, že předvádí, co se nemá, tzv. zlobí. Pozornosti se mu skutečně dostane, je napomínáno, trestáno, vskutku záruka kontaktu s milovanými bytostmi. Dítě je často přijímáno ne pro to, jaké samo o sobě je, ale pro své výkony. Aby dítě svedlo rodiče k péči o sebe, aby bylo ubezpečováno v přijetí sebe rodiči, je ochotno potlačovat svoje pravé Já ve prospěch toho, co se od něho očekává. Ani potom nemusí mít „vyhráno.“ Někteří rodiče kombinují svůj požadavek na dokonalost svého dítěte (svého produktu) s konkurenčním bojem s ním. Dítě musí být nejlepší, ale nesmí být lepší než oni sami. Takoví rodiče nevědomě používají svých potomků k opakování své vlastní bitvy s vlastními rodiči. Dítě je tu za slabšího, bezmocného soupeře, kterým kdysi rodič sám byl a se kterým je možno konečně bitvu vyhrát, manifestovat nabytí síly dospělého. V takovéto konstelaci mohou být usilovně poskytované výkony dítěte přijímány výroky: „Není to dost dobré. Je to dobré, ale příště ať je to lepší. Je to hezké, ale k čemu to bude? Nedělej to, když to neumíš. Ty to nebudeš nikdy umět jako já, nikdy nebudeš tak chytrý jako já. Je to dobré, ale jak je možné, že jsi nebyl první? Styď se!“ Namísto poskytování úcty a podpory, přiměřeného oceňování i frustrace používá tento typ rodičů děti k uspokojení svých vlastních narcistických potřeb, k hojení svých vlastních jizev na duši. Významná švýcarská psychoterapeutka Alice Millerová použila ve své knize Dětství je drama (LN, 1995, Praha) tuto formulaci: „To, co matka kdysi nedostala od své matky, může najít u dítěte: dítě je jí k dispozici. ... Konečně si může zjednat ohledy a respekt nebo vyžadovat péči o svůj život a své blaho, které jí vlastní rodiče zůstali dlužni.“ Osobnost dítěte pak prorůstá nepravým Self, které užitečně funguje v době jeho dětství, zajišťuje mu bezpečí, ale které jej může trápit v dospělém věku, kdy platí jiná životní schémata. Děti ve jménu svého zdokonalování jsou podrobovány stále komplikovanějším operacím při hygieně, oblékání, krmení. Některé dětské koupelny jsou množstvím a rozmanitostí koupacích nástrojů podobné středověkým mučírnám. Dětská bytost může rezignovat a vše trpně snášet, poté se jí dostane ujištění o její kvalitě a lásky za to, že vyhovuje. Nebo se může vztekat, protestovat a tehdy sklidí vztek nebo pocit ponížení své matky, která chtěla tím, že zvládá všechny tyto složité operace, manifestovat, že je dobrou matkou. Vizitkou dobré matky se dnes stává čisté dítě. Vzpomínáte si, kolikrát jste viděli na ulici matku zuřící a veřejně trestající dítě za to, že si umazalo čerstvě vyprané šatečky? Vzpomínáte si, jak dítě reagovalo? Nejspíš brečelo studem nebo vztekem z ponížení. A možná že se vůbec rozzlobit nedokázalo a vyrobilo si těžký pocit viny za to, že svou hodnou, skvělou a milovanou maminku tolik trápí svou nedokonalostí. Možná si předsevzalo, že už nikdy nebude zlobit, že už nikdy neudělá nic, za co by ho maminka odmítala, opustila, že ve všem vyhoví. Z takových mohou vyrůst, jak jsem je pojmenoval, „chorobně hodní“ lidé. Vždy se postarají o potřeby druhých lépe než o sebe samotné. Nutnost vyhovět. Jsou chronicky frustrovaní v uspokojování vlastních potřeb, ale nikdy by jim to ani na mysl nepřišlo. „To by také osud mé pacientky Beatrice,“ píše Alice Millerová, 1995, „jako kojenec se musela naučit neplakat, nebýt hladová a nemít žádné potřeby, aby její matka ´byla šťastná.