Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 528 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116489120
přístupů od 17. 10. 2001

Život církví: J. Pleva: Jsem zděšen záplavou nepřátelských článků o Jednotě bratrské
Vloženo Pátek, 02. srpen 2002 @ 10:56:16 CEST Vložil: Stepan

Charismatici   J. Pleva: Jsem zděšen záplavou nepřátelských článků o Jednotě bratrské   Vážený pane redaktore,   nejprve citát - Vaše vlastní vyznání:   Mám rád diskusi a rád slyším opačné názory. u literárních pokusů pak kritiku jakéhokoliv kalibru. Nesnáším manipulaci obecně, alergický jsem zejména, schovává-li se za nábožné řeči. Miluji svobodu slova a budu se za ni bít i v křesťanských luzích a hájích   Když jsem po hodně dlouhé době zase jednou zavítal na GranoSalis, byl jsem zděšen záplavou nepřáelských článků o Jednotě bratrské. Píšete, že nesnášíte manipulaci, přitom tyto články obsahují neskutečně mnoho polopravd i prokazatelných manipulací se skutečností, ano lží. A vy to všechno sázíte jeden za druhým, zdá se, že většinu doslova v posledních dnech, bez ohledu na aktuálnost, aniž by vás zajímalo, co je na tom pravdy nebo jak se věci skutečně odehrály.   Říkáte, že milujete svobodu slova - to je krásné, ale cožpak svoboda slova ve vašem pojetí znamená, že je možno libovolně kohokoli urážet a kydat na něj špínu? V tom jste mě milí bratři, případně sestry hluboce zklamali, takovýto přístup já osobně za křesťanský nepovažuji.   Naprosto pak nechápu, proč publikujete dokumenty až 4 roky staré, bez ladu a skladu, bez souvislostí, návaznosti...? Jde vám o senzace? To prostě zveřejníte, jak vám kdo co pošle, ať je to jakýkoli blaf či blábol? Nezajímá vás, že to někomu ubližuje, a nezeptáte se aspoň hypoteticky, pracovně, zda to někomu neublíží neprávem? Měl jsem dojem, že jste informační projekt, a pokud se nazýváte křesťanským, čekal bych větší odpovědnost, než u světských médií - zejména v takto citlivých záležitostech. Chcete být seriózní? Pak bych si představoval, že když vám dojdou podobná obvinění a urážky o nějaké církvi nebo skupině křesťanů, že kontaktujete onu skupinu, zjistíte, jak se věci mají z jejich strany atd apod.   No, nebudu vám radit, jen se modlím, aby nás Pán Bůh chránil před takovou novinařinou. Je mi moc a moc smutno, protože od křesťanů bych takové jednání skutečně nečekal.   Mám jeden zásadní dotaz: Znamená to, že GranoSalis jsou stránky proticharismatické? Kdosi na nějaký článek replikuje, že by ho zajímalo vyjádření charismatiků - jak asi, když jsou tupeni a špiněni, aniž se o tom vůbec dovědí??? A kdo jsou ti charismatici, kterým se nadává a kterým jsou ve vámi zveřejněných článcích připisovány tak hrozné věci? Mohu vás ujistit o tom, že v Jednotě bratrské jsou nejen tzv. charismatici, ale i řada necharismatiků (předpokládám, že vaším kritériem bude nejspíš mluvení jazyky?), a na druhé straně ve skupině, která se nazývá Ochranovský seniorát, jsou lidé, kteří o sobě veřejně prohlašují, že "cizími jazyky" aktivně mluví. Co je měřítkem, kdo je charismatik? Jste ochotni se na stránkách GranoSalis omluvit a pravdivě informovat čtenáře, že Jednota bratrská je církví otevřenou všem lidem, kteří milují Pána Ježíše Krista, kde může každý najít svobodu a prostor k osobnímu růstu i službě druhým a nikdo nikoho nenutí "mluvit jazyky"? Po té sérii by to bylo spravedlivé a na místě.   Konflikt v Jednotě bratrské měl mnoho aspektů. Vedle teologických otázek (i ty zde samozřejmě byly, ovšem zdaleka nehrály hlavní roli: jen posloužily jako snadno srozumitelná, úderná hesla) hrály hlavní roli mocenské ambice těch, kdo stáli ve vedení církve za minulého režimu a chtěli se tam udržet navzdory vůli církve, dále odhalení manipulace, zneužití pravomoci a strach z odkrytí finančních machinací s církevním majetkem. Jestli toto chcete na vašich stránkách rozkrývat, tak do toho jděte, ale poctivě! Nadávání na charismatiky je ubohé a nízké.   