Kontrasty: ANALÝZA 17. LISTOPADU A ZMĚN VE VÝCHODNÍ EVROPĚ V ROCE 1989 - 2.
Vloženo Úterý, 15. listopad 2005 @ 18:12:24 CET Vložil: gojim |
poslal Gojim
Analýza 17. Listopadu a změn ve Východní Evropě v roce 1989, část:2
Miroslav Dolejší
SJEDNOCENÍ EVROPY
Jedním
z nejvýznamnějších atributů politiky Václava Havla je
úsilí směřující k podpoře sjednocovací politiky
v Evropě. Muž, který nerozumí politice jednoho malého
státu, se stal vykladačem koncepcí politiky
kontinentu.
Sjednocení Evropy není a nemůže být
záležitostí pouhých sjednocovacích technik, protože všechny
takové pokusy v minulosti skončily nezdarem a
katastrofami. Evropská krize současnosti, po dvou světových
válkách a 45 let trvající rusko-americké okupaci, je
v podstatě psychicko-morální povahy. Oběma světovým
válkám se patrně nebylo možné vyhnout, avšak státnická vedení
mohla zabránit tomu, aby cíle válek utonuly v paroxysmu
mas a v manipulaci neevropských manažerů nebo stranických
byrokratů.
Politická demokracie parlamentního typu
/zastupitelská demokracie/ se od roku 1918 jevila
v Evropě neschopná vládnou svými politickými problémy a
státními úkoly. Proto by už nyní neměla být demokracie
posuzována jako dogma nebo ideologicky, není-li opodstatněna
schopností občanů získat a pro své rozhodování vyhodnotit
veškeré potřebné informace a na základě nich vybrat a
kontrolovat své vůdce a na druhé straně schopností evropských
vůdců vést, vládnout, ukazovat cestu, rozhodovat a brát na
sebe odpovědnost, tedy nést světlo. Je nejvýš pravděpodobné,
že za několik desetiletí se bude v Evropě vládnou podle
zásad naprosto se lišících od parlamentní demokracie a tento
fakt by neměl být už nyní pouštěn ze zřetele a ignorován.
(Přirozeně, že alternativou k demokracii není myšlena
diktatura v jakékoli
podobě).
Z geopolitického hlediska bude mít
základní vliv na utváření Evropy očekávané vyplynutí Ruska
z rámce Evropy a jeho participace s USA na
ovlivňování poměrů na euroasijském kontinentě. Z tohoto
hlediska jsou Havlovy výroky o míru a morálce
nekonsekventní.
Dvoutisícileté dědictví Evropy je nyní
ohrožováno z jedné strany vášněmi davů, manipulovaných
mimoevropskými zájmy, a na druhé straně lidskou leností,
spotřebitelskou mentalitou a zbabělostí, vyhýbající se vypětí
sil a obětem k dokonání díla svrchované, nezávislé
Evropy. Československá účast na koncipování evropského
sjednocování by si měla být vědoma mimo jiné také toho, že
každé neúměrné oslabení vojenské síly Evropy jako celku
poskytne mimořádnou výhodu politice násilí. Evropa nesmí
zůstat bezmocná proti nebezpečí zvenčí! Cíl politiky světového
míru nemůže spočívat v pouhém konsolidování vlastního státního
evropského systému prostřednictvím mírových smluv nebo
jakoukoli vojenskou kontrolou, prováděnou neevropskými
velmocemi. Je nutné nahradit pasivní evropský mírový program
aktivním, dynamickým. Trvalý mír z pozice trvalé síly! Revize
stávající koncepce prostého pacifistického, tj. odevzdaného
pojetí míru je proveditelná pouze za předpokladu fungující
politické organizace silné Evropy. Otázka bezpečnosti tedy
bezprostředně souvisí s problémem schopnosti Evropanů vládnout
v Evropě. Tento problém je velmi akutní! Pozitivní účast
Československa na jeho řešení je mimo jiné také otázkou odvahy
k přiznání se ke znalosti vlastních skutečných
politických dějin od roku 1918, soustavně zkreslovaných
legendami.
1.
Československo a Evropa
Před
vypuknutím 1. světové války dlužily Spojené státy Evropě 50
milionů dolarů. Když v roce 1918 válka skončila, dlužila
Evropa Spojeným státům 10,5 miliardy dolarů v tehdejší
hodnotě. Americký průnik na evropský kontinent byl současně
počátkem snah o sjednocení a pacifikaci Evropy.
Cílem
vítězů 1. světové války, především USA, bylo rozbití velkých
mocenských států a zničení jejich vlivu v Evropě:
Rakousko – Uherska, Německa, Ruska a Turecka. V těchto
státech vládli dědiční monarchové, kteří byli současně
hlavními oporami náboženských idejí a církví. Likvidace všech
těchto pilířů mocenské stability byla základní podmínkou
úspěšnosti světového nástupu amerického mezinárodního
kapitálu do takto uvolněného prostoru a jeho politické
projekce: Internacionalizace světa, jeho socialisace, oslabení
a později odstranění velmocenského postavení Evropy v něm
(zbavení zámořských kolonií) a její postupné podřízení
kosmopolitním neevropským cílům, až po globalisaci světa pod
vedením levicových liberálů USA.
K tomuto účelu
byla programově aplikována idea atheismu a idea národnostní v
její odstředivé podobě. Současně tak byla prakticky
likvidována hospodářská a politická moc aristokracie (většinou
křesťanské) a církví.
V dějinách Evropy po pádu
Říma až do doby osvícenecké a francouzské revoluce převládala
univerzální idea náboženská, která měla ohromnou moc a vliv na
osudy Evropy. Po francouzské revoluci však vznikla národnostní
idea, vzbuzená touto revolucí, která měla rozbít mocné státní
útvary, rozkouskovat Evropu, zničit moc šlechty a církví. Před
francouzskou revolucí národnostní idea neexistovala, národy jí
nepřikládaly žádný význam. O osudu národů rozhodovaly
panovnické sňatky, dědické nároky dynastií, nebo válečná
vítězství či porážky. Napoleon Bonaparte nakládal zcela
libovolně s územím jednotlivých národů a vyvolal
v Evropě národnostní myšlenky. Evropské universální
náboženské myšlení bylo v této etapě vývoje lidské
společnosti, začínající zrychleným tempem směřovat k úplné
emancipaci člověka jako svobodné duchovní bytosti, rozvráceno
ideami přirozených lidských práv, svobod, lidské a občanské
rovnosti a národnostní idea se tak stala jedním z dalších
účinných prostředků postupné mocenské pacifikace Evropy jako
duchovně, kulturně a relativně i politicky spřízněného celku,
a to podle osvědčené imperiální zásady rozděluj a
panuj. Filosofický základ poskytl národnostní ideji
v Německu Herder a od té chvíle se jí dostávalo všeobecné
propagace, jejímž následkem bylo rychlé pronikání této a
postupně i dalších ideí, ideí postupného drobení až k
atomizaci na jednotlivé lidské bytosti, do všech evropských
zemí bez ohledu na jejich historické hranice, zájmy dynastií,
plány státníků, diplomatů a církví. Svým posláním byla idea
národnostní revoluční od samého počátku – likvidace
stávajícího politického a mocenského stavu. V propagačním
tvaru usilovala tato idea o přetvoření Evropy na takových
základech, aby každému národu, i nepočetnému, se dostalo
samostatnosti. Souběžně s národnostní ideou byla zcela
účelově a programově použita idea liberalismu, po níž pak
následovaly ideály demokracie a socialismu. Všechny směrovaly
k destrukci aktuálního evropského myšlení a stávajících
mocenských poměrů.
Význam, který národnostní ideji
připisoval americký president Wilson, vyjádřil na konci své
řeči z 8. ledna 1918, když řekl:
“Je to zásada
spravedlnosti pro všechny národy a kmeny a jejich právo žít
vespolek ve stejných podmínkách svobody a bezpečnosti, ať jsou
silné nebo slabé.”
Na základě mírové smlouvy (1919 a
1920) vznikla ČSR, bylo osamostatněno Polsko, utvořeno
království S.H.S. (dnešní Jugoslávie), k Dánsku byla
připojena severní polovina Šlesvicka, Francii vráceno Alsasko
– Lotrinsko, k Rumunsku připojena Besarábie, Sedmihradsko
a část Banátu, k Itálii přivtěleny Tyroly, Terst, atd.
předtím byly utvořeny jako samostatné státy Finsko, Estonsko,
Lotyšsko a Litva. Toto přerozdělení bylo v Evropě
provedeno s odvoláním na spravedlivou národnostní ideu,
avšak skutečným důvodem k němu byly mocenské zájmy a
záměry s Evropou, zejména ze strany USA. Vzdor tomu
prohlásil Wilson 11. února 1918 v americkém kongresu.
“Národy a země nesmějí již být dále předávány z nadvlády
do nadvlády jako nějaké zboží nebo kostky ve hře. Určité
vymezené požadavky národnostní musí být v mezích možností
uspokojeny, aby nebyl pokoj Evropy a celého světa
rušen.”
