|
Právě je 270 návštěvník(ů) a 1 uživatel(ů) online: rosmano
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116549281 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Aktivity a kampaně: Stanovisko Křesťanských sborů k návrhu nového občanského zákoníku
Vloženo Pondělí, 08. září 2008 @ 00:38:53 CEST Vložil: Olda |
poslal Nepřihlášený „Manželství, ať je všemi ceněno a jeho lože ať je neposkvrněné“ Bible, Epištola Židům, 13 kap., verš 4.
Stanovisko Křesťanských sborů k návrhu nového občanského zákoníku
ve vztahu k uzavírání manželství
I. Úvod
V nedávné době Ministerstvo spravedlnosti ČR na svých internetových stránkách zveřejnilo návrh nového občanského zákoníku i s důvodovou zprávou k němu s tím, že vyzvalo veřejnost, laickou i odbornou, k diskusi k tomuto návrhu.
Naplnění dlouho slibované rekodifikace občanského práva vítáme. Navržená norma je značně obsáhlá a též její význam je mimořádný, neboť se dotkne každého občana této země a jeho běžného života. Návrh se dotýká i uzavření manželství a potažmo i přístupu k manželství. Proto považujeme za nutné vyjádřit se jakožto státem registrovaná církev k této problematice a vůbec k otázce manželství, která byla vždy předmětem zájmu věřících, a z tohoto důvodu se též cítíme být povoláni k této věci se vyjadřovat. Dopad nového občanského zákoníku pro církve ve vztahu k manželství považujeme za zásadní, a proto je třeba této otázce věnovat náležitou pozornost. Chtěli bychom přispět do diskuze o podobě nového občanského zákoníku odbornými argumenty a fakty; rozhodně se nechceme pouštět do teologické úvahy nad institutem manželství.
V prvé řadě bychom chtěli podtrhnout význam manželství jako takového, tedy společenství muže a ženy, kteří se vědomě zavázali žít jeden s druhým a tuto svoji svobodnou vůli projevili způsobem stanoveným právem dané společnosti. S bolestí neseme současný trend odmítání manželství či bagatelizaci institutu manželství toliko na nějaký papír (zřejmě myšlen oddací list). Asi všichni víme, že manželství vzniká a existuje bez ohledu na tento list, který je pouze veřejnou listinou prokazující uzavření manželství. Kdyby mělo jít totiž jen o „onen papír“, tak by se dnešní, zejména mladí, nebáli do tohoto svazku vstupovat. Je třeba říci, že manželství je staré jako lidstvo samo a jeho tvůrcem je Bůh Stvořitel. I proto je vztah věřících k institutu manželství tak vážný a je jimi velice ceněno (viz též citát v úvodu našeho stanoviska).
Návrh nového občanského zákoníku zveřejněný na internetových stránkách Ministerstva spravedlnosti ČR (dále též „návrh“) se dotýká manželství už v otázce jeho uzavření či vzniku. Poslední verze návrhu obsahuje dvě varianty uzavření manželství, jedna varianta zná toliko civilní sňatek, kdežto druhá varianta vedle civilního sňatku jako rovnocennou alternativu uznává církevní sňatek, jak tomu bylo doposud. Ze samotného návrhu, postoji vlády k němu i důvodové zprávy z 13. 12. 2007, kterou lze rovněž na internetových stránkách Ministerstva spravedlnosti ČR nalézt, a na jejímž základě (či obdobných argumentech) se zřejmě i vláda rozhodovala, je vidět preferování povinné civilní formy uzavření manželství; tedy faktické zrušení církevních sňatků.
Varianta připouštějící i církevní sňatek tam byla doplněna později pod vlivem veřejné diskuse a rozladění možným zrušením církevních sňatků, nicméně lze mít za to, že tato varianta je do návrhu dána toliko k naoko uklidnění rozvášnění a není s ní počítáno jako nosnou. Proto se ve svém příspěvku budeme zabývat původním návrhem a též důvodovou zprávou ve verzi k 13. 12. 2007. Zejména se pokusíme ukázat na značnou slabost a nepřesvědčivost argumentů předložených ve prospěch obligatorních civilních sňatků.
Hned v úvodu je třeba se zamyslet nad tím, zda jsou dány vůbec důvody k tak podstatné změně, jakou je zrušení církevních sňatků. Církevní sňatky existují v České republice od roku 1992, kdy byly zavedeny zákonem č. 234/1992 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 94/1963 Sb., o rodině, ve znění zákona č. 132/1982 Sb. Tato forma uzavření sňatku, která je rovnocenná k civilním sňatkům, tedy existuje již zhruba 16 let. To je doba dost dlouhá na to, abychom zhodnotili, zda šlo o institut přínosný či nikoliv. Navíc církevní sňatky byly uznávány i za první republiky, kdy byly upraveny zákonem č. 320/1919 Sb. z. n., kterým se mění ustanovení občanského práva a o obřadnostech smlouvy manželské, o rozluce a o překážkách manželství. Uvedená norma byla účinná po celou dobu první republiky, resp. až do roku 1949, kdy ji zrušili k moci nastoupivši komunisté.
