Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 232, komentářů celkem: 429548, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 426 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116467331
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Před - porozumění
Vloženo Středa, 30. duben 2008 @ 17:53:59 CEST Vložil: Bolek

Ekumenismus poslal oko

K čemu dialog mezi náboženstvími?


Dialog mezi náboženstvími není přesvědčováním o mé pravdě, ale má být snahou o porozumění. Když začátkem sedmdesátých let minulého století začaly první nesmělé pokusy s dialogem mezi křesťany a muslimy, kanadský religionista Wilfred Cantwell Smith analyzoval otázku, která pro mnoho věřících na obou stranách stále znamená nebezpečí. Pro muslima je Korán svatou knihou přímo od Boha, pro křesťana je slovem lidským. Položit si otázku, zda to může být jinak, bylo po staletí zakázáno. Muslimům i křesťanům hrozila exkomunikace. A tak muslimové tuto otázku zodpovídali kladně a křesťané stejně samozřejmě říkali ne: ale nejen oni, i později sekularizovaní západní religionisté, kteří vnímali Korán vždy jako slovo Mohamedovo. Obě odpovědi, s nimiž kupodivu přicházeli inteligentní , kritičtí a zcela poctiví lidé spočívají ve své podstatě na nekritickém, dogmatickém před-porozumění („pre-conviction“). Opačné pojetí se jevilo buď jako projev nevíry (podle muslimů: křesťanská negativní odpověď) anebo pověry (podle křesťanů: muslimský souhlas). Kdo tedy považuje Korán již předem za slovo Boží, bude se v tom při čtení neustále utvrzovat a naopak. Muslimové tvrdí, že v Koránu žádné rozpory nejsou. Přestože v Koránu spolu hovoří biblické postavy, které si svým obdobím života byly vzdálené tisíce let a žily na různých, mezi sebou velmi vzdálených místech, takže se nikdy nemohly setkat. Jeden příklad za všechny: (Súra 40: 36-37) Faraón pak pravil: „Hámáne, postav pro mne věž, snad dosáhnu provazů, provazů nebeských, a vystoupím až k božstvu Mojžíšovu....(Súra 28: 38) I řekl Faraón: „Velmoži, nevím o tom, že byste měli nějaké božstvo kromě mne. Hámáne, dej pro mne vypálit z hlíny cihly a postav mi věž, možná že vystoupím až k božstvu Mojžíšovu, neboť věru jej za lháře pokládám.“
(Genesis 11,3)
Tu si řekli vespolek: "Nuže, nadělejme cihel a důkladně je vypalme." Cihly měli místo kamene a asfalt místo hlíny.
(Genesis 11,4)
Nato řekli: "Nuže, vybudujme si město a věž jejíž vrchol bude v nebi. Tak si učiníme jméno a nebudeme rozptýleni po celé zemi." V tomto já vidím zcela jasnou inspiraci Bible z příběhu o věži babylonské. I se jménem Haman se tak mohl Mohamed setkat jedině při rozhovorech s Židy, či křesťany. Bible se o žádném jiném Hamanovi, natož o služebníku faraona, nezmiňuje. Mohamed o něm přesto mluví naprosto samozřejmě, jako o někom, o kom předpokládá, že je všeobecně známý, podobně jako mluví o Mojžíšovi, či faraónovi. Jen ho z neznalosti přiřadil jako služebníka faraonova a ne služebníka krále Achašvéróše. (Ester 3,1)
Po těch událostech povýšil král Achašveróš Hamana, syna Hamedatova, Agagovce, a povznesl jej. Postavil jeho křeslo nad křesla všech velmožů, které měl při sobě. Nesrovnalostí je tu hned několik: 1. Je známou skutečností, že v Egyptě se stavěly pyramidy (kamenné, ne cihlové)! Farao by tudíž neřekl: Postav pro mě věž, ale postav pro mě pyramidu. Stavba věže v Egyptě není nijak historicky doložena. Izraelité sice za dnů Mojžíšových vyráběli pro egypťany prokazatelně cihly z hlíny a slámy – tedy cihly nevypalované, ale takové se na vysokou stavbu nedají použít. (Exodus 5,18)
„Hned jděte dělat! Sláma vám dodávána nebude, ale dodávku cihel odvedete."
Přesto se farao zmiňuje v Koránu o technologii vypalování cihel, což odporuje podání biblickému i historickému. 2. V Babyloně, kde Haman žil, se sice stavěly věže z vypálených cihel (zikkuraty), jenže je to na jiném světadíle a od Egypta trochu z ruky. 3. Odhaduje se, že Mojžíš a farao žili asi 2500 let před Kristem, zatímco Haman asi o 2000 let později, mezi léty 586 až 538 před Kristem. Mohamed, při svém nízkém vzdělání, tyto skutečnosti nedokázal rozlišit. (Jenže muslim se takovýmto pohledem na Korán nepodívá.) Před-porozumění bývá hlavním úskalím dialogu mezi náboženstvími obecně. Většina z nás hájí své postoje právě podle tohoto principu. Ale jde o to si uvědomit, že smyslem dialogu o náboženství není získávání „dušiček“, ale přiblížení svého pohledu na svět ostatním. Umět se podělit. Marně budu protestantovi dokazovat své přesvědčení o existenci očistce, či významu zpovědi, marně mně bude on snižovat význam Ježíšovy matky, nebo předhazovat nevěrohodnost ŘKC. Ať chce, či nechce, v jeho názorech prosvítá učení Luthera, Kalvína, či jiného předchůdce, ke kterému inklinuje. Předloha jeho názorů na svět je tímto už vlastně předem dána, podobně jako ta moje. Přes všechny rozdíly nás pochopení toho druhého stejně sbližuje. Je proto zbytečné ho nazývat bloudícím, nebo jeho názory přirovnávat k rakovinovým nádorům. Je to kontraproduktivní, zraňuje a odcizuje nás to. Na nás tedy zůstává jen vyjádřit své vlastní postoje a dokázat je obhájit hlavně před sebou samými. Tímto právě dokážeme růst a přibližovat se tak k pravdě. Jen Bůh dokáže změnu, dokáže se dotknout lidského srdce. Soudy nechme tedy na něm.


