Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 369 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116461855
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: ŽIVOT VE SVĚTLE (výklad podle 1.listu Janova)
Vloženo Úterý, 17. březen 2009 @ 19:40:26 CET Vložil: Olda

Zamyšlení poslal amisrtep

ŽIVOT VE SVĚTLE (výklad podle 1.listu Janova)

Autorství listu

Hned na úvod listu pisatel, ačkoliv nezveřejňuje v listu své jméno, poodhaluje částečně svou totožnost. Zpočátku se vyjadřuje v množném čísle, jako „my jsme“. Počítá se k těm, kdo zvěstují to, co bylo od počátku, co slyšeli, co na vlastní oči viděli, na co hleděli a čeho se ruce jejich dotýkali: Slova života. Řadí se k těm, kdo spatřili onen zjevený život. Spolu tedy s těmito se považuje za svědka zjeveného věčného života, který byl u Otce (Boha), a který jim byl zjeven. Nyní společně s těmito zvěstuje adresátům listu, co viděl a slyšel, aby se naplnila jejich společná radost, aby se společně i s adresáty listu spolupodíleli na společenství, které mají s Otcem (Bohem) a jeho Synem Ježíšem Kristem. Tím se poodhaluje totožnost pisatelova. Musí se jednat o osobu, která byla ve velice úzkém vztahu k Ježíšovi. Muselo se jednat o jednoho z dvanácti apoštolů Ježíše Krista (kap.1 v.1-4).Tradice zde jednoznačně připisuje autorství Janovi Zebedeovi.


Zvěst listu

Zvěst, kterou autor listu adresuje čtenářům, je Slovo života (kap.1 v.5). Indicie Života, který byl u Otce a byl zjeven, který se dal spatřit, šel slyšet, dalo se jej dotýkat, vedou jednoznačně k Synovi Otce Boha, jímž není nikdo jiný než Ježíš Kristus. Životem od Otce, zvěstovaným věčným životem je tedy Ježíš Kristus, Boží Syn (kap.1 v.3). Ale čím je ono Slovo života? Je zvěstí onoho „života“. Je tím, co Ježíš zvěstoval. Je také i tím, co oznamuje pisatel listu adresátům společně s těmi, kdo od Ježíše onu zvěst slyšeli: „Bůh je světlo a není v něm nejmenší tmy“ (kap.1 v.5).

Společenství světla

Podmínkou pro společenství věřících s Bohem je Janovi chození ve světle, ve kterém je Bůh; neboť Bůh je světlo a není v něm nejmenší tmy (kap.1 v.5-7). Opačně pak důsledkem chození v tomto světle je společenství mezi věřícími ve společenství s Bohem. Nelze chodit ve tmě a přitom mít společenství s Bohem. Světlo přeci nemá nic společného s tmou. Kdo tvrdí, že je ve společenství s Bohem a přitom chodí ve tmě, lže a jeho život je v rozporu s pravdou (kap.1 v.6). Světlo a tma, to je pro Jana základní kontrast, tak jako pravda a lež (klam). Jen ten, kdo kráčí ve světle má společenství se světlem. V listu je uvedeno i několik dalších kontrastů: život a smrt, spravedlnost a nepravost (hřích), milování a nenávist, láska a strach, Duch Boží a duch antikristův …

Světlo

Kdo je světlo dává Jan zřetelně najevo. Bůh je světlo (kap.1 v.5). O něco později však píše, že i Bůh je ve světle (kap.1 v.7). Bůh je zdrojem světla a jím vyzařované světlo Boha obklopuje. Kdo kráčí v tomto světle, má společenství s Bohem, s jeho Synem Ježíšem Kristem a s ostatními kráčejícími ve světle (kap.1 v.3,7).

Chození ve světle

Co pro Jana znamená chodit ve světle, v tom světle, ve kterém je Bůh, a kterým je Bůh? Chození ve světle znamená: mít společenství mezi věřícími navzájem a Bohem (kap.1 v.7;). Poznání Ježíše Krista Jan váže na zachovávání Jeho přikázání (kap.2 v.3). Konkrétněji je pro Jana přebývání ve světle milování svých bratří (kap.2 v.10).

