Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 244, komentářů celkem: 429560, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 537 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

Ivanp
rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116483119
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Pochopení První epištoly Pavla Korintským
Vloženo Čtvrtek, 24. září 2009 @ 10:51:29 CEST Vložil: Stepan

Kritika bludů poslal sola-scriptura

Pochopení Prní epištoly Pavla Korintským

Pavlův prví dopis do Korintu není tak přímočarý, jak se na první pohled zdá. Vyžaduje poctivou a důkladnou exegezi, abychom porozuměli jednotlivým částem. Dopis obsahuje odkazy na různé dokumenty a svědectví, které nejsou čtenáři přístupné, a je tedy nutné, abychom informace sbírali z dostupných pramenů:

a) Pavlův první ztracený dopis do Korintu, který jim připomíná.
b) Dopis Korinťanů Pavlovi, který také čtenáři není dostupný.
c) Ústní svědectví Chloé, která Pavla informuje o stavu tamějšího sboru.
d) Citace z literatury a znalost dobového pozadí.


Zde jsou důležité biblické odkazy k výše uvedenému:

a) Napsal jsem vám v listě, abyste neměli nic společného se smilníky; 1K 5,9
b) Pokud jde o to, co jste psali, vizi: 1K 7,1
c) Dověděl jsem se totiž o vás z domu Chloé, bratří, že jsou mezi vámi spory. 1K 1,11
d) Jídlo je pro žaludek a žaludek pro jídlo; Bůh však jednou učiní konec obojímu. Tělo však není pro smilstvo, nýbrž pro Pána, a Pán pro tělo. 1K 6,13


Pavel byl ve své době seštělý intelektuál a cituje Phila Alexandrejského, Epikura, Menandra a rovněž předgnostické myslitele. Další analýzy myšlení své doby nacházíme v 1K 15,32.33:

Jestliže jsem v Efezu podstoupil zápas se šelmami jen z lidských pohnutek, co mi to prospěje? Jestliže mrtví nevstanou, pak jezme a pijme, neboť zítra zemřeme. Neklamte se: špatná společnost kazí dobré mravy.


Pavlovy argumenty nám budou dávat smysl jedině v kontextu s citacemi - nejprve Epikurovo - jezme a pijme, neboť zítra zemřeme - (to rozhodně není Pavlovo přesvědčení, je to mluva Epikura!), a za druhé slova Menandra - špatná společnost ničí dobrý charakter (s tím by Pavel souhlasil).
Pavel se postupně vypořádává s jednotlivými částmi dopisů, které mu Korinťané psali. Byli ovlivnění myšlením a filozofií své doby, a Pavel musel napravovat jejich mylné představy, nepochopení a špatné názory.Epikurejský výrok, který jsem výše citoval, je typickým příkladem. Jelikož filozofové tehdejší doby věřili na nesmrtelnost duše, tvrdili, že tělo je pouze nádoba pro mnohem důležitější duši, která v něm přebývá, z čehož pro ně vyplývalo přesvědčení, že nezáleží na tom, co jíme a pijeme, či jakkoli zneužíváme své tělo, protože tělo není významné a stejně přijde vniveč.

Korinťané zřejmě Pavlovi v dopise napsali něco v tomto smyslu, a Pavel, poté, co cituje výrok, dává s vyjádřeným míněním najevo ostrý nesouhlas - "Bůh však jednou učiní konec obojímu. Tělo však není pro smilstvo, nýbrž pro Pána, a Pán pro tělo."

V této první epištole do Korintu Pavel řeší velmi delikátní záležitosti. Církev se odklonila od původního směru a Pavel se musel zabývat spoustou naléhavých záležitostí. Do společenství se vplížila falešná učení a pochybné praktiky a Pavel dává zřetelně najevo svou nelibost. Je to tedy dopis plný výtek a kárání. A je zajímavé, že někteří používají tuto káravou epištolu k tomu, aby ospravedlnili doktríny, které Pavel vlastně odsuzuje. Pojďme se letmo podívat na některé věci, s kterými byl Pavel nespokojen a za něž Korinťany kárá, dříve než promluví k otázce zacházení s mluvením v jazycích.

...
jsou mezi vámi spory. Myslím tím to, že se mezi vámi říká: Já se hlásím k Pavlovi, já zase k Apollovi, já k Petrovi, já ke Kristu. Je snad Kristus rozdělen? Což byl Pavel za vás ukřižóván? Nebo jste byli pokřtěni ve jméno Pavlovo? 1K 1,11-13

...neboť dosud patříte světu (ještě zajisté tělesní jste). Odkud je mezi vámi závist a svár, ne-li z toho, že patříte světu a žijete jako ostatní lidé?  Když se jeden z vás hlásí k Pavlovi a druhý k Apollovi, neznamená to, že jste lidé světa? 1K 3,3.4

Právě proto jsem k vám poslal Timotea, svého v Pánu milovaného a věrného syna. On vám připomene můj způsob jednání v Kristu, jak učím v každé církvi.  Někteří se začali povyšovat, protože prý už k vám nepřijdu;
1K 4,17.18

