Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Oto.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 162, komentářů celkem: 429703, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 517 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

gregorios777
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116599654
přístupů od 17. 10. 2001

Z internetu: Zasedací pořádek v katolických kostelích a jeho zvláštnosti
Vloženo Úterý, 26. srpen 2008 @ 17:02:27 CEST Vložil: Olda

Humor poslal vassil

Pravidlo 1.

Přední lavice zeje zpravidla prázdnotou.

Největší počet věřících sedává vždy v zadních lavicích kostela, evidentně proto, aby na ně nemohlo být vztaženo Ježíšovo varovné slovo o farizejích z Mt 23,3: „…mají rádi přední místa v synagogách.“ Další se zřejmě shlédli v jediné postavě celníka - klaďáka z evangelií (viz Lk 18,9-14). Hermeticky ucpávají prostor kolem hlavního vchodu a na výzvy celebranta, že vepředu je místa dost, zásadně nereagují. Zvláště vyhledávaná místa jsou pak za sloupy, v postranních kaplích a na kůru za varhanami, zřejmě v duchu hesla z desatera mladého strážce hranic: „Vidět, ale nebýt viděn!“

Výjimka z pravidla č.1.:

První lavice nezeje prázdnotou, jelikož v ní trůní:

* místní vzorová rodinka s dětmi

* kostelnice se zvonečkem

* potenciální světice farnosti: většinou se předmodlívá přede mší svatou, po ní i při ní, neváhá pronášet s knězem i slova proměňování. Další poznávací atributy: galerie svatých obrázků rozložená okolo Kancionálu, zpestřená roztodivnými devocionáliemi všeho druhu.

Pravidlo 2.:

Zbylé lavice jsou obsazovány dle následujícího pořádku: V každé z nich se zpočátku usadí pouze jeden člověk a to tak, aby byl pokud možno co nejvíce vzdálen od ostatních věřících. Výhody z toho vyplývají nejméně tři:

* při pozdravení pokoje není nutno podávat nikomu ruku

* bratři a sestry v Kristu nemohou člověka rušit v individuálním zažívání mše svaté

* ve vymírajících farnostech působí opticky kostel jako zcela zaplněný.

Pravidlo 3.:

Na okraji lavice sedí obvykle osoba zvaná „špuntovka“, takže střed lavice zůstává volný. Při zdvořilém požádání o průchod dotyčná rozhodně nevystoupí z lavice a už vůbec ji nepřimějete, aby si poposedla blíže ke středu; zásadně se nechá všemi oblézat a náročný sportovní výkon svých bližních doprovází významným pozdvihováním obočí ke klenbě kostela, pohoršeným vzdycháním a mumláním, které může zdánlivě připomínat glosolálii.

Pravidlo 4.:

Na vyšívané polštářky zvané „pod*****lníčky“ zásadně nesedat, neboť v sobě ukrývají „časovanou minu“: Po příchodu paní X.Y., která již na tomto místě sedává cca 80 let, budete muset s ostudou „vyletět“, jelikož každý slušný člověk přece ví, že to je JEJÍ místo.

Výjimky z pravidla č. 4:

Vyletět ovšem můžete klidně i z místa bez pod*****lníčku, v podstatě odkudkoli, i z míst, která nejsou nikterak označena. Platí zde Murphyho zákon prázdných kostelů: Pravděpodobnost, že jste někomu zasedli jeho místo, je nepřímo úměrná průměrnému počtu návštěvníků daného kostela. Jinými slovy, tato pravděpodobnost je tím větší, čím méně lidí chodí v daném kostele na bohoslužby.

Praktická doporučení pro náhodné návštěvníky:

Do cizích kostelů raději nechoďte. A když už není zbytí, zdržujte se raději po celou dobu bohoslužeb vzadu za lavicemi; nějaká místní babička se může klidně objevit až po svatém přijímání. Jenom dávejte dobrý pozor, abyste nepřekáželi v jedné z následujících kritických zón:

* u kropenky se svěcenou vodou

* u kasičky na potřeby kostela a na Charitu

* u stolku s časopisem Světlo, KT a jinou osvětovou literaturou

* u stolku s obětními dary

* u sochy Matky Boží sedmibolestné, u P. Marie Lurdské, u Božského Srdce Páně, u svatého Josefa, Antoníčka, Terezičky, Tadeáška, případně u dalších lokálních přímluvných favoritů.

(U nástěnek s duchovními texty nebo s rozpisem aktivit farnosti stát můžete, většinou je nikdo nečte.)

Pravidlo 5.

Lavice jsou většinou konstruovány tak, aby v nich nešlo pohodlně ani sedět, ani klečet. Má to dva skryté důvody:

* věřící si tak odpykává něco z časných trestů za své hříchy

* při delších homiliích nelze usebraně podřimovat.

Vysvětlující komentář církevního historika:

Tradice praví, že kostelní lavice byly vynalezeny a povinně zavedeny do kostelů již za dob prvotní církve, a to jako bezpečnostní opatření kvůli snížení úrazovosti při bohoslužbách. Stalo se tak poté, kdy při vyčerpávajícím kázání apoštola Pavla v Troadě jistý mladík usnul a vypadl z okna, takže ho svatý Pavel musel křísit z mrtvých. Ze strany vedení církve vzešla tehdy obava, že průměrný pan farář by si možná tak dobře neporadil, a tak byly zkonstruovány a plošně zavedeny první zoufale neanatomické kostelní lavice (zhruba takové, jaké je známe dnes).

Pravděpodobnější varianta pozdějšího data přičítá vznik podoby dnešních lavic době vrcholného rozmachu španělské inkvizice v 16. století: Při emotivně náročných plamenných barokních kázáních a při nádherných mnohahodinových pompézních církevních bohoslužbách v latině dokázaly pouze ostré výčnělky lavic udržet prosté věřící v bdělém stavu a ve stále vzrůstajícím eschatologickém napětí.

ZÁVĚR: Reforma v uspořádání sakrálních interiérů

Z výše uvedených zákonitostí lze vyvodit pro církev třetího tisíciletí některá zásadní opatření:

* přední lavice zrušit a posílit jimi zadní voje

* střední části lavic vypustit úplně

* ideálním bohoslužebným prostorem budoucnosti by mohla být tudíž KLOUBOVÁ TRAMVAJ!!!

Autor příspěvku předkládá k uvážení, zda by nebylo vhodné projednat tento návrh v plenárních sněmovních kroužcích ve všech diecézích Čech a Moravy. (Charismatická společenství by jej zatím mohla alespoň rok promodlovat, aby to nebyla jen „člověčina“).

nalezeno na internetu


"Zasedací pořádek v katolických kostelích a jeho zvláštnosti" | Přihlásit/Vytvořit účet | 5 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Zasedací pořádek v katolických kostelích a jeho zvláštnosti (Skóre: 1)
Vložil: noname (cnemo@seznam.cz) v Úterý, 26. srpen 2008 @ 21:59:31 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Vassile,
vřelé díky za trochu humoru, kterého se tu tak nedostává, a když budu trochu hledat mohu Ti i doplnit knížku ze které toto pochází. Navíc jsou v ní uvedeny další, moc hezké postřehy.  Je vidět, že autor má své zkušenosti :-)))) 

Honza



Stránka vygenerována za: 0.19 sekundy