Když se záhy ukázalo, že toto rozdělení Evropy
bylo předehrou k bolševickým revolucím, které měly Evropu
znovu sjednotit v bolševickou internacionální mocnost pod
vládou komunistického Ruska, vystoupila propaganda národnostní
ideje s výkladem, že principy svobody a sebeurčení národů
nelze plně uskutečnit do všech důsledků, jednak vzhledem
k promísenosti národů, zvětšující se směrem na Východ, a
jednak vzhledem k nutnosti respektování zeměpisných a
hospodářských podmínek. Jejich nerespektování by znamenalo
učinit nové národní státy neschopnými života, čímž se
zdůrazňovala nutnost podřízení jedněch národů druhým, tedy
rehabilitace stavu, který v Evropě existoval už před
jejím rozdrobením. Všechny státy v Evropě měly tedy dále
a znovu národnostní menšiny, často i početně i jinak významné,
zejména když tyto minority měly za sebou velký a mocný stát
národa, k němuž příslušely. Národnostní idea se
přetvořila z vnitřní záležitosti států v otázku
mezinárodní a tak byla manipulace soustředěna do pravomoci
mezinárodních společností (Společnost národů, od roku 1945
OSN) a stala se prostředkem mezinárodní politické manipulace.
Problémy, které byly dříve přehledné v rámci velkých
států, staly se nepřehlednými v rámci nenárodnostních,
cizích, mezinárodních institucí.
Československý stát
bez jakéhokoli raison d‘étre byl experimentem státu, uměle
vytvořeného na základě výsledků 1. světové války na přání
vítězné Velké Čtyřky /USA, Velká Británie, Francie, Itálie/.
Nebyl založen ani na principu sebeurčení, ani na principu
národnostním (žilo v něm 46,81% Čechů a Slováků, ostatní
obyvatelstvo bylo jiných národnostní). Byl vytvořen jako klín,
zabraňující styku Německa s Rakouskem, což bylo
symbolicky vyjádřeno státní vlajkou. Československo nebylo
zbudováno pro vojenskou nebo politickou sílu, nýbrž
k docílení hospodářského úspěchu a proto dostalo hlavní
přírodní zdroje a průmyslové bohatství starého Rakouska a
bohatý díl přírodních zdrojů Uher, hýčkáno Francií, Spojenými
státy a Anglií jako instrument jejich politického vlivu
v Evropě. Zájem vítězných velmocí se k němu upínal
vzhledem k tomu, co se od něho očekávalo v budoucnu:
Československo mělo největší možnosti a hrozilo mu největší
nebezpečí. Obchodně a průmyslově vyvinuté obyvatelstvo mělo
rozšířit po východní Evropě síť obchodních tepen, které by
daly život vyčerpaným národům, politikou těsné spolupráce mělo
ulehčit utrpení sousedů a stát se vůdcem v rozvoji
střední Evropy na zásadách parlamentní demokracie. Tyto záměry
byly v současné době pouze modifikovány, jejich podstata
se však nezměnila. T.G. Masaryk byl tímto posláním ČSR
srozuměn a není zajisté náhodou, že V. Havel byl
v Izraeli prohlášen Masarykovým
pokračovatelem.
Vzájemný poměr Čechů a Slováků byl
v roce 1918 pro velmoci zcela zanedbatelný a nezajímavý.
Jejich hlavní myšlenkou, jež vedla k rozhodnutí mírové
konference vytvořit ČSR, bylo zřídit v centru Evropy vysoce
vyvinutý a soběstačný průmyslový stát, fungující na principech
parlamentní demokracie, a to bez ohledu na národnostní vztahy.
Vše za jediné podmínky, že v něm německý a maďarský živel
nebude tvořit většinu. Naopak při zřizování Rakouska a Uher se
nehledělo k hospodářským potřebám, ale k tomu, aby
byli soukmenovci pod jednou střechou. Rozdíl byl v tom,
že v případě ČSR šlo o přátele vítězů, v druhém
případě o jejich nepřátele.
Mír St. Germainský,
Wilsonových 14 bodů a Versaillský kongres daly vzniknout novým
státním útvarům, nedisponujícím přirozeně regulujícím
principem tradice, špatně odolávajících totalitní bolševické
propagandě a primitivní sociální demagogii a s nepatrnou
nebo žádnou váhou v dějinách Evropy. Československo nemělo
nikdy velkou, mocnou šlechtu ani vlastní vlivnou buržoazii a
proto celé jeho politické dějiny jsou poznamenány plebejstvím
jeho politiků i obyvatelstva. Politický vliv tradičních
středoevropských velmocí byl v Evropě anulován a bylo
započato s prováděním koncepcí na sjednocování Evropy,
které z ní mělo v celosvětovém měřítku postupně učinit
druhořadý kontinent (Vanderlipův návrh na banku Spojených
států evropských, Panevropa R. Coudenhove – Kalergiho,
Briandův návrh evropské konfederace, atd.). Tradiční evropské
státy měly být především zbaveny svých kolonií a tím značné
části svých trhů a své finanční síly, což bylo nutným
předpokladem pro úspěšné zahájení finanční a mocenské
expanze v Asii, Africe a Latinské Americe ze strany
kosmopolitní finanční moci. Hitlerem vedená vzpoura národně
socialistického Německa tyto záměry na čas pozdržela a
současně usnadnila jejich realizaci po porážce Německa ve 2.
světové válce, kdy následovalo nové přerozdělení světových
mocenských pozic a v Evropě 45 let okupace, po jejímž
ukončení se nyní opět přistupuje k nové formě
podřízenosti Evropy.
Autoři sjednocovacích koncepcí pro
Evropu, Rusové a Američané, usilují o mechanické sjednocení už
přes 70 let a usilují o ně ve svém velmocenském zájmu. Ukazuje
se však naprosto nesporně, že ryze politické řešení problému
reorganizace Evropy pod zorným úhlem politické účelnosti, je
nemožné. Každý pokus vybudovat nový kontinentální či dokonce
světový, mezinárodní řád se zřetelem jen na cíle a zájmy
světových velmocí, nemůže skončit jinak než chaosem. Imanentní
slabinou všech spolků států v minulosti bylo a zřejmě i bude
nedostatek úzkého právního a mravního spojení mezi organizací
centrální spolkové moci, jeho reprezentací a jednotlivými
lidmi, nazývanými jednoduše lidem. Přes všechnu obrovskou
finanční a vojenskou moc sjednocovatelů Evropy jsou možnosti
všech tvůrců velkých, integrovaných politických systémů, velmi
omezené. I kdyby se formálně podařilo postavit ve smyslu
logické právní architektury ladnou budovu právního sjednocení
evropských národů, nepanoval by v ní onen soulad, duch
dobrovolné přijatého podřízení a sebeobětování, onen sociálně
charismatický prvek, bez něhož i stát sám se stává
neoduševnělým a mechanickým Leviathanem. Právní a mocenské
techniky nemohou tento problém rozřešit, pokud ho vnitřně
nepříjmou lidé. Ani na začátku 21. století by vláda Sjednocené
Evropy neměla komu panovat, protože by neměla své vlastní
poddané, které by inspirovala, kteří by vizi Sjednocené Evropy
přijali za svou.
Tradiční evropské státy (Anglie,
Francie, Německo, Itálie, Rakousko, skandinávské země apod.)
jsou si tohoto problému vědomy. Není si toho vědoma
reprezentace Československa. Nasazení internacionálních
poradců presidenta, izolace jeho kabinetu na Hradě, konstrukce
osobní moci a autoritářské výkonné organizace pod Hradem,
vzbuzují přirozenou nedůvěru Evropy, z níž plynou
nebezpečí vážných rizik pro stát. Václav Havel se stává pro
Evropu národů nepřijatelným tím, že na sebe vzal úlohu
mluvčího cizích, neevropských sjednocovacích
koncepcí.
Naprostá většina Evropanů pociťuje potřebu
oprostit úsilí o duchovní a kulturní solidaritu lidstva od
podivností pacifismu, internacionalismu a kosmopolitismu,
které Evropu vnitřně ničí a kazí a jejichž hlasatelem se stal
právě V. Havel. Duchovní jednota Evropy stojí nad, ale i mimo
politické boje a nad i mimo fakt, že existují války. Klást
požadavek, že se Evropané musí vzdát svého bojovného ducha, že
se musí podřídit pacifickému míru v zájmu světa, aby bylo
dosaženo duchovní a kulturní beztvarosti, může být pouze
axiomem nesmyslné logiky, odporující smyslu evropských dějin.
Ještě osudnějším axiomem je vnucovaný názor, že je nutné vzdát
se silného a vyhraněného svérázu národů a nahradit jej
bezbarvou, jednotnou zamerikanisovanou duchovní jednotou
Evropy nebo z vnějšku vnucenou zdánlivou jednotou politickou,
vojenskou a hospodářskou, jak o to usilovali nadnárodní
bolševický internacionalismus a americký kosmopolitismus
posledních 45 let. Naopak: jen Evropa sestávajících ze
silných, svérázných a sebevědomých národních jednotek
s hlubokými kořeny a jasně vyhraněným hlubinným duchovním
charakterem, může prospět vytvoření vysoké společné
duc*****sti, která, stejně jako nebyla zničena posledními
dvěma světovými válkami a téměř půlstoletou okupací, nebude
zničena ani jinými válkami a okupacemi, kterým snad bude ještě
Evropa v budoucnosti podrobena.
