Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 537 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116489037
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Pre NEMATEMNE (vyvolenie a sloboda voľby)
Vloženo Neděle, 04. květen 2008 @ 21:25:06 CEST Vložil: Bolek

Zamyšlení poslal lydia7

Článok nižšie je určený najmä ako odpoveď pre Nematemne. Nakoľko mám opakovane problémy s kvalitným prenosom odstavcov a typom písma vo výslednej verzii odoslaného komentára (napriek náhľadu, ktorý potvrdzuje, že je všetko OK) vkladám ju sem a dúfam, že administrátori dohliadnu, aby bol prehľadný a dobre čitateľný :o)

Súčasne prosím bratov a sestry v Kristu, aby ma napomenuli, ak sa mýlim v tom, čo v článku obhajujem. Vyvolenie je pre mňa osobne veľmi dôležitou témou a myslím, že pre mnohých hľadajúcich kameňom úrazu.




Nematemne, nadviažem na Tvoju odpoveď: Pokud by pokora, anebo pýcha měla vliv na to jak Bůh s člověkem naloži, potom by zde však nedochazelo k vyvolení, protože by to byl člověk, kdo urči Boží vůli. Nepochopil si ma. Myslela som to tak, že či si pokorný, alebo pyšný, vždy záleží na Bohu, ako s Tebou naloží, lebo Tvoj život je v Jeho rukách a Jeho vôľa rozhoduje. Nie tak, že pred znovuzrodením odmeňuje pokorného na základe pokory a pyšného trestá pre jeho pýchu. Pokorný človek často znáša omnoho ťažšie útrapy v svojom živote ako človek pyšný. Veď je jasne napísané: „Zmilujem sa nad kým sa zmilujem a zľutujem sa nad kým sa zľutujem. Nie je to vecou toho, kto chce, ani toho, kto beží, ale vecou Boha, ktorý sa zmilováva.“ Náš charakter teda nemá vplyv na vyvolenie, Boh je zvrchovaný vládca, a preto Božie vyvolenie nie je a nemôže byť závislé na našej pokore alebo pýche, nie je určené našou morálkou, je to zvrchovaný akt Božej vôle. Na základe Božieho Slova preto verím, že Abrahám bol vyvolený, aby vyšiel zo zeme svojich otcov, aby sa stal otcom nás všetkých na základe svojej viery v Božie zasľúbenie, že Boh ho učiní veľkým národom. Že Dávid bol vyvolený ako kráľ nad Izraelom. Že Mária bola vyvolená, aby porodila Ježiša. Že apoštol Pavol bol vyvolený, aby niesol evanjelium pre pohanov... a verím, že všetci boli vyvolení zdarma, milosťou Božou v Kristovi Ježišovi skrze vieru. Myslím si, že vyvolenie treba spájať s „účelom“, ktorý Boh chce vyvolením dosiahnuť... Čo potom znamená vyvolenie pre spásu? Boh sa rozhodol pred stvorením sveta, vediac, že človek zhreší, Teba spasím, Teba nie? Neverím tejto interpretácii vyvolenia. Neverím ani v arianizmus ani v kalvinizmus, verím v evanjelium Ježiša Krista, ktoré hovorí, že Boh dal svojho jednorodeného Syna, aby NIKTO, kto verí v neho, nezahynul, ale mal večný život (Jn 3:16). Amen. Verím, že Boh nás v Kristovi vyvolil ešte pred založením sveta (Ef 1:4). A neverím, že vyvolenie v Kristovi, znamená vyvolenie pre Krista. Vyvolenie v Kristovi hovorí, že On, Kristus je naša nádej, naša spása, náš život, naša spravodlivosť, lebo my sme v Ňom a On je v nás, skrze vieru prebýva v našich srdciach (Ef 3:17). Vyvolenie v Kristovi hovorí: „Ver v Pána Ježiša a budeš spasený.“ – kladie dôraz na Krista. Vyvolenie pre Krista však hovorí, že niekto je Bohom vyvolený, aby túto spásu a spravodlivosť v Kristovi získal a s vyvolením jedného ide ruka v ruke nevyvolenie niekoho iného, hovorí: „Teba spasím, Teba nie.