Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 412 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116474556
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Křest Duchem svatým
Vloženo Čtvrtek, 12. duben 2007 @ 15:49:18 CEST Vložil: bolek

Přednáška poslal Nepřihlášený

Pojem „křest Duchem svatým“

Michael Slavík

Psal se únor 1967, když při modlitebním víkendovém setkání vjednom diecézním exercičním středisku[1] zakusili jeho účastníci to, co již bylo známo u jiných nekatolických skupin, a co se označuje pojmem „křest v Duchu svatém“. Tito lidé, sami ovlivnění letničním hnutím protestantů, zažili jakýsi duchovní průlom do svého života, jehož znaky se i po čase jevily jako identické s obdobnou zkušeností u nekatolických křesťanů. Je třeba poznamenat, že tito katoličtí křesťané, mezi nimi dva profesoři - kněží, rozhodně nic speciálního předem neplánovali. Měli společné to, že nechtěli žít svou víru povrchně.


1 HISTORIE LETNIČNÍHO HNUTÍ
Na začátku našeho století metodistický kazatel Charles F. Parham, založil biblickou školu v Topeka (Kansas - USA). Jeho systém výuky kladení otázek, na které se hledali odpovědi ve Starém a Novém zákoně, vyvolal k životu letniční hnutí. Byla položena  také otázka: „Podle čeho se dá poznat skutečný křest Duchem?“ Odpověď našli ve Skutcích: „Důkazem skutečného křtu Duchem je glosolálie, mluvení v jazyku“ (s odvoláním na Sk 2,4; 10,44-46; 19,6). Nespokojili se ovšem jen s teorií.

Jedna posluchačka, jménem Agnes Oznam, prosila Parhama 1. ledna 1901, aby se nad ní modlil s vkládáním rukou o milost křtu v Duchu svatém. Agnes prožila jakousi náboženskou zkušenost a obdržela dar modlitby v jazyku.[2]

1.1 Vznik letničních sborů
V této biblické škole později každý přijal křest Duchem. Vzniklo hnutí, které se  pod vlivem pastora Williama Seymoura, působícího v Los Angeles (Kalifornia) na Azusa Streett od 9. dubna 1906, rozšířilo po celém světě. Dnes je známé jako letniční hnutí, protože učilo, že letniční zkušenost je normativní pro všechna křesťanská shromáždění.

Podle této skupiny, a většina letničních zastává tento pohled dodnes, křest Duchem svatým znamená: osobní posvěcení a přijetí Boží síly. Je-li opravdový, pak jej vždycky provází mluvení v jazyku. Ale i ostatní charizmata - výklad modlitby mluvení v jazyku, proroctví, uzdravování, moudrost - patří k základní „vybavenosti“ křesťanského společenství.

První letniční křesťané neměli nějaký úmysl budovat oddělené sbory nebo církve. Chtěli pouze ve vlastní církvi šířit svou duchovní zkušenost. Zpravidla nebyli dobře přijímáni, a tak se začaly oddělovat letniční sbory a církve, které se pak často neobyčejně rychle dále rozrůstaly. Dnes se odhaduje nejméně 200 miliónů členů letničních církví, jejich počet stále dynamicky vzrůstá, takže jsou letniční církve, zdá se, nejdynamičtější složkou křesťanského světa.[3]

1.2 Letniční vliv v tradičních církvích
Ale ani další, a dokonce ani velké tradiční církve, nezůstaly „ušetřeny“ toho, že někteří jejich členové prožili letniční zkušenost. Po 2. světové válce se objevují letniční anglikáni, luteráni, baptisté, metodisté. V teologické reflexi „křtu v Duchu svatém“ dochází již k určitému posunu.

Křest v Duchu svatém tu znamená poznání Boží lásky a přijetí darů Ducha za účelem služby ve společenství. Vzhledem k tomu, že Bůh dal již svého Ducha při svátostném křtu vodou (anebo při obrácení), chápe se „křest Duchem“ jako oživení již skrze svátost křtu přijaté milosti. Důležitost mluvení v jazycích, jako jediného poznávacího znamení, je pokládána za relativní.