Ve své dlouhé
minulosti mohla Evropa, bezesporu právě díky svým mnohotvárným
složením, tak dlouho udržet světovládu, přičemž hegemonie
přecházela ponenáhlu z jednoho národu na druhý tím, že
každý národ podle jakési imanentní posloupnosti přebíral
vedení, dala tato mnohotvárnost evropskému duchu veliký přínos
myšlenek, tradic, novou duchovní sílu. Mocná síla Evropy tkví
v tom, že měla vždycky národy vyznačující se větší
zkušeností, větší zralostí a vedle toho mladší a vitálnější
národy. Posloupnost těchto národů v přebírání vedoucího
mocenského postavení stála Evropu mnoho krve, ale právě tou
sílila velká evropská civilizace. Není důvodu předpokládat, že
budoucnost se bude příliš lišit od minulosti, nesměřuje-li
Evropa ke své zkáze. Neuvědomí-li si president a vláda
Československa tyto skutečnosti včas, riskuje, že imanentní
vývoj Evropy Československo smete.
2.
Mezinárodní souvislosti
sjednocení
Antagonismus socialismu a
kapitalismu, SSSR a USA, splnil svůj účel tím, že rozdělil
svět, vysál nezměrná území a nezměrné počty obyvatel a
odstranil heterogenitu světa z počátku 20.století. Nyní
je jako nepotřebný odvolán.
Zcela neočekávaně, na
vrcholu své vojenské a politické moci, provedla druhá největší
velmoc světa obrat a bez vyzvání, bez jediného výstřelu,
kapitulovala. Podobný jev nemá v dosavadních dějinách
politiky obdobu. Komunisté se omluvili za genocidu, osmdesát
milionů mrtvých prohlásili za oběti určitých nedostatků,
přistoupili na pakt o lidských právech, prohlásili se za
přesvědčené demokraty, občas se přejmenovali, přísahali na mír
a humanitu a zůstali u moci všude tam, kde se jí zdánlivě
vzdali. Hlasatelé lidskosti na Západě to přijali
s nadšením a s jásotem. Tajné služby SSSR a USA,
které 45 poválečných let zásobovaly svět historiemi o svém
nesmiřitelném nepřátelství, si vyměňují delegace svých
usměvavých vůdců a ředitelů, které se střídavě scházejí
v sídlech KGB v Moskvě a CIA v Longley a
tiskové agentury s nadšením komentují porozumění a
přátelství, v jakém je vedeno jejich
jednání.
Zmanipulované a z vnějšku řízené
obyvatelstvo Evropy se zděšením sleduje nepochopitelné
sjednocování Německa, vládu přejmenovaných komunistů ve středu
Evropy, na jihu i na východě, klade otazníky za všechno, co
charakterizuje boj o moc v Rusku, udiveně sleduje
rychlost a snadnost proměn, které jim nedovolují pochopit a
vysvětlit, co se kolem nich děje.
Příčiny těchto jevů
jsou v podstatě dvě:
• potřeba konsolidace území
dobytých v době aplikace antagonismu socialismu a
kapitalismu, která vyřadila za světové politické hry všechny
ostatní rivaly, • vytvoření politických předpokladů pro
uskutečnění Velkého Izraele.
Konsolidační snaha
se týká především Evropy a jejím zakončením se má stát
politické, vojenské a hospodářské sjednocení kontinentu pod
vedením nadnárodní demokratury, která bude v labyrintech tzv.
zastupitelské demokracie ve svých rozhodnutích svými voliči
zcela nekontrolovatelná. To nutně povede k hlubokému
odcizení. Tím bude Evropa definitivně vyřazena ze světové
politiky jako samostatný, nezávislý politický subjekt a stane
se z vnějšku řízeným prostředkem hospodářského a
politického působení USA. Společně se pak v 21. století budou
dělit o podíl na ovlivňování celosvětového vývoje s Ruskem a
Čínou.
Instalace celoevropské vlády předpokládá
oslabení dosavadních vlád národních států, zejména
v západní Evropě. V rámci prohlubující se integrace
států Evropského společenství budou vlády delegovat značné
části svých pravomocí a suverenity zejména v oblasti
vojenství a zahraniční politiky substituujícím celoevropským
úřadům. Vojenskou a finanční hegemonii nad západní Evropou si
ponechají USA. Přechodně bude nalezena forma integrace
okupačních armád SSSR – USA formou kooperace vojenských bloků,
které pak v rámci politického sjednocování pojme malé
národní armády jednotlivých států Evropy.
V rámci
ideí demokracie, míru, humanity a sebeurčení bude Evropa
rozdrobena na malé, relativně svéprávné národnostní menšiny a
tak budou rozvráceny i dosud velké a mocné státy: Německo
zesílí význam zemských vlád na úkor centrální vlády Německa,
která pak velkou část své vojenské a zahraničně politické
suverenity deleguje na celoevropské orgány. tím má být
Francii, Anglii a ostatním garantováno, že Německo po svém
sjednocení nebude usurpovat politickou moc v Evropě.
Podobnou cestu budou postupně sledovat i ostatní evropské
země. Tím bude velmocem garantováno, že žádná
z tradičních evropských velmocí nebude moci mobilizovat
Evropu k samostatnosti. Celoevropská vláda bude (jako
OSN) vytvořena na principech kontinentální bezmocnosti a
podřízena kontrole USA, Ruska a OSN. Mohutný hospodářský
potenciál sjednocené Evropy bude směřován především do
oblastí, na nichž bude mít zájem hegemonistická politika USA a
jeho finanční kontrolou bude zabráněno hospodářskému spojení
s potenciálními partnery, kteří jsou nežádoucí: Čína,
Japonsko, arabské státy a Indie. Zboží a peníze ze sjednocené
Evropy budou směřovány především do Ruska.
Rusko bude
velmi volně postupně konfederováno a převezme ochranu hranic
s Činou a na Středním Východě, kde bude zabraňovat
sjednocení arabských států, pronikání militantního islámu do
Ruska a do Evropy a paralyzovat jakýkoli odpor proti vytváření
Velkého Izraele. Za to se mu dostane výživy
z Evropy.
Vznik Velkého Izraele předpokládá nejen
udržení a osídlení dosud Izraelem okupovaných území Jordánska,
Sýrie a Egypta, ale okupaci dalších (Libanon, Lybie, atd.).
Aby tato koncepce byla proveditelná, byl odstraněn
protižidovský režim Brežněvův (předtím Stalinův), který
podporoval vojensky a hospodářsky arabské země, a jistil je
proti USA v mezinárodní politice svými strategickými
zbraněmi. Existovala hrozba sjednocení arabských zemí
v jedinou protižidovskou ligu, jejíž vojenské či
politické vystoupení by mohlo ohrozit jednak Izrael jako stát
a celý Západ jako odběratele nafty. Toto nebezpečí bylo nyní
odstraněno částečně politickým převratem v Rusku po
nástupu Gorbačova a odmítnutí všech forem pomoci a podpory
evropských komunistických států OOP. Kontrolou celoevropské
vlády bude zabráněno, aby Arabové mohli získat vojenskou a
hospodářskou (i politickou) podporu této sjednocené Evropy.
Učinit Araby bezmocnými, je nutné především proto, aby bylo
možné bez velkého rizika okupovat všechna arabská území, která
mají být podle biblické představy Židů součástí Velkého
Izraele (od Eufratu až po Lybii).
Tuto politiku
sledují rovněž USA, které jsou od roku 1948 vazalem státu
Izrael. Především proto bylo nutné uskutečnit tak nesmírně
rozsáhlé politické změny v celém světě. I když značná
část arabských států je pacifikována USA (Egypt, Kuvajt,
Saudská Arábie, Sjednocené arabské emiráty, Jemen, atd.) a
jsou pod jejich kontrolou, existují nacionalistické a vojensky
silné státy, vyzbrojené sovětským blokem, jako je Sýrie, Irák,
Lybie, jejichž protižidovská a protiizraelská orientace
znemožňuje vojenskou okupaci dalších arabských území. Izrael
však začátkem 90-tých let evakuuje z Ruska více než jeden
milion Židů a tato území potřebuje. Tím nutí USA
k urychlení politických, vojenských a hospodářských
opatření, která mu provedení záměrů umožní. Všichni američtí
presidenti, všechny americké vlády jsou posledních 42 roků
zajatci této politiky.
Vládě USA a Izraeli se
nepodařilo zajistit dostatečnou kontrolu nad Čínou, Japonskem
a Indií, které mají vlastní velmocenské aspirace. Tento fakt
nevylučuje, že právě tyto státy budou usilovat o podporu
Arabů, zejména Japonsko, které je zcela závislé na dovozu ropy
ze Středního východu. Odtud také pochází japonské úsilí o
hospodářské pronikání do Číny, Evropy a USA. Čína už
svoji inklinaci naznačila podporou Pákistánu, Libye a Sýrie
jako mocenské protiváhy konkurenčních
globalistů.
Americká finanční kontrola
evropského hospodářství má rovněž vyloučit možnost evropských
potravinových pomocí arabským státům v případě válečného
konfliktu s Izraelem.