´ Nejprve trpěla anorexií a později, v dospělosti, těžkými depresemi. Nespokojenost a zlost dětí probouzely v její matce pochyby o ní samé v roli matky, tělesné bolesti dětí u ní vyvolávaly úzkost. Matčiny úzkosti tak předznamenaly citový život dítěte. Beatrice se záhy naučila, že nesmí cítit, pokud se nechce vystavit riziku ztráty matčiny lásky.“ Dost dobře také mohlo být potrestané či osamocené dítě vyvinout pýchu a hrdost nad tím, že trest bez zavzlykání přestálo a s osamoceností si samo poradilo. A. Millerová, 1995: „Jiní v tomto týrání, jež kdysi zakusili na vlastní kůži, sami aktivně pokračují. Ženy si dávají propichovat bradavky a věší si do nich kroužky, nechávají se s nimi fotografovat do novin a hrdě vyprávějí, že při proceduře nepociťovaly žádnou bolest a že je to baví. O upřímnosti těchto výpovědí nelze pochybovat, protože tyto ženy se musely velmi brzy naučit necítit bolest.“ Grandiozita jako sebeklam. Popření pocitů, kterými se pohrdá. Nesmyslným bydlením v předimenzovaných betonových krabicích se vytrácejí přirozené sousedské vztahy, dětská společenství. Každodenní svět je rozdělen na zóny bezpečí: byt, auto, pracoviště, supermarket, a na zóny nebezpečí - zbytek města. Děti jsou odkázány ve svém pohybu po zónách na vůli a doprovod rodičů. Vytratila se též participace dětí na práci rodiny. Rodiče vykonávají zaměstnání mimo byt, jejich činnosti jsou natolik specializované a komplikované, že asistence dětí je nemožná a nežádoucí. Děti často „překáží“ volnému času, kariéře, práci svých rodičů, masově se ujalo odkládání dětí, např. před televizní obrazovky (příznačný je reklamní slogan jedné české televizní stanice: „Kdy jsou děti nejhodnější? U pohádek na TV Nova!“), do doby, než dospějí. Vytrácí se společný čas rodin, ty se stále více přeměňují v komunity nezávislých individuí, starajících se sami o sebe a zvažujících podmínky, za kterých jsou ochotni starat se o druhé. Došlo k proměně tradičních rolí muže a ženy, muž je v rodině nahraditelný ženou a žena mužem, rozdíl mezi mužským a ženským chováním se stírá. Mezi členy rodiny lze často pozorovat konkurenční boj namísto vzájemné úcty a poskytování si bezpečí. Ubývá lidí v rodinách, často chybí ti základní - máma nebo táta. Trpíme nedostatkem dobrých introjektů, komentovala to německá analytička R. Dachserová. Děti často z nezbytnosti přejímají jejich role a nahrazují všemi svými dětskými silami zbylému rodičovi partnera. „My nikoho nepotřebujeme, my si vystačíme sami,“ prohlašují hrdě, popírajíce sami před sebou, že by trpěli nějakým nedostatkem. První generaci takovýchto vztahů bylo možno v Evropě masově zaznamenat po 2. světové válce. Otec-hrdina padl a matka zůstala sama s dítětem. Znovu se neprovdala, aby nepošpinila či neztratila aureolu božského-hrdinského manžela, která dopadala i na ni a ozvláštňovala ji, pozdvihovala. Fotografie mladého vojáka, rozestavěné po bytě, a stárnoucí osamělá žena, nabádající svého syna: „Musíš se mu vyrovnat, byl hrdina-bůh. Jednou budeš jako on. Skvělý, nepřekonatelný.