Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marek.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 174, komentářů celkem: 429700, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 542 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

Frantisek100
ivanp
rosmano
martino

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116588541
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Rozdíly mezi evangelii
Vloženo Pátek, 14. srpen 2009 @ 20:18:45 CEST Vložil: Stepan

O Bibli poslal xb

Literárně kritický rozbor evangelií přináší množství zajímavých poznatků. Stačí se třeba podívat na Mk 3,22-30 jako na vsuvku rozdělující původně souvislý text a důsledkem je nejedna kontroverze.




Jako jiný příklad rozdílů mezi evangelii si dovoluji uvést tyto pasáže ze synoptických evangelií:

Marek 8,11-13:
I přišli farizeové a začali se s ním přít; žádali na něm znamení z nebe a tak ho pokoušeli. V duchu si povzdechl a řekl: "Proč toto pokolení žádá znamení? Amen, pravím vám, tomuhle pokolení nebude dáno žádné znamení." Odešel od nich, vstoupil opět na loď a odjel na druhý břeh.

Matouš 12,38-39:
Tehdy mu na to řekli někteří ze zákoníků a farizeů: "Mistře, chceme od tebe vidět znamení." On jim však odpověděl: "Pokolení zlé a zpronevěřilé si hledá znamení; ale znamení mu nebude dáno, leč znamení proroka Jonáše.

Lukáš 11,29:
Když se u něho shromažďovaly zástupy, začal mluvit: "Toto pokolení je zlé; žádá si znamení, ale znamení mu nebude dáno, leč znamení Jonášovo.

Jsou v zásadě dva způsoby, jak se s podobností/rozdílností těchto pasáží vyrovnat:

1. Markovo evangelium je nejstarší. Matouš, frustrovaný tím, že jeho národ Ježíše nepřijal, doplnil hodnotící slova proti pokolení a odkaz na Písmo. Lukášův text vychází z Matouše. Odstraňuje žádost o znamení, protože pro Ježíše vyznívá neslavně.

2. Jedná se o tři nebo možná o dvě různé události. Matouš a Marek zachycují rozhovor Ježíše s farizeji, Lukáš Ježíšův proslov k zástupům. Ježíš řekl všechno, co evangelia píší. Marek možná uvádí stručnější verzi události zaznamenané Matoušem.

Jak to vidí čtenáři Grano Salis?


Podobná témata

O Bibli

"Rozdíly mezi evangelii" | Přihlásit/Vytvořit účet | 4 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Rozdíly mezi evangelii (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Pátek, 14. srpen 2009 @ 21:18:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak ono existuje ještě třetí vysvětlení. Všichni tři popisovali tutéž událost, ale vzhledem ke svému teologickmu záměru a předpokládané skupině prvotních čtenářů prostě a jednoduše zvolili tu formu výroku, která nejlépe vyhovovala. Není shoda v tom kde a komu třeba Marek psal (v podstatě se mluví o oblasti Říma (potvrzeno Klementam Alexandrijským) a oblasti Sýrie, resp. severního Zajordání. Pokud by ale psal lidem, kteří neměli potřebné povědomí o SZ, pak by jim nějaké "znamení proroka Jonáše" moc neřeklo. A nebo to prostě a jednoduše nepovažoval za důležité pro své podání Evangelia. Tak trochu se tato možnost kryje s tvojí dvojkou.

Máme tu ale jeden problém. Aparát textové kritiky, který je velmi užitečný při porovnávání různých verzí téhož textu s cílem dobrat se originálu, tu prostě není použitelný. Uvědomuji si samozřejmě, že se mnou v tomto bodě nebude souhlasit i mnoho odborníků. Důvodem je mimo jiné i to, co uvádíš v bodě 2. I velmi podobné či dokonce skoro či úplně stejné výroky či události nejsou nutně záznamem téže události/výroku. Navíc je důležité nezapomínat na to, že evangelisté nebyli životopisci - jejich cílem bylo podat svědectví. I v mimobiblické literatuře tehdejší doby se setkáváme s tím, že životopisy nebyly koncipovány chronologicky ale tématicky. Obávám se, že se pravdy nedobereme, ale přesto jsem moc rád, že jsi tu tuto otázku otevřel. Když nic jiného, vede člověka k hlubšímu studiu Písma a rovněž nutí k přemýšlení.

Upřímně tedy nevím, který z těch 3 bodů si vybrat. Je jistě možné, že Matouš, který věděl, že Ježíš o tom znamení mluvíval, dopsal zmínku do diskutovaného verše. Současně je ale pravděpodobné, že podobných rozhovorů o znameních muselo proběhnout hodně, takže se opravdu může jednat o různé případy.



Re: Rozdíly mezi evangelii (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Sobota, 15. srpen 2009 @ 23:35:27 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
za 2)



Re: Rozdíly mezi evangelii (Skóre: 1)
Vložil: samciz v Úterý, 18. srpen 2009 @ 10:04:49 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý xb,

prvně bych rád uvedl, že rozdíl synoptických evangelií je naprosto logický, protože popis události, která byla popsána třemi různými osobami jakkoli pravdivě, bude s velmi malou pravděpodobností naprosto stejný. Dále, evangelia od autorů Matouše, Marka a Lukáše nazýváme synoptická kvůli jisté paralelnosti a popisem některých událostí z úhlů těchto tří mužů. Máme ovšem spoustu příběhů, které známe jen z vyprávění jednoho či dvou evangelií, tedy místa, která bychom synoptickými nazvat nemohli.

Určitě nejsem zastáncem, že v tomto případě se jedná o stejnou událost. Stačí se podívat do širšího kontextu.

To, co popisuje Marek je jiné než u Matouše a Lukáše. Taky by bylo dobré se kouknout na rozdílné významy slova znamení.

Rozhodně nejde o kontradikci nebo nějaký rozdíl. Jde o jiné události, nebo v případě Matouše s Lukášem možná o stejnou událost popsanou jinak. Uvědomme si, že znamení u takovéto kontroverzní osoby, jakou byl Ježíš (zvlášť ve chvíli, kdy všechny usvědčoval, odpouštěl, léčil) by odstranila překážky k uznání jeho autority. A pakliže jim samotným nestačilo, že je to sám Bůh, který přišel na zem, jaké větší znamení by jim vyhovělo?



Stránka vygenerována za: 0.17 sekundy