Československo je tradiční
pevností židovského vlivu v Evropě, a proto vždycky
vzbuzovalo nelibost v křesťanských, zejména katolických,
kruzích Evropy (Rakousko, Maďarsko, Polsko, Německo, Itálie,
Španělsko, Portugalsko atd.). Nyní znovu obnovená symbiosa
Izrael – Československo může způsobit mnoho potíží, zejména se
státy východní Evropy, které jsou (založením svého
obyvatelstvem) protižidovské.
Z bezvýznamného
člověka a průměrného spisovatele vytvořila světová reklama
nákladem cca 13 milionů US dolarů z Václava Havla osobu,
nazývanou světovým spisovatelem, krále filosofů, evropským
politikem, největším žijícím humanistou, atd. Jeho osoba
garantuje investorům a věřitelům politickou úlohu
Československa v Evropě a i jinde, vždy podle potřeby.
Nikoli náhodou v jednom ze svých prvních prohlášení Havel
nabídl své zprostředkování mezi Židy a Araby, i když to
vzbudilo posměch. Přesto jeho úloze je přizpůsobováno všechno,
co je nutné, včetně vnitřního politického režimu státu: osobní
presidentský režim, podřízenost KSČ, vytváření jediné
politické výkonné armády OF, zničení jakékoli opozice, která
by byla schopna jeho budoucí politiku korigovat, atd. Také
proto jsou jeho zahraniční poradci téměř výlučně sionisté nebo
alespoň Židé.
Proto Havel obnovil v Československu
všechny židovské společnosti a přislíbil transfer židů
z Ruska přes Československo, obnovil zednářské lóže,
jejichž členy se stali téměř všichni vyvolení členové Charty
77 a OF, vlády a diplomatického sboru. Ihned po svém zvolení
presidentem republiky, k němuž byl předurčen od května
1989, vzal pod ochranu KSČ a její členy a dříve, než se
občanská veřejnost vzpamatovala, nechal v parlamentu
odhlasovat zákon č. 15/1990 z 23.1.1990 o politických
stranách, jímž byla zajištěna legalita existence KSČ pro
budoucnost, právo na účast ve volbách a podíl na legitimní
moci ve státě. Svůj postoj odůvodnit tézemi politiky národního
porozumění, humanitou, lidskými právy, odpuštěním a láskou
k bližnímu. Tímto aktem legitimoval rozhodnutí setrvat na
autoritativních až totalitních principech vlády, v případě
potřeby i proti vůli obyvatelstva.
Průnik mezinárodních
velmocenských souvislostí do politiky V. Havla se
projevuje v hospodářské a ústavně právní destrukci
Československa, jehož rozdělení si vymohlo Rusko, do jehož
vlivové sféry má připadnout Slovensko.
Rychlá varianta
hospodářské reformy V. Klause způsobí ve skleníkovém prostředí
postsocialistické ekonomiky hospodářský a sociální rozvrat,
jehož zamýšleným cílem je podstatné snížení hodnoty národního
majetku a jmění. Krycím cílem je zjistit jejich skutečnou
hodnotu v konkurenčním prostředí a dosáhnout konvertibility
čs. měny. Zahraniční investoři a zahraniční věřitelé republiky
vyčkají poklesu hodnoty národního majetku (znehodnocení
uzavíraných továren, neschopných v tak krátkém čase
přizpůsobení světové konkurenci apod.), protože to sníží ceny,
za které potom, v druhé fázi, tento majetek skoupí.
Rovněž bude dosaženo poklesu ceny pracovní síly
prostřednictvím nezaměstnanosti ve spojení se zvýšením
intenzity práce. Velmi značné úspory obyvatelstva budou
likvidovány postupným zdražováním a odčerpány prodejem
státních obligací, dluhopisů, akcií bývalých státních podniků,
které se později v řadě případů zhroutí a hodnota cenných
papírů bude anulována. Úspory nezkušených soukromých
podnikatelů, investované do pořizování výrobních prostředků,
budou později (z velké části) likvidovány jejich zhroucením
pod tlakem konkurence na trhu jimi produkovaného zboží a
služeb.
Vítězství této rychlé varianty vedlo
k přesunu Waltra Komárka a Miloše Zemana do rezervy pro
dobu, kdy po ekonomickém zhroucení bude následovat druhá fáze
reformy, tedy reformně-komunistická (sociálně demokratická).
Dojde k ní asi po dvou letech, kdy z transferu Židů
z Ruska zůstane asi 17 až 37 tisíc těchto lidí
v Československu (o jejichž vazbách ke KGB netřeba
pochybovat). Těmto osobám pak bude svěřen zahraniční
(především židovský) kapitál a konexe, které mají jejich
banky, společenství a především KGB k dispozici
(Merkuria, Rotary, atd.). Tyto konexe zaručí úspěch.
S jejich pomocí (v součinnosti s ostatními Židy,
rozptýlenými stejným způsobem ve státech východní Evropy,
většinou rovněž z Ruska) bude pak provedeno hospodářské
vyrovnání (spádované směrem na Východ) s ostatní
Evropou.
Druhým výrazným aspektem politiky Havlova
kabinetu je příprava k odtržení Slovenska. V období
1990 – 1992 budou přijaty nové ústavy a zahájeny přípravy
k rozpojení hospodářských vazeb mezi Slovenskem a
historickými zeměmi Čech a Moravy. K osamostatnění
Slovenska dojde později (asi za 5 – 8 let) v souvislosti
se sjednocováním západní a východní Evropy (integrace má být
dokončena do roku 2000). Do té doby bude hlavní veřejnou
snahou V. Havla udržet oba národy pohromadě v jednom státě.
V rámci sjednocení pak obětuje československý stát.
Program liberalizace poměrů v Evropě bude umožňovat volný
pohyb obyvatelstva bez ohledu na hranice a v jeho
intencích dojde k částečnému osídlení pohraničí
historických českých zemí potomky bývalých sudetských Němců.
Rozpad současných JZD, nejasnost zákona o půdě a soukromém
zemědělském podnikání spolu s nechutí a neochotou mladé
generace k samostatnému podnikání v zemědělství
způsobí, že země v těchto oblastech nebude obdělávána a
stane se snadnou kořistí platbyschopných a k práci
ochotných cizinců. Slovensko pak bude destruováno menšinami
maďarskými, ukrajinskými, rumunskými, židovskými. Z obou
národů zůstanou malé etnické menšiny, enklávy bez jakéhokoli
významu politického a hospodářského – stanou se mezinárodními
Evropany.
Přes hospodářský a finanční průnik se pokusí
dostat k moci další zasvěcené a dobře informované skupiny
zbohatlíků z řad komunistické nomenklatury, StB, Charty a
OF, pronikající zejména do oblasti zábavního průmyslu, hotelů,
cestovních kanceláří, reklamy a hromadných sdělovacích
prostředků. Budou zakládat soukromé společnosti, které
postupně ovládnou uvedené oblasti působení a monopolizují je.
Byli s velkým předstihem před ostatními informováni o tom, že
Československo bude především orientováno na cizinecký ruch a
podle vzoru organizovaného zločinu na Západě budou chtít
ovládnout i s tím spojený servis: herny, prostituci,
drogy, vydírání. V tomto smyslu se stanou součástí
mezinárodních organizací s analogickým zaměřením, na
nichž už celou řadu let na Západě participuje také sovětská
KGB. Řada vysoce exponovaných komunistů dá přednost anonymní
finanční účasti na těchto podnicích, která jim však přesto
zajistí dostatečnou moc. Taková perspektiva byla ze strany StB
předložena rovněž řadě herců a zpěváků, kteří byli verbování
v r. 1989 k účasti na podpisových akcích proti
režimu. Přesuny kapitálu do těchto oblastí už byly zřetelně
detekovány. Participace na této neviditelné, neformální, ale
faktické moci je rovněž registrovaným důvodem ke slepé
oddanosti celé řady funkcionářů OF. Je velmi pravděpodobné, že
fakt registrace přibližně 35 tisíc občanů Československa u KGB
v Moskvě (mimo jakoukoli evidenci v Československu
v kartotékách StB či KSČ) souvisí právě s touto tak
rychle se rozvíjející bází činnosti.
Průnik bude
proveden prostřednictvím burzy a burzovních spekulací,
činností mezinárodních odborných poradenských a konzultačních
firem a kanceláří, soukromých rozhlasových a televizních
vysílačů, soukromých tiskovin apod. Veřejná moc viditelných
úředníků a funkcionářů bude nahrazena neviditelnou a
nekontrolovatelnou vládou pečlivě skrytých subjektů opravdové
moci, ovládajících všechny prostředky masové manipulace.
Jejich působnost bude zaměřena na znemravnění veřejnosti,
zejména pak mládeže, pod lákavými hesly svobody projevu a
podnikání, jak odpovídá cílům snadno ovladatelné, na
jednotlivce atomizované, sjednocené Evropy.
Do této
mocenské, neviditelné báze, budou vpuštěni pouze ti, kteří
jsou členy příslušných rodinných klanů, lobby, skupin,
organizací či mafií!
3.
