|
Právě je 581 návštěvník(ů) a 2 uživatel(ů) online: rosmano Frantisek100
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116812686 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
| Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor. |
|
|
Re: Re: Falešný prorok Ezechiel? Temné stránky Bible II (Skóre: 1) Vložil: aviaf v Pondělí, 11. únor 2008 @ 04:02:05 CET (O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek | Tva uvaha je sice velmi obsahla - pres tisice a tisice let - ale zapomina na jeden dulezitej detail: Ezekiel predpovedel, ze z toho Londyna udela Pardubice prave ten Nabukadnesar. Zadny ze nekdy jednou v budoucnosti, nybrz:
26,7 Toto
praví Panovník Hospodin: "Hle, od severu přivádím na Týr Nebúkadnesara,
krále babylónského, krále králů, s koni, vozy a jezdci, a shromáždění
početného lidu. . . . . 26,11 Kopyta jeho koní zdusají všechny tvé ulice, tvůj lid povraždí mečem, posvátné sloupy tvé moci klesnou na zem.
26,12 Ukořistí tvé jmění, uloupí tvé zboží, zboří tvé hradby a rozmetají tvé skvělé domy; tvé kamení, dříví i prach svrhnou do vod. 26,13 Učiním přítrž hluku tvých písní, už se nebude rozléhat zvuk tvých citar. 26,14 Učiním tě holou skálou, budeš
místem, kde se suší sítě, nikdy už nebudeš vystavěn, neboť já Hospodin
jsem promluvil, je výrok Panovníka Hospodina."
"Nikdy uz nebudes vystaven" snad znamena, ze uz nikdy nebude vystaven, ne? A nikoli, ze ho vystavej korejci nebo krizaci.
To, ze se to nestalo, evidentne uznava i sam Ezechiel v 29:17-21. To se tezko da obejit.
Jiste, nikdo nezpochybnuje, ze Tyr ztratil svou moc a ze uz to davno neni ta obchodni velmoc, ktera kdysi vladla Stredomori. V tomto smeru se taky domnivam, ze se naplnila proroctvi starozakonnich proroku. Ale Ezechiel si tady trosku zavaril v tom, ze byl az moc konkretni, a to mu zkratka nevyslo.
Je to podle me asi tak stejnej problem, jako kdyz se evangelista Marek spletl ve veci velekneze v Nobu (Mk 2:26 srv. 1S 21:1-7): doslovnicky fundamentalisti nemuzou nez pokrcit rameny, zatimco my, pouceni liberalove, vime, ze prorok ci evangelista je proste jen clovek, kterej se snazi to Slovo, jez mu Buh ulozil, rozpoznat a formulovat jak nejlip umi - a nekdy se holt plete, protoze je jen clovek. A pak ani nesmime zapominat na fakt, ze Bozi slovo, vyslovene prorokem, se k nam dostava doprovazene "sumem veku": je to jak snazit se poslouchat spatne naladeny radio - ty detaily predavaneho poselstvi nedokonalou transmisi samozrejme utrpi. Proto je nesmysl trvat na doslovnosti, ale naopak snazit se s tim sumem vyrovnat.
Proto ja bych to videl tak, ze Ezechiel mel zkratka videni padu Tyru, ale pod vlivem jim samotnym prozivanych udalosti, si to slovo trosku moc aktualizoval.
Co je na tom vsem samozrejme daleko nejkurioznejsi, je fakt, ze tohle nenaplnene proroctvi z Bible nezmizelo (stejne jako Markuv omyl) - to jen ukazuje, s jakou uctou tehdejsi vek k Pismu pristupoval. Je-li Pismo svate, pak i s chybou!
Aviaf
|
| Nadřazený |
|
Děkuji, Oline (Skóre: 1) Vložil: Hyperion v Pondělí, 11. únor 2008 @ 19:15:04 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Až si přečtu celou tu debatu pod tvým komentářem, zkusím se k tomu nějak vyjádřit. Už teď bych ti ale chtěl poděkovat za přístup. Původně jsem předpokládal, že mi někdo ukáže, že jsem někde něco přehlédl (např. veršík, kde se mluví o změně Božího záměru - podobně jako v 2S 24,16), nebo mi poskytne nějaké vysvětlení, se kterým možná nebudu souhlasti, ale které nebude prošpikováno osobními útoky.
|
| Nadřazený |
|
Odpověď Olinovi (Skóre: 1) Vložil: Hyperion v Pondělí, 11. únor 2008 @ 20:24:12 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Začnu trochu od lesa.