“ Postmoderní člověk může snadno vyměnit svou životní roli, povolání, byt, rodinu, když mu ty původní nevyhovují. („Žijeme na konci devadesátých let a chlap to má mít pestrý,“ říká Mick ve filmu O. Stona Takoví normální zabijáci v momentu, kdy se rozhoduje, zda opustí svou dosavadní partnerku.) Není nucen se zásadně přizpůsobit, šije si život na míru svých potřeb. To je jevová stránka soudobých možností, vnitřně se však nemůžeme cítit doma kdekoliv. Postmoderní člověk ztratil pocit jedinečnosti domova, ztratil domov. Bezdomoví. Domov postmoderního člověka je jen v jeho srdci. Ne každý ho najde. Z takovýchto rodinných konstelací, typických pro naši dobu, vzcházejí lidé mladí, hezcí, dobře vzdělaní, slušného původu, slušně vydělávající. Jsou docela úspěšní, ale nemají se rádi a necení si sebe. K narcistické psychologii také patří, že člověk není schopen se docenit za ty věci, které jsou na něm ocenění hodné. Proč ve světě, ve kterém je tolik příležitostí k užívání, užívání si, je zároveň tolik depresí, tolik lidí bez radosti, tolik lidí osamělých. Osamělost bývá krutá, těžká. Zdánlivě snesitelnější, ale říkám zdánlivě a navíc je v tom jakýsi ironický výsměch, je osamělost mezi druhými, kteří nejsou druzí v pravém slova smyslu. Nebo jsou? Nejsou zde pro nás, jsou zde také pro sebe: A jakoby se způsoby, jak se domlouvat, jak hledat blízkost, prostě ztrácely tím, že vyrůstáme ve stále menších rodinách, máme kolem sebe stále méně lidí. Méně vzorů k nápodobě, méně těch, kteří nás milují a kteří o nás pečují, když jsme děti. Lidé chytří, krásní, schopní, ale nenaplňuje je to uspokojením. Není to ta výživa, kterou potřebují nejvíc. Nemají se rádi, děsí je, že musí být skvělí, jejich velikášské fantazie. Povinná skvělost. Vedle dobrovolné povinnosti doby moderní povinná skvělost doby postmoderní. Ze stresu z povinné dokonalosti deprese. Je to hlavní znak narcistických osobností. Narcis byl krásný, chladný, pyšný. Když je někdo chladný a pyšný, samo o sobě to vypovídá o chybění spontánní radosti. Vlastně on může charakterizovat dnešní společnost. Dokážeme toho strašně moc, ale to nestačí. Dobré není dost dobré. Nedoceňujeme ty dobré stránky. Buď jakoby byly zakázané, nebo nás dostatečně nevyživovaly. Proč?: Duchovní konečné cíle lidstva byly smeteny ve prospěch jejich okamžitých materiálních realizací. Konečné cíle byly staženy z nebe do materiální sféry a do roviny uspokojování. Člověk doby postmoderní ale jakoby nesmí být spokojen. Odsouvá uspokojení až za cosi. To, co existuje nyní, ještě není tak báječné jako to, k čemu máme dojít, co jednou bude. Směrování západních společností ke konečným cílům již není oficiálně proklamováno, jakoby společnosti nesměřovaly. Ale potřeba konečného cíle z lidského srdce nevymizela. Jen se proměnila její forma. Její masové uskutečňování se stalo individuálním, „subjektivním“, privátním. Lidé se nespojují k budování ideálního státu společnými silami. Domov postmoderního člověka je jen v jeho srdci, bůh je zvnitřněn a proměněn v ideál sebe. Lidé se snaží dojít vnitřního klidu zdokonalením sebe, ale i individualizovaný, privatizovaný sebe-ideál se chová stejně jako bůh: vzdálenost mezi jím a vztahujícím se musí zůstat zachována. Dosažený ideál přestává být ideálem, je nutné jej nahradit, zvětšit, zdokonalit. Ideálu - ovšem i sebe-ideálu - nemůže být par definitionem dosaženo, protože