STAV ZEMĚ
Všeobecná krize
Československa je především krizí morální. Všechny ostatní
krize se od ní odvozují. Počátky této krize neleží pouze
v hranicích tohoto státu a nepočínají komunistickou
diktaturou. Osvícenectví, renesance, zprůmyslňování,
atheismus, bolševismus i amerikanizace rozrušily původní
lidskou pospolitost a vytvořily abstraktní virtuální
společnost, v níž vládnou zcela odlidštěné
principy.
Pro každou reálnou politickou úvahu o hledání
možných východisek je nutné vzít za základ hlavní zjištění
analýzy: Československá občanská společnost je zcela
rozvrácená. Češi přestávají být národem, protože jim chybí
vůle být národem. Ke konstrukci programu politické
záchrany je však rovněž nutné chápat příčiny
současného stavu.
Původní lidská pospolitost
v našich zemích byla živým organismem, byly to vztahy
organického soužití, vztahy přirozené, jejichž závaznost byla
pociťována jako samozřejmost. V této pospolitosti vládla
tradice, přirozená autorita, svornost a obecný mrav. Jejími
základy byla pospolitost krve, domu, vesnice, místa,
pospolitost ducha, stejný duchovní kult. Řízení a vedení
v takové pospolitosti bylo nejčastěji vyjádřeno
otcovstvím, na vyšší úrovni pak autoritou obecně uznávané
převahy stáří, síly a moudrosti.
Tato pospolitost však
byla zničena a byla nahrazena společností. Společnost však
není živý organismus, nýbrž mechanický agregát. Jednotlivci
v ní nejsou spojeni organicky, ale vnějšně, mechanicky a
účelově. Každý žije pro sebe a ve stavu napětí vůči ostatním.
Vztahy mezi lidmi jsou vztahy mocenských subjektů a jako
takové jsou organizovány a upravovány pravidly, konvencemi a
zvláště právem, podobně, jako vztahy válčících stran. Na
rozdíl od pospolitosti, kde převládá domácí hospodářství a
zemědělství, ve společnosti převládá obchod, průmysl a
manipulace. Vůdcové společnosti jsou finančníci, průmyslníci a
manažeři, funkci náboženských církví převzali ideologové,
demagogové a organizátoři davů. Svého nejúplnějšího vyjádření
dosahuje společnost ve velkoměstech. Československo nezůstalo
samozřejmě tohoto všeobecného vývoje ušetřeno. I když se
komunistická moc v mnohém lišila od západních systémů, má
s nimi v tomto smyslu (ve svých důsledcích) mnoho
společného. Francouzská revoluce znamenala začátek sekulárních
masových hnutí, která si vytyčila heslo rovnosti. Toto heslo
pak převzaly dvě největší sociálně-internacionální a
sociálně-nacionální totality 20. století: bolševismus a
fašismus. Nastalo století davů a demagogů. Projev vůle
k rovnosti se změnil ve vůli po ničen všeho, co se
odlišuje od vládnoucího průměru. Nepřijetí elementárního faktu
vzájemné nerovnosti vedlo ke strukturální
dezintegraci lidské společnosti. Pokrokářský optimismus
rozhlodal všechny vazby a vedl k naprosté atomizaci
lidských bytostí. Masová společnost konzumentů porušila
stávající hodnotovou hierarchii a tím i dosavadní struktury
společenského uspořádání a přivedla k moci nad sebou
síly, o kterých každý prozíravý ví, že to jsou síly špatné a
neschopné, totiž demagogy, byrokraty, korupčníky, hazardéry,
gangsterské organizace, anonymní instance bez odpovědnosti,
nahodilé kvantitativní většiny bez opravdového prověření
kvalitou.
Ze společnosti byla rafinovaně vyjmuta
nezbytná složka jejího hodnotového systému – přirozená
nábožnost, která byla vytlačena ideologiemi. Každá ideologie
je scestná a vzbuzuje v lidech iluze, které jsou utopické.
Připomínám to jako memento pro případ pokusu, učinit
z demokracie, lidských práv a humanity oficiální
ideologii - "náboženství" československé vnitřní a zahraniční
politiky. Stav současné masové společnosti na Východě i na
Západě je dokladem zhroucení všech pokrokových a
rovnostářských idejí a neměli bychom na to zapomínat především
dnes, kdy máme ještě jakous takou šanci volby. Ideje pokroku
všeho druhu už selhaly, i když si od nich svět tolik sliboval
a tolik věřil – výsledkem je oblouzený, rozvrácený, zbloudilý
svět.
Žijeme v době masových stran a společností –
Československo, KSČ ani OF /ODS, sociální demokracie/ nejsou
výjimkou. Složitý chod moderních států podporuje tendence
k organizaci, specializaci a byrokracii, což jsou
konstitutivní znaky masové spotřební společnosti.
V takové společnosti (a Československo do této kategorie
patří!) vždycky vznikají totalitní tendence, které ji mohou
zničit – ne jen komunistické podzemí v současnosti. Po
rozkladu tradiční společnosti a její aristokratické
autoritativní elity vzrostl vliv méně civilizovaných davů.
Dominující mocenské skupiny jsou přístupné vlivům a tlakům
těchto zprůměrovaných davů, o jejichž přízeň minimálně v
období voleb jsou nuceny se ucházet a naopak dav je
atomizován, rozptýlen, neorganizován a tudíž velmi způsobilý a
vhodný pro manipulaci a v případě nutnosti i k mobilizaci
k totalitnímu hnutí. Samotné OF je výrazem analogických
jevů a jeho devítiměsíční vývoj nese neklamné stopy rukopisu
amerických analytiků CIA a analytiků KGB na jeho vznik a
působnosti. Je koncipováno schopnými znalci, kteří mu tak
usnadnili vysokou flexibilitu a multivariantní možnosti
vývoje.
V Československu se naprosto nedostává
nezávislých stupňů a skupin mezi rodinou a státem – to je
další významný aspekt závěrů provedené analýzy. Masová
spotřebitelská veřejnost, tvořená bytostmi, které svoboda
permanentní volby a z toho plynoucí permanentní zodpovědnosti
obtěžuje, však nemůže vytvořit mnohovrstevnou kvetoucí
demokracii na principu "jednota v mnohosti" a naopak, taková
demokracie vylučuje zprůměrovanou masovou společnosti – je
s ní neslučitelná. Toto dilema je skrytě obsažené a
dovedně zamaskované v koncepci výkonu politické moci, jak
je u nás zaváděna zahraničními poradci presidenta republiky.
Nabízené východisko, svědčící o tendenci směřování
k totalitě, je akcentování významu hospodářských reforem
(jak bylo vypracováno Milošem Zemanem pro program OF), což
předznamenává preferenci atributů směřujících k zesilování
davových spotřebitelských tendencí /se skutečnou demokracií
neslučitelných/ ze strany OF.
To předznamenává rovněž
politický posun Havlova kabinetu a náznaky přeformování
rekonstruovaného OF v povolebním období – tedy tendence
akceptovat pokračování v zesilování masové společnosti
spotřebitelů. Masová společnost spotřebitelů se vyznačuje
převahou přímé akce, přímé demokracie a neorganizovaného
hnutí, které překračuje rámec běžné legality klidných etap
sociálního vývoje a ohrožuje a ruší demokratické instituční
procedury zastupitelské demokracie (signál: forma útoku na dr.
Bartončíka). Takto konstituované a opracované OF je způsobilé
kdykoli v případě potřeby zavést diktaturu. Protože masové
hnutí, které může OF kdykoli vyvolat (jak to činila KSČ),
popírá úctu k principům svobodné soutěže za rovných
podmínek /mezi těmi, kdo jsou připuštěni na start - pozn. NN/
a veřejné diskuse /mezi těmi, kdo jsou připuštěni k diskusi -
pozn. NN/ jako základny pro kompromisní řešení konfliktních
zájmů /tedy těch, které jsou stávající mocí za takové uznány -
pozn. NN/. Zejména dnešní OF, které je samo dílem takového
hnutí (i když uměle vyvolaného) by na to nemělo zapomínat,
protože může být vrženo proti komunisty pevně ovládaným
odborům a obětováno. Legalita volbou by ho
nezachránila.
Sociální hodnotový systém minulosti, na
který se dnešní vláda slovně odvolává, kladl hlavní důraz na
práci a povinnost a hodnocení spotřeby jako něčeho, co je
odměnou za práci, což však v životě člověka nemá hrát
rozhodující roli. Neomezená spotřeba byla výsadou vládnoucích
skupin, pro většinu obyvatelstva se však pokládala za zhoubnou
a byla ztotožňována s rozmařilostí a mravní degenerací.
Dnes jsme však v situaci, kdy lidé naplňují obsah
slova svoboda množstvím zboží, hltáním dojmů z cest,
počtem pornografických časopisů, striptýzů, neomezenou
homosexualitou, násilím, poživačností – a vláda tuto tendenci
podporuje, protože takto zahlcený občan nemá čas sledovat
vládu a nepřekáží. A pak tu je to nejdůležitější. To všechno
odvádí lidi od chápání toho, co je pro ně v životě opravdu
zásadní: od cesty ke své podstatě a k podstatě toho, co se
odehrává kolem nich...
