Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 414 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116474715
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Baptistický koncept služby
Vloženo Úterý, 18. červen 2002 @ 15:16:14 CEST Vložil: Stepan

Studijní materiály BAPTISTÉ - radikální křesťané   ("Radical Believers" je brožura, kterou vydali angličtí baptisté na počátku devadesátých let minulého století. Autor, profesor Paul Beasley-Murray, se v ní snaží zachytit a popsat základní rysy současných baptistických sborů a jejich organizaci ve vztahu k původním baptistickým zásadám.)   7. vzájemná služba - baptistický koncept služby   Baptisté od samého počátku  zachovávali a zachovávají reformační princip všeobecného kněžství". Kněžská hierarchie, to není pro ně. Věří, že všichni Boží lidé mají stejně otevřený přístup  k Bohu a  zároveň stejnou odpovědnost  Bohu sloužit. I když existují rozdíly v úlohách, z hlediska svého postavení před Bohem si jsou všichni Boží lidé rovni, všichni mají stejný statut.  Bereme-li to  vážně, pak má toto učení radikální  dopad na "službu" - účastní se jí všichni Boží lidé. Protože jsou všichni Boží lidé povoláni sloužit, jsou všichni služebníky. Z uvedeného principu vyplývá,  že každý baptista (a  vlastně každý  křesťan) je služebník. Řečtina  pro slova "služba".a  "služebník" užívá výrazů  "diakonia" a "diakonos" - z toho můžeme vyvodit, že každý baptista je povolán k tomu, aby byl diakonem. Je opravdu vhodnější, když vnímáme diakonii a diakony právě z hlediska služebné  povahy církve:  úlohou ustanovených pracovníků  či služebníků je vést  sbor k různým úkolům křesťanské služby. V různých zemích se pastýři  nazývají různě. Britští baptisté je nazývají "ministers"  (služebníci).  I  když mnozí jsou s tímto názvem  spokojeni, přece můžeme cítit,  že jeho užití v jistém smyslu popírá  služebnost všeho  Božího lidu. Jinde užívaný název  "pastor" (pastýř) či  u nás "kazatel"  je snad o něco  funkčnější. Nakonec  však  víme,  že  tituly a názvy nejsou podstatné. Důležitý je princip: všichni Boží lidé jsou povoláni a obdarováni ke službě.   služba všech božích lidí   Služba v rámci shromážděného společenství   Učení o službě každého člena  (údu) sboru se zakládá na celém Novém zákoně.  Zabývá se jím  epištola Efezským 4,11-12,  kde Pavel píše o vzkříšeném Kristu: “A toto  jsou jeho  dary: jedny  povolal za  apoštoly, jiné za proroky,  jiné  za  zvěstovatele  evangelia,  jiné za pastýře a učitele, aby své vyvolené dokonale připravil k dílu služby.” Pro Pavla je služba službou celého Božího lidu - neomezuje se na apoštoly, proroky, evangelisty, pastýře a učitele.   Obdarováni ke službě   Všechen Boží lid je v  souladu se svým povoláním obdarován ke službě. To  učí Pavel v  Ř 12,4-8 a  v 1K 12,4-12, Petr pak v 1Pt 4,10-11. Pavel například uvádí výčet darů v 1K 12,9-10 slovy:  "Každému je  dán zvláštní  projev Ducha  ke  společnému  prospěchu"  (1K  12,7)  a uzavírá: "To všechno  působí  jeden  a  týž  Duch,  který  uděluje každému zvláštní dar, jak  sám chce" (1K 12,11). Dary  jsou dány všem Božím  lidem.  