Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 503 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116486118
přístupů od 17. 10. 2001

Duchovní poradna: VEČEŘE PÁNĚ
Vloženo Středa, 19. listopad 2008 @ 06:31:28 CET Vložil: gojim

Kritika bludů poslal gregorios777

Na tomto místě uvedu dobrý rozbor věci od L.P. Křesiny:

L.P. Křesina ve své knize "Modlářství staré a nové" uvádí na str. 48:

"Je přímo dějinně tragické, že slova "To je mé tělo" a "To je krev má nové smlouvy"(Mt 26,28), byla vzata DOSLOVNĚ místo metaforicky, tj. v přeneseném smyslu. ...... Metafora, slohová figura, obrazný výraz, spočívá ve slovesu "JE" a NE v těch dvou podstatných jménech CHLÉB a KALICH. Vezměme první výrok:"To je mé tělo." První podstatné jméno CHLÉB je tu nahrazeno zájmenem "to". Druhé podstatné jméno je tělo. Je pozoruhodné, že když je užito zájmeno místo jednoho podstatného jména, jak je tomu v tomto případě, a ta dvě podstatná jména jsou různého rodu, tak gramatický rod zájmena vždy souhlasí s rodem toho podstatného jména, NA KTERÉ JE SMYSL PŘENÁŠEN, a NE s rodem podstatného jména, OD KTERÉHO je smysl přenášen, přestože k němu patří. A tak, jestli je rod zájmena jiný, než rod podstatného jména, ke kterému zájmeno patří, nebo které nahrazuje, ihned nám to ukazuje, že jde o slohovou figuru, metaforu!



Tak v našem případě chléb, v řečtině ARTOS, je mužského rodu, kdežto zájmeno "TO" ve výroku "TO jest mé tělo", je v řečtině "TOUTO", středního rodu, tak jako "SÓMA" - tělo, je středního rodu. KDYBY NEŠLO O METAFORU, výrok by musel znít takto: "TEN (rozuměno chléb) je mé tělo." Zájmeno svým rodem však souvisí s druhým podstatným jménem, na které je význam přenesen, a proto musí jít o metaforu. Jestli někdo bere tento výrok doslova, dopouští se přestupku především proti filologickému pravidlu.

V druhé části Kristova výroku máme dvojici METAFOR. Čteme si u Mt 26,27.28:"A vzav kalich, a díky činiv, dal jim, řka:Pijte z toho všichni. Nebo to jest krev má nové smlouvy, která se za mnohé vylévá na odpuštění hříchů." Kalich zde představuje víno a víno zde představuje krev nové smlouvy. V tomto výroku:"To jest krev má nové smlouvy" zájmeno "TO" se vztahuje na KALICH. O VÍNU VŮBEC NENÍ ZMÍNKA! Chce někdo tvrdit, že KALICH (ať byl z jakéhokoli materiálu!) se proměnil ve skutečnou krev Kristovu?!

Bylo by na první pohled nepřijatelné, tvrdit, že kalich je proměněn ve skutečnou krev Kristovu. Nidko nemůže popřít, že kalich zde představuje víno a jde tedy o metaforu.

Představte si, kdyby opravdu Pán Ježíš byl proměnil chléb a víno ve skutečné své tělo a svou krev! On, který tam byl v lidském těle před zrakem svých učedníků, apoštolů. Toto jeho tělo, jako těla jeho učedníků, bylo ucelenou jednotkou, celistvým organismem, a najednou by své tělo a svou krev rozmnožil před jejich očima! A pak by jim dal své tělo jíst a svou krev pít! Jak absolutně nemyslitelné, nesmyslné a nepřijatelné, že by sám Syn Boží uvedl své učedníky do takového ohavného kanibalismu! Jakákoli myšlenka na jedení lidského masa a pití lidské krve vždy byla každému normálnímu člověku naprosto odporná a nepřijatelná, ZEJMÉNA KAŽDÉMU ŽIDU, jemuž bylo zákonem zakázáno jíst jakoukoli krev (Lv 17,10// Dt 12,16)!

Ze svatých Písem by se daly uvést stovky dalších metafor.