Dokonce se proslýchá, že je mezi vámi případ smilstva, a to takový, jaký se nevyskytuje ani mezi pohany, že totiž kdosi žije s ženou svého otce.  A vy jste přitom nadutí, místo abyste se raději zarmoutili; odstraňte ze svého středu toho, kdo to udělal. 1K 5,1.2


Ale bratr se soudí s bratrem, a to před nevěřícími! Již to je vaše prohra, že se vůbec mezi sebou soudíte. Proč raději netrpíte křivdu? Proč raději nenesete škodu?  Vy však křivdíte a škodíte, a to bratřím! 1K 6,6-8

Každý se dá hned do své večeře, a jeden má hlad, druhý se opije.  Což nemáte své domácnosti, kde byste jedli a pili? Či snad pohrdáte církví Boží a chcete zahanbit ty, kteří nic nemají? Co vám mám říci? Mám vás snad pochválit? Za to vás nechválím! 1K 11,21.22

Jedna z klasických mylných představ o Pavlovi je ta, podle níž byl Pavel proti manželstvím a ženám. To je velký omyl. Pavel velmi hezky píše o ženách, které ho v jeho službě podporovaly, a nikdy také neřekl, že pro muže je dobré, aby se ženy ani nedotýkal. To byli Korinťané, kteří mu toto píší v dopise a jednalo se o jednu z falešných představ a šlo tu opět o zmatené filozofie v korintském sboru. Na jedné straně tu stála skupina, která se domnívala, že nezáleží na tom, jakým způsobem se chováme ke svému tělu, a na straně druhé byla skupina, která tvrdila, že odevzdání se Pánu znamená v tomto ohledu totální abstinenci sexuálního života i v rámci manželství. Je to myšlenka, kterou si vypůjčili z celibátní přísahy v pohanských náboženstvích. Poté, co Pavel cituje slova Korinťanů, která mu napsali, si všimněte v jeho odpovědi slůvka "však", což již ukazuje jeho nesoulad s jejich výrokem. Pak pokračuje a vyjadřuje naprosto opačné stanovisko na jejich názor.

Pokud jde o to, co jste psali: Je pro muže lépe, když žije bez ženy.  Abyste se však uvarovali smilstva, ať každý má svou ženu a každá svého muže. Muž ať prokazuje ženě, čím je jí povinen, a podobně i žena muži. Neodpírejte se jeden druhému, leda se vzájemným souhlasem a jen na čas, abyste byli volni pro modlitbu. Potom zase buďte spolu, aby vás satan nepokoušel, když byste se nemohli ovládnout. 1K 7,1-3.5

Walter J. Veith (Na pravdě záleží str. 270-273)


Podobná témata

Kritika bludů

"Pochopení První epištoly Pavla Korintským" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Pochopení První epištoly Pavla Korintským (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Čtvrtek, 24. září 2009 @ 15:26:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Situace v Korintu byla také do značné míry ovlivněna tím že tohle město bylo odpradávna zasvěcené bohyni Afroditě a nashromáždilo nesmírné bohatství z prostituce všeho druhu. Chrámové i občanské. Erotický kult a služby s ním spojené představovaly téměř výhradní pracovní náplň a zdroj obživy obyvatel. Byl to takový ostrov rozkoše antického světa. Bohatství města a chrámů bylo takové že když ho nakonec zapálili Římani tak drahé kovy tekly po ulicích do moře. Tam se smíchaly v záhadnou slitinu zvanou korintský kov. Po zbytek starověku těženou a ceněnou víc než zlato nebo platina. Kousek toho kovu máme i u nás. Kněžna Ludmila byla nábožensky založená po celý život. Před svým křtem sloužila hojně pohanským bohům, čehož pak litovala po zbytek života. Z korintského kovu dovezeného z bysantské říše měla udělanou modlu a modloslužebné náčiní. To pak dala všechno rozbít a roztavit a z kousku nechala vytepat plechový obrázek Panny Marie s Ježíškem. Její vnuk kníže Václav ho nosil na prsou po celý život a po jeho smrti ho zachránil panoš jménem Podiven. Stačil ho zahrabat uprostřed pole než ho dohonili a zavraždili Boleslavovi muži. Našel se po dlouhé době a za pohnutých událostí se jednou roztavil v ohni a byl znova vytepán, přibit na šibenici na Staroměstském náměstí a dvakrát byl v dobách nouze ukraden a odvezen ze země a vykoupen za obrovskou sumu peněz kterou mezi sebou vybrali naši hladovějící předkové v době nejvyšší nouze. Za tu částku by bylo možno koupit pět šlechtických panství. Podruhé byl myslím vrácen zdarma jako gesto míru a dobré vůle. Tak vzniklo Palladium země české. Nedávno bylo vystaveno v anežském klášteře na výstavě věnované knížeti Václavovi spolu s jeho zbrojí. Analýza potvrdila že jde opravdu o korintský kov.



Stránka vygenerována za: 0.16 sekundy