poslal Nepřihlášený
Dobrá,
dobrá smrt
(o
eutanázii)
Propast
představ se před námi otevírá,
začneme-li přemýšlet o tom,
jaká možnost na nás čeká ve smrti vlastní.
O
umírání cizím však nemusíme hloubat
– je skutečností, každodenní,
stačí se podívat všude tam, kde se děje.
Nemocnice
jsou dějištěm konfliktů,
urputných válek, jež se odehrávají TEĎ, každou minutu
– a vždy je někdo zasažen.
Tuto
nutnost cítím pokaždé, když jdu kolem
(většinou pouze v duchu, stačí si totiž vzpomenout
na ten dech, vanoucí oněmi ústavy
– snad mimo porodnic, ačkoliv tam většinou také).
Vyvrženi
z rodinného kruhu, uzavřeni do vězení vlastní mysli,
v dialogu s lékařem,
odkázáni na povinnost informovat o svých pocitech
v nohou nebo v žaludku,
trpící se spoluvězni bolestí,
která tu vlastní stupňuje,
ale zároveň ji staví na úroveň normálnosti.
Bolest
je tady všední, a nedá-li se unést, vyzkouší se jiný prostředek.
Utišující,
tlumící.
Někdy tak tišená a utlumená,
že za hradby vězení nepronikne.
Bolest
umírání.
Jdeme
kolem hradeb a jsme úplně jinde.
V jiném světě.
Ve světě zdravých návštěvníků, kupujících dárky a květiny;
a pokud tam není někdo skutečně blízký, jsme hodně daleko.
Jak
vlastně být přitom?
Snad modlitbou, myšlenkou objetím.
Láskou jistě mohu.
Já.
Co
však může ona – bytost spjatá s bolestí, s obětí, s pokáním,
ale i se zoufalstvím, prokletím, pocitem zavržení?
Může
říci Ano, dokonce i Ne, ale to je jediná svoboda, kterou si uchová.
Ve
volbě Ano má možnost úplné, řekli bychom totální realizace;
ve volbě Ne ji však čeká peklo, které nechce,
jelikož odmítá smysl své existence.
Odmítá
si zasloužit bolest.
Nevidí její smysl, neboť ten shledává v radosti, ve zdraví, v životě.
A jediné, co chce, je mít možnost uskutečnit svou volbu.
Sama za sebe, svá, lidská, příliš lidská bytost.
Co
je podstatnější: její svoboda, nebo naše soudy o ní?
Soud
„většiny“ o ní?
Máme
právo – my okolostojící – odsuzovat k bolesti?
Má
snad člověk právo odsuzovat člověka k nesvobodě?
E
b r a