Přikázání Ježíše Krista

Jan píše věřícím, že mohou znát to, zda poznali spravedlivého Ježíše Krista, který je smírnou obětí za jejich hříchy a nejenom za jejich, ale za hříchy celého světa (kap.2 v.1-2). Mohou to poznat podle toho, zda zachovávají jeho přikázání (kap.2 v.3). Dané přikázání je mu slovem od Krista. (kap.2 v.4). Kdo toto slovo zachovává, v tom Boží láska dosáhla svého cíle. (kap.2 v.4). Podle toho lze poznat, zda jsme v Kristu Ježíši či nikoliv. To slovo – přikázání Ježíše Krista, není novým přikázáním od Krista, ale původním starým, které bylo v platnosti od počátku. Zároveň je však i novým přikázáním, protože se naplnilo, stalo se skutečností, v něm – Ježíši Kristu, ale i ve věřících v Něho. Tou skutečností je, že tma ustupuje a pravé světlo již svítí (kap.2 v.7-8).

A zde jsme opět u světla. Zůstávání ve světle je Janovi milování bratří (v Kristu) a milování bratří spatřuje v tom, že takový není nikomu kamenem úrazu (kap.2 v.10). Jan naráží na Ježíšova slova: „‚Miluj Hospodina, Boha svého, celým svým srdcem, celou svou duší a celou svou myslí.‘ To je největší a první přikázání. Druhé je mu podobné: ‚Miluj svého bližního jako sám sebe.‘ Na těch dvou přikázáních spočívá celý Zákon i Proroci (Matouš kap.22 v.37-40).“ Ačkoliv se jedná v podstatě o dvě přikázání, Jan je sceluje a poukazuje, že jsou nerozdělitelná. Jedno je podmínkou pro naplnění druhého. Nelze milovat Boha a nemilovat své bratří, stejně jako milovat své bratří a nemilovat Boha. Proto píše: „Podle toho lze rozeznat děti Boží a děti ďáblovy: Není z Boha, kdokoliv nečiní spravedlnost a nemiluje svého bratra (kap.3 v.10).“ Zcela zřetelně pak Jan píše, že se jedná právě o zmíněná dvě přikázání: „A to je jeho přikázání: věřit jménu jeho Syna Ježíše Krista a navzájem se milovat, jak nám přikázal (kap.3 v.23)“.

První z přikázání lásky

První z “přikázání lásky“ o milování Boha Jan dává do kontrastu s milováním světa (Nemilujte svět ani to, co je ve světě. Miluje-li kdo svět, láska Otcova v něm není. Neboť všechno, co je ve světě, po čem dychtí člověk a co chtějí jeho oči a na čem si v životě zakládá, není z Otce, ale ze světa. A svět pomíjí i jeho chtivost; kdo však činí vůli Boží, zůstává na věky. kap.2 v.15-17), dále do kontrastu s nevírou v Krista či naopak do souvislosti s pravým vyznáním o Kristu (Kdo popírá Syna, nemá ani Otce. Kdo vyznává Syna, má i Otce. Ať ve vás tedy zůstává to, co jste slyšeli od počátku. Zůstane-li ve vás, co jste slyšeli od počátku, zůstanete i vy v Synu i Otci. A to je zaslíbení, které on nám dal: život věčný. kap.2 v.23-25; Podle toho poznáte Ducha Božího: Každé vnuknutí, které vede k vyznání, že Ježíš Kristus přišel v těle, je z Boha; každé vnuknutí, které nevede k vyznání Ježíše, z Boha není. kap.4 v.2-3; My jsme z Boha; kdo zná Boha, slyší nás, kdo není z Boha, neslyší nás. kap.4 v.6) a neposledně do souvislosti se svatým, řekněme, obcováním (Kdo říká, že v něm zůstává, musí žít tak, jak žil on. kap.2 v.6; Víte-li, že on je spravedlivý, pochopte, že také každý, kdo činí spravedlnost, je z něho zrozen kap.2 v.29; Kdo v Synu zůstává, nehřeší; kdo hřeší, ten ho neviděl ani nepoznal. Dítky, ať vás nikdo neklame: Spravedlivý je ten, kdo činí spravedlnost – tak jako on je spravedlivý. kap.3 v.6-7).

