|
Právě je 575 návštěvník(ů) a 1 uživatel(ů) online: ivanp
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116635537 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Teologie: eucharistia vs. panova vecera
Vloženo Sobota, 08. duben 2006 @ 20:18:30 CEST Vložil: Bolek |
poslal dru89 Ahojte!
Som katolicka. No cez moju najlepsiu kamaratku som sa dostala do krestanskeho spolocenstva a k nazorom, o ktorych som pocas mojej dovtedajsej viery nic nepocula. Najprv to bolo docela tazke, bo kazda z nas mala svoju pravdu, ale postupom casu som si nasla niekde svoje miesto. No cim dalej tym viac mam pocit, ze sa musim pre nieco rozhodnut. Ale chcem sa rozhodnut pre pravdu a jedinu moznost, ktoru vidim, ako tu pravdu mozem najst, je konfrontovat rozne problemy... a pocut nazor viacerych ludi najlepsie z roznych cirkvi...
Chcela by som vas poprosit, aby ste mi napisali vas nazor, co pre vas znamena eucharistia, ale panova vecera. Chcem vediet, ako to mam brat... Je to zvyk na pamiatku, dojde k premeneniu? Je tam Pan Jezis skutocne pritomny?... Chcela by som ale, keby ste mi aj napisali z coho vychadzate a preco ste presvedceny o tom, o com ste presvedceni.. Obstoji to vase presvedcenie,ked sa konfrontuje s Bibliou??
Dakujem.. Svojim nazorom mi pomahate najst moju cestu.
S pozdravom
Dru89
|
Re: eucharistia vs. panova vecera (Skóre: 1) Vložil: Presbyter v Neděle, 09. duben 2006 @ 22:24:10 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Ahoj dru89!
To sis pěkně naběhla, myslím, že už brzy se můžeš těšit na argumentační smršť našich internetových misionářů, pro které bude katolická ovečka vítaným soustem.
Jako členka římsko-katolické církve by ses měla v první řadě do hloubky seznámit z učením své církve, jinak vlastně nebude co srovnávat s jinými naukami.
Radím ti přečíst si proto knížku kardinála Tomáše Špidlíka "Eucharistie - lék nesmrtelnosti" (Refugium, Velehrad 2005, www.refugium.cz).
Bratrsky Presbyter |
|
|
Re: eucharistia vs. panova vecera (Skóre: 1) Vložil: mk (miliko@atlas.cz) v Pondělí, 10. duben 2006 @ 03:10:44 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Kromě článku o Svátosti ze dne 8. dubna je tu tedy tvůj osobní dotaz. Napíši tedy moje dojmy. Jako katolík jsem chodil k přijímání v katolické církvi. Ale také v rámci ranného ekumenického hnutí jsem si řekl, že není nic špatného přijít i jinde. Taky jsem to udělal. Musel jsem ale rozlišovat, kde mne přijmou. Nevadilo to u luteránů. U baptistů, kde jsem byl často na bohoslužbách bych přijmout nemohl, protože se tam přísně předpokládá jejich křest dospělého člověka. Také jsem tam byl vždy jen divákem.
Byl jsem i jinde v církvích evangelického typu. Někdy jsem nepostřehl, že je to ta jedna neděle v měsíci, kdy se u nich přijímá, seděl jsem v řadě a tam se košík s chlebem podává od jednoho ke druhému a tak i kalich. Trapně jsem podal košík, resp. kalich dalšímu, aniž bych se zúčastnil. Potom jsem si zvykl dávat pozor a vysednout z řady a odejít dozadu včas před začátkem proměňování.Stává se to i na vícedenních tématických konferencích širšího typu, kde je téma společné a počet zastoupených církví veliký, že se slaví bohoslužba pro zúčastněné a já tam sedím mezi nimi, raději dávám teď pozor.
Byl jsem ale v pohodě u americké církve, která si říká, že nemá název a „my jsme jen křesťané“. Tam se místo vína bral rybízový mošt (což není teologicky nijak závadné).
Nebyl jsem u husitů, z jakéhosi dojmu, že bych musel být členem společenství.
Co ale bylo všude stejné, to byl cítěný rozdíl mezi „památkou“ a „tělem“. Totiž je pojetí, nazvěme ho zhruba Kalvínské, že jde o slavení památky. A další je, že jde o přítomnost Krista v oběti. „Památka“ se slaví i u CČE (přijala Helvetské vyznání víry roku 1920 a tím i pojetí eucharistie, že je na památku). Také jsem tam byl, nejméně dvakrát. Ale u těchto společenství (i u těch „my jsme jen křesťané“) jsem cítil, že mne to neuspokojuje. Naposledy před asi 9 lety v Karviné. Od té doby nechodím k Večeři, kde je helvetské pojetí.
Jinak na samotnou kalvínskou církev jsem zvědavý a jednou se chystám přečíst si Institutiones od samotného Kalvína, prý je tam důležité mluvení o přijetí milosti. Ale nejbližší kalvínský kostel, co znám je v Bratislavě, čeští Kalvíni se roku 1920 sloučili s českými luterány a vznikla CČEvangelická.
