Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 229, komentářů celkem: 429564, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 459 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

oko
Ivanp

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116495838
přístupů od 17. 10. 2001

Aktivity a kampaně: Je Aleš Franc skutečně (nejen) teologicky věrohodný?
Vloženo Pátek, 02. listopad 2007 @ 17:49:46 CET Vložil: bolek

Charismatici poslal Nepřihlášený

aneb válí se na netu:

Útok na AlfuZápas o duši       Dan Drápal Leden 2004 (č. 79) 

Jsou věci, které jsou svou podstatou kontroverzní. A jsou lidé, kteří kontroverzi přímo přitahují. Jestli něco chce být programaticky nekontroverzní, pak jsou to kurzy Alfa. Ukázalo se, že jsou přijatelné pro širokou škálu křesťanů, od římských katolíků po křesťanské sbory. A ukázalo se, že mohou fungovat v různých kulturách - začaly v Británii, ale jsou úspěšně provozovány ve všech světadílech.

Proto jsem byl překvapen, že kurzy Alfa mají i své odpůrce a kritiky. Pravda, čekal jsem kritiku od různých "radikálních" křesťanů, kterým bude vadit, že se na Alfě neprobírá vodní křest nebo křest v Duchu, nebo že se lidem nezvěstuje, že uzdravení je součástí spasení. Nečekal jsem kritiku od konzervativních křesťanů.

Taková kritika se objevila v říjnovém čísle časopisu "Zápas o duši" (č. 78) z pera, či, asi přesněji, z počítače známého objevovatele sekt a heretiků Aleše France. Vydavatelé časopisu v úvodu článku prosí o poctivé prostudování celé věci, zdrženlivost a věcnou diskuzi. Nevím, zda se mi to podaří, ale mám několik kritických poznámek k Francově kritice.

Co na článku asi vadí nejvíce, je, že obraz, který by si čtenář, jenž na Alfě nikdy nebyl, o Alfě udělal, by byl zcela zkreslený. Článek působí dojmem, že na Alfě se chrochtá jako prase nebo štěká jako pes. Nabízím Alešovi Francovi stokorunu za jakéhokoli chrochtajícího či štěkajícího člověka na kterékoli Alfě, která v České republice v současnosti probíhá.

Článek pojednává o propojení kurzů Alfa s tzv. "Torontským požehnáním". Pravdivé je na tom pouze to, že sbor Holy Trinity Brompton, v němž kurzy Alfa vznikly, torontské požehnání neodsoudil, ale akceptoval. Kurzy Alfa ovšem byly v podstatě hotové několik let před torontským požehnáním, a pokud prošly později nějakými úpravami, pak na obsah toho, co se přednáší, torontské požehnání nemělo vliv buď žádný, nebo naprosto marginální.

Franc cituje Nicky Gumbela, který řekl o explozi kurzů Alfa a o příchodu torontského požehnání, že "obojí jde spolu", a dělá z toho závěr: "Zdá se, že kurzy Alfa, resp. jejich důraz na zkušenost s Duchem svatým, vznikly na stejném základě, jako torontské požehnání." Co je na tom pravdy? Nuže, já si myslím, že jak za kurzy Alfa, tak za torontským požehnáním je Duch svatý. V tomto slova smyslu skutečně "vznikly na stejném základě". Ale jinak mají pramálo společného. Kurzy Alfa jsou účinný evangelizační nástroj; účelem torontského požehnání nikdy nebyla evangelizace. Účelem torontského požehnání byla, dle mého názoru, obnova "vyhořelých" pastorů, potažmo jiných vedoucích (i řadových křesťanů) především z Kanady a USA. To zase nemohlo být účelem Alfy: tam šlo o prezentaci křesťanství nevěřícím.

Franc píše, že na kurzech Alfa k samotné konverzi "zřídkakdy dochází racionálním rozhodnutím". V tom má jistě pravdu. Obecně totiž platí, že samotná konverze je málokdy čistě racionální rozhodnutí. Shodou okolností právě autor těchto řádků může o sobě říci, že jeho konverze taková byla. Nicméně člověk je složitá bytost, a při konverzi je zasažen jak rozum, tak cit, tak vůle. Já jsem při své konverzi ani neplakal nad svými hříchy, ani neposkakoval radostí nad jejich odpuštěním; moje konverze byla převážně racionální. Svým způsobem jsem záviděl lidem, kteří byli při své konverzi citovější, ale na druhé straně vím, že slzy a smích nic nedokazují.