Druhé z přikázání lásky

Druhé z “přikázání lásky“ o milování bratří dává Jan do souvislosti právě s prvním přikázáním o milování Boha (Milovaní, milujme se navzájem, neboť láska je z Boha, a každý, kdo miluje, z Boha se narodil a Boha zná. Kdo nemiluje, nepoznal Boha, protože Bůh je láska kap.4 v.7-8; Řekne-li někdo: „Já miluji Boha,“ a přitom nenávidí svého bratra, je lhář. Kdo nemiluje svého bratra, kterého vidí, nemůže milovat Boha, kterého nevidí. A tak máme od něho toto přikázání: Kdo miluje Boha, ať miluje i svého bratra. kap.4 v.20-21) Protože Ježíš nazval první “přikázání lásky“ největším a druhé podobné prvnímu, na kterých obou spočívá Zákon i Proroci (Matouš kap.22 v.37-40, nejde o nic více, než o to, že první “přikázání lásky“ v sobě zahrnuje lásku člověka k člověku a druhé přikázání potvrzuje přikázání první. Zatímco pro naplnění prvního přikázání je nutná podmínka naplnění přikázání druhého, naplněním druhého přikázání se potvrzuje zachovávání přikázání prvního. Nelze milovat Boha, aniž bychom milovali svého bližního a nelze nemilovat svého bližního a přitom milovat Boha. Na druhém z “přikázání lásky“ Jan staví své poznání: „Neboť to je zvěst, kterou jste slyšeli od počátku: abychom se navzájem milovali. Ne jako Kain, který byl z ďábla a zabil svého bratra. A proč ho zabil? Protože jeho vlastní skutky byly zlé, kdežto bratrovy spravedlivé (kap.3 v.11-12).“ Z této zmíněné citace vyvstává zdroj nenávisti mezi bratry. Nenávist ke spravedlnosti vyplývající z hříšnosti. Jan dodává: „Nedivte se, bratří, když vás svět nenávidí (kap.3 v.13).“

Láska k bližnímu (k bratřím) je pro Jana důkazem lásky k Bohu; ujištěním, že jsme přešli ze smrti do života a máme podíl na věčném životě (kap.3 v.14); sebe vydání pro a za své bratry je mu rozpoznáním toho, že daný bratr poznal, co je láska po příkladu Krista (kap.3 v.16-22).

Jan poukazuje na to, že mezi křesťany, jsou i ti, kdo skutečně nevěří (kap.2 v.19). Ukazuje na to, jak lze rozeznat mezi křesťany ty, kdo jsou dětmi Božími (kap.3 v.9), kdo chodí ve světle (kap.2 v.10) a v přikázání Ježíšově (kap.2 v.3), od těch kdo zůstávají dosud ve tmě (kap.2 v.9), ve tmě chodí (kap.2 v.11), kdo jsou dětmi ďábla (kap.3 v.10) a kdo jsou mezi nimi svůdci (kap.2 v.18-19; kap.4 v.1-4).

Nezištné a skutečné (ne mluvkaření) milování svých bratří (Ježíšovo přikázání) má za důkaz milování Boha a Boží lásky k danému křesťanovi (kap.3 v.16-18). Je mu důkazem, že takový má Ducha svatého (kap.3 v.24) a narodil se z Boha (kap.4 v.7). Láska k věřícím (skutečně projevovaná, ne mluvkaření) neoddělitelně provází víru v Krista (kap.3 v.23). Samotné mluvkaření je mu důkazem, že Boží láska v daném člověku nezůstává (kap.3 v.17) a že takový Boha nemiluje (kap.4 v.20), nezrodil se z Něho a Boha nepoznal (kap.4 v.7).

Odpouštění a očištění hříchů

Podmínkou pro společenství mezi věřícími je Janovi chození ve světle, ve kterém je Bůh; neboť Bůh je světlo a není v něm nejmenší tmy. Opačně pak je důsledkem chození v tomto světle společenství mezi věřícími ve společenství s Bohem (kap.1 v.5,7).