Viděl jsem také bohoslužbu anglikánů Praze, tam přistupuje spousta věřících k oltáři pro Svátost a jak si myslí, oni mají pojetí o přítomnosti, tedy ne jen památku, ale tam jsem se neodvážil, protože to je komunita lidí, kteří se znají, většinou zahraničních studentů, a já jsem si tam připadal opravdu jako host. Přesto, že jsem zahlédl překvapený pohled u studentky vedle mne, co to, že nevstávám a nejdu si též pro Tělo Páně, vždyť bych měl.
Miroslav
(cituji):
Teologie: Svátost Večeře Páně
Přišlo v Sobota, 08. duben 2006 v 20:19:36 CEST vložil Bolek
presbyter poslal:
Úvod do problematiky (článek)
(z diskuze)
Re: Svátost Večeře Páně (Skóre: 1)
Od mk (miliko@atlas.cz) v Neděle, 09. duben 2006 v 05:48:24 CEST
Když odcházím od Večeře Páně, držím Ježíše v sobě, cítím se spojený, proniká mne a je to směřování k lepšímu, zvláště v ten den, ale na to myslím pořád celý rok. S Ním ale je to jiný pocit.
|
Re: eucharistia vs. panova vecera (Skóre: 1) Vložil: mk (miliko@atlas.cz) v Pondělí, 10. duben 2006 @ 03:37:52 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Promiň dru89!
zdá se , že jsem popletl text, abych to napravil, doplňuji: smysl byl ten: dobře se cítím při přijímání v "tradiční" církvi, zatímco někdy v církvi s "památkou" jsem měl slabší pocit. Nakonec začínám uvažovat o tom, je-li správné na sobě experimentovat, že je jednota Krista v lidech a já jsem (na soukromém pozemku) garantem jednoty, když si nevybírám.
Miroslav |
]
Re: eucharistia vs. panova vecera (Skóre: 1) Vložil: xvejvodam (xvejvodam@seznam.cz) v Úterý, 11. duben 2006 @ 22:53:44 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://mocneevangelium.webzdarma.cz | "Liturgická podoba večeře Páně v reformačních církvích vznikla na pozadí kritiky katolické mše, která měla Kristovu oběť opakovat. Tato skutečnost vedla k výraznému soustředění reformačních pořadů večeře Páně na výlučnost a jedinečnost oběti Kristovy na na kříži, jež nás ospravedlňuje z pouhé milosti. Svátost, označená za "viditelné Slovo", neměla být než svědectvím o Golgotské události. Chléb-v reformované tradici se kladl důraz na jeho zřejmé lámání-měl odkazovat k umírajícímu tělu Ježíše Krista, víno v kalichu k jeho prolité krvi. Tak dostala večeře Páně ráz povýtce velkopáteční.
I když je tento motiv ve večeři Páně ústřední, není jediný, a v těsné spojitosti s chlebem avínem ani právě biblický. Ve večeři Páně, jak o ní mluví apoštolské svědectví, se přítomnost Ježíše Krista nevztahuje na hmotu pokrmu a nápoje (tzv.živly"), nýbrž na celé dění. Mimoto obsahuje večeře Páně ještě řadu dalších motivů, které zůstávají opomenuty. V ekumenických rozhovorech dochází k znovuobjevení bohatství stolu Kristova".
Agenda Českobratrské církve evangelické, díl první, str.25 a 26 (vydala synodní rada ČCE v roce1983) |
]
|
|
Re: eucharistia vs. panova vecera (Skóre: 1) Vložil: JirkaX v Středa, 12. duben 2006 @ 12:41:00 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Ahoj Dru... , může to být pro Tebe nyní trošku těžké, protože některé názory na tuto věc mohou být hodně odlišné. Ty však potřebuješ zajisté pravdivá slova, o které by jsi se mohla opřít. Především Ti chci poradit, aby jsi chodila především tam, kde Tě přijmou s opravdovou láskou a pochopením, a kde nebudou lpět na jakékoliv teologii, ale kde Tě budou schopni přijmout i s trošku odlišnými názory na některé věci. Křesťané by se neměli snažit vnucovat své názory druhým. Lidské poznání je totiž nedokonalé, avšak v Bohu je moudrost i poznání všech věcí, proto je i zapotřebí hledat pravdu. Tvá víra je také i Tvé osobní přesvědčení. Je-li člověk upřímný v srdci, jistě pravdu najde i uvidí, kde je. Také by si člověk neměl o sobě hned začít myslet, že už vše chápe a že už všemu naprosto porozumněl, neboť to potom může předcházet i pád člověka. Neboj se proto mít i své osobní přesvědčení. Důvěřuj Pánu, hledej i zkoumej a porozumnění přijde do Tvého srdce. S pozdavem Jirka |
|
|
|
|