Podobná témata

Ekumenismus

"Před - porozumění" | Přihlásit/Vytvořit účet | 11 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Před - porozumění (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz) v Čtvrtek, 01. květen 2008 @ 11:46:37 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog) http://www.bohu-a.svetu.cz/
Hmm...

Kristus nas posila do sveta kazat a ziskavat mu ucedniky, ne utvrzovat bloudici v jejich bloudeni.

Katolicka cirkev by mela byt joo opatrne ve svych mezinabozenskych rozhovorech, aby spise kazala Krista a ziskavala ucedniky, nez aby bloudici utrvzovala v bloudeni. Nebot dilo kazdeho bude prezkoumano ohnem, ze :-)



Re: Před - porozumění (Skóre: 1)
Vložil: nula v Čtvrtek, 01. květen 2008 @ 15:24:05 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Kdo tedy považuje Korán již předem za slovo Boží, bude se v tom při čtení neustále utvrzovat a naopak. --

To samé platí i o Bibli a x dalších věcech v naší realitě

 --Muslimové tvrdí, že v Koránu žádné rozpory nejsou. Přestože v Koránu spolu hovoří biblické postavy, které si svým obdobím života byly vzdálené tisíce let a žily na různých, mezi sebou velmi vzdálených místech, takže se nikdy nemohly setkat.--

To je i v Bibli např. Ježíš se na hoře setkává s dávno mrtvým Mojžíšem a Eliášem

 --Přesto se farao zmiňuje v Koránu o technologii vypalování cihel, což odporuje podání biblickému i historickému--

a někde za biblické podání odporuje historickému např. popisuje města které v dané  době neexistovala nebo už byla pustá či všelijak zresluje- např. město Ninive bylo velké na tři dny chůze-archeologické vykopávky ukázaly,že město nikdy tak velké nebylo



Re: Před - porozumění (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pátek, 02. květen 2008 @ 06:53:06 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
K čemu dialog mezi náboženstvími?