Např. :

Bůh je slunce a pavéza.
Já jsem dveře
Rozsévač je Syn člověka... pole je tento svět, dobré síme jsou synové království, koukol jsou synové toho zlostníka, žeň je skonání věku, a ženci jsou andělé.

Sedm těch hvězd jsou andělé sedmi sborů

Při každé metafoře bychom mohli nahradit sloveso "JE" nebo "JSTE" slovesem "PŘEDSTAVUJE", což nejlépe vyjadřuje přenesený smysl. Kristův výrok by tedy zněl:"Toto PŘEDSTAVUJE mé tělo"... " Toto PŘEDSTAVUJE mou krev nové smlouvy."

Římská církev učí, že při "oběti mše" jde o přepodstatnění obou prvků: chleba a vína v krev Kristovu, že však nenastává žádná viditelná změna. Chuť, barva, tvar, rozměry a váha zůstávají stejné. Tady jde o naprostou nemožnost. Je přirozené a zřejmé, že když hostie a víno po "oběti" nemají typické vlastnosti masa a krve, nemohla jejich podstata být změněna na tělo a krev Kristovu! Všichni, kdo jedí hostii, musí vědět, že jedí oplatku a ne maso. Jejich chuťové buňky jim to dosvědčují.

KONEC CITÁTU.

Dále tam bratr píše, že ke skutečné transsubstanciaci (přepodstatnění) došlo Kristovým proměněním vody ve víno. V případě hostie (= latinsky "oběť") a vína však jde o vzdávání pocty fyzické oplatce a fyzickému vínu, jako vtělenému Bohu, a jde tu tedy o výrazný a zřejmý akt modlářství! Dále píše, že katolící mši nazývají "nekrvavou obětí", avšak Písmo říká, že bez krve vylití není odpuštění hříchů, čímž tato "nekrvavá oběť úplně ztrácí smysl.

Kristus svojí obět uskutečnil jednou a její hodnota a účinnost je věčná, pouhou vírou v Boží Slovo.

Večeře Páně je tedy vzpomínková slavnost, ustanovená Pánem, při které věřící velebili Boha Otce i Syna a dobrořečili mu za vykoupení. Všichni jedlichléb a pili z kalicha. Činili tak podle slov Kristových "na Jeho památku".

Zdrojem informací z praxe prvotní Církve je pouze Písmo. Od roku 115 však již započalo odpadnutí a Pravda o těchto věcech již byla zatemněna. Takže téměř všechny zdroje 2. století jsou již nakaženy bludem a odchylují se od Božího zjevení v Písmech.

Nauka o katolické mešní oběti (svátosti) úzce souvisí v vytvořením duchovenského stavu kněží, kteří si osobili a přisvojili nárok provádět tyto úkony (svátosti) jako něco magického a kouzelného, co je vyhrazeno pouze jim, ordinovaným "duchovním", a tak se vyvýšili a odlišili od ostatních věřících (laiků) a zabránili tak Vládě Ducha svatého, který dává dary (charismata) KAŽDÉMU údu Těla Kristova.



Podobná témata

Studijní materiály

"VEČEŘE PÁNĚ" | Přihlásit/Vytvořit účet | 33 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

ELEAZAR JE KANIBAL !!! (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Středa, 19. listopad 2008 @ 07:12:21 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Gríšo,
a nybylo by možné, že slavo "to - ř.touto" má stejný význam jako české "to", tudíž že plní funkci obecnýho okazovacího zájmena. To sou lidi, to je krev, to je chleba, to je město....

Já si osobně myslim že když si lidi mužou nechat transplantovat prasečí kůži a orgány.....Tak proč by si rabbi Ježíš nemohl nechat "transplantovat" chléb a viný mošt (nikoliv a priori víno)?!

eleazar



Re: VEČEŘE PÁNĚ (Skóre: 1)
Vložil: nula v Středa, 19. listopad 2008 @ 07:52:43 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--"Je přímo dějinně tragické, že slova "To je mé tělo" a "To je krev má nové smlouvy"(Mt 26,28), byla vzata DOSLOVNĚ místo metaforicky--

obvyklé církevnické praktiky "jak správně vykládat Bibli" -tady se doslovnému znění bráníte,jinde na doslovném znění trváte ,zkrátka jak se to komu v té které církví hodí...