Když se někdo obrátí na "klasické" evangelizaci, kde je kázání a pak výzva, pak se dá, máme-li dostatečně veliký vzorek lidí, snadno statisticky dokázat, že obrácení lidé (mám na mysli lidi, kteří reagovali na výzvu) zpravidla nejsou ti, kteří na takovou evangelizaci náhodně zašli. Spíše se tam obracejí lidé, kteří už absolvovali řadu rozhovorů s přáteli, kteří je na takovou evangelizaci pozvali. Evangelizace sama a následná výzva slouží jako určitý katalyzátor rozhodnutí - podobně jako "Víkend s Duchem svatým" na Alfě. O "kvalitě" konverze tyto vnější věci vypovídají opravdu málo.

Aleš Franc píše o torontském požehnání, o Alfě a o Johnu Wimberovi. Píše o torontském požehnání, že při shromážděních v Torontu docházelo "k masovému smíchu a jevům, jako je štěkání", a že John Wimber v tom viděl důkaz působení Ducha svatého.

Teď stojím před dilematem. John Wimber se totiž s Johnem Arnottem (pastorem sboru Vinice v Torontu) kvůli této věci rozešel, protože jevy, které má zřejmě Aleš Franc na mysli, nepovažoval za působení Ducha svatého. Ve skutečnosti po torontském požehnání došlo k určitému rozkolu ve Vinici, právě pro kritické a konzervativní postoje Johna Wimbera. (V té době např. opustil Vinici i známý kansaský sbor Mika Bickla).

V čem je mé dilema? Aleš Franc to buď ví, a záměrně zamlčuje, aby poškodil Johna Wimbera. V tom případě je ale vědomý lhář. Nebo to opravdu neví, ale pak jeho článek nemá valnou hodnotu, protože jeho autor není dostatečně obeznámen s fakty. Wimberův odpor vůči torontskému požehnání prostě nelze přehlédnout.

Alešovi Francovi se dále nelíbí, že není dovoleno Alfu modifikovat. A to skutečně není. Celý Francův článek budí dojem, i když to nikde výslovně neříká, že je to proto, aby z Alfy nevymizelo to údajné chrochtání či jiné jevy, s nimiž Franc nesouhlasí. Skutečný důvod Franc nezmiňuje, i když by mu ho kdokoli, kdo s organizací kurzů Alfa má co do činění, rád sdělil, pokud ho Franc z materiálů Alfy nevyčetl sám. Je tomu právě proto, aby Alfa nebyla spojována s jevy či učeními, s nimiž by autoři Alfy nesouhlasili. Ano, papež Alfu podpořil, což je zřejmě pro "Zápas o duši" i Aleše France přitěžující okolnost, ale katolíci tam nesmějí přidat dejme tomu kapitolu o Marii nebo o apoštolské posloupnosti.

Kladu si otázku, co by asi Aleš Franc udělal s lidmi, kteří se na Alfě obrátili. Takové totiž znám. Uznal by jejich křest? V našich podmínkách totiž je křest zpečetěním rozhodnutí pro Krista; rozhodnutí pro křest přece jenom obsahuje určitý racionální prvek, a člověk svůj křest určitě postřehne (Aleš Franc píše, že lidé na Alfě ani nepostřehnou, kdy se stanou křesťany).

Aleš Franc v závěru svého článku píše, že "církevní představitelé jsou vyčerpáni hledáním způsobů, cestováním za požehnáním a sháněním těch pravých řečníků. nepomohlo ,zástupné vyznávání hříchů`. ,evangelizace službou`, neuspěla ani série návštěv jihoamerických evangelistů". Aby bylo jasno, já osobně jsem nikdy neučil, "že v poslední době má dojít k probuzení"; neučil jsem ovšem ani opak. Totéž, pokud vím, platí i o Tomáši Dittrichovi a Miloši Poborském, kteří mají Alfu v naší zemi na starosti. Myslím si prostě, že probuzení někde bude, a někde ne - což je ostatně to, co ve světě vidíme už teď. Rád bych, aby bylo i tady, a pokud bych se chtěl něčím nechat vyčerpat, pak je to kázáním evangelia. Pokud vím, žádnou z věcí, které Aleš Franc zmiňuje, jsme nikdy neviděli jako nějaký všelék. Za pomoc jihoamerickým evangelistům jsem vděčný; probuzení, které zakoušejí ve svých zemích, jim "svatě závidím" - a nestydím se za to. A nestydím se za svou touhu, abychom ho zakoušeli u nás také.

