poslal leonet Římanům 6,23: Mzdou hříchu je smrt.
Představte si, že by Bůh vydal zákon bez odplaty. Nebyl by takový zákon zbytečný? Posuďte sami. Myslíte si, že by se lidé báli zákona, který by neurčil i trest za porušení tohoto zákona? Jaký význam by měl takový zákon?
Například bude vyhlášen zákon, nesmíš krást, ale nebude určen trest za porušení tohoto zákona. Někdo vám ukrade peněženku, ale není trest a nikdo ho za krádež nezavře. Můžete usilovat o jeho potrestání, ale dočkáte se pouze toho, že vám dá zloděj facku. Můžete sice protestovat dál, ale on vás klidně zabije. Nebál by se zákona, protože by nebylo odplaty. Není to zákon, čeho se lidé bojí, nýbrž odplaty, která je s ním spojena.
A teď si představte, že by Bůh vydal zákon-desatero bez odplaty. Nebyl by takový zákon nesmyslný a zbytečný? A proto je Boží zákon spojen s odplatou, jako zpravidla i lidské zákony.
Mnohokrát jsem se setkal s názorem: „Nemůžu akceptovat vašeho Boha, poněvadž žádá krev. Nemůžu věřit v takového Boha krve. Já chci Boha, jenž je milostivý ke všem a spasí všechny. Nevěřím ve vašeho Boha.“
Podívejte se do 3 Mojžíšovy knihy 17,11: V krvi je život těla. Já jsem vám ji určil na oltář k vykonávání smírčích obřadů za vaše duše. Nebo samá krev na duši očišťuje.
Jak tomu rozumět? Bůh vydal zákon a určil odplatu. Každé přestoupení tohoto zákona trestá věčnou smrtí, nebo-li věčným odloučením od Boha. Ovšem zároveň je mu líto člověka a chce mu proto nějak pomoci. Uvědomte si, že nemůže jen tak beze všeho přijmout člověka na milost, neboť tím by suspendoval zákon, který vydal. Kdyby dal člověku milost bez odplaty, zrušil by odplatu zákona. Měl by potom jeho zákon význam?
Uvažujte dál, myslím si, že bylo jasně ukázáno na to, že nemůže člověka vysvobodit tak, že by zrušil odplatu zákona. Co tedy mohl dělat? Nezbývalo nic jiného, než žádat zadost učinění za mne od mého zástupce na mém soudu. Přestoupil jsem zákon a musím tedy zemřít, neboť „odplata za hřích je smrt“ a „duše, která hřeší, umře.“
Jsou tedy pouze dvě možnosti, musím buď zemřít já sám, nebo musí za mne zemřít někdo jiný, kdo sám Zákon nepřestoupil. A to je ústředním tématem veškeré biblické zvěsti. A proto základním tématem Bible je: „Život za život.“
Jestliže ti má Bůh prokázat svou milost a přijmout tě, musí za tebe podstoupit soud někdo, kdo se ničeho nedopustil – jediný dokonalý člověk Ježíš Kristus. Všechny starozákonní oběti čistých a nevinných zvířat ustavičně zdůrazňovaly, že Bůh v plnosti časů pošle pravého a dokonalého Beránka, pro jehož krev může být Bohem přijatý na milost každý, kdo s plnou důvěrou příjme tento Boží dar.
Toto učení o zástupné smrti Ježíše Krista je ústředním tématem všech Písem. Jen proto tak usilovně zdůrazňujeme zástupnou smrt Ježíše Krista a její naprostou nezbytnost. Kdokoliv žádá Boha, aby mu dal milost bez vylití krve, pak prostě žádá, aby existoval Bůh, jehož zákon je bez odplaty. Ale to již není pravý a skutečný Bůh Písma, nýbrž ubohá modla a bůžek, nebo falešné božstvo, vytvořené lidskou představivostí.