potom už není motivace k životu, nenásleduje nic, jen zmar, apokalypsa. Jak se „chová“, jak s postmoderním jedincem zachází jeho vlastní - původně ovšem zvnějšku vnesený - ideál skvělosti a dokonalosti? Jako sui generis privátní božstvo, jemuž nutno naslouchati a jemuž přinášet oběti - ale jež nelze doopravdy mít. Avšak jak lze mít všechno? skvělost, dokonalost, velikost, jíž právě nejsem? Absolutní nároky nemohou nebýt bezrozporné - a z toho již ovšem sama plyne nemožnost jejich uspokojení. Chci-li však všechno, cokoli méně než všechno jím prostě není: nemám to, co chci (a musím) mít. Nemám VŠE, a proto nemám nic - přesně vzato mám NIC, cokoli menšího než všechno je nic. Získám-li cokoli - třeba i zdánlivé, pro ten moment „vše“, opět se horizont vzdálí: ponurost narcistického vítězství. Čím déle se snažím - a jakkoli úspěšně - tím déle jsem nuzný. Není nic, čeho bych nechtěl dosáhnout, a zároveň nic, co bych mohl opravdově získat, uspokojit se. Chronická frustrace z toho, že nemohu ideálu dosáhnout, chronická nenaplněnost. Workoholismus jako hnací síla tohoto bubínku s běžící veverkou. Popis situace je zdánlivě bezvýchodný, ale je jen popisem, nikoliv navržením východiska. To spočívá snad jedině v přijetí vědomí, že nejsem dokonalý, a přesto milovaný, láskyhodný a milující. Schopný být přijímán, jaký jsem, a přijímat. K tomu je třeba mít kolem sebe lidi, kteří už takoví jsou a chovají se pravdivě. Klid přichází zevnitř. Bubínek se zastaví, vyčerpaná veverka nahmátne dvířka a s hlavou lehce pomotanou vyskočí ven. Svět oproti minulým časům je jistě příjemnější k použití, přesto nás stále více znepokojuje to, co příjemné není, z čeho se šíří beznaděj. Spolu s Jungem a dalšími zdůrazňuji, že v duši člověka, který je nucen si každodenní těžkou prací vydělávat na chleba, není živné půdy pro zjevování existenciálních problémů, byť by i existovaly. Tam, kde je třeba pracovat pro holé přežití, jsou duševní trýzně postmoderního člověka zbytným luxusem. („Deprese?“ ptá se Vaculíkův Josef in: Jak se dělá chlapec, „ty já nikdy neměl. Ale maminka něco takového měla a ta s tím šla vždycky okopávat brambory.“) Z principu vyššího smyslu jevů a událostí by se snad chtělo spekulovat o vyšším smyslu toho, že nám bylo uděleno tolik volného času k přemýšlení o sobě a trápení se sebou. Je snad smyslem toho všeho vyřešit problém smíření se sebou samotnými a nastolení onoho „Božího království“ ve svém srdci? Možná. Ale jisté je, že přibývá lidí, kteří jsou tvůrci, přenašeči a zároveň oběťmi narcistického charakteru postmoderní epochy. Za význačné rysy postmoderny, které ji určují jako novou dějinnou epochu, odlišnou od předchozích – a ovšem utvářející svoji specifickou PSYCHÉ - považuji zejména: Ambice po dokonalosti Projevuje se jako sekularizovaná (a na úrovni jedince též i privatizovaná) touha po doteku s božským. Honíme se za dlouhověkostí, nesmrtelností, úzkostlivě sledujeme a udržujeme své zdraví. Smrt není vysvobozením duše, ale jen nežádoucím zmarem. Vzdálili jsme ji proto od života. Jako delikátní zboží svého druhu smrt obhospodařují specializované bílé a černé ústavy za městem. Chceme žít co nejdéle, ale - v neuvědomovaném kontrastu s tím - nechceme být staří, někteří až zoufale a křečovitě usilujeme o