K velkému překvapení mnohých však letniční zkušenost zasáhla také pravoslavné a katolické křesťany. Pro katolíky se však vynořila celé řada otázek ve spojení s událostí „křtu v Duchu svatém“.

Co je „křest v Duchu svatém“? Jaký vztah má ke svátostnému křtu? Nevzniká tak učení o dvojím křtu? Kam zařadit tuto nepopíratelnou osobní zkušenost mnoha křesťanů, mezi nimi i statisíců katolíků?

2 POJEM KŘTU DUCHEM SVATÝM
Mnozí katolíci jsou nervózní už ze samého termínu „křest v Duchu svatém“, aby nedocházelo k matení a záměně se křtem vodou, tedy svátostným křtem. Mohlo by to vypadat, že vyznáváme dva křty - jeden vodou a jeden Duchem. Proto někteří nahrazují pojem křtu v Duchu různými opisy, např. nové hlubší vylití Ducha svatého, obnova křtu a biřmování, uvolnění nebo pronikání Ducha svatého, apod.

V katolickém církevním dokumentu se zcela oficiálně objevil tento pojem poprvé dne 13.03.1992 v listu biskupa P.J. Cordese, tehdejšího viceprezidenta Papežské rady pro laiky, kde píše „charizmatikům“ (ICCRO)[4] u příležitosti 25 let počátku charizmatické obnovy: „Povzbuzuji vás, abyste zůstali věrni milosti, kterou jste přijali skrze křest v Duchu svatém.“[5]

2.1 Novozákonní ozřejmění fenoménu křtu v Duchu svatém2.1.1 Předpovědi
Křest v Duchu svatém je biblický pojem. Vlastní význam slova křest - baptisma - je ponoření. Jan Křtitel poukazuje na Ježíše jako na toho, který „vás bude křtít Duchem svatým a ohněm“ (Mt 3,11 baptisei en pneumati agiv kai puri). Taktéž u Mk 1,8 (bez ohně) a u Lk 3,16 identicky s Mt.

Naplnění tohoto Janova proroctví, vícekrát v evangeliích potvrzeného Ježíšem (srov. Jan 14,15.25; 16; Lk 11,13), a dokonce Zmrtvýchvstalým vysvětleného ve Sk 1,5 slovy „... vy však bud ete pokřtěni Duchem svatým, až uplyne těchto několik dní“ (umeis de hn pneumati baptisqhsesqe agiv ou meta pollas tautas hmeras), je třeba vidět v události Letnic.

2.1.2 Letnice
Lukáš o letniční události  (Sk 2,3-4) informuje, že „se jim ukázaly jakoby ohnivé jazyky, rozdělily se a na každém z nich spočinul jeden; všichni byli naplněni Duchem svatým a začali ve vytržení mluvit jinými jazyky, jak jim Duch dával promlouvat“(kai wfqhsan autois diamerizomenai glvssai wsei puros kai ekaqisen ef ena ekaston autvn, kai eplhsqhsan pantes pneumatos agiu, kai hrxanto lalein eterais glwssais, kaqws to pneuma edidou apofqeggesqai autois).

Náš ekumenický překlad je v tomto místě nepřesný, neboť v textu není nic o mluvení ve vytržení. Žádná „extasis“ není zmíněna, apoštol Petr ve svém vysvětlení popírá opilost, ale odvolává se na naplněné proroctví proroka Joela. (srov. Sk, 2,13-21) Také je v této souvislosti asi vhodnější trvat na překladu v. 4, že Duch jim „dal vyjádřit se.“

Výslovně v textu přichází souvislost ohně a Ducha svatého (což bylo předpověděno Mt 3,11; Mk 1,8; Lk 3,16). Dalšími prvky jsou mluvení v jazyku, a to o velikých skutcích Božích (magnalia Dei). Můžeme tu vnímat souvislost s Ježíšovým jásáním v Duchu svatém (srov. Lk 10,21), když chválí Otce, za to, co vykonal.

A. VÝZNAM LETNIČNÍ UDÁLOSTI

Petr ve svém kázání shrnuje význam letnicového vylití Ducha takto:

1. Začaly se „poslední dny“ (s odvoláním na Joela, Sk 2,17-20).

2. Letniční událost je Boží znamení, že právě toho Ježíše, „kterého jste vy ukřižovali“, Bůh vzkřísil z mrtvých a ustanovil Mesiášem (Sk 2,22-24.36).