Můj názor: k ničemu, nemá žádný smysl



Re: Před - porozumění (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Neděle, 04. květen 2008 @ 15:42:20 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Súhlasím v podstate so všetkým. Tento jav - pred-porozumenie - sa tu na Granosalise defiluje naozaj dosť výrazne...
.
Naozaj, náboženských vojen, tých so zbraňami, aj tých jazykom, bolo dosť. Mali by sme sa zamyslieť nad slovami: "Neviete čieho ducha ste?", ktoré povedal Ježiš svojim... Asi nám ich treba viac meditovať. Lebo svojím neustálym zosielaním "ohňa", dokonca ani nie na moslimov a iných, ale medzi sebou, na kresťanov, na "tých, čo nechodia s nami" sa veľmi podobáme postoju vtedy ešte "nevykvasených" a nevychovaných apoštolov. Naozaj - tento druh "apoštolátu" je nám veľmi blízky. My sme n veľmi podobný... Žiaľ. Ale je to presne opak toho, čo by malo byť...
.
Je mi niekedy smiešne, keď som čítal niektoré postrehy "granosalistov". Samé citáty z Písma: hlava - nehlava, staré - nové, všetko pomiešané, však všetko so všetkým súvisí... To príslovie "kto chce nabiť psa, palicu si nájde" sa tu realizuje viac ako samotná Biblia. Lebo naozaj z Biblie sa dá všetko, čo si človek želá, vyčítať - iste, ak je zaslepený, zaujatý... A ak sa háda, ak súperí, kto má pravdu, ak je pyšný, tak spravidla zaslepený aj je...
.
Ak nové prikázanie Ježiša je "aby sa navzájom milovali...", tak jeden z najhlavnejších prejavov je komunikovať, rozprávať sa. Ak sa nechcem rozprávať, tak aká je to láska...?
.
Ďalej: Ak sa rozprávam, tak mám aspoň tak počúvať ako rozprávať. Dnes sa - dokonca na etickej výchove - hodne forsíruje empatické počúvanie. Ja som zistil, že naši kresťania /žiaľ, aj "vyššieho rangu" - sú veľmi zaťažení profesionálnou deformáciou "kázania", presviedčania, "mať pravdu". a pritom vôbec im chýba schopnosť vypočuť... Vzorec empatického počúvaniea je asi taký, že to čo som počul parafrázujem alebo aspoň vysvetlím ako som to pochopil. Tým vzbudím dôveru, že som bol pozorný, a pochopil... Žiaľ, medzi nami sa hovorí, presviedča, cituje a cituje... a nepočúva... Samozrejme, že ľavá strana nevie, čo hovorí pravá, a naopak... "Nevieme, čieho ducha sme?"...
.
Boh chce všetko zjednostiť v Kristovi. Prvý krok predsa môže byť diaalóg. Ak my skresťania nechceme viesť dialóg, to svedčí buď o tom, že sa bojíme, že stratíme vieru, alebo že nemáme pravdu? Dúfam, že nie. Ja verím, že kresťanstvo je naozaj Božie zjavenia, pravdivé Božie slovo, a teda my môžeme v tomto dialógu len získať. V tom zmysle, že získať pre Krista. Je to možnosť moslimom, budhistom, a iným, ktorí o nás možno len čítali, počuli, pozorovali /žiaľ, často s nechuťou, ako sa hádame,.../, povedať priame slovo o sebe, o našom Bohu, o Kristovi... Môžeme vzbudiť otázky, dokonca záujem... Náš prístup, ak bude kresťanský, sa môže stať priamo veľmi účinným apoštolátom.
.
To, že v moslimských krajinách chcú ľudia prestupovať na kresťanstvo nie je podľa vás dobrý znak, že naozaj Kristus je príťažlivý? Prečo to nebrať ako znak doby? "Skúmajte znamenia čias" - podnecoval Kristus svojich... Svet sa globalizuje, zjednocuje, stáva malou "dedinou"... prečo to nevyužiť v prospech Evanjelia?...
.
Tým, že si vypočujeme aj príbeh Mohameda, aj Budhu, že pochopím lepšie ako to zasas oni myslia, to môže byť len dobré pre poznanie mentality týchto ľudí, ich histórie...  A naapokon, prečo by nám P8n nemohol aj cez moslimov a budhistov niečo povedať. Nie v zmysle náboženského zjavenia. Ale v tom kritickom zmysle, ako sa na adresu kresťanov vyjadril Gándi /Krista chváli, ale kresťanov kritizoval/. Toho by sme sa však nemali nemali báť...
.
POdľa mňa znakom čias dnes je aj si naštudovať čosi o základných informácií ohlavných náboženstvách. Ja mám veľmi dobrú skúsenosť s tým, ako som požičiaval v škole stredosčkolákom na NV Korán. Všetci do jedného mi poevedali, že ich viera v kresťanstvo sa zvýšila, lebo porovnávaním zistili nesmierne prednosti Biblie a našej viery...