Při dodržení obou těchto podmínek pak krev Ježíše Krista očišťuje jednotlivce v uvedeném společenství chodícího ve světle od každého hříchu (kap.1 v.9). Odpouštění každého hříchu Bohem a očišťování od každé nepravosti se však neděje zcela automaticky, ale pouze tehdy když své hříchy vyznáváme a uznáváme sebe za hřešící (kap.1 v.9-10); samozřejmě za splnění dvou předcházejících podmínek, tedy chození ve světle Božím ve společenství s ostatními věřícími chodícími v tomtéž světle. Mít společenství s ostatními věřícími, tedy znamená zároveň mít společenství s Bohem a naopak. Chození ve světle pak neznamená “být zcela bez hříchu“, protože hřešícím, kteří chodí ve světle a mají společenství s ostatními věřícími chodícími v tomtéž světle – s Bohem, jsou hříchy odpouštěny a jsou také očišťováni od každé nepravosti, při uznávání svých vin a jejich vyznávání Bohu (kap.1 v.8-10). Slovo “každého (hříchu či nepravosti)“ je zapotřebí brát v souladu právě s uvedenými podmínkami. Jakého hříchu (či nepravosti) se to tedy netýká, vysvětlím později.

Protože již dříve bylo zmíněno, že věřící chodící ve světle se i tak hříchů dopouští a uznává se proviňujícím, Jan zmiňuje (snad právě proto, aby nedošlo k nedorozumění, že když je nám vše odpouštěno, neznamená to, že se můžeme považovat za “bez hříchu“), že věřící nemají hřešit (kap.2 v.1). O něco později to rozebírá poněkud více. Zmiňuje, že každý, kdo se dopouští nepravosti, jedná proti Božímu zákonu a že hřích je porušení tohoto zákona (kap.3 v.4). Dále vysvětluje, že kdo se hříchu dopouští je z ďábla (kap.3 v.8), že prostě nejde hřešit z Boha a máme-li naději, že budeme Bohu podobni, až se zjeví, pak usilujeme být čistí jako On je čistý (kap.3 v.3). Narozený z Boha jednoduše, dle tohoto měřítka, nemůže hřešit. Pokud hřeší, pak ne z Boha, nýbrž z ďábla. Tohle ukazuji proto, aby bylo zřejmé, že křesťan má usilovat být svatý (čistý od hříchu) a nedopouštět se jakékoliv nepravosti. Avšak je zřejmé, že jestliže je možno se dopustit hříchu a přitom také je možné tyto hříchy odpustit, pak to znamená, že nejsme ospravedlněni od svých hříchů jednou provždy do budoucna, ale že očišťování krví Ježíše Krista od nepravostí a odpouštění vyznaných hříchů Bohem se děje až následně po uznání našich provinění a jejich vyznání Bohu. A to za podmínek zmíněných již dříve.
Smírná oběť Ježíše Krista za naše hříchy (ale i za hříchy celého světa) (kap.2 v.2), jakkoliv již dříve jednou provždy obětovaná, nás smiřuje s Bohem tedy nikoliv předem, ale následně po našem provinění, po uznání provinění (a nejen to, ale i po uznání naší hříšnosti jako stavu člověka před Bohem) a vyznání tohoto provinění Bohu (kap.1 v.9; kap.2 v.1). A opět zase při splnění výše uvedených podmínek chození ve světle Božím, ve kterémž se uskutečňuje vzájemné společenství věřících a Boha. Jan nám také takto dodává jistotu, že i přes náš hříšný stav nám skrze spravedlivého Ježíše bude odpuštěno.

Janova slova: „Dítky, nemilujme pouhým slovem, ale opravdovým činem. V tomto poznáme, že jsme z pravdy, a tak před ním upokojíme své srdce, ať nás srdce obviňuje z čehokoliv; neboť Bůh je větší než naše srdce a zná všecko!“ (kap.3 v.18-20); by snad nepotřebovala žádného výkladu. Mluví sama za sebe. Naše srdce, svědomí, nás pro naši hříšnou přirozenost může obviňovat z čehokoliv. Nejsme nikdo bez hříchu před Bohem. Avšak milujeme-li se navzájem jako bratří opravdovými činy po příkladu sebeobětování Krista za nás hříšné, dojdou naše srdce k upokojení. Co upokojí naše srdce?! Opravdový skutek lásky. Vlastní sebeoběť lásky za druhé. Vydání se jeden pro druhého! Opravdový skutek, nikoliv pouhá slova! Živá láska, ne mluvkaření o ní. Bůh, který zná všechno a je větší než naše srdce, On vidí. Je-li naše srdce takto upokojeno, máme svobodný přístup k Bohu a On vyslýchá naše modlitby ve shodě s Jeho vůlí (kap.5 v.14), protože zachováváme Jeho přikázání a činíme, co se Jemu líbí (kap.3 v.21-22).