3. Obrácení a přijetí křtu v Ježíše Krista je cestou z hříchů ke spasení.

4. Boží odpovědí člověku je dar Ducha. (Sk 2,37-40).

Zdá se, že lze z Petrovy řeči dovodit, že naplnění Duchem - tato náboženská zkušenost apoštolů, které byli svědky ostatní přítomní - je nabídkou pro každého, kdo se obrátí ke Kristu, přijme ho za Pána a vyzná jako Mesiáše, což veřejně se dosvědčuje činem křtu.

B. ÚČINKY VYLITÍ DUCHA O LETNICÍCH

Nemůžeme přehlédnout nejen průvodní znaky „křtu v Duchu“, ale také ovoce a proměnu člověka, kterou Duch působí.

1. Vzniká společenství nových vztahů: „poslouchali učení apoštolů, byli spolu, lámali chléb a modlili se“. Respekt a vzájemná úcta charakterizovala vzájemné vztahy, Boží moc působila ve společenství. Sociální solidarita (zřejmě ovšem též pod vlivem toho, že nastaly poslední dny), společná modlitba, radost a chvála, misie (srov. Sk 2,41-47).

2. Písmo svědčí o osobní proměně apoštolů. Nyní opustili bezpečí večeřadla a bez strachu svědčí a konají to, co činil Ježíš, a co jim on sám přislíbil, že budou konat (srov. Mk 16,16-18; Jan 14,12): zázraky, které nápadně a jasně připomínají zázraky Ježíšovy (srov. např. uzdravení ochrnulého Sk 3, 9,32-35 a Mt 9,1-8, vzkříšení Tabity (Sk 9,36-43 a Mk 5,21-43), atd. Vysvětlení opět podává sám Petr: „... proč hledíte na nás, jako bychom svou vlastní mocí nebo zbožností způsobili, že tento člověk chodí. Bůh Abrahámův, Izákův a Jakubův, Bůh našich otců oslavil svého služebníka Ježíše (...), a protože tento člověk (...) uvěřil v jeho jméno, moc Ježíšova mu dala sílu a zdraví...“ (Sk 3,12-16).

Jinými slovy: Ježíšova moc - Duch svatý - působí skrze apoštoly, z toho má posluchač a čtenář Písma uzavřít, že Ježíš opravdu žije.

2.1.3 „Letnice pohanů“ - křest Kornélia v Cesarei
Ve Sk 10,1-11,18 se popisuje událost křtu Kornélia, pohana. Pozoruhodná je tu skutečnost, že zatímco Petr káže evangelium, sestoupí na přítomné Duch svatý (Sk 10,44-46). Příchod Ducha je popsán obdobnými znaky, jako o Letnicích v Jeruzalémě. Zmiňuje se, že „je slyšeli mluvit v jazyku a chválit Boha“(glwssais kai megalunontwn ton Qeon).

Příběh odůvodňuje misii k pohanům a potvrzuje, že Ježíš jim dá vá téhož Ducha, jako Židům o Letnicích. Takto to sám Petr hodnotí: „Když jsem k nim začal mluvit, sestoupil na ně Duch svatý, jako už na počátku sestoupil na nás.. Tu jsem si vzpomněl na to, co řekl Pán: Jan křtil vodou, ale vy budete pokřtěni Duchem svatým.“ (Sk 11,15-16)

Tato událost se někdy nazývá „Letnice pohanů“. Duch zde sestupuje již před vlastním svátostným křtem, což nesvědčí o zbytečnosti svátostného křtu pro spásu nebo o náhradě křtu Duchem, to by ho Petr již vůbec neudílel, ale svědčí pro to, že pohani nemusí nejdříve přistoupit k židovství, aby měli účast na spáse. Pro Petra právě naplnění Duchem je důvodem, aby udělil svátostný křest.