Je-li něco jisté, pak to je skutečnost, že konflikt v JB nebyl sporem mezi "charismatiky" a "necharismatiky". Jednota bratrská to říká od samého počátku v roce 1998 - leč toto jsou hesla, kterým církevní publikum rozumí a které spolehlivě nabudí spravedlivý hněv... Co jiného je cílem těch článků, než rozpumpovat adrenalin proti Jednotě bratrské? A jak je vidět z některých reakcí, daří se to. Koho zajímají fakta, že představitelé Ochranovského seniorátu po čtyřech letech přiznají, že neříkali pravdu... Tak to skutečně je: Nejzřetelněji to přiznal B. Kejř v červnu na Evropské regionální konferenci, která se konala v Benátkách n. Jizerou. Zde byli přítomni zástupci Unitas fratrum - Jednoty bratrské z řady evropských zemí: Německa, Holandska, Švýcarska, Anglie, Švédska a B. Kejř přiznal, že to není otázka "charismatiků", že prý to "nyní poznali". Nu, stejně je to málo platné, když GranoSalis v "aktuálním" zpravodajství živí nelásku a zlobu vůči charimatikům materiály, které jsou čtyři roky staré...   Abychom si rozuměli, já se nezastávám těch "charismatiků", kterým se na vašich stránkách spílá, protože nevím, koho tím myslíte. Možná vám lidé, kteří se takto nazývají, ublížili a byli to opravdu nějací fanatici, to nemohu vědět. Já jen myslím, že pokud opravdu - cituji:  nesnášíte manipulaci, a jste alergický zejména, schovává-li se za nábožné řeči... zde máte příležitost dostát svým zásadám.   Což to ve skutečnosti není nádherná věc, být charismatikem v biblickém smyslu - totiž člověkem, který od Boha přijal nebo přijímá dar nebo dary milosti? Podle mého názoru každý křesťan (1) jednak JE charismatik, protože každý má nějaké CHARISMA neboli dar milosti - přinejmenším dar věčného života (Řím 6,23). A i když toto slovo budeme chápat v užším smyslu vyplývajícím z 1 Kor 12, jsem přesvědčen, že (2) každý křesťan by MĚL BÝT charismatik, totiž měl by usilovat o rozvíjení Božích darů a charismat a stát o to, aby v jeho životě Boží Duch působil a projevoval se. Co je na tom špatného? Proč je toto slovo nadávkou?   Nu nějak jsem se rozepsal. Abych vás jen nekritizoval, když prosím, abyste se nepřidával k pomlouvačům, jsem samozřejmě připraven k rozhovoru. Jenže co by vás zajímalo? Mohu vám nabídnout desítky (možná stovky) stránek usnesení, zpráv a dokumentů týkajících se odchodu skupiny kolem Halamových z Jednoty bratrské. Mohu vám nabínout Závěrečnou zprávu vyšetřovací komise, která byla ustavena pro zjištění obvinění proti libereckému sboru. V naší zemi se vystřídala řada delegací ze světové Unitas fratrum (v roce 1988, 1999 dvakrát, 2000, 2001), v níž byli bratři z Anglie, Německa, USA, Surinamu, Jamajky... K otázce charismatického "hnutí" v Jednotě bratrské se vyjádřili biskupové světové Unitas fratrum, k situaci po odchodu této skupiny vydal řadu prohlášení Unity Board (orgán předsedů 19 provincií svěrové Unitas fratrum), který se jí zabýval na svých setkáních na Aljašce v červnu 1999 a Jamajce v únoru 2000 a připravil několik návrhů na smírné řešení.   Abyste mi rozuměl: mně nejde o to, tuto věc otvírat. Poté, co skupina kolem Halamových deklarovala, že nechce zůstat v Jednotě bratrské, poté, co odmítla návrh jedné z komisí Unitas fratrum na zřízení samostatného distriktu, poté, co se připojila k českobratrské církvi a založila své "ochranovské sbory", nevymáháme jejich dluhy a pohledávky, kterými církev zatížili  (cca 2,5 mil.) a na jejich výpady se snažíme nereagovat. Máme za to, že jsou pozitivní úkoly, které církev má, a těch se chceme držet. Není to vždycky snadné, protože obsadili církevní budovy a brání našim členům, kteří se k nim nepřipojili, ve vstupu i možnosti shromáždění. Přesto jsme hledali domluvu, ale ochr. seniorát ČCE na Jednotu bratrskou podal mnoho soudních žalob, takže nám nezbývá, než se bránit.   Pokud jde o postoj světové Unitas fratrum, faktem je, že Unity Board - orgán předsedů 19 provincií svěrové Unitas fratrum - v posledním usnesení z Jamajky rozhodl, že ochr. seniorát má (mj.) stáhnout soudní žaloby, omluvit se za pomluvy a uzavřít nájemní smlouvy v budovách Jednoty bratrské, které užívá. Ani jedinou věc tato skupina za rok a půl nesplnila, naopak podala nové soudní žaloby a rozjeli další kampaně v jiných církvích, zejména ČCE. Na internetu se tedy připojila i stránka GranoSalis. Líto mi to je, ale stránky jsou vaše, odpovědnost nesete vy.   Přeji vám pěkný den a zdravím. J. Pleva, Jednota bratrská   PS. Abyste měli nějaký novější dokument, než jsou zprávy mnoho let staré, posílám vám naši reakci na obvinění pražských farářů, které vyšlo nedávno v časopise Evangelický týdeník - Kostnické jiskry.  

