Vztah má s antropologií člověka asi tolik společného, jako třeba sex, hudba nebo inteligence.
Pokud chce mít člověk sex, potřebuje na to určité "nářadí", určitou elementární část člověka. Pokud tato část chybí, nebo je podstatně narušená, moc sexu si člověk neužije.
Pokud si chce člověk užít hudbu, potřebuje na to určité "nářadí", určitou elementární část člověka. Pokud tato část chybí, nebo je podstatně narušená, moc hudby si člověk neužije. Může si například přečíst, co to ta hudba je, může si jí ve svém virtuálním světě představovat a vysnít, ale realitu nezná.
Pokud chce mít člověk vztah, potřebuje k tomu také určitou část člověka. Pokud tato část chybí, nebo je podstatně narušená, moc vztahu si člověk neužije.
Pokud chce mít člověk inteligenci, potřebuje k tomu také určitou část člověka. Pokud tato část chybí, nebo je podstatně narušená, moc inteligence si člověk neužije.
Teď beží v TV názorný seriál, jmenuje se Teorie velkého třesku. Tam je člověk, hlavní hrdina, kterému rozhodně neschází ani duše, ani duševní schopnosti. Dokonce má velmi silnou duši: Přemíru inteligence, nadání. Ale část člověka, která je nutná ke vztahům, mu chybí. Česky se to nazývá jednoduše a výstižně: Ten člověk nemá srdce. Nebo:Ten člověk má srdce jako kámen. A tak je to i s Bohem. Duševní člověk nepřijímá a nechápe Boží věci. Něco na to, aby mohl žít s Bohem, mu chybí. Může si tak ve své fantazii a ve svém virtuálním světě domýšlet, jak asi takový vztah s Bohem vypadá, ale protože mu chybí pro vztah s Bohem to důležité, co zasahuje do duchovního světa, tak skutečný vztah s Bohem nezná. Proto také není schopen odpovědět na elementární, jednoduché dotazy k tématu a dotazům se vyhýbá jak čert kříži.
Jestli má, tak je potřeba i vztah spasit (byl by totiž člověkem, nedílnou součástí).
Vztah by byl člověkem? Zajímavé uvažování. Už chápu, proč tu píšeš o jako mentálně slaboduchý. Zvláštní nápady.
Ale ano, to, co potřebuje člověk zachánit, je určitě i jeho vztah s Bohem. A nejen vztah s Bohem, ale i vztah s lidmi. Zvláště pokud člověk vězí v nějakém náboženství, protože to dokáže jak vztah s Bohem tak vztah s lidmi pekelně narušit.
Jestli ale vztah leží mimo samotnou antropologii člověka, co potom tvé tvrzení nahoře a tvé odvolávky na přednášku katolického kněze?
Na přednášky katolického kněze jsem se odvolával právě proto, že on rozuměl podle učení písma, a pravdivě ho uváděl a jasně o tom mluvil v souvislosti s antropologií, i když byl římský katolík.
Snad ani dosud pořádně nechápeš, o čem je vlastně řeč!
|