2.1.4 Události v Samaří
Ve Sk 8,14-19 se dočítáme o dalším líčení křtu v Duchu. Zde Duch svatý sestupuje na již pokřtěné křesťany, když na ně apoštolové za modlitby vkládají ruce[6]: „Oni tam přišli a modlili se za ně, aby také jim byl dán Duch svatý, neboť ještě na nikoho z nich nesestoupil; byli pokřtěni jen ve jméno Pána Ježíše. Petr a Jan na ně vložili ruce a oni přijali Ducha svatého“. (Sk 8,15-17)

Zde sice nejsou výslovně zmíněny obvyklé projevy křtu Duchem svatým, ale vzhledem k následující žádosti Šimona kouzelníka, lze soudit, že příchod Ducha probíhal za doprovodu smysly poznatelných jevů, zřejmě obdobných jak popsáno jinde. „Když Šimon viděl, že ten, na koho apoštolové vloží ruce, dostává Ducha svatého, nabídl jim peníze a řekl: Dejte i mně tu moc, aby Ducha svatého dostal každý, na koho vložím ruce“. (Sk 8,18-19)

Toto svědectví popisuje naplnění Duchem svatým jako samostatný proces, který navazuje na svátostný křest.

2.1.5 Událost v Efezu
Zde se Pavel setkává s divnými „křesťany“, kteří ani nevědí, že je Duch svatý. Při setkání s nimi, hned Pavel cítí, že tu není něco v pořádku. „Když jste uvěřili, přijali jste Ducha svatého?“, ptá si jich P avel. (Sk 19,2-7) Po odstranění „závad“ nejprve patřičnou katechezí a následném přijetí svátostného křtu vodou, „na ně Pavel vložil ruce, sestoupil na ně Duch svatý a oni mluvili jazyky a prorokovali“ (elaloun te glwssais kai eprofhteuon).  Zde jsou zmíněny glosolálie a dar proroctví v souvislosti se křtem v Duchu. I zde je skutečnost naplnění Duchem jmenována sice v linii svátostného křtu vodou, ale přitom jako samostatný proces.

2.1.5 Křest v Duchu u sv. Pavla
V pavlovských textech nemáme přímé popisy křtu v Duchu, ale  často zachycuje účinky působení Ducha v jednotlivcích i společenství, a to ve směru morálním a charizmatickém.

Přesto se ovšem dovolává v Gal 3,2-5 na smysly zakusitelnou osobní zkušenost křesťanů s Duchem, kterou prožili po svém obrácení ke Kristu. „Dal vám Bůh svého Ducha proto, že jste činili skutky zákona, nebo proto, že jste uvěřili zvěsti, kterou jste slyšeli? To jste tak pošetilí? Začali jste žít z Ducha Božího, a teď spoléháte sami na sebe? Tak veliké věci (tolik jste vytrpěli) jste prožili nadarmo? Ten, který vám udílí Ducha a působí mezi vámi mocné činy, činí tak proto, že plníte zákon, nebo proto, že jste slyšeli a uvěřili?“ (Gal 3,2-5)

Centrální výpovědí o naplnění Duchem svatým je u sv. Pavla vyjádření, že „Boží láska je nám vylita do srdce skrze Ducha svatého, který nám byl dán“. (Řím 5,5) Důsledky tohoto naplnění popisuje celá osmá kap. Římanům, koncentrovaně ji lze vyjádřit a shrnout do výroku: „Přijali jste Ducha synovství, v němž voláme: Abba, Otče“ (Řím 8,15). Obdobně i v Gal 4,6.

Pro Pavla je tedy křest Duchem vlastní zkušeností s Boží láskou a se znovuzrozením k Božímu synovství (milost ospravedlnění Božích synů a dcer) a vstupní branou k novému životu Božích dětí. Tento nový život se projevuje ovocem (srov. Sol 4,1-8; 1Kor 6,1-11; Ef 4,22-32; Gal 5,16-25) a charizmaty (1Kor 12;14; Ef 4,7-15; Řím 8,26.27).

