Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 240, komentářů celkem: 429556, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 531 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116480143
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Příčiny napětí v Jednotě bratrské
Vloženo Sobota, 27. červenec 2002 @ 09:20:56 CEST Vložil: Stepan

Charismatici poslal Ochranovský

ThMgr. Miroslav Heryán Zpráva člena komise V květnu 1998 jsem byl požádán předsedou synodu JB o vyjádření k několika textům a výkladům b. Evalda Ruckého. Zaujal mne výklad o radikálním učednictví podle Kázání na hoře (zvl. Mt 6) s důrazem na radostný půst. Kázání o posvěceném životě (2Tm 2,8-21) se vyhnulo nebezpečí lidské spravedlnosti a vyzvedlo drahou milost. Při poslechu kazet jsem si uvědomil, co znamená živý přednes. Kázání sledují pastorační zřetel a vedou k rozhodnutí. Pokaždé se počítá, že pod kazatelnou jsou posluchači, kteří slyší Evangelium poprvé. Jistě se liší od projevů běžných v JB, kterou znám ještě od časů b. K. Reichla. Je v nich však vyvážena trojiční theologie s vyvýšením kříže a krve Beránka, který snímá hřích světa. Jako bývalý kazatel ČCE vnímám užitečnost důrazů „charismatické obnovy“, které - přes některé ztráty - prospěly i v některých sborech naší „lidové církve“. Mám po ruce některé texty (Dr. P. Toasperna a em. biskupa Dr. W. Kruscheho), z nichž je patrné, s jakými rozpaky přijaly 1975/6 zemské církve v Německu tento fenomén a jak se jej snažily integrovat do života Volkskirche. V rámci Lutherova roku 1983 mu nabídly prostor duchovního domova. Po synodu JB jsem byl požádán o členství v komisi, která by měla vyšetřit příčiny napětí v JB. Přiznám se, že jsem se o něm dověděl až během své návštěvy o Velikonocích 1998 v Ochranově. Přes jiné naléhavé úkoly jsem pověření přijal, protože mám přátele na obou stranách a chtěl jsem pochopit důvody napětí a přispět k dorozumění. Postupně jsem byl pověřen několika úkoly z okruhu theologie.

  • 1. Měl jsem prozkoumat vztahy sboru JB v Liberci k místní ekumeně. Ty probíhají zřejmě v rámci ATM začátkem roku, některé vztahy jsou osobní, jiné se nerozvíjejí. To jsem si vysvětloval aktivitou kontaktů a úkoly kazatelů a pracovníků sboru v diakonii, ve školách, ve vězeňství, v celocírkevních úkolech aj. i přes hranice konfesí. 2. Na námitku, zda JB je tolerantní vyznavačská církev jsem zjistil, že některým místním sborů v Liberci (ČCE a CB) se sbor JB jeví jako exkluzivní. Nevím, jaký zájem o kontakty je na druhé straně. 3. Obvinění, že v učení libereckého sboru jsou prvky nebiblické theologie, jsem nemohl posoudit z předložených písemných materiálů. Lituji, že na taková obvinění bylo reagováno s takovým zpožděním až v červnu 1998 písemnou "Obranou a vyznáním". Leccos mohl být objasněno včasným rozhovorem. Autoři chtějí tím prokázat, že zůstávají na bázi vyznání a řádů JB. 4. Jako příklady nebiblické theologie jsou uváděny:
  • a) Extrémní pozice v démonologii. Z předloženého materiálu jsem takového dojmu nenabyl. Mám však osobní zkušenost, že se pojmů „démonů“ užívá v některých kruzích velmi inflačně (duch náboženství, duch církevnictví aj.). b) Stopy duchovního vlivu „zámořských proroků a apoštolů“ jsou patrné v naší zemi v celém spektru ekumény. Jejich přínos je ambivalenstní. Kladený v důrazu na charismata v praxi a na klíčový význam Ducha sv. Obojí je uplatňováno v evropské theologii od 60. let, leč s minimálními praktickými důsledky. Liberecký sbor je už nezve. Vymezuje se i vůči tzv. „hnutí víry“ aj. c) V rozhovoru o theologii prosperity se liberečtví vyjádřili, že ji odmítají. Odmítají dnes, že by neuzdravení bylo důsledkem nevíry. d) K otázce uplatňování autority se osobně domnívám že na cestě víry pomáhá jednoznačně osobní vedení jednotlivců, zejména když 95% nových členů přichází ze světa bez znalosti biblických norem a obecně platných zásad. To je asi důvod kritizovaného prohlášení o pastýřské autoritě starších v prohlášení při přijímání nových členů. Osobně však více věřím autoritě zvěstovaného slova podle 1K 14,3.24 - ale v tom jsem asi poznamenán „theologií Slova“a svou příslušností k „církvi lidové“.
  • 5. Pokud jde o konání kázně sbor uplatňuje 5 stupňů:
  • a) kázeň vykonává Slovo samo b) napomenutí mezi čtyřma očima c) napomenutí spolu se staršími sboru d) vyloučení od Večeře Páně na určitou dobu e) vyloučení ze sboru
  • Důvodem vyloučení je objektivně zjistitelné závažné prohřešení, působící pohoršení. 6. Věci, týkající se pastýřské péče (Seelsorge), nemohu posoudit, neboť jsem neměl možnost se s takovými setkat. Při rozhovoru se zástupci s obou stran jsem stále měl naději, že je možné, aby Přicházející - a jen On sám to může učinit – „obrátil srdce otců k synům a srdce synů k otcům“ (Mal 3,24). Má-li být další práce na obou stranách požehnaná, je třeba to vzít jako vůli Kristovu (J 17,20a). Příkladem by tu mohl být spor mezi Abramem a Lotem (Gn 14) a jeho řešení, včetně trvající vzájemné odpovědnosti. Věřím, že Boží Duch pomáhá unést rozdílnost a napětí. Chápu, že se situace vyhrotila natolik, že by oběma stranám nebylo spolu dobře. Ale bojím se, že bez Ducha bratrství Vám nebude dobře ani po rozdělení. Tímto pokusem o stanovisko považuji svůj úkol - podle svých možností a schopností - za skončený, i když vím, že nedokonale. Dál už mohu slíbit jen přímluvné modlitby. V bratrské lásce Miroslav Heryán V Černošicích dne 28. listopadu 1998  

    "Příčiny napětí v Jednotě bratrské" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
    Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

    Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

    Stránka vygenerována za: 0.16 sekundy