věčné mládí, nepřijímáme svůj biologický věk. Takto je ambice po dokonalosti rozporná sama v sobě. Podáváme nadlidské (božské) výkony. Chvíli jsme jimi okouzleni a už jsme frustrováni, že příště budeme muset „ještě lépe,“ a tedy překonat sami sebe. Virtuální realita jako forma neživého života Neexistuje-li už přirozený prostor vnější pro naše působení, bezpečný život, vytváříme si náhradní prostory vnitřní. Náhradní únikové fantazijní světy, vesmír počítačové obrazovky, četba, film. Ale i únik potlačovaného pravého JÁ do nepravého JÁ, které umožňuje přežít kritickou situaci. Nepravé JÁ ale může prorůst pravým JÁ, popřít jej tak, že se stane dokonale nepřístupným svému majiteli. Ten pak nejedná v souladu s pravdou své duše, ale podle už dávno nepotřebného a neplatného krizového programu, protože vědomí svých pravých potřeb, snů, tužeb a možností ztratil. Virtuální reality jsou pružné, mají schopnost se navzájem prostupovat, prorůstat a předstírat, že jsou živým světem. Tane mi na mysli jeden příklad metavirtuální reality ze země, jejíž historie je především historií znásilnění a zničení celé jedné kultury a která dnes sama sobě i ostatním předstírá, že její historie je především historií filmových příběhů a posloupností filmových hrdinů a hvězd. Jaký že je ten příklad metavirtuální reality? V Hollywoodu se zrodilo nové vědní odvětví, které nezkoumá realitu, nýbrž realitu „metareality“, tedy vlastně metarealitu na druhou: filmová archeologie. Archeologové provádějí na plážích vykopávky filmových kulis, ponechaných na místě natáčení hlavně v padesátých letech. Objevy pečlivě zpracovávají a vyhodnocují je s úplně stejným nadšením, jakoby se jednalo o pozůstatky dávných kultur. Fragmentace světa a fragmentace Já Heinz Kohut (Obnova Self, s. 104, Psychoanalytické nakladatelství, Praha 1991): „Paradigmatem ústředního problému člověka našeho západního světa se nyní stalo málo stimulované dítě, dítě, na které nikdo dostatečně nereagoval, dcera připravená o idealizovanou matku, syn připravený o idealizovaného otce. Velcí umělci dneška ..... proto popisují a snaží se napravit drolící se, rozkládající se, fragmentující se, prázdné Self dospělého. Hudebník disonantního zvuku, básník rozloženého jazyka, malíř a sochař fragmentovaného vizuálního a taktilního světa: ti všichni ukazují rozpad Self a pomocí nového shromáždění a nového složení fragmentů se snaží vytvořit nové struktury, které jsou celistvé, dokonalé a mají nový význam. ...... V žádné umělecké práci jsem se nesetkal s přesnějším popisem lidské touhy dosáhnout rekonstrukce svého Self než ve třech jadrných větách O´Neillovy hry Velký, božský Brown. Toto jsou Brownova slova na konci jeho cesty, jeho dlouhého dne do noci, na konci života rozpolceného nejistotou o podstatě svého Self: °Člověk se rodí rozdrobený. Žije napravováním. Milost boží je mu tmelem.°“ Bezdomoví jako domovina postmoderny Je možno odjet kamkoliv a dělat tam cokoli, žít s těmi, kdo se namanou. Vymanili jsme se ze strohého předurčení životní role, která naši budoucnost vymezovala apriori. Zbavili jsme se omezení, ale ztratili i s ním spojená bezpečí. Otevřel se nám prostor (jsme do něho vrženi a jiný není) ke hledání smyslu bytí. Kohut, 1991: „Kafkův K., °Průměrný člověk naší doby,° se zabývá nekonečným hledáním smyslu. Snaží se dostat blízko velkým lidem u moci (dospělí, rodiče, kteří sídlí na Zámku), ale nemůže toho dosáhnout. V Procesu umírá a přitom stále hledá spasení nebo alespoň pochopitelnou vinu.