2.1.6 Ježíšův křest v Jordánu
Účinek křtu v Duchu svatém, kterou Pavel popisuje jako zkušenost syna nebo dcery s Božím otcovstvím, nás směruje zpět k události zaznamenané na počátku synoptických evangelií. Jedná se o Ježíšův křest v Jordánu, kde byl Ježíš sám jako člověk naplněn Duchem a veřejně Bohem osvědčen: „To je můj milovaný Syn, jehož jsem si vyvolil“. (Mt 3,17; srov. Mk 1,11; Lk 3,22)

Je pravděpodobné, že líčení Ježíšova křtu v Jordánu je formulováno právě s ohledem na letniční zkušenost apoštolů a praxi prvotní církve.[7] Neunikne nám, že i Petr ve svém kázání v Cesareji se odvolává na tuto událost: „Dobře víte, co se dálo po celém Judsku: Začalo to v Galileji po křtu, který kázal Jan. Bůh pomazal Ježíše z Nazareta Duchem svatým a mocí, Ježíš procházel zemí, všem pomáhal a uzdravoval všechny, kteří byli v moci ďáblově, neboť Bůh byl s ním“. (Sk 10,37-38) To je právě část oné řeči, při níž sestoupil na posluchače Duch svatý. Zdá se tedy, že je prokazatelná souvislost křtu v Duchu svatém a prožitím stavu Božího dětství. Je to možno interpretovat tak, že Ježíšův křest v Jordánu a jeho zkušenost s láskou Boha Otce je prazákladem křesťanovy zkušenosti Božího dětství, kterou zakusil při svém křtu v Duchu svatém.

I v líčení Ježíšova křtu spatřujeme určité standardní znaky křtu v Duchu: hlásání pokání, konání křtu, obdarování Duchem (srov. Lk 3,21.22 a Sk 2,38). Petr zároveň ve své katechezi vyjadřuje souvislost mezi Ježíšovým křtem a jeho následným charizmatickým působením.

2.2 Předběžné shrnutí
Ve Skutcích znamená křest Duchem svatým prvotní křesťanskou zkušenost, kterou působí Bůh skrze Ježíše Krista. Ježíš přitom vylévá svého Ducha na všechny ty, kteří se mu veřejně odevzdávají, a to při křtu v jeho Jméno. Boží odpovědí na toto člověkovo sebedarování se Bohu je dar Ducha svatého, který působí pro měnu člověka v křesťana (křesťanku) a začlenění jej do společenství pravého Izraele. Duch člověka vybavuje odvahou ke svědectví, darem chvály a dalšími charizmaty. Projevení darů Ducha je pro prvotní církev důkazem, že Ježíš opravdu je živ.

Pavel stojí naprosto přesně v linii Skutků, ale více zdůrazňuje ospravedlňující skutečnost Božího dětství a naplnění Duchem jako výchozí pozici pro křesťanský život každého jednotlivého věřícího. I pro něho je naplnění Duchem opravdový zážitek, který lze vnímat, vidět, slyšet, cítit. Nejde o pouhou ideu. Ve zkratce tuto zkušenost vyjadřuje voláním: „Abba, Otče!“

Zároveň si můžeme být na základě výše řečeného jisti, že křest Duchem podle Písma je událostí, kterou je třeba klást do souvislosti se křtem vodou (svátostným) a vkládáním rukou (biřmováním).

2.3 Svědectví Otců o křtu v Duchu
Existují četná a významná svědectví mezi církevními Otci o tom, že křest v Duchu svatém má biblický charakter. Popisují velmi barvitě projevy křtu v Duchu. Při porovnání těchto svědectví zjistíme, že jsou shodná, ačkoli pocházejí ze tří odlišných lokalit: severní Afriky, Asie a Evropy. Tím prakticky reprezentují celou církev a potvrzují, že charizmatické projevy, které mají svůj kořen ve křtu Duchem svatým, nebyly nějakou specialitou určitých oblastí nebo jednotlivých sborů, ale normálním projevem života celé tehdejší církve. Někteří Otcové, zdá se, chápali křest Duchem přímo jako synonymum křesťanské iniciace. Zcela určitě lze z jejich svědectví dovodit, že křest Duchem souvisí s iniciačními svátostmi a pokládají ho prakticky za veřejnou záležitost a pravidlo.[8]


http://cho.cz/pavel/pavel.php?clanek=389


Podobná témata

Přednáška

"Křest Duchem svatým" | Přihlásit/Vytvořit účet | 4 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Křest Duchem svatým (Skóre: 1)
Vložil: Standa v Čtvrtek, 12. duben 2007 @ 17:20:17 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nebiblické důrazy a jak jim čelit - Křest Duchem svatým


Ve věci křtu Duchem svatým bylo už namluvenou a napsáno mnoho blouznivého tvrzení. Především si tu připomeňme, že Bible nic neříká o nějakých "druhých letnicích", o nějakém "druhém požehnání" či "pozdním dešti", nýbrž mluví o "naplnění Duchem svatým", jež se děje hlavně v souvislosti s pokáním a uvěřením.