--že by sám Syn Boží uvedl své učedníky do takového ohavného kanibalismu!--

:-) když je všudypřítomný je i v tom chlebu a víně ,jinde je to řečeno ještě jasněji 

Ježíš řekl: Já jsem světlo, které je nad vámi všemi. Jsem ve všem, co je. Vše ze mě vyšlo a opět se ke mně navrátí. Rozštípněte dřevo, budu tam. Zvedněte kámen a také tam mě naleznete.

 
Tomáš log.. 77

 --Jakákoli myšlenka na jedení lidského masa a pití lidské krve vždy byla každému normálnímu člověku naprosto odporná a nepřijatelná--

normální je relativní pojem,u některých civilizací toto normální bylo,lidé např. věřili,že tím získají větší sílu 
ostatně lidské oběti prováděli v dávných dobách i Izraelité   



Re: VEČEŘE PÁNĚ (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 19. listopad 2008 @ 08:36:58 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tisíckrát ohraná gramofonová deska a pořád dokola.

Tisíckrát vyvrácené nesmysly, vždy znovu a znovu. Jak mnoho slov je ane potřeba na zakalení čisté vody Pravdy!


...A pak by jim dal své tělo jíst a svou krev pít! Jak absolutně nemyslitelné, nesmyslné a nepřijatelné, že by sám Syn Boží uvedl své učedníky do takového ohavného kanibalismu! Jakákoli myšlenka na jedení lidského masa a pití lidské krve vždy byla každému normálnímu člověku naprosto odporná a nepřijatelná...


(J 6, 52-55)
Židé se tedy hádali mezi sebou a říkali: "Jak nám tenhle může dát jíst své tělo?"
Ježíš jim řekl: "Amen, amen, říkám vám: Nebudete-li jíst tělo Syna člověka a pít jeho krev, nemáte v sobě život.
Kdo jí mé tělo a pije mou krev, má věčný život a já ho vzkřísím v poslední den.
Neboťtělo je opravdu pokrm a má krev je opravdu nápoj.

Jako by ten člověk v životě nečetl Písmo. Reaguje stejně, jako ti Židé. Nic nepochopil.


Musíme rozlišovat dvě různé věci. Ta vaše "oběť" zůstává stále jen chlebem a vínem. To máte naprostou pravdu. Protože není mezi vámi nikdo, kdo by disponoval mocí ji proměnit.
O takovém chlebu a vínu tedy Pavel nemluví, když říká, že kdo by ho jedl nehodně, jí a pije své vlastní odsouzení. Chleba můžeš baštit a víno pít, co hrdlo ráčí - a to bez jakékoli újmy na duši (pokud se nedopustíš obžerství).

Ale evangelium i nejstarší církevní spisy mluví o jiném "chlebu a vínu." O tom požehnaném a lámaném Kristem a potažmo apoštoly a jejich nástupci. Takový lze přijímat nehodně a jíst a pít své vlastní odsouzení. Ale většina protestantů nemusí mít strach, těch se to netýká (s výjimkou některých lutheránů, kteří apoštolskou posloupnost mají).


..."Zdrojem informací z praxe prvotní Církve je pouze Písmo. Od roku 115 však již započalo odpadnutí a Pravda o těchto věcech již byla zatemněna."...


V r. 115 sotva zaschl inkoust na jednotlivých evangeliích. Úplný Nový zákon v podobě, jak ho známe dnes byl sestaven až biskupem Athanasiem r.367 a slavnostně potvrzen na sněmu v Hippo Regiu r. 393. Do té doby kolovaly mezi křesťany jen jednotlivé fragmenty Nového zákona.  Zdrojem informací z praxe prvotní církve nám jsou spisy tehdejších církevních otců. Např. Ignác z Antiochie, Polykarp, Justin,Irenej z Lyonu a mnoho dalších. Z nich vyplývá zcela jednoznačně víra prvotní církve v eucharistii, jako tělo Kristovo.






