poslal sola-scriptura Pochopení Prní epištoly Pavla Korintským
Pavlův prví dopis do
Korintu není tak přímočarý, jak se na první pohled zdá. Vyžaduje
poctivou a důkladnou exegezi, abychom porozuměli jednotlivým částem.
Dopis obsahuje odkazy na různé dokumenty a svědectví, které nejsou
čtenáři přístupné, a je tedy nutné, abychom informace sbírali z
dostupných pramenů:
a) Pavlův první ztracený dopis do Korintu, který jim připomíná.
b) Dopis Korinťanů Pavlovi, který také čtenáři není dostupný.
c) Ústní svědectví Chloé, která Pavla informuje o stavu tamějšího sboru.
d) Citace z literatury a znalost dobového pozadí.
Zde jsou důležité biblické odkazy k výše uvedenému:
a) Napsal jsem vám v listě, abyste neměli nic společného se smilníky; 1K 5,9
b) Pokud jde o to, co jste psali, vizi: 1K 7,1
c) Dověděl jsem se totiž o vás z domu Chloé, bratří, že jsou mezi vámi spory. 1K 1,11
d) Jídlo je pro žaludek a žaludek pro jídlo; Bůh
však jednou učiní konec obojímu. Tělo však není pro smilstvo, nýbrž pro
Pána, a Pán pro tělo. 1K 6,13
Pavel
byl ve své době seštělý intelektuál a cituje Phila Alexandrejského,
Epikura, Menandra a rovněž předgnostické myslitele. Další analýzy
myšlení své doby nacházíme v 1K 15,32.33:
Jestliže jsem v
Efezu podstoupil zápas se šelmami jen z lidských pohnutek, co mi to
prospěje? Jestliže mrtví nevstanou, pak jezme a pijme, neboť zítra
zemřeme. Neklamte se: špatná společnost kazí dobré mravy.
Pavlovy
argumenty nám budou dávat smysl jedině v kontextu s citacemi - nejprve
Epikurovo - jezme a pijme, neboť zítra zemřeme - (to rozhodně není
Pavlovo přesvědčení, je to mluva Epikura!), a za druhé slova Menandra -
špatná společnost ničí dobrý charakter (s tím by Pavel souhlasil).
Pavel
se postupně vypořádává s jednotlivými částmi dopisů, které mu Korinťané
psali. Byli ovlivnění myšlením a filozofií své doby, a Pavel musel
napravovat jejich mylné představy, nepochopení a špatné
názory.Epikurejský výrok, který jsem výše citoval, je typickým
příkladem. Jelikož filozofové tehdejší doby věřili na nesmrtelnost
duše, tvrdili, že tělo je pouze nádoba pro mnohem důležitější duši,
která v něm přebývá, z čehož pro ně vyplývalo přesvědčení, že nezáleží
na tom, co jíme a pijeme, či jakkoli zneužíváme své tělo, protože tělo
není významné a stejně přijde vniveč.
Korinťané zřejmě Pavlovi v
dopise napsali něco v tomto smyslu, a Pavel, poté, co cituje výrok,
dává s vyjádřeným míněním najevo ostrý nesouhlas - "Bůh však jednou učiní konec obojímu. Tělo však není pro smilstvo, nýbrž pro Pána, a Pán pro tělo."
V
této první epištole do Korintu Pavel řeší velmi delikátní záležitosti.
Církev se odklonila od původního směru a Pavel se musel zabývat
spoustou naléhavých záležitostí. Do společenství se vplížila falešná
učení a pochybné praktiky a Pavel dává zřetelně najevo svou nelibost.
Je to tedy dopis plný výtek a kárání. A je zajímavé, že někteří
používají tuto káravou epištolu k tomu, aby ospravedlnili doktríny,
které Pavel vlastně odsuzuje. Pojďme se letmo podívat na některé věci,
s kterými byl Pavel nespokojen a za něž Korinťany kárá, dříve než
promluví k otázce zacházení s mluvením v jazycích.
...jsou mezi vámi spory. Myslím tím to, že se mezi vámi říká: Já se hlásím k Pavlovi, já zase k Apollovi, já k Petrovi, já ke Kristu. Je snad Kristus rozdělen? Což byl Pavel za vás ukřižóván? Nebo jste byli pokřtěni ve jméno Pavlovo? 1K 1,11-13
...neboť dosud patříte světu (ještě zajisté tělesní jste). Odkud je mezi vámi závist a svár,
ne-li z toho, že patříte světu a žijete jako ostatní lidé? Když se
jeden z vás hlásí k Pavlovi a druhý k Apollovi, neznamená to, že jste
lidé světa? 1K 3,3.4
Právě proto jsem k vám poslal Timotea, svého
v Pánu milovaného a věrného syna. On vám připomene můj způsob jednání v
Kristu, jak učím v každé církvi. Někteří se začali povyšovat, protože prý už k vám nepřijdu; 1K 4,17.18
Dokonce se proslýchá, že je mezi vámi případ smilstva, a to takový,
jaký se nevyskytuje ani mezi pohany, že totiž kdosi žije s ženou svého
otce. A vy jste přitom nadutí, místo abyste se raději zarmoutili; odstraňte ze svého středu toho, kdo to udělal. 1K 5,1.2
Ale bratr se soudí s bratrem, a to před nevěřícími! Již to je vaše prohra, že se vůbec mezi sebou soudíte. Proč raději netrpíte křivdu? Proč raději nenesete škodu? Vy však křivdíte a škodíte, a to bratřím! 1K 6,6-8
Každý se dá hned do své večeře, a jeden má hlad, druhý se opije.
Což nemáte své domácnosti, kde byste jedli a pili? Či snad pohrdáte
církví Boží a chcete zahanbit ty, kteří nic nemají? Co vám mám říci?
Mám vás snad pochválit? Za to vás nechválím! 1K 11,21.22
Jedna
z klasických mylných představ o Pavlovi je ta, podle níž byl Pavel
proti manželstvím a ženám. To je velký omyl. Pavel velmi hezky píše o
ženách, které ho v jeho službě podporovaly, a nikdy také neřekl, že pro
muže je dobré, aby se ženy ani nedotýkal. To byli Korinťané, kteří mu
toto píší v dopise a jednalo se o jednu z falešných představ a šlo tu
opět o zmatené filozofie v korintském sboru. Na jedné straně tu stála
skupina, která se domnívala, že nezáleží na tom, jakým způsobem se
chováme ke svému tělu, a na straně druhé byla skupina, která tvrdila,
že odevzdání se Pánu znamená v tomto ohledu totální abstinenci
sexuálního života i v rámci manželství. Je to myšlenka, kterou si
vypůjčili z celibátní přísahy v pohanských náboženstvích. Poté, co
Pavel cituje slova Korinťanů, která mu napsali, si všimněte v jeho
odpovědi slůvka "však", což již ukazuje jeho nesoulad s jejich výrokem.
Pak pokračuje a vyjadřuje naprosto opačné stanovisko na jejich názor.
Pokud
jde o to, co jste psali: Je pro muže lépe, když žije bez ženy. Abyste
se však uvarovali smilstva, ať každý má svou ženu a každá svého muže.
Muž ať prokazuje ženě, čím je jí povinen, a podobně i žena muži.
Neodpírejte se jeden druhému, leda se vzájemným souhlasem a jen na čas,
abyste byli volni pro modlitbu. Potom zase buďte spolu, aby vás satan
nepokoušel, když byste se nemohli ovládnout. 1K 7,1-3.5
Walter J. Veith (Na pravdě záleží str. 270-273)