více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116469663
přístupů od 17. 10. 2001

NEBESKÁ KAVÁRNA, Svatopluk Karásek & OBOROH

Oboroh je primitivní p?íst?eší na ?ty?ech k?lech, anebo též skupina, která prošla naší folkovou historií, nyní už legenda, zapovídaná, mnohým neznámá, s trochou kultovního nádechu a s nálepkou k?es?anského folku. Nahrávka Nebeská kavárna, po?ízená p?ed víc jak deseti lety, vyšla na CD práv? v t?chto dnech a dopl?uje tak ?ty?lístek dosavadních alb Oborohu. Vlastn? se jedná o více o recitálové album Svatopluka Karáska, kterého prost? Oboroh doprovází. Nahrávka byla po?ízena v roce 1992 v evangelickém kostele v Novém M?st? pod Smrkem a hned úvodem upozor?uji, že nejde o zpívané žalmy, které Oboroh produkoval v první polovin? let devadesátých. Album se totiž skládá z rokenrol? a tradicionál?. Rovn?ž je t?žké posuzovat hudební nebo textovou úrove? alba, protože za dalších deset let ud?lal Oboroh zna?ný pokrok ve všech sm?rech a hraje te? vlastn? n?co jiného a jinak. Dokonce i k n?kterým obm?nám v sestav? Oborohu došlo a poslední "?ádné" CD Marah (1999) je prost? jiné. Takže recenzování zm??me na vzpomínání a na to se musíme vrátit do doby porevolu?ní, kdy si ?ada folkových "bu?i??" hledala své místo v tvorb? a Oboroh m?l za sebou první CD a zahrani?ní turné a p?elomové album Kámen se natá?elo až za další ?ty?i roky. Nebeská kavárna za?íná písní STUD, s klasickými rokenrolovými brejky a se saxíkem V.Klecandra na za?átku. Vše je v syrové, neupravené podob?, nástroje i hlas Svatopluka Karáska, tak jak to zaznamenal zvuka? na tom sejšnu. ?UKÁNÍ je tradicionál s rockovým nábojem a Karáskovým neformálním textem: "N?kdo ti ?uká na dve?e/?eká, kdy už se otev?e/vypni tu telku, zvedni *****lku/když n?kdo ti ?uká na dve?e…" a Karásek to zpívá stylem tak trochu jako Jan Vy?ítal. Nejzajímav?jší na albu je rozhodn? píse? HORA KARMEL. Hudebn? se odlišuje od tradicionálového schématu Nebeské kavárny svojí bluesovou monotónností, co však je nejv?tším p?ekvapením, to je veskrze erotický text, jaký by u evangelického kn?ze st?ží n?kdo ?ekal a nenapadá m? ani srovnání s n?jakým jiným folkovým vzorem. Dokonce Nohavicova "Planu" mi nep?ijde takto otev?ená. Píse? Hora Karmel je zpívaná v duu s hostem - Irenou Ške?íkovou. Syrovým textem je p?ízna?ná píse? NÁVŠT?VA V PEKLE: "Jeden pro pravdu trp?l/a v?d?l, pro? a za?/a druhej do ni šlapal.. a byl jenom srá?/…" CD Nebeská kavárna p?ináší zejména pro neinformované nejedno p?ekvapení. Zejména svou p?ímo?arostí a prost?edky sd?lování myšlenek v Karáskových textech. Protože jde nahrávku živého koncertu, jsou zde krom? reakcí divák? ponechány i n?které úryvky konferování Svatopluka Karáska. Píse? OREL uvedl slovy: "Šel jsem do pražské zoologické zahrady a tam jsem navštívil odd?lení pták?. Ve volié?e sed?l na pahýlu sed?l mohutný orel. Na strop té voliéry se slétávali ze svobody vrabci. … Král ptactva sedí na svém pahýlu, celý bílý, pokálený od vrabc?. To je pro m? celý obraz života a posledních v?cí."
CD je zakon?eno klasickým tradicionálem NEBERTE NÁM SVATOU VÍRU, který si p?ál Svatopluk Karásek zahrát "až jednou natáhne brka", že aby tam bylo veselo!
© ROSA 2002, (nahráno 1. a 2. 5.1992)
STUD [3:09], ?UKÁNÍ [4:26, VÍRA [4:18], HORA KARMEL [10:13], NÁVŠTÉVA V PEKLE [6:00], CESTU TI DAL PÁN [3:52], OREL [4:27], TR?N V NEBI [3:56], NEBERTE NÁM SVATOU VÍRU [4:13]