Zdrojem
spotřebitelského způsobu života, který zasáhl Evropu
amerikanizací po 2. světové válce a komunismem o 20 let
později, je především depreciace budoucnosti, vyvolaná
možností zničení světa v kteroukoli chvíli, pocitem
jedincovy naprosté bezmocnosti proti tomu a proti úplné
manipulaci s jeho vědomím, dále s rozvojem techniky,
který umožnil masovou výrobu pro masovou spotřebu. Život potom
dostal ve své hodnotové a postojové tendenci tento směr: lidé
začali soudit, že pracovat je třeba tak, aby člověk co
nejdříve, už v mládí, mohl užívat ovoce svého úsilí a
není nutné se příliš starat o budoucnost, protože je nejistá a
starý člověk už nemůže vychutnat všechny požitky, které trh
života nabízí. Pokud jde o potomstvo, má se řídit stejnými
pravidly. Pod vlivem tohoto krátkozrakého materialistického
životního kréda, konzumní orientace sama na sebe, obyvatelstvo
Československa ve všech směrech silně
zdegenerovalo.
Jasně konturované ideje a mravní normy
ztratily na přítažlivosti, rozšířil se morální a sexuální
liberalismus, na významu a oblibě získaly viditelné a hmotné
hodnoty, jako oblečení, dobré jídlo a pití, osobní vůz, chata,
kvalitní bydlení, cestování, sexuální život. Komunisté
pochopili tento trend a navíc nabídli obyvatelstvu možnost
krást, lhát, udávat, pomlouvat – beztrestně. Za to získali
lhostejnost obyvatelstva, které se s jejich vládou
smířilo a přestalo je obtěžovat. Proto u nás prakticky
neexistoval odpor proti komunistické diktatuře a sovětské
okupaci.
Spotřebitelský trend životního stylu
se však střetává s faktem, že spotřebních statků, které
přitahují zájem a aspirace lidí, není tolik, aby mohly být
uspokojeny žádosti či potřeby všech. Spotřebitelskost není
zdaleka ještě pro každého každodenní skutečností, její
univerzálnost není v oblasti reality, ale především
v oblasti chtění, aspirací, přání a hodnocení. Tento fakt
ve svých důsledcích znamená, že věci, které jsou předmětem
spotřebitelského usilování, si udržují svůj kurz i proto, že
nejsou každému přístupné. Je velmi pravděpodobné, že aspirační
hodnota japonského osobního auta ve stupnici společenského
oceňování by okamžitě poklesla, kdyby jej vlastnil každý.
Stav, kdy je množství žádaného zboží menší než množství lidí,
kteří po něm touží, je stavem boje a soutěže, který se
projevuje hledáním nejvýhodnějších, nejefektivnějších a
nejrychlejších cest k dosažení vzývaných
hodnot.
Proto také současná masová průmyslová
společnost je společností výkonovou. Její princip zvyšování
životního standartu je ve své realizaci podmíněn výkonným
věděním, které se stalo náhražkou vzdělání, nenahraditelným
výrobním prostředkem a podstatným stavebním principem takové
společnosti. Pouze tímto výkonným vzděláním a věděním je možné
dosáhnout iluze pokroku. Výkonové vědění je však vlastnictvím
dominantních společenských skupin a všechno, co je zahrnováno
pod pojem pokrok je jimi neseno. Tyto dominantní mocenské
skupiny jsou držiteli špičkových pozic, do nichž se dostaly na
základě výběru orientovaného v podstatě na osobní
výkonové vědění. Díky svým pozicím a rolím mají moc nebo vliv
bezprostředně přispívat k udržení nebo změně stávající
mocenské a sociální struktury a norem, které jsou jejím
vyjádřením a nositelem. Dominantní mocenské skupiny na základě
své na obdiv stavěné prestiže mohou sehrát vzorotvornou roli,
čímž vytváří, určují a udržují normativní chování jiných lidí.
Zachování komunistů v těchto pozicích jednoznačně určuje
politickou tendenci, sledovanou Havlem a OF. Masová průmyslová
a spotřebitelská společnost je hierarchicky členěna podle
výkonové kvalifikace – společnost Československa je
konstituována stejně a tento fakt nelze přehlédnout či
ignorovat při posuzování motivace Havlova kabinetu. Podíl a
význam vlastní práce rozhoduje o statutu a pozicích. Špičkové
pozice zaujímají ti, kteří mají nejlepší výkon uznávaný
skupinou - a to jsou právě dominující mocenské skupiny, které
se obvykle samovolně prohlašují elitou (Charta 77, OF).
Důležité, je aby byl výkon skupinou uznán.Pouze výkon
doprovázený úspěchem opravňuje k zařazení mezi mocenskou
špičku. Teprve úspěch činí kvalifikace relevantní pro tvorbu
dominantní mocenské skupiny: tyto dominantní skupiny nejsou
omezeny a politickou oblast, ale působí i ve všech ostatních
sférách, včetně zábavního průmyslu. Takováto masová průmyslová
společnost konzumentů je životně závislá na stupňování
produktivity, a proto v ní stále větší význam získává
výkonová autorita (proto president a jeho poradci neustále při
každé příležitosti prezentují svoje pracovní zatížení).
Představitelé výkonové autority pak nutně usměrňují chod
společnosti, které svou činností vtiskují tvářnost.
V zájmu úplné realizace konzumní společnosti jako
výkonové je odbourání všech determinantů vzestupu mimo rámec
výkonového principu. Žádný úspěch však nespočívá pouze na
odborném výkonu. Úspěch často zahaluje tím, že ideologicky
legitimuje sebe jako výkonovou zdatnost (presidentská
kancelář, vláda, parlament).
Dnešní československou
spotřebitelskou společnost charakterizuje především snížení
kdysi převažujícího podílu rodiny na zespolečenštění
jednotlivce. Tuto funkci do značné míry převzala škola,
ubytovna, reklama, televize a vrstevníci. Novodobou společnost
vyznačuje hojnost styků, jejich rozdrobení a odosobnění,
osamocení jednotlivce uprostřed množství. Vznikla otupělost
k přemíře dojmů, peněžní hospodářství vede
k uniformitě spotřeby, zdůrazňuje se výkonnost, která
vede k vykořisťování. Člověk tak nabývá svobody úděsnější
než otroctví, vedoucí ke splynutí s něčím větším a
mocnějším.
V takto koncipované společnost je
nejvýznačnější tendencí stálý rozvoj byrokracie. Členové této
byrokracie mají nejvýraznější problémy: rozpory mezi
povinností a osobními zájmy, nutnost družnosti a sebeovládání,
vytváření klik a mafií, potřeba ztotožňování se s cíli
úřadu či podniku, pocit bezmocnosti. Taková byrokracie
vyvolává oddělování cílů od prostředků, což má za následek
oddělování normativní, které se projevuje jako desintegrace a
rozklad hierarchie jakýchkoli hodnot. Vzrůstající specializace
masové společnosti produkuje veliké množství hodnot navzájem
nespjatých, nesouvislých. Úpadek autority církví je jen jedním
článkem trendu, k němuž patří pokles prestiže
patriarchální rodiny, ztráta identity osobnosti a oslabení
její autonomie. Převládá člověk řízený z vnějšku,
podřízený úplné manipulaci. Člověk, naprosto způsobilý
přijmout jakoukoliv diktaturu a zcela neschopný jednání podle
vlastní úvahy a s odpovědností za něj. Člověk, neschopný
samostatného života v demokracii, pokud jí nebude rozumět
jako pouhému heslu, vyhlašovanému k vytržení
davu.
Ekvivalentem přebytku hodnot,
produkovaných takovou konzumní společností, je obtížnost volby
a výběru: masový člověk je v postavení malého dítěte
v obrovském hračkářství: všechno ho to přitahuje, ale
všechno si koupit nemůže a když už se pro něco rozhodne, ví,
že ho to nebude dlouho bavit. Je indiferentní ke všemu
specifickému. Je evidentní, že v Československu tento typ
lidí převládá a mělo-li by se stát cílem jeho zdokonalování
v těchto jeho vlastnostech, pak je demagogií deklarovat
demokracii, humanitu a lidská práva, protože takové ideje jsou
s takovými lidmi neuskutečnitelné. Davy takových lidí
budou dnes zbožňovat Václava Havla se stejnou samozřejmostí,
jako zítra v milionech budou požadovat jeho veřejnou
popravu.
Destrukce člověkova vztahu
k transcedenci je paralelou rozkladu jeho vztahu
k ostatním lidem. Dnešní lidé jsou blíže primitivnímu
modlářskému kmeni než náboženské kultuře středověku. Kromě
regrese k modlářskému pojetí boha vnikly do náboženství
představy podstatných rysů současné konzumní společnosti.
Konzumní člověk , přeměněný ve zboží a prožívající svou
životní energii jako investici, která je mu prostředkem
k dosažení co největšího zisku se zřetelem k jeho
postavení a k situaci na trhu osobností, si přeměnil víru
v boha v psychologický nástroj lepšího přizpůsobení
pro konkurenční zápas, v prostředek ke zvýšení schopnosti
dosáhnout úspěchu. Stejně tak si sympatie k ostatním
přeměnil v neosobní slušnost a boha změnil
v generálního ředitele akciové společnosti
světa.