“ Kafka anticipuje svoji dobu, jeho poselství se dotýká nejhlubších problémů našeho věku. Multi-identita postmoderního člověka Nesmírné bohatství kamenů se nám nabízí pro stavbu naší identity. Pro přežití a sebeprosazení je žádoucí jich obsáhnout co nejvíce a propojit je. Jednotlivé kameny však také vážou naši sílu a pozornost a není-li jí dostatek, stavba se může rozpadat. Narcistické osobnosti mají přímo povinnost rozumět všemu, vše obsáhnout a být ve všem nejlepší, všemocné, omnipotentní. Postmoderní kultura funguje jako narcistická pobídka a showbusiness jako je velká scéna narcismu. Být na vrcholku světa však znamená totální izolaci. Dotváří bludný kruh zranitelnosti: všemoc je bezmoc. Vítězstvím k prohře. Zrcadlo, řekni mi: deprese a fascinace depresí. Kapitola 2: DIAGNÓZA NARCISMU - ZNAKY DLE PSYCHOANALÝZY A DSM Přestože obdobím raného narcismu prochází v dětství každá osobnost, postoj těch, kteří raným narcismem více méně bez úhony prošli, k těm, kteří si vypracovali tzv. narcistickou strukturu osobnosti, je často velmi kritický. Narcistův život je totiž z nezbytnosti zaměřen na vytvoření co nejlepšího obrazu sebe v jeho vlastních očích. Mikota, 1992: „Nejdůležitější povinností, nikoliv primárně radostí, těchto pacientů je být báječným.“ Touto snahou je prostoupeno narcistovo chování, jednání, vstupování do vztahů. Nemá jinou možnost nežli hovořit o sobě, o své práci, svých výkonech a výsledcích, často se trápí tím, že nejsou dost dokonalé. Předpokládá, že lidé kolem něho mají stejný zájem na perfektnosti jeho obrazu, jako měli jeho vlastní rodiče. A často kolem sebe narcist takto nastavené lidí nachází, takové on přitahuje a vybírá si. Poskytuje jim za jejich přítomnost, vztažnost, péči a obdiv nevídané zisky: on je jejich ideálem a na ně, jeho obdivovatele, dopadá stín jeho Ega, skrze něhož se také tak trochu stávají dokonalými. Je jejich bohem. Mikota, 1992: „Pokud mu to druzí nepotvrzují, má k tomu jen dvě vysvětlení: °Nejsem skvělý, nemám proto na světě co pohledávat.° Nebo: °Lidé mou skvělost nepoznali.° Z druhé možnosti jim vyplývají dva závěry: a) °Bližní není schopen mne docenit. Je logické, že jím za to pohrdám.° b) °Bližní mou skvělost mohl vnímat, a je tedy přirozené, že ho za to nenávidím až za hrob, a budu-li mu dělat to nejhorší, co umím, není to nic v porovnání s tím, jak on mi ublížil.°“ Narcist jaksi neumí vztahy. Přijetí druhé osoby je u něho podmíněno bezvýhradným přijetím jeho samotného, poskytováním mu péče, podpory, všestranné pozornosti. Mikota, 1992: „Přiberou-li (narcistické osobnosti) někoho, často nevědomky, za selfobjekt, jsou na jeho empatickou odezvu mimořádně přecitlivělí. Před podobnými zraněními se v běžném životě chrání nejčastěji distancovaností. Na druhých lidech jim zjevně, nebo pod maskou zdvořilosti, pseudosrdečnosti a často i šarmantnosti, vůbec nezáleží.