"J. Pleva: Jsem zděšen záplavou nepřátelských článků o Jednotě bratrské" | Přihlásit/Vytvořit účet | 3 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

GRANO SALIS není "proticharismatický" ani "protiochranovský" portál (Skóre: 1)
Vložil: Stepan (redakce@granosalis.cz) v Pátek, 02. srpen 2002 @ 11:00:41 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Protože se Váš příspěvek dílem vyjadřuje i k našim stránkam jako takovým, připojuji několik poznámek.   Portál GRANO SALIS je otevřen pro celou protestantskou veřejnost, aby sloužil všem jako místo setkávání, zveřejňování vlastní tvorby a výměny názorů a to všechno online. Je místem setkávání i poznávání lidiček kolem víry. Umožňuje návštěvníkům zaregistrovat se pod přezdívkou a online vkládat vlastní články nebo reagovat na zveřejněné články formou komentářů. Velmi rychle je možno ověřit reakci návštěvníků na křesťanskou literární tvorbu, na názory a reakce čtenářů. Většina křesťanských stránek přísně kontroluje obsah zveřeňovaných příspěvků. My jsme se rozhodli jít jinou cestou. Dáváme na GRANO SALIS plnou svobodu vyjádřit svůj postoj víry pomocí komentářů k jakémukoli příspěvku. Vyváženost pohledů zajišťuje právě možnost reagovat na cokoli bezprostředně online formou komentáře. Každý může kdykoliv a svobodně reagovat na názor, který nesdílí a tím poskytnout čtenářům pohled z jiného úhlu. Čtenáři si pak sami mohou udělat vlastní úsudek o celé záležitosti. GRANO SALIS není prezentační typ stránek, které kompilují vlastní pohled teologický či společenský a sdělují jej již zpracovaný, aby byl čtenáři přijat v nezměněné podobě. Nejsou řízeny "pevnou rukou", která předkládá "neomylné pravdy".  Jsou svobodným prostorem pro sdílení jak radostných a povzbuzujících zkušeností (a těch je drtivá většina) ale též i zkušeností méně radostných, i těch, které některé křesťany trápí.  Skladba příspěvků na GRANO SALIS v poslední době tedy není výsledkem záměrné manipulace ze strany redakce podat zkreslený obraz těchto událostí. Potvrzuje, že nemalá skupina našich duchovních sourozenců vnímá tyto události bolestně a má potřebu se s nimi svěřit širšímu ekumenickému společenství. Tento problém nezpůsobil GRANO SALIS tím, že se s ním zde někteří lidé svěřují, ale vznikl v církvi. Je velmi znepokojující, pokud se mezi křesťany vyvinou vztahy tak, že masívně zasáhnou velká společenství a postaví je tak vyostřeně proti sobě.   Četl jsem pozorně Váš dopis do naší redakce a i na Vaší straně lze nalézt velmi emotivní formulace typu nepřátelský, protkazatelné manipulace, lži, urážení, kydání špíny, blaf, blábol, tupení, špinění, atd. Nemluvě o výtkách typu obsazení majetků církve, dluhy ap. To jen potvrzuje, že vztahy mezi křesťany ve Vaší církvi jsou velmi napjaté a znepokojující. Je to velmi vážné téma, o kterém je třeba vědět, za které je třeba se společně modlit a ze kterého je třeba vzít si poučení a zkušenost do vlastních sborových či církevních společenství. Je to bolestné téma pro celou ekuménu, která nad ním nechce a ani nezavírá oči. Vaše výtka, že nebylo dáno slovo druhé straně je irrelevantní, neboť někdo z ochranovských zveřejnil na GRANO SALIS Váš vlastní pohled v příspěvku Hlas Velké stránky: Zprávy z Úzké rady JB, jak jste si mohl při psaní tohoto příspěvku sám ověřit. Na investigativní žurnalistiku, jak nám navrhujete, žel v současné době nemáme ani kapacitní ani časové možnosti, ale dá-li Pán, snad se jí dočkáme. Rádi uveřejňujeme alespoň tento Váš příspěvek i další články na jiném místě. Na GRANU SALIS jsou publikovány dokumenty staré třeba i 600 let (viz Mistr Jan Hus) a témata mnohem citlivější, nad kterými se vážně diskutuje a nikdo necítí ublížen (ač třeba bratři katolíci, nazíráno Vaší optikou, by mohli mít důvodů nepočítaně). Přesto si váží této příležitosti hovořit spolu o věcech pro obě strany dosud bolestných. Redakce GRANO SALIS se nechce přidávat ve Vašem sporu ani na jednu stranu. Toto je první vyjádření redakce a jen v souvislosti s úlohou a posláním portálu GRANO SALIS. GRANO SALIS chce sloužit oběma stranám k možnosti vést dialog a ekuméně k možnosti modlitebního zápasu za tuto situaci a případným individuálním pastoračním rozhovorům mezi uživateli portálu. Ujišťujeme Vás, že GRANO SALIS není "proticharismatický" ani "protiochranovský" portál (takto se mj. označují obě strany Vašeho sporu). Chce být v této chvíli nápomocen všem, kteří pociťují bolest a zklamání, chce jim posloužit, aby mohli komunikovat s duchovními sourozenci z ekumény a nalézat tak pomoc v nelehké situaci. To je jediná ambice portálu GRANO SALIS v této kauze.