“ Taký je Boh, ktorý je Láska, ktorý nemá záľubu v smrti bezbožníka, ako to sám o sebe prehlasuje v Ez 33:11? Taký je Boh, ktorý hovorí v Jer 29:11, že myšlienky, ktoré o nás myslí, sú myšlienky pokoja a nie zlého, aby nám dal šťastnú budúcnosť? Taký je Boh, ktorý zavrel všetkých do neposlušnosti, aby sa nad všetkými zmiloval? Taký je Boh, ktorý chce, aby všetci ľudia boli spasení a prišli k poznaniu pravdy (1Tim 2:4)? Ako je učenie o vyvolenosti pre Krista v súlade s tým, čo o Bohu vieme z iných Jeho výrokov? To sa už nepýtam, Teba, Nematemne, ale tých, ktorí veria v kalvinizmus. Myslím, že celá problematika okolo vyvolenia a slobodnej voľby človeka sa práve touto špecifickou vyvolenosťou „Ty áno, Ty nie“ komplikuje a zadrháva. Bol Judáš vyvolený ako jeden z dvanástich apoštolov? Bol! Bol vyvolený napriek tomu, že sám Ježiš vedel, že ho zradí? ÁNO! Vyvolenie chápané tak, že je vyvolením pre Krista, Judáša v podstate ospravedlňuje, Judáš sa zdá byť nevyvolený, vyvolenie pre Krista Judáša zbavuje zodpovednosti za zradcovstvo – ale on ako hriešnik predsa nemohol činiť nič dobré... Vyvolenie v Kristovi, ktorý skrze vieru prebýva v našich srdciach, však ponecháva priestor pre slobodnú voľbu Judáša zradiť Ježiša. Lebo je napísané, že sme vyvolení podľa viery (Tit 1:1)! Z milosti, nie zo skutkov. Z viery, ktorá nám je daná ako Boží dar. Ale Boh tento svoj dar nikomu nevnucuje, môžeš ho prijať, alebo odmietnuť, môžeš veriť, alebo neveriť. Ak však veríš, nie je to Tvoja zásluha, nie je to Tvoj skutok, iba si prijal samotný dar – vieru. Je to ten vozík, ktorý Ti Boh ako invalidovi ponúka a Ty rozhoduješ, či ho prijmeš alebo nie... Lebo dobrota Božia nás vedie k pokániu, Boh Otec nám zjavil, ako nás vidí, akí naozaj sme, ukazuje nám špinu v našich srdciach a ponúka riešenie – uveriť v srdci a vyznať Ježiša Krista ako Spasiteľa a Pána, vierou. Ak ale nie sme zodpovední za to, či veríme, prečo sa Pán v Mk 4:40 pýta „Čo ste takí bojazliví? Či ešte nemáte viery?“ a v Mk 11:22 priamo vyzýva: „Majte vieru Božiu!“ Nie je to o tom, že si tú vieru privlastním? Chopím sa jej. Nepustím ju, budem ju držať zo všetkých síl. Prijmem Boží dar. Lebo tú vieru nám Boh dáva všetkým! Svedčí o tom Pavol v Aténach, zaznamenávajú to Skutky 17:30-31: „Boh prehliadol časy nevedomosti, ale teraz zvestuje ľuďom všetkým všade, aby činili pokánie, pretože ustanovil deň, v ktorom bude súdiť celý svet v spravodlivosti, v osobe muža, ktorého určil nato a podáva všetkým ľuďom vieru vzkriesiac ho z mŕtvych.“ AMEN. Tí, čo učia vyvolenie pre Krista, podporujú svoje tvrdenia veršami v 1Pt 1:2, ktorý apoštol Peter adresuje „vyvoleným podľa predzvedenia Boha Otca“ a Rim 8:29: „lebo ktorých predzvedel, tých aj predurčil za súpodobných obrazu svojho Syna, aby on bol prvorodeným medzi mnohými bratmi.“ Nemám k dispozícii NZ v gréčtine, neviem, čo znamená presne slovo PREDZVEDENIE v pôvodnom jazyku, ale čítam v 1Pt 1:18-20, že sme „vykúpení z márneho svojho obcovania drahocennou krvou nepoškvrneného baránka, Krista, predzvedeného pred založením sveta (viď Pavlov list Ef 1:4). V Sk 2:21-23 zase: „Každý, ktokoľvek bude vzývať meno Pánovo, bude spasený. Mužovia Izraeliti, počujte tieto slová Ježiša Nazarejského, muža... toho určenou radou Božou a predzvedením Božím vydaného ste vzali... a zavraždili.“ a v Sk 3:19-20 „A tak čiňte pokánie a obráťte sa, aby sa vytrely vaše hriechy, aby prišli časy občerstvenia od tvári Pánovej, a aby poslal predurčeného vám Krista Ježiša.