“ Je také rád motivován k podávání výkonů, k jejich předvádění. Slast z exhibice je slastí z přijetí. Je žádoucí, aby narcistův obdivovatel neposkytoval totéž nikomu jinému a pravý narcist ani nepředpokládá, že on by měl něčím podobným oplácet. Je prostě nejlepší, jediný a tak to má být. Narcistovy vztahy jsou „v pořádku“ a fungují do té doby, pokud oba partnery spojuje a uspokojuje jediný společný zájem: zájem o narcistovu osobu. Ukáže-li se, že tomu tak není, narcist to chápe jako zradu. Nesnaží se nijak vztah proměnit, musel by pozměňovat sebe a to je pro něho sebevražedné. Zůstane naprosto stejný, jen vymění partnera. Není pro něj totiž důležitá osobnost jeho partnera (jakéhokoliv: pracovního, komunikačního, životního), nýbrž funkce, které mu partner plní a poskytuje. Partnerovy potřeby jej naprosto nezajímají a pokud je vnímá, tak jako přemrštěné a nepříjemné nároky. Narcist nikdy nemusí o nikoho výrazně usilovat. Vždy má kolem sebe družinu připravených obdivovatelů, kteří se mu chtějí připodobnit jako k ideálu (viz sekularizovaná touha po doteku s božským). Družina obdivovatelů bývá četná, protože problém ztráty, hledání, nenacházení ideálu je velmi univerzální. Úspěšnému narcistovi se dostává vždy dostatek lidí k používání. Zachází a manipuluje s nimi téměř bez omezení a ještě v nich budí momentální spokojenost, protože narcistova družina jsou lidé s právě takovými Self, která lační naplnit se oceněním skrze narcistu, pro něhož vykonávají úkoly ve svých funkcích. Narcist je pánem času. Hle, on všemocný. Považuje za samozřejmé, že mu všichni dávají svůj čas k dispozici, blokuje jejich časy pro sebe, vytváří takové příležitosti, aby na něho bylo čekáno. On má více času nežli ostatní, „dokáže“ do plynutí času vsouvat mezičasy. A navíc: Narcist „nestárne.“ Může se odvážit riskovat a vyčerpávat se k smrti pro své výkony, neboť on je „nesmrtelný.“ Neplatí pro něho pravidla jako pro druhé, neboť on je jiný: prostě nejlepší. Narcistovi přesto něco stále chybí, připadá si prázdný, nehotový, nedokonalý, ne dost milovaný. Chvíli se může těšit ze svých úspěchů, ale už si připravuje pro sebe další překážku, kterou musí přeskočit, aby byl lepší. Sebepožírací bič za jeho zády jej plně zaměstnává. Osobnosti, které netrpí patologickým narcismem a ani nehrají s narcistou žádnou roli v jeho hře na dokonalost, mohou vidět narcistu jako kohosi nepříjemného, zahleděného do sebe samého, sobeckého. Ti, kdo netrpí úzkostmi z nepřijetí a nechápou strastiplnost podmínek, za kterých je narcist přijímán (sám sebou a ještě jen částečně!, což záleží na míře jeho vhledu do vlastní situace), mohou považovat narcistovu prezentaci výsledků, s úzkostí předkládaných k přijetí, za bezostyšné vychloubání se. Totiž to, co si ne-narcistní lidé umí udělat a podržet sami: vážit si sami sebe, oceňovat se, narcist dostává skrze druhé, používá je k tomu a musí je mít stále k dispozici, protože s každým novým úkolem, který si stanoví, se dostavuje nejistota, zda je přijímán. Narcist žije v neustálé komunikaci se svým nepravým Self, které jej nutí být stále grandióznější, pokud možno ještě všemocnější, dokonalejší. Jak tato povinná potřeba dokonalé skvělosti prolíná náš každodenní život ukazuje zejména jazyk: tady například zvláštní nutkání (zvyk posledních desetiletí) stupňovat superlativy. I nejlepší je málo, a tak je po nejlepším – optimálním požadováno, aby bylo "optimálnější" či dokonce "nejoptimálnější". I