Re: VEČEŘE PÁNĚ (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Středa, 19. listopad 2008 @ 09:11:02 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)


Oko,

každý, kdo přijímá chléb a víno Večeře Páně, přijímá VÍROU (v Boží Slovo) Tělo a Krev Páně.

Prokletí z nehodného přijímání je založeno na principu Num 5,11-31. Jestliže se žena dopustila tajného hříchu cizoložství, měla vypít hořkou zlořečenou vodu, a pokud byla vinná, měla tato vyslovená kletba způsobit uhnití jejího lůna.

Působnost této kletby nebyla založena na nějakých zvláštních vlastnostech té vody - ta se nezměnila a byla stále jen vodou. Působnost kletby byla založena na Božím Slově a VÍŘE v něj.

Bůh řekl a tak se také stalo. Právě tak to platí o nehodném přijímání Večeře Páně.



Re: VEČEŘE PÁNĚ (Skóre: 1)
Vložil: Colin v Středa, 19. listopad 2008 @ 09:47:28 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bratr Křesina se bohužel nezabýval výkladem konkrétního Slova, ale polemikou s katolickým učením, postaveném okolo středověké metafyziky. To je chyba. A druhá chyba je, že sám se pokouší postavit své argumenty na spekulacích gramatických.



Ke slovu Pamatka (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz) v Středa, 19. listopad 2008 @ 16:23:20 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog) http://www.bohu-a.svetu.cz/
Slovo Pamatka znamena v kontextu ceske kultury neco jineho nez v kontextu judaismu doby Jezisovi.

My, cesi, si pod pojmem pamatka predstavime statni svatek, kladeni vencu, recnicka cviceni velkych hlavounu. Ale zadny statnik, ktery podava rekneme venec k hrobu neznameho vojina se nestava ucastnikem bitvy, ve ktere tento neznamy vojin padl. Ti, kdo pronaseli proslovy nedavno na NArodni tride nebyly v te dane chvili mlaceni bezpecnostnimi slozkami.

Naproti tomu v Judaismu znamenalo slovo Pamatka mnohem vice. Kdyz zide jedli velikonocniho beranka, stavali se primymi ucastniky "historicke udalosti." Byli to primo oni, ktere prave ted vyvadel Hospodin skrze Mojzise z Egypta, byt zili dlouhou dobu po te udalosti. V judaismu znamenalo slovo Pamatka: Byt  zucastneny na te dane historicke udalosti.

Kdyz mi prijimame Telo a Krev Pane, stavame se ucastni take jedne vyznamne hostoricke udalosti, a to je Smrt na Golgote. Tato udalost se "zpritomnuje". Respektive my se "zpritomnujeme" do chvili Golgotske Smrti.

Jake telo prijimame pri Veceri Pane? Symbolicke, duchovni, fyzicke? Abychom mohli na tuto otazku todpovedet, musime se podivat do Bible a nikam jinam, nebot sam Jezis toto sve telo a tuto svou krev specifikuje: To je telo, ktere se za Vas lame, to je krev, ktera se za Vas proleva. Umiral Kristus na krizi symbolicky, nebo realne? My neprijimame jakekoliv Kristovo telo, jine je telo z kristova detstvi, jine je telo v Jeho Dospelosti a jine je ted ve Slve Bozi. My prijimame konkretni Kristovo telo z konkretniho okamziku: Z okamziku umirani na Krizi. Tam Kristus lamal, obetoval, sve telo za nas a tam se za nase jrichy prolevala krev, pecet Nove Smlouvy.

Veceri Pane zvestujeme Smrt Krista, dokud On neprijde. Jakou smrt zvestujeme? Symbolickou? Zdanliviu? Nebo realnou, faktickou? Umiral na krizi symbol, nebo Pan Jezis Kristus?