Hřích k smrti

Pro Jana je každá nepravost hříchem. Protože píše, že je i hřích, který není k smrti, ukazuje na to, že sic všechny vedou k smrti, avšak lze některé odpustit a poté darovat život (kap.5 v.16-17). V porovnání s počátkem listu (kap.1 v.7-10; kap.2 v.1-2) je zřejmé, že se v případě hříchu, který není k smrti, jedná o hříchy, kterých se křesťan dopouští, ačkoliv chodí ve světle. Chodit ve světle je pro něj zachovávání Ježíšova přikázání (kap.2, 8-11). Ježíšovo přikázání je milovat Boha a své bratří (Matouš kap.22 v.37-40).

V případě hříchu, který není k smrti, se nemůže tedy jednat o hřích nelásky k bratřím, což je i důkazem nelásky k Bohu. Pokud však křesťan miluje své bratří a věří, že Ježíš je Kristus a Syn Boží, a své hříchy vyznává, jsou mu tyto hříchy i na přímluvu jeho bratří odpuštěny a je mu darován život (kap.5 v.16). Život zde nelze brát jako fyzický, nýbrž jako obraz života společenství s Bohem, jinak např. řečeno věčný život. Jako důkaz zmiňuji: „My víme, že jsme přešli ze smrti do života, protože milujeme své bratry. Kdo nemiluje, zůstává ve smrti. Kdokoliv nenávidí svého bratra, je vrah - a víte, že žádný vrah nemá podíl na věčném životě (kap.3 v.14-15).“

Hřích k smrti je pro Jana právě neláska k bratřím )kap.3 v.14-15), což dokazuje, že daný člověk stále zůstává ve tmě (kap.2 v.9-11), ve smrti (kap.3 v.14) a nemiluje Boha (kap.4, v.20). Dalším takovým hříchem je nevíra v Ježíše jako Krista, nevíra v to, že je Synem Božím, že přišel v těle (kap.2, 22-23; kap.4, v.2-3). A snad naposledy i neuznání svých vin před Bohem (kap.1 v.10).

Je zapotřebí si uvědomit, že i u hříchů k smrti mluví Jan o proviňujících se jako o bratřích (kap.5 v.16). A zde se právě zjevuje, že lze odpadnout od Boží milosti. Lze ztratit věčný život a získat smrt. Postačuje k tomu jediné: zatvrzelé srdce vůči bratřím. Lze však jistě také svůj život napravit, činit pokání a věřit v Krista. Tak přechází člověk ze smrti do života (kap.3 v.14).

Závěr

Nakonec bych dodal důležité: ačkoliv je list psán obecně ke všem, je mířen do svědomí každého jednotlivce zvláště k rozsuzování především sebe sama. Navenek mimo jednotlivce je mířen proti svůdcům a lžiprorokům a těm, kdo zjevně jednají v nelásce, nenávisti vůči svým bratřím, a taktéž ne naposled proti mluvkařům.

Petr Šíma

"ŽIVOT VE SVĚTLE (výklad podle 1.listu Janova)" | Přihlásit/Vytvořit účet | 68 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: ŽIVOT VE SVĚTLE (výklad podle 1.listu Janova) (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Úterý, 17. březen 2009 @ 21:14:42 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Moc hezký výklad. Díky za něj Petře. V levém sloupci stránek je kolonka PRAVIDLA (hned nad KDO JE ONLINE), která zeje prázdnotou. Bylo by velmi dobré umístit tam tento tvůj článek.

PS: Už delší dobu mi vrtal hlavou tvůj nick - jevil se mi tak nějak staroegyptsky. Až teď mě napadlo, přečíst si ho pozpátku.