Organizovaná transformace politických a
komerčních potřeb v potřeby individuálního člověka ho
vnitřně utlačuje a tak oživuje tradiční náboženské mýty. Tato
vnitřní identifikace, která je ideologickým protějškem
eliminace opozice antagonistických zájmů a skupin, které
spotřebitelská společnost považuje svou největší vymoženost,
vede k omezení vnitřní dimenze ducha. To všechno je
důsledkem totálního přízemního empirismu v práci
s pojmovým aparátem, který je metodologickou legitimací
duševního zmatku dnešních intelektuálů.
Zmasovění
poslechu rozhlasu, televize a četby tisku usnadňuje rychlé
společenské a politické změny. Obecenstvo jejich produkci
přijímá, přitakává jím uznaným hodnotám a nerozrušuje-li ho
upoutáváním pozornosti na hlubokou problematiku bohatého
vnitřního života člověka, je spokojeno. Intelektuál stále řeší
dilema: služba v byrokratickém stroji nebo úsilí o
uskutečnění vlastních ideálů za cenu osobní
oběti.
Z potřeby zničení hodnot, které přerůstají
chápání, což uráží, se davová spotřebitelská kultura neopírá o
abstrakce, ale o hvězdy: operuje s hrdiny, kteří jsou
symbolem společenských hodnot a de facto ekvivalenty antických
bohů. Tento aspekt byl příčinou neobyčejně rychlé ztráty
prestiže Charty 77 a OF i jejich někdejší popularity.
Osudem hvězd, na rozdíl od hodnot, je rychlý vzestup a
pád...
Zmatení a destrukce hodnot nutí mladou
generaci k přizpůsobení, které se projevuje cynismem,
soustředěním se na co nejužší obor, jehož ovládnutí skýtá
záruku úspěchu, a zanedbáváním všeho ostatního. Část
mládeže pohrdá konvencí a úctyhodným životem, má nechuť
k životnímu soutěžení a pohrdá životním stylem svých
rodičů. Jejich vzpoura proti rodičům je přivedla do opozice
režimu, vrhla je do ulic a motivovala jejich jednání v roce
1989.
Kult umění je podporován, protože má
schopnost vytvářet mýty – proto president dramatikem
a invaze zpěváků a herců do vlád a parlamentů. Film, televize,
poskytují hotové modely vyjadřování citů a postojů a tím
ovlivňují myšlení a chování lidí. Proto všichni generální
ředitelé televize, rozhlasu a filmu jsou (bývalí?) komunisté.
Zábavní průmysl spotřebitelské kultury může vyrábět pouze
výrobky sériové a s krátkou životností – včetně
popularity prominentů. Sériovost obsahu je charakteristickou
vlastností masové spotřebitelské kultury: umožňuje masový
odběr a masovou spotřebu, vytváří návyky a zájmovou orientaci.
Preference takového pojetí kultury presidentem může odrazovat.
Taková kultura, zejména pak televizní, ve srovnání
s tradiční kulturou, zvětšuje vizuální formy exprese a
vytváří kulturu obrazů. Její konzumenti soudí, že účast na
kultuře se zakládá na shlédnutí a jsou přesvědčeni, že pro
porozumění obsahu stačí krátký pohled. Tím ztrácí schopnost
kontemplace, koncentrace a uvažování. Pohled na film nebo
televizi není spojen s vlastní úvahou, jako např. u
knihy, plastiky nebo hudby, a vzniká primitivní, infantilní
vztah k světu. Tento moment vede ke zmenšení role psaného
slova a ke krizi knihy. Občanský spotřebitelský dav
státu se zřetelně cítí lépe pod tlakem autorit než ve svobodné
liberální demokracii, protože neví, co si s takovou
svobodou počít, zvláště, když je spojena s neutěšenou
hospodářskou situací, protože jsou to velké děti, infantilní
dospělí, kteří chtějí, aby se o ně někdo staral.
V liberální demokracii však mají pocit, že se o ně nikdo
nestará. Svoboda se jim stává břemenem a touží po silné ruce
někoho, kdo by o ně pečoval a převzal za ně veškerou
odpovědnost. Dávají přednost hospodářské a spotřebitelské
zabezpečenosti před politickou svobodou. Nejsou schopni
autonomní morálky – jejich morálka je vysloveně heteronomní a
spočívá víceméně na autoritě: řídí se tím, co je jim shora
jako mravní povinnost uloženo, nejsou však schopni určit, co
má být touto mravní povinností. Konvenuje jim moc, nikoliv
právo – právu se podrobují jen proto, že je spojeno
s mocí. Této moci se čs. spotřebitelská masa koří tím
více, čím je energičtější, a projevuje vůči ní masochistické
postoje. Jakýkoli vládce je pro ně nositelem
numinosního hodnotového zážitku a ten není možný bez momentu
tremenda.
Podobný postoj zachovává čs.
spotřebitelský dav i ve vztahu k politickým ideologiím.
Jejich náboženský instinkt se projeví i tehdy, když se odkloní
od náboženství. Kterákoli politická ideologie či státní
ideologická dogmatika, mohou mít v Československu úspěch
jedině tehdy, stanou-li se samy sekularizovanými náboženstvím.
Filosofická kritičnost, skepse a relativnost je tomuto davu
naprosto cizí.
Takový dav, v nějž
se změnila čs. společnost, nemůže být nositelem hospodářského,
politického a kulturního života, protože je v podstatě
pasivní, netvořivý a neplněhodnotný. Může sehrát kladnou
funkci jen v takovém systému, který respektuje tuto jeho
bytostnou přirozenost a buduje sám sebe na určitých
kostituantách. Existuje zřetelné nebezpečí, že těchto
vlastností bude bez nápravy použito k vytvoření nové
organizace s výrazně totalitními sklony, kupř.
v rámci OF.
Neuvědomovat si tento stav
československého obyvatelstva a nezařídit se podle toho, se
rovná politické sebevraždě. Tato občanská veřejnost je nyní
jako celek i jako jednotlivci, depersonalizována. Výsledkem je
jakýsi nový druh poddanství, jemuž obyvatelstvo uvyklo a je
způsobilé jakémukoli aktivnímu přizpůsobování se. Podřizuje se
jakékoli reklamě a propagandě, která je součástí politické
manipulace, exploatuje různé instinkty a postoje, zakořeněné
ve vědomí tohoto davu, a proto se výkon vnitřní moci bez ní
nemůže obejít. Dvě generace vyprodukované padesáti léty
diktatur uvykly poslouchat a dokonce se aktivně ztotožňovat
s příkazy režimu, ztotožňovat se s každým režimem a
pracovat tak na svém podřízení. Lidé už akceptovali, že
všechna závažná politická rozhodnutí, kterými se vůdčí
mocenská skupina (kterákoli) podjímá moci, jsou vynášena a
prováděna arbitrážně, samovolně, bez nejmenší kontroly ze
strany veřejnosti, a že se k tomu vydatně používá
prostředků dominace a manipulace. I když propaganda není vždy
přijímána afirmativně a někdy se střetává s výsměchem a
ironií či lidovým vtipem, nemůže tento typ reakce rozložit
perfektně vypracovaný systém dominace a manipulace, který se
beze změny používá dosud. Tento systém je příliš účinný, než
aby jej mohl dav účinně kontrolovat či korigovat vyzkoušenými
prostředky protipůsobení. Naprostá okupace všech prostředků
masové komunikace umožňuje denně napájet občana státním
vědomím, které ta která skupina manipulátorů pokládá za
funkční, zglajchšaltovat jeho myšlení. Komunistická oligarchie
se v minulosti orientovala spíše na predominaci než na
výkon, a to ji přeměnilo ve ztrnulou a uzavřenou. Tato skupina
lidí byla k moci vynesena masami a pak si je
prostřednictvím totální centralizované organizace
společenského života podrobila a ujařmila je. Vyšší
byrokracie v jejich službách, která dodnes zůstala
nedotčena, se nestřídala tak často jako jiné mocenské skupiny
a získala díky své stabilitě před ostatními předstih a
ovlivňuje dosud stále tvorbu politické vůle. Domněnka,
že proces tvorby politické vůle se uskutečňuje zdola nahoru je
iluzí, o jejímž primitivismu už snad v Československu
nikdo nepochybuje. Lidé v konzumní společnosti nejsou
schopni tvořit politickou vůli bez pomoci sociálně a politicky
aktivních menšin. Demokracie v davové konzumní
společnosti předpokládá pevné vedení, dobře fungující systém,
což jsou v podstatě podmínky nesplnitelné. V každé
demokracii všude na světě vládne mocná menšina nad širokou
občanskou veřejností a v existenci těchto mocenských
menšin tkví faktické možnosti demokracie. Pojem demokracie je
už jen politickým propagandistickým heslem, demagogickou
formulkou či derivací. Klasická demokracie západního typu
přestala plnit svou funkci a je stále méně schopna integrovat
společnost svými metodami politického řízení a vedení. Její
osud nyní závisí na tom, zdali si dokáže vytvořit vůdcovské
vrstvy, jež by odpovídaly její podstatě. Nepodaří-li se to,
pak se velmi pravděpodobně neubrání náporu některé modifikace
totality. Prvořadou krizí obyvatelstva Československa je krize
mravní a krize postojů. Prostě napodobování západních systémů
v sobě skrývá nebezpečí vtažení země do dalších krizí,
které se projevují v celé Evropě a odsunují ji na
periferii světa.