Na závěr: jedna věc jsou fakta, jiná věc je jejich výběr, třetí věc je jejich interpretace. Francův článek vybírá určitá fakta, která jsou mnohdy zcela okrajová, aby Alfu "shodil". Bohužel, snad v každé zemi je pár lidí, kteří se přednostně zabývají nikoli šířením evangelia, ale shazováním ostatních, kteří se o to snaží. Většinou naznačují určitou interpretaci (např. že Benny Hinn čerpá své pomazání z častých návštěv hrobu zesnulé kazatelky. atd.) - není snad Benny Hinn nekrofil? Nemodlí se k mrtvým? Jeden proslulý fotograf mi kdysi řekl: "Fotografií můžeš dohnat i k sebevraždě." Ano, každý z nás může někdy vypadat hloupě. Když ho právě vyfotíš, můžeš ho znemožnit, a pak se bránit: "Vždyť je to pravda! On tak opravdu vypadal! Fotografie nelže!" Ano, byli lidé, kteří v Torontu štěkali. Učili snad v Torontu, že se má štěkat? Bylo to jejich poselství?

Masaryk kdysi řekl něco v tom smyslu, že máš-li protivníka, vyrovnávej se s ním "na výšinách". Vyrovnej se s ním tam, kde je nejsilnější. Vyrovnej se především s tím, o co mu jde. To je ale něco, co je Aleši Francovi, bohužel, zcela cizí. Dá se předpokládat, že pokud ho Pán nepřivede k pokání, bude otravovat křesťanskou veřejnost podobnými články, jako je ten o Alfě. Mějme hodně milosti a trpělivosti.

A kéž se na Alfě obrátí ještě hodně lidí!



Podobná témata

Charismatici

"Je Aleš Franc skutečně (nejen) teologicky věrohodný?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 20 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Je Aleš Franc skutečně (nejen) teologicky věrohodný? (Skóre: 1)
Vložil: Rony v Pátek, 02. listopad 2007 @ 17:57:48 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
:-)))))))))))) hele, charismatický zoobie vstalo z hrobu?????????!!!!!!!! :-))))))) dan drápal - to je ten charoušskej apoštol, co se nervově zhroutil, když se mu mrouskala členka staršovstva na pastoračních návštěvách, co??!!!!! :-))))))))))))  jóóó, tak ten fakt bude (nejen) teologicky věrohodnej!!!!!!!!!!!! :-)))))) Stejně, jako ten falešnej charoušskej prorok jiří krupa, co mu padaj proroctví na zem. vo kadlecovi s purpurovejma bačkorama a vo šimmerovým patolízalovi ani nemluvě!!!!! :- ))))))))))))))))))



Re: Je Aleš Franc skutečně (nejen) teologicky věrohodný? (Skóre: 1)
Vložil: eleonora v Pátek, 02. listopad 2007 @ 22:17:20 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
No ono pokud by Drápal nepomáhal ( a mnohdy třeba i nevědomě a nepřímo) tyto charizmatické vyčůránky tvořit. Míním Rucké, Fiřty,  a nepřímo Kozohorské a jim podobné exoty (viz TV). Mluvím jen o KS (jide jsou zase ajk čtu Šimerové, Františkové, Bubikové apod)asi by byl ANFANTERIBLE Franc nezaměstnaný. Zdá se , že už i Olin si s jistou dávkou sebereflexe uvědomuje, že situace je vážná. Naneštěstí jiní přežvykují ještě druhou část tohoto přísloví- nikoli však zoufalá. Já se domnívám, že je zároveň vážná a podle svědectví ajsího a jemu podobných někde už i zoufalá. 

Eleonora



Re: Je Aleš Franc skutečně (nejen) teologicky věrohodný? (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Sobota, 03. listopad 2007 @ 11:20:31 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tento článek, již s bohatou diskusí, je včetně odpovědi autora na GS publikován. Odpověď je možné si rovněž přečíst ZDE



Re: Je Aleš Franc skutečně (nejen) teologicky věrohodný? (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Sobota, 03. listopad 2007 @ 17:38:55 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

No. Teologickou hodnověrnost AF hodnotit na základě článku DD. No nevím. Na osobní rovině se vůbec necítím kompetentní k nějakému hodnocení DD. Ale zato z teologického elaborátu Dana Drápala, kde dovzoval něco v tom smylu, že Bůh nezná do detailů budoucnost, mi vstávaly vlasy hrůzou na hlavě. Takže jako teologickou autoritu bych raději Dana Drápala zrovna nedoporučoval.




Re: Je Aleš Franc skutečně (nejen) teologicky věrohodný? (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Sobota, 03. listopad 2007 @ 22:56:35 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)


Ještě mě napadlo, zda podobně jako Dan Drápal dostal možnost reagovat v ZÁPASE O DUŠI na kritiku alfa kurzů, by dostal naopak Aleš Franc podobný prostor pro obhajobu svého pohledu v ŽIVOTĚ VÍRY.



Stránka vygenerována za: 0.24 sekundy