Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 553 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116486849
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Ještě k Husovu významu
Vloženo Úterý, 05. květen 2009 @ 22:14:19 CEST Vložil: Olda

Historie poslal pirmin

Toto je odpověď milému oku, která se trochu protáhla, a tak ji vkládám coby článek, neb to může i jiné zajímat.



Katolická církev je dnes jinde, a to naprosto jinde, což nechápe nejen cizinec a mnozí protestanti, ale snad ani ty, který obhajuješ neobhajitelné, totiž "neměńné učení katolické církve".

Ale mluvili jsme o historii, o Husovi.

Srovnání: když byl v r. 1140 odsouzen jak kacíř Pierre Abélard, bylo to už podruhé. Poprvé to bylo přibližně o dvacet let dřív někde ve Francii, kde ho přiměli, aby spálil vlastní knihu. Samozřejmě - poddal se a vyznal Credo před "komisí", ale o nějakém upálení nikoho ani nenapadlo uvažovat! A PO TOMTO odsouzení dalších dvacet let učil, měl spoustu žáků, byl to nejskvělejší intelektuál století. A jeho učení!! Bylo provokativní a v lecčems dodnes "nekatolické" - zlatej Hus. On vymyslel Theologii jako obor, pro mnohé konzervativce v klášterech a v hierarchii troufalé zahrávánísi s Božími tajemstvími. Při pochopitelném porušení a napadení některých dogmat. On také napsal slavný spis Ano i ne, v němž podložil vedle sebe slova Písma a slova církevních Otců a k tomu ještě pohanské filosofy a ukázal tak na množství rozporů. Dokonce urážel - jako Hus - nejvlivnější církevní kruhy tím, že (cituji S.Bernarda)
   "nepřistupuje k posvátnému oblaku, v němž přebývá Bůh, sám a pokorně, jako Mojžíš, ale s celou hordou svých žáků". Důsledky?   "prostá víra je zesměšňována, Kristova tajemnství znesvěcována, o božských zálžitostech diskutují na ulicích nezralí mladíci.   ...toť Bernardova recepce university   a koruna... "Pierre Abélard kráčí před *****m, aby mu připravil cestu".

   A v tom všem Abelard svobodně učil v Paříži. Nakonec on sám vyzval Bernarda k disputaci v Sens (před příslušným arcibiskupem), kde pro něj Bernard svými intrikami připravil stejné přijetí, jako koncil Husovi: připravili seznam jeho výroků "očividně kacířských" a byl pouze dotázán, zda jsou to jeho výroky a zda se k nim i nadále hlásí, aniž měl možnost cokoli hájit nebo vysvětlit. Abélard se ovšem odvolal k papeži a odešel do Říma.ˇV Římě už na něj čekali, zpraveni prefektní sítí cisterciáckého zpravodajství, a papež Inocenc II. před branamiˇměsta jeho spisy veřejně spálil. autora přirovnal k největším kacířům historie a exkomunikoval ho, aniž se ho však dotkl!! 

A jak to dopadlo? Pierre Abelard, tento církví odsouzený kacíř, odešel do Cluny, kde ho přijal opat Petr Ctihodný (psal jsem tu kdysi o neformální autoritě clunijských opatů převyšující neformálně autoritu papežů), poskytl mu útočiště do konce života (jen dva roky), dokonce ho nechal v klášteře vyučovat. Do Cluny za ním přišel opat Bernard, a po dvou dnech společných modliteb se smířili. A opat Petr ho po jeho smrti prohlásil za "Západního Sokrata, Platóna a Aristotela, jenž dosáhl největšího triumfu v den, kdy přijal pravou filosofii Ježíše Krista."

Proč to všechno líčím? Toto se stalo ve XII. stol., kdy ještě oficiální církevní život dával nějaký rozumný smysl - narozdíl od stol. XV. - a kdy se za samozřejmou považovala jistá autonomie rozhodování různých struktur, kdy se například papež musel ptát opatů a opati zase papeže, obojí pak univerzit, a do toho ještě mluvili mocní laici.

A co bylo dál? Abélard, přestože zakusil dost pronásledování, celý život učil veřejně, dožil se stáří, zemřel obklopen věrnými, - a hlavně! - jeho myšlenky žily v církvi dál, spis "Ano i ne" patřil mezi důležité zdroje Tomáše aquinského, universitní studium teologie, jak ho Abelard založil, přetrvalo jako autonomní mozkový trust staletí, a to všechno kostnický koncil s dodatečnou sankcí všech dalších papežů zahodil v jeden den, když odsoudili universitního Mistra (sic!) jako kacíře aniž by věnovali pozornost tomu co říká a dělá, a poslali ho na hranici. Za totéž, co dělal jejich praučitel. Urazilo je, že se proti koncilu nakonec odvolal k Bohu, a přitom přímo někteří jeho soudci /též Odo Colonna, zakrátko papež Martin V./ udělali totéž veřejně jen pár let před Husem!

Husův proces, který byl tím proslulejší, čím víc plynulo let, přesvědčil celé generace evropských intelektuálů o tomtéž: POKUD JDE O OSOBNÍ VÍRU V BOHA, A´T VÁS ANI NENAPADNE TAHAT TO PŘED TU PROHNILOU DĚVKU, OFICIÁLNÍ CÍRKEVNÍ HIERARCHII. CO JE BOŽÍHO, JE MEZI NÁMI A BOHEM. CHCETE-LI MÍT POKOJ, VYZNEJTE CO PO VÁS CHTĚJÍ, ALE BOHA HLEDEJTE NA KOLENOU,  BEZ NICH.


"Ještě k Husovu významu" | Přihlásit/Vytvořit účet | 27 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Ještě k Husovu významu (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 06. květen 2009 @ 13:39:19 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Učení katolické církve je skutečně neměnné, zkus dokázat opak.

Jinou věcí je interpretace pravd víry, která odráží posun v poznání člověka, stvořeného světa i vesmíru, pochopení nedotknutelnosti lidské svobody. Církev je dynamická, rozvíjející se, ne zakonzervovaná ve starověku. V dnešním chápání už snad není nikoho, kdo by souhlasil s Husovým upálením jako člověka. Hus byl vyjímečný člověk, v té době by ani nenechali kdejakého nímanda učit na universitě. Nakonec jeho "nabodeníčka" ovlivnily i vývoj našeho pravopisu. Takže jsem pro pravdivé historické nestranné zhodnocení. K tomu ale patří také si přiznat, že Husovo upálení nebyl nijaký lynch, ale že byl odsouzen zcela v souladu s tehdejším trestním právem, podle tehdy platných zákonů (Které z dnešního pohledu byly špatné, nicméně platné).


Nedělám si žádné iluze o kléru. Jsou to lidé, jako ostatní. Církev je církví hříšníků a žádný duchovní nemá automaticky patent na svatost.

CÍRKEVNÍ HIERARCHII NEPOVAŽUJI ZA PROHNILOU DĚVKU, ALE ZA POKRAČOVÁNÍ SBORU APOŠTOLŮ, USTANOVENÉHO KRISTEM. A TO VČETNĚ JIDÁŠŮ, KTEŘÍ BUDOU ZŘEJMĚ VŽDYCKY.



Stránka vygenerována za: 0.29 sekundy