Další příklad nenaplněného proroctví
Nula uvedl odkaz na stránky v češtině, které se mimo jiné věnují nesplněným proroctvím v Bibli. Bylo by jistě zajímavé popovídat si i o Izajášovi a dalších, ale pro moji odpověď poslouží lépe jiná dvě proroctví, která tam nejsou (nebo jsem je nenašel):
- Jozue vyzval Izraelce: "Přistupte sem a slyšte slova Hospodina, svého Boha." A Jozue pokračoval: "Poznáte, že uprostřed vás je živý Bůh. Ten před vámi vyžene Kenaance, Chetejce, Chivejce, Perizejce, Girgašejce, Emorejce i Jebúsejce. (Joz 3,9-10) Asi nebudeme pochybovat o tom, že tu působil jako prorok. Všimni si ale, co říká tatáž kniha o pár stránek dál: "Ale jebúsejské obyvatele Jeruzaléma nebyli Judovci s to si podrobit. Tak sídlí Jebúsejci s Judovci v Jeruzalémě až dodnes." (Joz 15,63) a "Ale Manasesovci nebyli s to podrobit si tato města a to umožnilo Kenaancům zůstat v té zemi. Teprve když se Izraelci vzmohli, podrobili Kenaance nuceným pracím. Ale nebyli s to podrobit si je úplně." (Joz 17,12-13). Bible tady očividně nedělá nejmenší problém z toho, že se proroctví nevyplnilo. Není tam nic o tom, že se jako naplní za x let.
- Bůh Abrahámovi slíbil: "Ty vejdeš ke svým otcům v pokoji, budeš pohřben v utěšeném stáří. Sem se vrátí teprve čtvrté pokolení, neboť dosud není dovršena míra Emorejcovy nepravosti." (Gn 15,15-16) Z Bible je zřejmé, že se návrat konal o dost generací později.
Obě proroctví nejsou tak jednoznačná jako to Ezechielovo (při debatách o Týru bychom neměli zapomínat na Egypt), ale u prvního je podstatné, že se přímo z Bible dovídáme o přístupu tehdejších Izraelitů k nesplněným proroctvím. Myslím, že biblické pochopení proroctví je jiné, než mu dnes podsouváme. Proroctví byla chápána jako varování a dá se tedy říct, že splněné proroctví bylo vlastně proroctví neúspěšné, protože mu lidé nevěnovali pozornost a tak se naplnilo. Pěkná ukázka je v Jonášovi. Bůh jasně prohlásil, že za 40 dní bude Ninive vyvráceno (Jon 3,4), pak následuje popis, jak lidé vzali proroctví vážně a nakonec se píše: "I viděl Bůh, jak si počínají, že se odvracejí od své zlé cesty, a litoval, že jim chtěl učinit zlo, které ohlásil. - A neučinil tak." (Jon 3,10) Je tedy zřejmé, že Bůh ohlásil soud a pak vlivem pokání (tj. změny podmínek) svůj výrok zrušil.
Ač mě tu někteří do věčných pekel odsoudili, nesnažil jsem se zdiskreditovat Bibli, ale ukázat, že fundamentalistická interpretace (a la Seraphim, Eleazar, Gregorios a další) je tváří tvář Bibli neudržitelná a že to, co nazývají liberální teologií, je nutnost a hlavně přístup, který sama Bible aplikuje. Pokud přijmeme jejich přístup, byli Ezechiel a Jozue falešní proroci, Bůh neřekl Abrahamovi pravdu a mění v čase své názory (takových pasáží je v Bibli vážně dost).
Tvůj výklad
Pokud přijmeme "liberální pohled" (viz výše), nebudeme s tim mít žádný problém. Pokud se však budeme na Písmo dívat jako fundamentalisté, můžeme kolem toho napovídat spoustu, ale to, že se ta proroctví tak, jak byla vyřčena nenaplnila, neokecáme.
|
| Nadřazený |
|
|
|