“ Či môžem ignorovať Božie Slovo, ktoré predzvedenie, predurčenie a vyvolenie viaže priamo na Krista samotného? Či z uvádzaných veršov vyplýva, že sme nejako špeciálne vyvolení (iba niektorí) pre túto Božiu milosť? Či môžem vyvolenie v Kristovi odtrhnúť od neho samého a nechať len vyvolenie pre Krista? Záleží na Tebe, Nematemne, nebudeš sa môcť vyhovoriť, keď príde Pán Ježiš znova. Ty si síce presvedčený, že člověk není sam sebe vlastníkem, že nejsme pany sami sebe... Nejsi to ty kdo urči jaké bude tvé srdce, protože ty jsi tím srdcem. A ovoce, které toto srdce nese, je už určene tím jaké to srdce je... člověk má "svobodu" volby, ale "svoboda" volit je určovaná tím jaky je... A z tohto vyvodzuješ, že neexistuje žádná odpovědnost před Bohem... Ale dejiny Izraelského národa sa odohrávajú pred celým svetom a Izrael dostal Božie slovo, aby ho zachoval aj pre nás a z toho Slova je zrejmé, že Boh nás stvoril na svoj obraz, ale Adam s Evou neposlúchli Boží príkaz a hriech tak nakazil naše srdce. Do toho srdca je siate živé Božie Slovo, kvalita pôdy je rôzna a súčasne do neho seje aj diabol svoj kúkoľ a ono to tam raší spolu a Ty sa predsa slobodne rozhoduješ, čím budeš sýtiť svoje srdce, čo sa do neho dostane. Naviac to Slovo nám zjavuje, čo sa Bohu páči, čo nie, je to Jeho posolstvo pre nás, aj keď ho odmietaš. Z neho vieme, že Boh nás všetkých odsúdil ako hriešnikov a že pyšným sa protiví a pokorným dáva milosť – v pokore, v pokání, mám prístup k milosti, ale v pýche Boha nepotrebujem – a o tomto postoji rozhoduje každý sám za seba. Preto rozhodne neplatí, že ak někdo uvěří v Krista, to je jen skutek, ovoce, výsledek toho jaky ten člověk je... – to učí vyvolenie pre Krista, nie vyvolenie v Kristovi. Preto s Tebou súhlasím v tvrdení, že pokud by však pokora, anebo pýcha neměla vliv na Boží rozhodnutí, potom by svobodná vůle neměla smysl v otázce spasení. Verím, že pokora a pýcha ovplyvňujú Božie rozhodnutia a slobodná vôľa má zmysel v otázke v spasenia – nemá vplyv na spásu samotnú (tá sa stala z nezávislého Božieho rozhodnutia už platnou realitou), ale rozhoduje o tom, či o túto spásu stojíš, alebo nie. Je to o tom, že Boh si vyvolil invalidov, ktorým dáva zdarma vozík. Pýcha jedného a pokora druhého nie sú prekážkou pre to, aby Boh tento vozík neponúkol všetkým. Ibaže Ty sa práve na základe obsahu svojho srdca, ktoré sa prejaví v Tvojej voľbe, rozhoduješ, či tento vozík prijmeš a potrebuješ, alebo ho odmietneš. Tvoje odmietavé rozhodnutie nemení skutočnosť, že vozík je Ti ponúknutý zdarma, že je určený preto, aby Ti dal nový život. On tu je. Spása je dokonaná a viera Ti je daná. Pokorný človek však pochopí, že z milosti Božej bol vyvolený, aby ten vozík smel používať a na ňom dôjde do večného života, kde bude oslávený spolu s Kristom, lebo sa podvoľuje tomu, čo mu Duch Boží ukazuje o jeho srdci, je povoľný Otcovej výchove. Pyšný sa nadúva, že vozík nepotrebuje, klame sám seba, že nie je invalid a vyzúva sa zo zodpovednosti za koniec, ktorý ho čaká, poukazujúc na to, že je to Boh, ktorý vyvoľuje. Je. Amen. A chvála patrí Pánovi, lebo je to Božia milosť, ktorá nás zachraňuje, napriek tomu, akí sme biedni. „Milosťou ste spasení skrze vieru a to nie zo seba, je to dar Boží.“ Otvor oči, Nematemne, pozri sa ešte raz na seba vo Svetle Pravdy, Ježiša Krista a prijmi ten Boží dar z neba. Amen.