ideální je málo, nejlepší je "nejideálnější. Narcist chvíli žije v iluzi, že takovým je, a chvíli v jistotě, že takovým ještě není. Ne-narcistní osobnosti dávají narcistovi za vinu, že je chladný, pyšný, do sebe zahleděný, sobecký. Narcismus však není vina. Nezralý, nekultivovaný narcismus v dospělosti je různě těžká porucha osobnosti. Od roku 1993 zaznamenává Americká psychiatrická společnost novou diagnózu: Narcistickou poruchu osobnosti. Podívejme se, jak ji charakterizuje v Diagnostickém a statistickém manuálu duševních poruch (DSM), který je respektovaným diagnostickým klíčem pro světovou psychiatrickou veřejnost. Jeho třetí verze, DSM III, došla takového ohlasu, že byla přeložena i do češtiny, odkud ji přejímám. Z DSM III byla také diagnóza narcistická porucha osobnosti převzata do desáté revize Mezinárodní klasifikace nemocí (MKN-10), platné od roku 1991. Narcistická porucha osobnosti Základním rysem je porucha osobnosti, při které se vyskytují - velikášské pocity vlastní důležitosti a jedinečnosti - fantazírování o neomezených možnostech - exhibicionistická potřeba neustálé pozornosti a obdivu - charakteristická reakce na ohrožení vlastní vážnosti - charakteristické poruchy v interpersonálních vztazích: - zvláštní pocit oprávněnosti, interpersonální vykořisťování, vztahy kolísají mezi extrémním idealizováním a znehodnocováním, chybí sympatie. Seberespektování bývá křehké a tyto osoby mohou být zaujaté tím, zda si vedou dobře a zda si jich ostatní váží. Na kritiku, porážku nebo zklamání odpovídají buď chladnou lhostejností, nebo dávají najevo pocity hněvu, podřadnosti, ponížení, studu či prázdnoty. Jedinci s touto poruchou stále baží po obdivu a pozornosti a více jim jde o zdání než o skutečnost. Např. více stojí o to, aby byli považováni za správné, než mít blízké přátele. Interpersonální vztahy jsou různě narušené. Běžné je chybění empatie - schopnosti poznat a zažít, jak ostatní cítí. Často si činí nároky na zvláštní přízeň bez zpětné odpovědnosti. Např. jsou překvapeni a zlobí se, když druhý neudělá, co oni chtějí. Velice častá je depresivní nálada. Časté je bolestivé uvědomování si sebe samého, zaujetí hloubavým myšlením a touhou zůstat mladistvým a silná závist. Také se vyskytuje zaujetí bolestí a jinými tělesnými obtížemi. Osobní nedostatky, porážky nebo nezodpovědné chování si odůvodňují racionalizacemi, překrucováním nebo otevřenou lží. Tito lidé mohou předstírat city, aby udělali dobrý dojem. Diagnostická kritéria NPO charakteristická pro současné i dlouhodobé působení jedince nejsou omezena pouze epizodami onemocnění a způsobují buď významné poškození v sociálním nebo profesionálním působení, nebo subjektivní potíže: A. Velikášský pocit vlastní důležitosti a jedinečnosti, např. nadsazování úspěchů a schopností, soustředění na výjimečnou podstatu vlastních problémů. B. Zaujetí fantaziemi o neomezeném úspěchu, síle, skvělosti, kráse nebo ideální lásce. C. Předvádění se: osoba vyžaduje stálou pozornost a obdiv. D. Chladná lhostejnost nebo výrazné pocity hněvu, ponížení, studu, pokoření nebo prázdnoty jako reakce na kritiku, lhostejnost druhých nebo na porážku. E. Alespoň 2 z následujících charakteristik interpersonálních vztahů: (1) nároky:


]

Stránka vygenerována za: 0.17 sekundy