Jsem zděšen záplavou nepřátelských invektiv vůči GRANU SALIS! (Skóre: 1)
Vložil: krestan v Neděle, 04. srpen 2002 @ 14:33:57 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Možná podivný název komentáře. Ale tak by se dalo odpovědět autorovi tohoto příspěvku, pokud by čtenář použil jeho slovník a zejména myšlenkovou konstrukci: jiný pohled = nepřítel.

Po důkladné obsahové a psychologické analýze příspěvku a jejího autora nelze než konstatovat, že máme zde před sebou zřejmě dost nebezpečného člověka, který ovládá celý arzenál manipulativních technik. Nenechme se zmást rádoby dobráckými vsuvkami typu "nebudu vám radit" či "stránky jsou vaše". Autor je zřejmě zvyklý, že je vnímán jako autorita o jejichž názorech se nediskutuje. Velmi lehce využívá všechny dostupné informace o objektu své manipulace aby je využil taktovým způsobem, který vede co nejrychleji k cíli: vyvolat pocit viny v oponentovi (v našem případě zcela nemístně v šéfredaktorovi GRANO SALIS či v celé redaci), odsoudit stav, který je mimo jejich vliv jako nemravný a připočíst jim jej k jejich tíži. Následně dát imaginární šanci k omilostnění v případě, budou-li plnit jeho vůli. Toto schéma se žel opakuje v naprosto stejné podobě u všech manipulativních kultů a skupin sektářského typu. Opakuji, tento člověk (žel nevím co je zač, ale popravdě řečeno setkat bych se s ním ani nechtěl) může být nebezpečný pro osoby slabší povahy.

Téma sporu a jeho pozadí neznám, tak jen pár poznámek k tomu, do čeho vidím:

Autor zná princip GRANO SALIS i jeho naprostou otevřenost pro publikování různých názorů online a přece se tváří, že o obsahu těchto stránek rozhoduje redakce, aby vyvolal pocit viny.

Autor argumentuje svobodou slova, kterou nepovažuje za křesťanský přístup. V reformační církvi věru pozoruhodný názor!

Ve svém exkursu o "charismaticích" vkládá do obsahu článků na GRANU tezi, že kritériem nálepkování je "mluvení jazyky". Prošel jsem si fulltextem články, ale nic takového se zde neříká. Autorovi to však nevadí a ochotně odpovídá paranoidní představou o "proticharismatickém" postoji GRANO SALIS.

Pláče nad rozlitým mlékem, ale to mléko jsme nerozlili my, kteří jsme o tom neměli ani tušení, a možná ani ti, kdož sem články vložili. Pro nás to jsou zcela nové informace a jsme rádi, že se na GRANU objevily. Budeme rádi, pokud nás autor zavalí stovkami dokumentů a usnesení, čím víc informací budeme mít, tím si můžeme udělat objektivnější názor.

Vrcholem všeho je skrýtá hrozba v závěru příspěvku "Líto mi to je, ale stránky jsou vaše, odpovědnost nesete vy. " Hrozba trestem za provozování otevřeného webprostoru pro diskuse? Je to vůbec možné?

Jsem rád, že redakce GRANO SALIS a šéfredaktor Štěpán tomuto drtivému tlaku na suverenitu stránek nepodlehl a zachoval se velmi korektně. Držím vám palce. Vytrvejte v poskytování svobodného prostoru pro výměnu názorů. Nenechte se zastrašit. Bůh vám žehnej!





Stránka vygenerována za: 0.33 sekundy