Přísně  vzato,  všichni  Boží  lidé jsou proto "charismatičtí" (to znamená "obdarovaní" - termín pochází z řeckého charisma = dar). Pro mnohé  baptisty bylo hnutí,  známé jako "charismatická obnova", užitečným    připomenutím   této skutečnosti. Právě toto  radikální přesvědčení, že všichni  Boží lidé jsou "služebníky",  je v pozadí dávného  zvyku vkládání  rukou po křtu,  který se opět v  mnoha sborech  užívá. S  tím se pojí modlitba, aby byl křtěnec znovu naplněn Duchem Božím, a tak zmocněn ke službě  (viz Mt 3,16; Sk 1,8 a 8,17). Nebo, jak to vyjadřuje bohoslužebná příručka z nedávné doby: “Pane, požehnej těmto svým služebníkům a zmocni je svým Duchem svatým,  když je  nyní pověřujeme  službou církvi  a světu ve jménu Pána Ježíše Krista.” (Patterns and Prayers for Christian Worship, str. 103).  U baptistů  je - nebo by  měl být  - seznam  členů seznamem služby  ve sboru.  Slovy dávného  klišé -  je nám  poslouženo k tomu, abychom sloužili.   Služba ve světě   Služba se samozřejmě neomezuje na  oblast sboru či církve. Je to  patrné z  výše uvedené  modlitby, která  mluví o  "službě i církvi  a  světu."   Baptisté,  ovlivnění  nejprve  pietismem a později charismatickým hnutím, jsou někdy nemístně zaměřeni sami  na  sebe.  Pokušením  mnohých  kazatelů je organizování tolika činností uvnitř sboru, že zbývá málo času a místa pro službu širšímu  světu. Baptisté si  stále více uvědomují,  že služba  ve společnosti,  dokonce politická  aktivita může být cennou formou křesťanské služby. I když  je  většina   této  kapitoly věnována  baptistickému pochopení  služby uvnitř  sboru či  církve, je  možné, že pro většinu křesťanů nebude přední oblastí služby sbor, ale širší svět.  Na to  bychom  neměli  zapomínat, když  budeme zkoumat službu v jejím soustředění na sbor.   VEDENÍ: SLUŽBA NĚKTERÝCH   Biblický základ   Všichni Boží  lidé jsou povoláni ke službě, ne všichni jsou povoláni vést. Jak Pavel s potěšením objasňuje v  1K 12, Bůh dává mnohé a rozmanité dary. "Kdyby  všechno bylo jen jedním údem,  kam by  se podělo  tělo? Ve  skutečnosti však je mnoho údů, ale  jedno tělo" (1K  12,19-20). Většina Božích  darů se týká služby v obecném smyslu.  Některé se však týkají zvláště služby vedením. Tak v 1K 12,28 Pavel zmiňuje dar "řízení církve", to znamená, že Bůh  dal církvi lidi  s obdarováním "vést".  Původní řecký výraz  doslova  znamená  "kormidelnictví".  Tohoto  výrazu se v literatuře  obrazně   užívalo  o  umění  vládnout,  šlo o státníka,  který  řídil  "loď  státu".  V  1K  12 je to loď církve. V souvislostí se službou  každého člena jsou tu lidé, zvlášť obdarovaní k tomu,  aby byli "představenými" církve či sboru,  aby  řídili  život  sboru  v  jeho  bohoslužbě, misii a péči. Tuto  službu  "řízení"  nacházíme  i  na  seznamu  darů Ducha v Římanům  12,  kde  Pavel  píše:  "Kdo  stojí  v čele, ať je horlivý" (Ř 12,8). Je pravda, že v některých překladech je to trochu  jinak:  "kdo  pomáhá,  dělej  to  s  nadšením" (RSV). Původní  řecké  slovo  může  ve  skutečnosti  znamenat  obojí - "vést"  i  "starat  se".  Místo  toho,  abychom  se snažili o rozlišení obojího  významu, bude lepší,  když si uvědomíme, jak se obojí  podpírá: v  kontextu církve  se vedení  netýká uplatnění moci, ale spíše péče. Koncept  vedení   nacházíme  i  ve  třetím  Pavlově  seznamu duchovních  darů  v  Efezským  4,7-13,  kde  je  mezi různými služebnými  "úřady"  uveden  i  úřad pastýře-učitele. Podobně jako  u ostatních  úřadů zde  zmíněných je  důraz položen  na aspekt  "připravování" -  pastýři-učitelé připravují vyvolené ke konání  různé  služby.  