Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 591 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116493361
přístupů od 17. 10. 2001

Tvorba: Zdeněk Vojtíšek: recenze filmu Ježíš je normální!
Vloženo Pátek, 20. březen 2009 @ 09:02:38 CET Vložil: Olda

Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Vzrůstající obliba dokumentárních filmů nedávno dovolila natočit téměř současně dva celovečerní s ryze náboženskou tématikou. Narozdíl od osobního příběhu mariánské vizionářky (Ivetka a hora) je druhý z těchto fi lmů (Ježíš je normální!) zaměřen spíše na náboženské společenství.

Mladá režisérka Tereza Nvotová má sice také výraznou osobní zkušenost, a dokonce je možné její dílo chápat jako snahu o pochopení této zkušenosti a vyrovnání se s ní, ale ve filmu dává přednost tomu, aby bylo zobrazeno hnutí víry. Sama zůstává spíše v pozadí jako zvědavá, tázající se a udivená mladá žena, která dává mnoho prostoru výpovědím jiných a ponechává je bez komentáře.

O hnutí víry zde jen připomeňme, že je nadšeneckým výhonkem probuzeneckého křesťanství. Pro tuto odnož je typické přesvědčení, že správná a upřímná víra věřícímu nevyhnutelně způsobí zdraví, úspěch a dokonalou prosperitu (více o hnutí víry v časopise Dingir 2/2008, www.dingir.cz).

Film má dvě linie.

Jednou je sjezd bývalých spolužáků dnes již zaniklé bratislavské základní Školy budoucnosti, jejímž zřizovatelem byla Cirkev bratská. (Vůči praktikám školy se církev brzy postavila a transformovala ji na Základnú školu Narnia.) Kromě výuky v angličtině se Škola budoucnosti vyznačovala masivní evangelizací dětí ve stylu hnutí víry. Tato spontánní misie si (jak je ostatně pro hnutí víry typické) nekladla podle výpovědí spolužáků žádné hranice vzhledem k pravdivosti evangelizačních tvrzení ani k věku dětí. Ostatně učitel a misionář, který ve filmu se svými bývalými žáky hovoří, není ani po letech žádné kritické reflexe své činnosti schopen.

Tereza Nvotová samozřejmě neměla filmový materiál z této školy. Velmi vhodně ale zvolila jedno ze společenství, které hnutí víry reprezentuje dnes a na němž jsou jeho teologie i bohoslužebná a misijní praxe dobře patrné.

Druhou linií filmu je tedy dokumentární zachycení pražského společenství s názvem Triumfální centrum víry. Aniž by Nvotová cokoli hodnotila, sami příslušníci společenství odhalují zoufalé zploštění křesťanské tradice, jehož se hnutí víry dopouští a jež vcelku nevyhnutelně vede k rozporuplnému duchovnímu vývoji těch, kdo byli - podobně jako žáci Školy budoucnosti - výchově v prostředí hnutí víry podrobeni.

Film má jistě své nedostatky, ale jeho sledování a následný rozhovor o něm by měly být povinné minimálně pro členy církevních staršovstev a pro církevní sdružení mládeže. Poskytuje skvělou šanci pro reflexi křesťanského života a možnost postoupit na duchovní cestě křesťana i církevního společenství o kousek dál.

Zdeněk Vojtíšek

Zdroj: časopis Brána 2009/3


"Zdeněk Vojtíšek: recenze filmu Ježíš je normální!" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Ježíš je normální! A Jeho lid taky! Konečně! :) (Skóre: 1)
Vložil: daggie (http://dagg.blog.cz) v Sobota, 21. březen 2009 @ 10:31:36 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Dovolil bych si citovat p. Vojtíška (a okomentovat z vlastní zkušenosti):

"...odhalují zoufalé zploštění křesťanské tradice, jehož se hnutí víry dopouští a jež vcelku nevyhnutelně vede k rozporuplnému duchovnímu vývoji těch, kdo byli výchově v prostředí hnutí víry podrobeni..."

Toto je velmi pravdivé a zároveň velmi jemné zhodnocení "ovoce" skupin a společenství, které se nechaly ovlivnit učením a náboženskou praxí "hnutím víry" (tzn. Hagin, Margies, Eckmann, Osteen etc.). Dle mého názoru je problémem to, že tyto duchovní směry a jejich propagátoři (nemám tedy na mysli konkrétní církevní společenství) se zpočátku tváří jako ryze evangelikální doktríny a kazatelé, která nemají jiný cíl, než zvěstovat Kristovo evangelium a přivádět lidi k Němu. Následným směřováním obrátivších se však (dle mého názoru) je směřují spíše od Krista. Protože si zřšjmě potřebují dokazovat funkčnost oněch přejatých doktrín a vykázat "úspěšnou duchovní činnost" směrem ke svému svědomí (někdy i k denominačnímu vedení).

A to je opravdu falzifikát svobody, ke které nás Kristus Ježíš povolal.

Nicméně...není nemožné se zřeknout takového myšlení a jednání - ve víře před Hospodinem - a vrátit se zpět. K prameni. K prameni vody živé - k evangeliu. A ve vší upřímnosti a pokoře nalézti opět Toho Jediného, který nás všechny povolal k pokání a k víře - Ježíše Krista, ukřižovaného Beránka a vzkříšeného Spasitele. A žít s Ním ve společenství. Bez gnostických berliček a beze strachu ze "spirituálna". Vyvolávání tohoto strachu je podle mého jediný důvod, proč se výše uvedené duchovní směry rozšiřují po církvích - aby se popírala racionální složka víry a mohutně vyvolával "strach z nadpřirozena". Tím se následně připravuje půda pro tzv. "duchovní pastýře, kteří ví jak na to". Čili nadělá sev církvích "duchovní masakr" (s pseudo-letniční nálepkou) a pak přijede charismatický guru, který pomáhá a uzdravuje...
Ufff... :(

Když si přečtu 8. kapitolu Pavlova listu Římanům, tak vidím, o co bych byl připraven, kdybych se nechal vlákat do pasti "hnutí víry". I kdyby tvrdili, že právě "jejich plné evangelium" mi umožní žít s Bohem plně. :)

Omlouvám se za poněkud ostrý komentář, ale s některými věcmi nemá smysl se mazlit! :)



Stránka vygenerována za: 0.13 sekundy