Re: VEČEŘE PÁNĚ (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Středa, 19. listopad 2008 @ 16:53:19 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Gregory, zasa chceš objavovať Ameriku. No dobre, skús si prečítať tieto krátke a jadrné vysvetlenia, čo na to povieš: http://www.kredo.sk/bforum/topic.asp?TOPIC_ID=936 http://www.kredo.sk/bforum/topic.asp?TOPIC_ID=939Naozaj, je to paradoxné, že nás, katolíkov obviňujú, že sme nebiblickí, ale v skutočnosti je to naopak, ako to tvrdili mnohí protestanti, keď sa z nich stali katolíci, lebo sa presvedčili o opaku/Hahn Scott a i./. Katolíci sa držia Biblii doslova tam, kde sa jej držala doslova ranná Cirkev, a metaforicky tam, kde naozaj šlo o metaforu podľa ranej Cirkvi....
To je práve užitočnosť prihliadať na apoštolskú tradíciu, ktorá je zapísaná v knihách a spisoch ranných kresťanských autorov. Ak sa toho nepridŕžame, nutne sa pridŕžame svojej vlastnej hlavy, a pritom sa odvolávame na Bibliu, no v skutočnosti je to moje osobné chápanie Biblie. Preto Pán nám dáva Bibliu do rúk Cirkvi a spolu s ňou nám dáva aj svojho Ducha. Ale tam, kde sa vylúči Cirkev a apoštolská tradícia tejto Cirkvi, na základe ktorej vlastne Cirkev zostavila Bibliu ako svoju kánonickú príručku viery, tam je chápanie Biblie ohrozené, a to je prípad všetkých cirkví vzisšlých z reformácie...





Re: VEČEŘE PÁNĚ (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz) v Čtvrtek, 20. listopad 2008 @ 05:51:35 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog) http://www.bohu-a.svetu.cz/
Jeste k bratrovi Kresinovi,

jeho spekulace stoji na nazoru, ze kdyz Pan Jezis nazval chleba "to" a ne "ten", dal tim najevo, ze jde o metaforu.

Ale je mozny i jiny vyklad. Jezis nerekl "ten chleba", ale "to." Jaky k tomu mohl mit duvod? Treba ten, ye mu vubec neslo o formu chleba. Chleba pro nej nebyl "Ten chleba", ale pouho pouhe "to", ktere mu nestalo ani za to, aby ho yminil. Stejne tak Kristovi nestalo za to, aby zminil vino. Nezalezelo mu ani na chlebu, ani na vine, na forme chleba a forme vina. Ale na Jeho Tele a Jeho Krvi.

Domnivam se tedy, ye fakt, ze Kristus oznacil "ten chleba" sluvkem "to", spise hraje pro doslovny vyklad nez pro vyklad obrazny. Protoze pri obraznem vykladu by zalezelo na forme. Vsimneme si, jak se v jinych podobenstvich presne vyjadruje> Kralostvi Bozi je podobno perle, je podobno kvasu, je jako kdzy to nebo ono, vysel ten rozsevac a rozseval to zrno do takove a makove pudy. V Kristovych podobenstvi vzdycky cteme urcitost a ne neurcitost, jakou cteme pri ustanoveni Vecere Pane. V zadnem Kristove podobenstvi neni nejake to "to", kterym by vyjadril, ze mu nejde o podobu a formu toho ci onoho, ke kteremu porovnava tu ci onu skutecnost...



Re: VEČEŘE PÁNĚ (Skóre: 1)
Vložil: Magdalena07 v Čtvrtek, 20. listopad 2008 @ 21:13:58 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
"Kristus svojí obět uskutečnil jednou a její hodnota a účinnost je věčná, pouhou vírou v Boží Slovo.

Večeře Páně je tedy vzpomínková slavnost, ustanovená Pánem, při které věřící velebili Boha Otce i Syna a dobrořečili mu za vykoupení. Všichni jedlichléb a pili z kalicha. Činili tak podle slov Kristových "na Jeho památku".


Přesně tak, vždyť u Jana 6.,47 - 65 je to tak srozumitelně napsáno...
  Jan 6., 56   a vzápětí verš 63.vše vysvětluje.
Kdo chce pochopit, ten pochopí.



Re: VEČEŘE PÁNĚ (Skóre: 1)
Vložil: BohemianAnonymus v Úterý, 25. listopad 2008 @ 19:02:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Můj pohled na problém je na této adrese:

http://notabene.granosalis.cz//modules.php?name=News&file=article&sid=1458

BA




Stránka vygenerována za: 0.34 sekundy