Termín  "pastýř"  však sám o sobě zřetelně  ukazuje k  vedení, protože  ve starověkém  světě se slova  "pastýř" užívalo  jako synonyma  ke slovům  "vůdce" či "král".   Stanovisko baptistů   Baptisté si vždycky uvědomovali  potřebu vedení v církvi. Tak to vyjadřuje Particular Baptist Confession z roku 1644: “každý  sbor má  Kristem darovanou  moc k  tomu, aby  ke svému prospěchu  vyvolil vhodné  osoby do  úřadu pastýřů,  učitelů, starších, diakonů...I když první  baptisté termíny "vůdce" a "vedení" neužívají, koncept  sám je  přítomen  ve  všech proudech  jejich života. Různé služebné "úřady" představují vedení. Ne všem baptistům se tento důraz na vedení libí.  Někteří raději  vykládají ordinovanou  službu především  jako "službu Slovem a svátostmi". Jak však uvidíme,  až se budeme zabývat úlohou pastýře, novozákonní  základ pro  takové pochopení je sporný. Baptisté, jsou-li věrni svým kořenům a Písmu,  jsou povoláni k radikální víře.   Ženy ve vedení                                                Jsou  všechny  služebné  "úřady"  dostupné  ženám stejně jako mužům? Je pravda, že "vedení  patří mužům", jak nedávno tvrdil jeden baptista,  nebo jsou dary  řízení dány jak  mužům, tak ženám? Písmo učí, že  Duch své dary udílí bez ohledu  na to, zda jde o ženu  či muže  (Sk 2,17-18).  I když  snad některá kulturní situace  omezuje vedení  na muže  (viz 1K  11,3-16; 14,33-36; 1Tm 2,11-15), v principu není  podle Písma důvodu, proč by se ženy neměly podílet na vedení. V římském sboru  například byli ve vedení  muži i ženy: Pavel zmiňuje diakonku  Foibé (Ř 16,1-2), učitelku  Prisku (Ř 16,3) a Junia byla dokonce apoštol (viz Ř 16,7 - překlady naneštěstí mluví o Juniovi,  překladatelé  nerespektují,  že tu jde o ženu).  Ze Sk  21,9 (viz  též Sk  2,17-18) se dozvídáme, že ženy byly též prorokyněmi. Není tedy  důvodu, proč by se dnes ženy neměly spolu  s muži podílet  na vedení  církve (sboru).  Tak dlouho předpokládaná nadřazenost  mužů  nad  ženami  už  v  Kristu  neexistuje (Ga 3,28).  V  něm  nastal  nový  pořádek.  Ženy  mohou a měly by počítat  s  tím,  že  budou  hrát  různé  úlohy v křesťanském vedení. Baptisté však v  této věci nejsou zajedno. I  když ve většině sborů baptistů ženy mohou být - a často i jsou - diakonkami, v mnohých  zemích  se  dosud  nemohou  stát  pastýřkami, kazatelkami.  V Jednotě  baptistů Velké  Británie byla  první žena  jako  kazatelka  uznána  roku  1922.  Tehdejší tajemník Jednoty baptistů, J.H. Shakespeare, napsal: “Považuji   osvobození  ženy   ze  zajetí  předsudků...  za nejužitečnější rys naší doby. Jen na vlastní riziko se může církev  stát  posledním  zákopem  předsudků v této věci a zapomenout, že se  její problémy  nejlépe vyřeší, budou-li muži i ženy pracovat spolu.” Navzdory tomu,  že Jednota baptistů uznala pastýřskou službu žen, ve  srovnání s jinými denominacemi  v Anglii je procento sloužících  žen nejmenší.  Nedávný průzkum  ukázal, že pouze osmdesát (3%) z 2900 baptistických  kazatelů jsou ženy. To je srovnatelné s devíti  procenty  kazatelek  u  metodistů. Ve Švédsku  dosahuje  počet  kazatelek  téměř  poloviny,  včetně současné tajemnice Jednoty.   