Re: ŽIVOT VE SVĚTLE (výklad podle 1.listu Janova) (Skóre: 1)
Vložil: nula v Středa, 18. březen 2009 @ 08:34:59 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Musí se jednat o osobu, která byla ve velice úzkém vztahu k Ježíšovi. Muselo se jednat o jednoho z dvanácti apoštolů Ježíše Krista (kap.1 v.1-4).Tradice zde jednoznačně připisuje autorství Janovi Zebedeovi--

tradice ano,textová kritika a většina dnešních historiků však už nikoliv



Re: ŽIVOT VE SVĚTLE (výklad podle 1.listu Janova) (Skóre: 1)
Vložil: amisrtep v Středa, 18. březen 2009 @ 12:44:16 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Abych se přiznal, tento článek měl být spíše určitou reakcí na Gregoriův výklad z debaty: http://www.granosalis.cz/modules.php?name=News&file=article&thold=-1&mode=flat&order=0&sid=9270#86398. Samozřejmě spíše čekám na reakci z jeho strany.

Nicméně, chtěl jsem raději zařadit článek do rubriky Zamyšlení. Byl však zařazen do Teologie. Nebráním se tomu, ale přeci jen spíše píšu vlastní úvahy.

Ohledně sporu o autorství: výtky nepovažuji za směrodatné. Nenapsal vlastně nic jiného než to, proč tradice spojuje list s apoštolem Janem. Spor o autorství apoštola Jana se vede spíše u 2. a 3. listu a Zjevení. Evangelium a 1.epištola se považují za dílo jednoho autora. Ale to není tak důležité.

Chtěl jsem spíše znát názory na můj výklad ohledně odpouštění hříchů a také ohledně tzv. hříchu k smrti. Mnohdy se zde třeme o slovíčka, ale já chtěl poukázat na to, že nám snad uchází to podstatné. Mnoho se mluví, kdekdo píše, ale náš život nás prozrazuje. Opravdu se cedí komáři a polykají velbloudi. Jak psal apoštol Pavel: bez lásky nejsem nic... Mohu být velikým teologem, ale k neprospěchu druhým i sobě. Můžu se ohánět tím, co vše mi zjevil Duch svatý, ale životem svým to popírám.

Nechci pokračovat dále...

Amisrtep





Re: ŽIVOT VE SVĚTLE (výklad podle 1.listu Janova) (Skóre: 1)
Vložil: pirmin v Středa, 18. březen 2009 @ 14:48:41 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nazdar Petře!

Mám takovou soukromou hypotézu: vztah tohoto listu k evangeliu je tak těsný, že si myslím, že je to komentář Janova evangelia. Pod vlivem Tresmontanta se domnívám, že Janovo evangelium je mnohem starší, než se běžně v literatuře uvádí. Ať už ho ale Jan napsal kdykoli, pravděpodobně bylo opisováno a rozesíláno církvím. A jednu takovou zásilku posílal osobně Jan nějaké milované církvi, a připojil osobní list s komentářem. Samozřejmě je to jen hypotéza, každý ať srovnáním těchto textů, zejména pak konce evangelia a začátku traktátu zkusí, zda mu to připadá možné.
Dále mě tato hypotéza vede takto: to co se píše o chození ve světle a o odpouštění hříchů v listu, je přece popsáno v evangeliu jak v ději, tak v Ježíšových proslovech.

Tedy: na celém tomto okruhu je pramálo náboženské složitosti. Jestliže někomupřipadá 1.Jan extrémní ve vyjadřování (samé+-), pak at se podívá, zda mu připadá extrémní i učení ježíšovo a zejména jeho praktické skutky. Podle toho si totiž mohu ověřit, co vlastně mám za extrém. To, co o milování bratří a o životě v čistotě a ve světle se v listu píše, to Ježíš dělal. Tak jednal ve svém národě každý den.

Úhybným manévrem bývá často otázka i v evangeliu položená: a kdo je můj bližní? Právětak v církvi lidi, co se jim nechce milovat své bratry se chtějí vysmeknout slovům tohoto listu tím, že řeknou: ale to nejsou mí bratři. No jo, jenže jak se choval Ježíš k těm, co nebyli jeho bratři? Třeba ta slavná samařanka ze 4.kap. evangelia?