Samy Křesťanské sbory využívají tzv. zvláštního práva konat obřady, při nichž jsou uzavírány církevní sňatky, již od devadesátých let minulého století. Ze zkušeností můžeme uvést, že mladými věřícími je tato forma uzavření manželství s vděčností přijímána a téměř všechna manželství svobodných snoubenců za uvedené období byla uzavřena církevní formou. Nicméně rozhodnutí o formě sňatku bylo a je vždy na konkrétních snoubencích. Přednost tohoto institutu je v tom, že u církevního sňatku, stejně jako u civilního, jde vždy o projevení právně závazné vůle snoubenců vstoupit do manželství s dopadem do jejich osobního statusu (stát se manžely před státem a jeho právním řádem), ale rovněž je přítomný i duchovní rozměr této skutečnosti (že nejde jen o formální akt na úřadě, ale že jde též o naplňování Božího záměru s lidmi). Církevní sňatek tak v žádném ohledu nepostrádá to, co obsahuje civilní sňatek. Není důvodu na něj pohlížet jako na něco méně právně významného a domnívat se, že věřící snoubenci nejsou schopni posoudit následky svého jednání i v rovině právní. To, že věřící vyjadřují podle své víry vůli vstoupit do manželství před Bohem, neznamená, resp. ani trochu nesnižuje jejich úmysl vyjádřit tuto vůli i před státem (jím pověřenou osobou) se zájmem, aby s tímto projevem vůle byly spojeny i statusové následky.
....
Stanovisko vypracoval v červenci 2008 Mgr. Aleš Drbal; autor je právník pracující ve státní správě
a odpovědný zástupce Křesťanského sboru Brno.
Stanovisko předkládají jménem Křesťanských sborů jednatelé Pavel Boháč a Jaroslav Šupík.
V Brně 22.srpna 2008
Úplné znění stanoviska viz Stanovisko Křesťanských sborů k návrhu nového občanského zákoníku ve vztahu k uzavírání manželství
Zdroj: www.krestanskesbory.cz
|
Re: Stanovisko Křesťanských sborů k návrhu nového občanského zákoníku (Skóre: 1) Vložil: Eleazar v Pondělí, 08. září 2008 @ 09:13:56 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | A když si Tóbijáš bral Sáru, tak k tomu taky neměl žádnýho zástupce náboženský organizace.
|
Re: Re: Stanovisko Křesťanských sborů k návrhu nového občanského zákoníku (Skóre: 1) Vložil: Krispus (ryba@iol.cz) v Středa, 10. září 2008 @ 05:51:13 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Prosím o info. kde to v Bibli je, nechce se mi to hledat ........na první bliknutí mi ta dvojice nic nepřipomíná. Sáru mám spojenou s Abramem, jinak okno ....
|
]
Re: Re: Re: Stanovisko Křesťanských sborů k návrhu nového občanského zákoníku (Skóre: 1) Vložil: runa v Středa, 10. září 2008 @ 07:38:57 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | já myslím, že je to uplně jedno, stejně když se lidi berou , tak to dělaj před Bohem, když v NěHo věří- a znám spousta lidí , kteří byli oddáni v kostele a stejně na Boha kašlou. My s manželem jsme měli svatbu taky na radnici a máme hezké manželství. Není to podstatné , kde je snatek uzavřen. Daniel , šadrak , méšak a abednego věřili v Boha i v zajetí , nezáleží na okolnostech- v bible moc nikde nečtu, že máme zasahovat do politiky , kromě modliteb- většinou i JEžíš nezasahoval-viz. daně císaři a neustále opakoval, že Jeho království nejni z tohoto světa . ápoštolové dostali někdy možnost kázat evangelium vládcům,ale sami se vládci nestávali . co si o tom myslíte? zajímaj mě další názory |
]
Re: Re: Re: Stanovisko Křesťanských sborů k návrhu nového občanského zákoníku (Skóre: 1) Vložil: Eleazar v Středa, 10. září 2008 @ 08:47:52 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Tóbit-Tóbijáš - svatba se řeší kap. 7-8
I jinde, nikde v Bibli neni, že by svatbu měli posvěcovat náboženský autority. |
]
Re: Re: Re: Re: Stanovisko Křesťanských sborů k návrhu nového občanského zákoníku (Skóre: 1) Vložil: Krispus (ryba@iol.cz) v Pátek, 12. září 2008 @ 06:46:20 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | No taz cituješ apokryfní knihu, tu neberu. Katolíci ve zlosti nad evropskou reformací do Kánonu Písem přidali 6 knih na Triodentském koncilu právě proto, že potvrzují "bludy" reformace a odtud je také nejvíc věroučných rozdílů mezi protestanty a katolíky. |
]
|
|
Re: Stanovisko Křesťanských sborů k návrhu nového občanského zákoníku (Skóre: 1) Vložil: Felix v Čtvrtek, 11. září 2008 @ 20:58:45 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | "Navíc církevní sňatky byly uznávány i za první republiky,
kdy byly upraveny zákonem č. 320/1919 Sb. z. n., kterým se mění
ustanovení občanského práva a o obřadnostech smlouvy manželské, o
rozluce a o překážkách manželství. Uvedená norma byla účinná po celou
dobu první republiky, resp. až do roku 1949, kdy ji zrušili k moci
nastoupivši komunisté."
To je pozoruhodné, že se Křesťanské sbory ohánějí církevně-právní úpravou z první republiky. Tehdy Křesťanské sbory neexistovaly, respektive jejich předchůdci - "bratrské sbory" či "sbory Páně" - nebyli registrováni jako církev, tedy ani nemohly provozovat "církevní sňatky". Těm takové "zvláštní právo" zřejmě ani na mysl nevstoupilo...
Pozoruhodný posun - obdobný jakým v posledních letech prochází baptisté.
|
|
|
|
|