SLUŽBA STARŠÍCH A DIAKONů   Rozmanitost baptistů   Baptisté  vyjadřovali  svá  obdarování  k  řízení rozmanitými způsoby. John Smyth, vedoucí prvního anglického baptistického sboru v  Amsterodamu říká ve svém  posledním Vyznání víry, že sbor má dva druhy "služeb": "Kristus   ve  své  viditelné  církvi   Ustanovil  dva  druhy služebníků: jedni  jsou povoláni jako  pastýři, učitelé, nebo starší, kteří  rozdílí slovo a svátosti,  druzí jsou povoláni jako diakoni, muži  i ženy: jejich úkolem je  sloužit u stolů a umývat nohy svatým." Ve  sborech  prvních  baptistů  bylo  zprvu několik starších, během  doby  se  v  Británii  úřad  starších zúžil na jednoho člověka. V důsledku toho  má většina sborů britských baptistů jednoho  kazatele  ("staršího"),  a  skupinu  diakonů  (někdy postaru nazývanou "rada"). To však má mnoho výjimek.  Některé sbory po mnohá léta mají kromě  kazatele  jak  staršovstvo,  tak   skupinu diakonů. V nedávné době některé sbory, které měly kazatele a diakony, zavedli pod vlivem charismatického hnutí  staršovstva, která spolupracují s kazateli. Tam, kde mají staršovstvo  i diakony, přebírají starší vedení v záležitostech duchovní  a pastýřské péče a  diakoni mají na starost praktičtější záležitosti sborového života. Takovýto rozdíl mezi "duchovním" a  "praktickým" je ovšem vždycky otázkou. Úkol pokladníka sbor, například, je obvykle vnímán jako úkol  diakona, přesto si  praktická záležitost sestavení sborového rozpočtu vyžaduje vysoký stupeň duc*****sti.   Rozmanitost v Novém zákoně   V Novém zákoně  se setkáváme jak se  staršími, tak s diakony. V 1Tm 3 Pavel předkládá kvality, které má mít starší a diakon (biskup  a jáhen)  - naneštěstí  neříká nic o rozdílu jejich úkolů!  Někteří ztotožňují  diakony z  1Tm 3  s "muži, plnými Ducha  a  moudrosti"  ze  Sk  6,1-6,  kteří byly vybráni, aby "sloužili (diakonein) při stolech." Toto ztotožnění je však nepravděpodobné. Těch sedm netvořilo manažerský tým, zodpovědný za záležitosti  sborového života typu finančního hospodaření, stavebních záležitostí či obecné administrativy,  jako tomu  patrně je  u diakonů  ve sborech, které mají jak starší, tak  diakony. Jejich úkolem spíše byla pastorační péče  o vdovy v Jeruzalémě.  Podle toho, jak Lukáš ve  Skutcích mluví  o sboru,  je zřejmé,  že oněch  sedm bylo duchovními vůdci  s postavením jaké dnes  mají starší. Štěpán byl například  tvořivým teologem (Sk 7), Filip zase  nadaným evangelistou (Sk 8). Je jasné,  že služba v novozákonní  době nemá jedinou podobu. Sbor v  Jeruzalémě byl uspořádán  jinak, než sbor v Korintu, a sbor v Korintu byl téměř jistě uspořádán jinak než sbory, které jsou adresáty listu Efezským. Nakonec záleží spíše na novozákonních principech než na jedné určité  předloze. Je například důležitější  dát prostor daru řízení, než si dělat  starosti s terminologií. Například i dnes rozšířený termín "starší" je možno podrobit zkoumání. I když  byl  nepochybně vhodný   v  prvním  století,  sociologické uspořádání  se od té  doby   změnilo   natolik,  že  je anachronismem.   Ve  světě  prvního století,  ať už  šlo o prostředí řecké, římské či židovské,  byli lidé buď mladí (do 40 let) nebo staří (nad 40 let) - něco jako "střední věk" neexistovalo. Přesto v mnohých  dnešních sborech je řada lidí středního věku, poctěných titulem "starší" - vskutku zvláštní fenomén! (pokračování příště) přeložil Bohuslav Procházka, pro GRANO SALIS  upravil Petr Hlaváček
ředitel VOŠST v Olomouci


"Baptistický koncept služby" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.25 sekundy