Úhybným manévrem taky bývá nějaké mystické učení o světle. Ze světla se stane jakési Světlo. Stejně jako v evangeliu se ze slova stal takový LOGOS, že už to někteří filosofové raději nepřekládají. Ale pak se podívejme do evangelia samého, jako roli v Ježíšově životě hrálo slovo, a jak chodil ve světle on. On chodil ve světle tak, že když měl něco v úmyslu, řekl to v modlitbě Otci. A řekl to svým učedníkům. Vyndával svým slovem na světlo Boží i věci, kterým ještě učedníci nemohli rozumět, takže se později rozvzpomínali - ale to nám přece říkal! Často se v církvích zdůrazňuje, že křsťan má být zejména upřímný před Bohem i lidmi - a je to pravda. To je chození ve světle. Varováním až i úděsem jsou naopak někteří manipulátoři, kteří mají i dobré cíle, ale nepřiznají se ke svým cestám. To není chození ve světle a pak nestačí se hájit "vždyť já jsem to s nimi myslel dobře" - třeba při evangelizaci.

Tvůj rozbor se mi moc líbí a myslím - mám-li to chápat jako odpověď Gregoriovi - že lidem, chyceným do bludů komplikovaných učení o výlučné výlučnosti to může pomoci se v terminologii 1.Janova listu zorientovat. Máš tam to podstatné a je to jasné.




Re: ŽIVOT VE SVĚTLE (výklad podle 1.listu Janova) (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Středa, 18. březen 2009 @ 20:17:55 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)


Ahoj Petře,

připadá mi, že ten článek je spíše odněkud opsaný.

Ale to je jedno. Autor zde prozrazuje neznalost Kristova objektivního díla spásy na kříži (Evangelia), když tvrdí:


/// Avšak je zřejmé, že jestliže je možno se dopustit hříchu a přitom také je možné tyto hříchy odpustit, pak to znamená, že nejsme ospravedlněni od svých hříchů jednou provždy do budoucna, ale že očišťování krví Ježíše Krista od nepravostí a odpouštění vyznaných hříchů Bohem se děje až následně po uznání našich provinění a jejich vyznání Bohu. A to za podmínek zmíněných již dříve.///

Tento pohled úplně popírá Žd 10,14:"Neboť JEDNOU Obětí DOKONALÉ učinil NAVĚKY ty, kteří posvěceni bývají."

A také:"A na hříchy jejich a na nepravosti jejich nikoli nevzpomenu více."(Žd 10,17)

A :"Kde pak jest ODPUŠTĚNÍ jich, není více Oběti za hřích."(Žd 10,18)

Tato místa hovoří o věčném (neopakovatelném, tak jako je neopakovatelná KristovaOběť) odpuštění hříchů všech věřících, které se stalo JEDNOU PROVŽDY a NAVĚKY. Jestliže jsou tedy věřící JEDNOU očištěni (Žd 10,2), žádné další očištění (před Bohem) již není třeba. Mohl bych jmenovat mnohem více takových míst.

Autor tedy svým učením úplně popírá účinnost Kristovy Oběti na kříži, když říká, že věřícímu nebyly odpuštěny i budoucí hříchy.

Nerozlišuje mezi objektivním postavením věřícího před Bohem v Kristu, které ho uvedlo do stejné svatosti, spravedlnosti a čistoty, jakou má Boží Syn (1Jan 4,17c) a mezi subjektivním stavem věřícího před Kristem v Duchu.

Neví o tom, že v objektivním smyslu je věřící "vykoupán a všechen čist" (Jan 13,10) a přesto musí v subjektivním smyslu vyznávat hříchy (= umývat si nohy), aby bylo zachováno jeho společenství s Pánem (Jan 13,8). vyznává však hříchy, které mu byly před Bohem již dávno tou JEDNOU Obětí Kristovou VŠECHNY odpuštěny a na které Bůh již nikdy nevzpomene.