Podobná témata

Zamyšlení

"Pre NEMATEMNE (vyvolenie a sloboda voľby)" | Přihlásit/Vytvořit účet | 27 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

lydie7 (Skóre: 1)
Vložil: nula v Pondělí, 05. květen 2008 @ 08:14:59 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
to je jak z církevního automatu,který chrlí předem naučený text...
 

--Teba spasím, Teba nie? Neverím tejto interpretácii vyvolenia.--

někteří autoři NZ knih tomu evidentně věřili např.:
 

Když to pohané uslyšeli, radovali se a velebili slovo Páně; ti pak, kteří byli vyvolení k věčnému životu, uvěřili.

Skutky 13:48



--Veď je jasne napísané: „Zmilujem sa nad kým sa zmilujem a zľutujem sa nad kým sa zľutujem.--

taky je jasně napsané

Všechno je u všech stejné: stejný úděl má spravedlivý i svévolný, dobrý i čistý i nečistý, obětující i neobětující; dobrý je na tom jako hříšník, přísahající jako ten, kdo se přísahat boji.Kdo tedy bude vyvolen? Všichni, kdo žijí, mají naději. Vždyť živý pes je na tom lépe než mrtvý lev.Živí totiž vědí, že zemrou, mrtví nevědí zhola nic a nečeká je žádná odměna, jejich památka je zapomenuta.

Kazatel z kap. 9




Re: Pre NEMATEMNE (vyvolenie a sloboda voľby) (Skóre: 1)
Vložil: Nematemne v Pondělí, 05. květen 2008 @ 21:33:05 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
   Svou odpověď bych rozdělil na dvě části. V první budu reagovát na vyvolení, svobodná vůle, trest, a v druhé na pýchu, hříšnost člověka.
 
  Vyvolení, svobodná vůle, trest

   Nechce se mi příliš dokazovát, který z pohledu je správný, tedy jestli je člověk určen, vyvolen pro spásu, anebo jestli se může rozhodnout jakým směrem se bude ubirat. Já osobně se spíš přikláním k tomu, že Reformovaného pohled je bližši Bibli. Jenomže jak k učeni Reformovaného, tak k tvému pohledu mám vyhrady.
 
   Dejme tomu, že má pravdu přesvědčení o tom, že je to Bůh jenž urči kdo bude a kdo nebude spasen. Na podporu bych snad ještě přidal verše ze Sk.13,48 "Když to pohané uslyšeli, radovali se a velebili slovo Páně, ti pak, kteři byli vyvolení k věčnému životu, uvěřili". Z tohoto pak plyne jedná velká podivnost kdy si člověk klade otázku, proč tedy Bůh tresta věčným utrpením ty, které neurčil k spáse. Na toto se snaží odpovědět Pavel slovy "kdo jsi člověče, že odmlouváš Bohu."  Jsou to další slova, ktere podporuji tvrzení o tom, že je to Bůh jenž urči kdo kám půjde. Řim.9,20-24. Jenomže to není žádná argumentace. Souhlasím s tím, že Bůh si může dělat co chce, nemá vůči nikomu žádnou odpovědnost, jenomže zde nemluvíme o Bohu, ale o jedné z představ o Bohu, kterých je svět plný.
   Použiti theodicie na jakoukoliv představu o Bohu může vést k různým dalším podivnostem. Theodicii lze totiž obhajit jakoukoliv vlastnost Boha jako např. Boha jenž tresta dobro a odměňuje zlo. Proč ne, že? On je Bůh, On určuje co je spravné a co ne. Kdo jsi člověče, že odmlováš Bohu. Více k tomuto viz můj článek "Předurčení, theodicie".
   Pokud však připustíme, že Bůh je skutečně takový jak nám Ho předklada Bible, tak si pokladám otázku jestli jej mnozi lide nepředhaněji ve spravedlnosti. Když totiž soudce zde na zemi někoho odsoudi, tak je tento soud také vyjadřením toho, že odsouzeny mohl konat jinak. To však u představy Boha jenž vyvoluje neplati. On urči cestu člověku a pote jej dle te cesty odsoudi.