Sám "křest Duchem svatým" byl na církvi jednou provždy vykonán o letnicích. To byl onen křest Duchem svatým, ono vylití Ducha svatého, jež se již neopakuje, jako se neopakuje ukřižování Páně nebo zmrtvýchvstání z hrobu.

Proto dnes prosit o nové letnice je totéž, jako bychom prosili o novou betlémskou událost či novou událost velkopáteční. Obojí, jak vylití Ducha svatého, tak tudíž i křest Duchem svatým, obojí se už stalo v ono dění na počátku církve.

Církev Kristova přijala křest Duchem svatým hned na svém počátku a ten platí navždy. Čeho však my znovu a znovu potřebujeme, je "naplnění Duchem svatým". Tohoto nového a nového naplnění a braní účasti na Duchu svatém tolik potřebujeme. O to stůjme. Avšak vybízet někoho k tomu, aby prosil o křest Duchem svatým, o nové letnice, to je počin sice náboženský, ale ne biblický.

Co se týká vlastního pojmu "křtu Duchem svatým", pak se podle nového zákona mají věci následovně: Ve Skutcích se mluví o pěti historických událostech "vylití Ducha svatého", ale z nich jen dvě jsou označeny jako "křest Duchem svatým".

1. událost je případ křtu Duchem svatým ve Sk 2, kdy byli takto "pokřtěni" věřící z Židů (Sk 1,5)

2. událost je křest Duchem svatým ve Sk 10, kdy byli takto "pokřtěni" věřící z pohanů (Sk 11,15a).

V této dvojí události Pán Ježíš jakožto Hlava církve "pokřtil Duchem svatým" jednou provždy nejprve židovskou část a potom pohanskou část své církve.

Co se týká ostatních tří událostí dání Ducha svatého věřícímu v Samaří (Sk 8,17), potom Saulovi (Sk 9,17) a věřícím v Efezu (Sk 19,6), tu se mají věci tak, že se to dělo vzkládáním rukou. Při tomto aktu jde o to, že je tu vyprošováno spočinutí Ducha svatého již vylitého o letnicích.

Jinými slovy, jde tu o prosbu za nově uvěřivší lidi, aby i oni měli podíl na onom vylití a křtu Duchem svatým, které se jednou provždy stalo tehdy o letnicích.

Ani tady se letnice už neopakují, ani onen tehdejší křest Duchem svatým, nýbrž je tu zapojení a vzetí účasti na moci tehdejších letnic a na moci a požehnání tehdejšího křtu Duchem svatým, jímž byla pokřtěna celá církev a v ní všichni jednotliví lidé, kteří uvěřili a ještě uvěří. Toto jednoznačně vyplývá z 1K 12,13:"Skrze jednoho zajisté Ducha my všichni v jedno tělo pokřtěni jsme..." Sloveso "pokřtěni" je tu v čase minulém.

Každému nově uvěřivšímu člověku, tedy nám všem, se dostává možnosti nového prožití moci této tehdejší události křtu Duchem svatým tak, že můžeme jím být znovu a znovu naplňováni a zmocňováni.


R. Novák
autor je kazatelem Bratrské jednoty baptistů
_____________________________________________________________________________________________________________________________________

JE KŘEST DUCHEM SVATÝM PRO NÁS DNES?