Autor pouze moralizuje, když opomíná dostatečně zdůraznit, že Láska Otcova (k Pánu i brařím) je možná pouze po splnění podmínky absolutního oddělení se od světa (1Jan 2,15). Vzniká pak dojem, že je věřící schopen produkovat tuto Lásku, i když zůstane světským. Taková "láska" by však byla jen lidským padělkem, což vidíme všude kolem sebe ve sborech věřících. Láska Otcova tam nepůsobí (až na vzácné jednotlivé výjimky) - je tam jen lidská napodobenina a proto se věřící mezi sebou často koušou a žerou až ke vzájemnému zkažení (Ga 5,15). Důvod je ten, že se snaží produkovat (napodobovat) Boží Lásku lidským způsobem a lidskou silou, místo, aby v něm Láska Otcova prostě byla.



Re: ŽIVOT VE SVĚTLE (výklad podle 1.listu Janova) (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 19. březen 2009 @ 18:43:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Petře
Dobré úvahy, článek se mi líbí. Vystihls důležité body.


Myslím, že mezi komentujícími vznikají zbytečná nedorozumění ohledně pojmu "svět".  Písmo na mnoha místech popisuje vliv "světa", jako část od Boha odvrácenou, nepřátelskou, které vládne satan. Ale to není celý svět v úplnosti, takový jak ho Bůh stvořil. Vždyť na zemi je i církev putující. Nad celým tímto světem vládne Kristus (Mt 28,18) - tedy i nad onou "temnou částí", nad satanem. Omezuje jeho moc, aby nás nezničil, ale abychom byli zkoušeni, jako zlato v ohni.

Tedy není svět, jako svět. Je třeba se domluvit, jaký význam mu dáváte.





Re: ŽIVOT VE SVĚTLE (výklad podle 1.listu Janova) (Skóre: 1)
Vložil: houslicky1 (houslicky1@seznam.cz) v Středa, 14. duben 2010 @ 19:38:53 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Řecký text Nového zákona má pozoruhodné vlastnosti. Mimo jiné si můžeme povšimnout slovosledu, když sledujeme autorství jednotlivých pisatelů. Například apoštol Marek užívá možný slovosled, kdy je první sloveso a poté zájmeno. Oproti tomu apoštol Jan používá slovosled opačný, zájmeno a pak sloveso. Když zkoumáme pisatele Janových epištol, které v samotném textu na výslovně apoštola Jana nepoukazují, můžeme přihlédnout i k těmto druhotným vlastnostem řeckého textu...

Houslicky1



Re: ŽIVOT VE SVĚTLE (výklad podle 1.listu Janova) (Skóre: 1)
Vložil: Krispus (ryba@iol.cz) v Čtvrtek, 15. duben 2010 @ 16:10:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
To se mi nezdá ..... kdo z nás ví. kde je míra oné "nelásky". Navíc je to subjektivní. Někdo navenek vypadá, že nemiluje, druhý se předvádí jak miluje bratra a přitom Bůh už to hodnotí jako nelásku a nebohý křesťany by to měl už mezitím spočítané ! Podle mě nelze spasení ztratit. Víš co by bylo vážených křesťanů už dávno ztraceno ? Jednají z hlubokého přesvědčení o svém správném postoji a přitom to Bůh vidí obráceně. To, že svůj život "opravujeme" je jasné, ale spojovat nelásku k bratřím se ztrátou věčného života s Pánem je blud.

Poskytnu svůj výklad : Ano, nemilující ( rozkolník )  je vrahem, ale ne jako je vrah skutečný. Jde o  "vraždu" duše, ztrátu iluzí o Boží lásce mezi křesťany. Postužený si projde traumatem pocitů z nelásky a zklamání. Onen borec, kdo ho "zabil" resp. " zabil " vzájemný vztah lásky nemá "podíl na věčném životě"  tady a teď. Věčný život není jen život s ležatou osmičkou, ale poznávání Boha ( Jan 17:4) . Může se pak upracovat na Boží roli, může se roztrhat, ale Bůh vidí jeho služba jako jedno velké mínus, které na věčnosti shoří a utrpí škodu. Mnozí lidé si myslí, že jsou skvělí křesťané, ale Bůh je vidí jinak. "Nemít podíl na věčném životě" znamená, že Bůh mu nedá prožívat to, co by s Ním prožívat mohl ( projevy Jeho moci, síly a lásky) ..... prostě, bere milost nadarmo, prožívá fádní život bez opravdového osobního vztahu s Bohem.



Stránka vygenerována za: 0.66 sekundy