Dynamika změn vztahů mezi
lidmi nejen v Československu, zůstane-li neřízena,
člověka zničí. Bude-li řízena, zničí jeho individualitu a
všechny hodnoty, které dosud ve svých dějinách vytvořil.
Napětí mezi těmito dvěma alternativami, mezi zkázou
v jedné či druhé formě, se stává měřítkem, jímž je
odměřována budoucnost.
4.
OBECNÉ PODMÍNKY
Od počátku 20.
Století nastala doba konce všeho neměnitelného a posvátného a
začala doba relativismu bez hranic, doba zmechanizování
života, doba manipulátorů a spotřebního davového člověka.
Ideologové všeho druhu, utopisté a revolucionáři neposkytují
už žádnou naději, protože jejich království pravdy na zemi a
věčné vysvobození ve svobodě, byly vždycky neuskutečnitelné.
Všichni byli obětí vlastní neznalosti hranic
možného.
Mezinárodní finančníci, profesionální
političtí hráči a relativističtí manipulátoři naproti tomu
vytvořili skutečnosti, které v mnohém předstihly sny
utopistů. Jejich produkty jsou velkoměsta, organizátoři davů a
jejich smýšlení, náhrada života spotřebitelstvím a světové
sjednocení. To všechno nemuselo být předem plánováno,
předvídáno ani proklamováno, nemuselo to být do důsledků
součástí žádných idejí, postupné aproximace k tomuto
stavu byly víceméně dílem nahodilosti, dovedně využitých.
Neplánovanost vědeckých a technických vynálezů vytvořila
technologické prostředí, které rozdělilo radikálně život
člověka na specifické funkce, které jsou měřeny a řízeny.
Život se rozbil do útržků. Lidé žijí každý útržek samostatně a
nemohou je spojit v celek, který by dával nějaký smysl.
Člověk žije různé životy v jednotlivých epizodách a má je
zpřeházené. Žije jednu epizoda a na ty ostatní nedokáže
zapomenout, nemůže se jich zbavit. Když to nejméně chce,
vynoří se a stojí nesmiřitelně proti sobě. Části jsou jasné,
ale celek je mlhavy a nepochopitelný. Není jasné, zda-li rozum
člověka osvobozuje, nebo zda-li činí nesčetné inovace samu
strukturu společnosti ještě nejasnější a záhadnější. Je však
zřejmější, že člověk, manipulátor, byrokrat či vědec, ztrácí
svou intelektuální vládu nad skutečností.
Tento
relativistický stav vytváří mezi lidmi a lidskými hodnotami,
k nimž dopívali celá tisíciletí, nové prostředí,
v němž všechna předcházející přesvědčení, světská i
náboženská, jsou zpochybněna. Už druhá polovina 19. Století
naznačovala krizi všech idejí, demokracie, náboženství i
politiky.
Demokracie stojí tváří v tvář
vysoce technologickému světu, v němž je společnost
nedemokraticky rozdělena na vysoce kvalifikované a vysoce
nekvalifikované sektory a lidi. Vzniká otázka, zda bude
vládnout technologická mocenská
skupina.
Náboženství a filosofie prožívají
svou vlastní krizi. Jakmile jednou lze vnější prostředí
pochopit, člověk už nepotřebuje útěchu vymyšlených demiurgů.
Avšak v tomto novém postoji musí člověk čelit trapné
skutečnosti,že při poznání různých aspektů společnosti se
společnost jako celek zdá být nevysvětlitelná. Kromě toho musí
člověk převzít novou odpovědnost za svůj svět, v němž už
není vhodného nadpřirozena, na které by svaloval vinu za své
neštěstí.
Technologie je ve své podstatě sociální
povahy a sociální krize se často odrážejí v literatuře,
která citlivě reaguje, než v číslech, vykazujících výrobu
a spotřebu zboží. Vzpoura, pochybnosti, odcizení a dekadence
patří dnes k dominantním literárním a uměleckým tématům.
O všem lze pochybovat a zdá se, jako by se lidstvu hnusil jeho
vlastní vývoj. Všechno myšlení končí v nejistotě a zmatku
a taková je celá dnešní nálada.
Bolševismus už nemá
žádný význam a kapitalismus spěje ke konci vlastní dekadencí,
protože jeho ekonomie ničí jeho vlastní civilizaci a osobnost
člověka. Převzetí takového vzoru by nemělo být programovým
cílem, zejména pak ne dominantním programovým cílem. Klasické
pojetí kapitalismu kombinovalo zvláštní etiku s výrobním
systémem: soutěžící jednotlivec se svým absolutním právem na
soukromé vlastnictví sloužil druhým lidem tím, že šel za
vlastním prospěchem. To byl volný trh, tj. neviditelná ruka
určující ceny, předělující peníze a výrobní prostředky tam,
kde jich bylo možné nejlépe využít atd., což usměrňovalo
každou antagonistickou osobní chamtivost ke společnému dobru.
V takové situaci je vydělávání peněz ctností, protože
podporuje individualistické snahy, inovace a bohatství
společnosti. Toto svobodné soutěžení však svými vlastními
hluboko zakořeněnými tendencemi téměř zničilo samo sebe. Vedlo
k soukromé kolektivizaci ekonomie a k velkému
nahromadění bohatství několika málo lidí a tomu odpovídající
koncentraci ekonomické moci v rukách lidí, kteří často
nejsou majiteli, nýbrž jen správci a manažery investovaných
kapitálů, jež spravují podle vlastního dobrozdání s cílem
zvětšit zisk. Dekadence se projevuje právě v této
koncentraci a kolektivizaci, z níž vyplývá možnost
diktovat ceny spíše než reagovat na zákon nabídky a poptávky,
využití zisků a plánovacích technik, stratifikace
vynalézavosti a odstranění rizika na peněžním trhu. Tato
kolektivnost vede ke krizi odpovědnosti –
vzniká otázka, zda je manažer odpovědný pasivnímu akcionáři
nebo veřejnosti.kolektivizace vede ke krizi
odpovědnos
Tento západní hospodářský vzor byl tradičně
identifikován s úsilím dosáhnout okamžitého peněžního
zisku. Poněvadž se však korporační podnik rozvíjel po dlouhou
dobu své činnosti, jeho moc už není osobní, nýbrž kolektivní a
zástupná. Tak existuje možnost, že při dlouhodobém plánování
budou korporace ochotny svou politiku integrovat
s politikou státu. Protože korporace spěje
k byrokratickému kolektivistickému řádu, který není
kapitalistický ani socialistický, vzniká nová filosofie a
metoda řízení.
Dekadence chudiny spočívá
v její neschopnosti snesitelně vládnout sobě
samé. Vlastnosti a city, které u ní vyvstanou ve
dnech vášnivých a spontánních povstání, jako solidarita,
loyalita apod., se zinstitucionalizují a zbyrokratizují,
jejich vedoucí skupina se změní v cíl sobě samé a
utlačení zůstanou předmětem historie, nejnižší figurou ve
hře. Protože dekadence chudiny otupila své dřívější
ostří a dekadence kapitalismu se změnila v korporační
kapitalismus, skončila pojetí socialismu a kapitalismu z 19.
Století jako utopie. Tradiční sociální kategorie se staly
anachronismem. Nynější problémy mají co dělat
s kvalitou života a k ní nemají ideologové
minulých dob co říci. V masové spotřebitelské společnosti
však chybí dynamika, impuls pohybu vývoje, chybí vnitřní
opozice. Možná, že ji jednou vytvoří vzdělaní i nevzdělaní
li
Poznámka: O Autorovi:
Miroslav Dolejší se narodil roku 1931. Nikdy nebyl
členem žádné politické strany. V roce 1950 ho vyloučili
ze studia na průmyslovce v Kladně za to, že v klubovně
ČSM vyvěsil britskou vlajku. Po vyloučení ze školy a
zákazu studia následoval tábor nucených prací v dole
Gottwald. V roce 1951 M. Dolejšího zatkla StB a po
patnácti měsících výslechů byl odsouzen do vězení.
Do svého propuštění na základě amnestie v roce 1960
prošel osmi věznicemi a uranovými lágry.
V šedesátých letech pracoval jako technik. V roce 1969
ho pro členství v K-231 propustili ze zaměstnání.
V sedmdesátých letech ho požádali o napsání série článků
o počítačových systémech. Po splnění tohoto úkolu
následovalo v roce 1976 zatčení a obvinění ze špionáže.
Přestože mu špionáž nebyla prokázána, rozsudek zněl 11
let v třetí nápravné skupině. Choroba, špatný zdravotní
stav, podezření z rakoviny kůže a názor lékařů, že
stejně brzy zemře, vedly v roce 1985 k jeho propuštění
před uplynutím trestu.
Miroslav Dolejší je členem konfederace politických vězňů.
V komunistických vězeních a táborech strávil 18 let ze
svého života jako důsledný odpůrce všech forem
totalitních praktik.
Daľšie linky:
Vysetrovani
skoncilo, zapomente...
Ludvik Zivcak: Kdybychom se dostali k
moci, uzákonili bychom lidové soudy...
|