   A co představa, kdy člověk má možnost si vybrat svou cestu. I toto by snad mohlo mit podporu v Bibli. Když totiž Bůh tresta vyvozujeme z toho, že člověk má odpovědnost za to co činí. Ale i z tohoto tvrzení vycházejí další podivnosti. Když zůstaneme na Biblické rovině, tak člověk má hříšnou podstatu a z teto podstaty vychazejí jeho skutky. Jelikož je tato podstata, přirozenost zlá, jsou i jeho skutky zle. Špatný strom bude plodit špatné ovoce.  A já se ptám, jak je možné, že člověk ze své hříšnosti je schopen učinit rozhodnuti, které vede ke spáse? Že by nebyl tak špatný? Že by byl schopen nějakého dobrého skutku? Skutku jenž třeba můžeme nazvat třeba přijetím Bohem nabizené spásy.
   Na svém názoru o tom, že člověk není panem sebe zatim nic měnit nebudu. Nikdo nepřišel s argumentem, který by mé tvrzení vyvratil. A nejde jen oto, aby mi jej někdo vyvratil, neshledávám v něj nějaké trhliny. Pišeš třeba:
"Ty sa predsa slobodne rozhoduješ, čím budeš sýtiť svoje srdce". Ano, ale to rozhodnutí vycházi z toho jaka jsi a to jaka jsi je v posledku určené geny a vychovou.
"ale rozhoduje o tom, či o túto spásu stojíš, alebo nie". Ano, ale toto rozhodnutí opět vycházi z toho jaký ten člověk je, jaké má vlastnosti určene geny a vychovou, jaké má zkušenosti, poznání. Viz též můj článek "Jsme pany sami sebe?"

  Pýcha, hříšnost.

   Bible přicházi s tvrzením, že člověk neuposlechnutím Boha získal hříšnou přirozenost. Aby mohl nasoupit cestu spásy musi si to uvědomit, musi si přiznát, že je hříšnik jenž nemůže předstoupit před svatého Boha. Bůh však  nabidl člověku možnost jak dojít k očiště ní hříchu, dojít k novému narození, kdy se stané novým člověkem, jenž může diky očištěni Spasitelem  přijit k Bohu.
  
   Člověk jenž si nepřizná svou hříšnost je zde nazyváný jako pyšný. Jenomže vůči čemu, či komu je tento člověk pyšný, nepokorný? Vůči Bohu? Ne. Biblická představa o původu hříchu a nejenom to, ale i o hříchu samotném nemá se skutečnosti nic společného. Je to jen pokus jak vysvětlit původ zla ve světě, nic víc. V pokoře, kterou požaduji křesťane nevidím pokoru vůči Bohu, ale vůči té představě.
  




  
  



NEMATEMNE (Skóre: 1)
Vložil: nula v Pondělí, 05. květen 2008 @ 22:31:20 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
pěkný popis,jenbych dodal

--Bible přicházi s tvrzením, že člověk neuposlechnutím Boha získal hříšnou přirozenost. Aby mohl nasoupit cestu spásy musi si to uvědomit, musi si přiznát, že je hříšnik jenž nemůže předstoupit před svatého Boha. Bůh však  nabidl člověku možnost jak dojít k očiště ní hříchu, dojít k novému narození, kdy se stané novým člověkem, jenž může diky očištěni Spasitelem  přijit k Bohu.--

Z NZ je jasně patrné,že ani Ježíš nepovažoval všechny za hříšníky,zdravým neměl co říci- jeho slova byla pro ně zbytečná. Pozdější  a i dnešní praxe je taková,že církevníci se snaží udělat hříšníky ze všech .A tady je otázka jak se vlastně hříšníkem člověk  stane přesněji si  myslí,že hříšníkem je když jako malé dítě se za něj nepovažoval?- dá se říci,že mnohdy následkem čtení Bible a pomocí ní se snaží opět očistit ,z vnějšku to působí úchylně -číst knihu která člověka pošpiňuje či komicky jedním prostředkem se poskvrnit a tím samým se pak snažit i očistit.       



Stránka vygenerována za: 0.31 sekundy