Re: Před - porozumění (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Úterý, 06. květen 2008 @ 14:13:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Súhlasím v podstate so všetkým. Naozaj, náboženských vojen, tých so zbraňami, aj tých jazykom, bolo dosť. Ježiš vytýkal svojim učeníkom ich nepriateľský postoj voči samaritánom: "Neviete čieho ducha ste?" Asi nám ich treba viac meditovať. Lebo svojím neustálym zosielaním "ohňa", dokonca ani nie na moslimov a iných, ale medzi sebou, na kresťanov, na "tých, čo nechodia s nami" sa veľmi podobáme postoju vtedy ešte "nevykvasených" a nevychovaných apoštolov. Tento druh "apoštolátu" akoby nám bol veľmi blízky...
.
Niekedy sa v našich dialógoch uplatňuje viac príslovie "kto chce nabiť psa, palicu si nájde" ako samotná Biblia. Lebo naozaj z Biblie sa dá, ak je človek zaujatý, vyčítať čo chce.  A ak sa háda, ak súperí, kto má pravdu, ak je pyšný, tak spravidla zaslepený aj je...
.
Ak nové prikázanie Ježiša je "aby sa navzájom milovali...", tak jeden z najhlavnejších prejavov je komunikovať, rozprávať sa. Ak sa nechcem rozprávať, tak aká je to láska...?
.
Ďalej: Ak sa rozprávam, tak mám aspoň tak počúvať ako rozprávať. /Ktosi povedal, že máme iba jedny ústaa, ale dve uši…/ Dnes sa - dokonca na etickej výchove - hodne forsíruje tzv. empatické počúvanie. Ja som zistil, že naši kresťania /žiaľ, aj "vyššieho rangu" - sú veľmi zaťažení profesionálnou deformáciou "kázania", presviedčania, "mať pravdu". a pritom vôbec im chýba schopnosť vypočuť... Vzorec empatického počúvaniea je asi taký, že to čo som počul parafrázujem alebo aspoň vysvetlím ako som to pochopil. Tým vzbudím dôveru, že som bol pozorný, a pochopil... Žiaľ, medzi nami sa hovorí, presviedča, cituje a cituje... a nepočúva... Samozrejme, že ľavá strana nevie, čo hovorí pravá, a naopak... "Nevieme, čieho ducha sme?"...
.
Boh chce všetko zjednostiť v Kristovi. Prvý krok predsa môže byť dialóg. Ak my skresťania nechceme viesť dialóg, to svedčí buď o tom, že sa bojíme, že stratíme vieru, alebo že nemáme pravdu? Dúfam, že nie. Ja verím, že kresťanstvo je naozaj Božie zjavenia, pravdivé Božie slovo, a teda my môžeme v tomto dialógu len získať. V tom zmysle, že získať pre Krista. Je to možnosť moslimom, budhistom, a iným, ktorí o nás možno len čítali, počuli, pozorovali /žiaľ, často s nechuťou, ako sa hádame,.../, povedať priame slovo o sebe, o našom Bohu, o Kristovi... Môžeme vzbudiť otázky, dokonca záujem... Náš prístup, ak bude kresťanský, sa môže stať priamo veľmi účinným apoštolátom.
.
To, že v moslimských krajinách chcú ľudia prestupovať na kresťanstvo nie je podľa vás dobrý znak, že naozaj Kristus je príťažlivý? Prečo to nebrať ako znak doby? "Skúmajte znamenia čias" - podnecoval Kristus svojich... Svet sa globalizuje, zjednocuje, stáva malou "dedinou"... prečo to nevyužiť v prospech Evanjelia?...
.
Tým, že si vypočujeme aj príbeh Mohameda, aj Budhu, že pochopím lepšie ako to zasas oni myslia, to môže byť len dobré pre poznanie mentality týchto ľudí, ich histórie...  A naapokon, prečo by nám P8n nemohol aj cez moslimov a budhistov niečo povedať. Nie v zmysle náboženského zjavenia. Ale v tom kritickom zmysle, ako sa na adresu kresťanov vyjadril Gándi /Krista chváli, ale kresťanov kritizoval/. Toho by sme sa však nemali nemali báť...
.
POdľa mňa znakom čias dnes je aj si naštudovať čosi o základných informácií ohlavných náboženstvách. Ja mám veľmi dobrú skúsenosť s tým, ako som požičiaval v škole stredosčkolákom na NV Korán. Všetci do jedného mi poevedali, že ich viera v kresťanstvo sa zvýšila, lebo porovnávaním zistili nesmierne prednosti Biblie a našej viery...



Stránka vygenerována za: 0.23 sekundy