Židům, kteří přicházeli k jeho pokřtění, Jan prorokoval, že Ježíš je "bude křtít Duchem svatým..." (Matouš 3,11). Poté, co Ježíš slíbil, že křest Duchem svatým je blízko (Skutky 1,5), jeho apoštolové byli naplněni zázračnou mocí Ducha svatého (Skutky 2,4). O několik roků později Kornéliovi a jeho rodině byla dána moc mluvit jazyky podobným způsobem jako apoštolům (srovnejte Skutky 10,44-48), což způsobilo, že si Petr vzpomněl na Pánova slova, "...co řekl Pán, "Jan křtil vodou, ale vy budete pokřtěni Duchem svatým"" (Skutky 11,16).
Křest Duchem svatým byl jedinečný v tom, že byl nařízen přímo z Nebe. Musíme ho odlišit od podobných událostí, kdy zázračné síly Ducha svatého přešly skrze ruce apoštolů (Skutky 19,6). Mezi událostmi ve Skutcích 2 a Skutcích 10 byly zázračné dary Ducha svatého přijímány skrze pokládání rukou apoštolů (Skutky 8,14-17). Ale Petr vysvětluje události ve Skutcích 10: "Když jsem k nim začal mluvit, sestoupil na ně Duch svatý, jako už na počátku sestoupil na nás" (Skutky 11,15). Petr se vrací zpět k podobným událostem na "počátku" (Skutky 2), aby je srovnal s událostmi ve Skutcích 10. A tak jedinečné řízení zázračné moci Ducha svatého v těchto dvou případech ukazuje něco zvláštního o těchto událostech.
Křest Duchem svatým měl určitý účel. Zázračně potvrzoval, že slíbené spasení ve jménu Pána právě přišlo. Ježíš "vylil to, což vy nyní vidíte a slyšíte" (Skutky 2,33 – viz Kralický překlad Bible) na apoštoly, aby potvrdil svou autoritu a aby poprvé ohlásil spasení v Jeho jménu (Skutky 2,33-36). Ve Skutcích 10 je spasení nabízeno poprvé pohanům. Petr vysvětluje, "Jestliže tedy jim Bůh dal stejný dar jako nám, když uvěřili v Pána Ježíše Krista, jak jsem já v tom mohl Bohu bránit?" (Skutky 11,17). Tváří k takovému božskému důkazu Petrovi tazatelé museli uzavřít, že "Tak i pohany povolal Bůh k pokání, aby dosáhli života" (Skutky 11,18).
Prosím, povšimněte si, že křest Duchem svatým nebyl znamením, že člověk již byl spasen, ale že "Tak i pohany povolal Bůh k pokání, aby dosáhli života." Bůh potvrzoval, že Židé a pohané mohli nyní být spaseni. Nejprve to přišlo na apoštoly, aby dokázal, že jejich poselství zavádějící spasení ve jménu Pána bylo od Boha. Poté bylo jednotlivcům přikázáno, aby litovali a byli pokřtěni ve jménu Pána na odpuštění hříchů (Skutky 2,38). Nejdříve přišel na Kornéliovu rodinu křest Duchem svatým, poté Petr "dal pokyn, aby byli pokřtěni ve jménu Ježíše Krista" (Skutky 10,48). Křest Duchem svatým byl nevyvratitelným důkazem, že spasení bylo nabízeno a ne, že se již událo.
Víra, která spasí, pochází pouze ze slyšení Kristova slova (Římanům 10,17 – viz Kralický překlad Bible). Petr popisoval, "Když jsem k nim začal mluvit, sestoupil na ně Duch svatý..." (Skutky 11,15). Petr neskončil slovo, které by přinášelo víru, ale právě "začal mluvit," když se křest Duchem svatým projevil. A tak argument, který přinášejí některé skupiny, že křest Duchem svatým dokazuje, že spasení přichází před křtem ve vodě, dokazuje příliš mnoho. Kdyby to tak bylo, dokazovalo by to také, že Kornélius a jeho rodina byli spaseni před tím, než uvěřili.
Křest Duchem svatým byl ohraničen ve svém výskytu. Po událostech ve Skutcích 2 a Skutcích 10 žádný inspirovaný spisovatel nezjevuje, že by se udály znovu. Ponoření do zázračné moci Ducha svatého má také určitý význam. Bylo to znamení, že spasení ve jménu Pána přišlo nejprve k Židům (Skutky 2) a poté k pohanům (Skutky 10).
Víme, že spasení je dnes nabízeno všem lidem, jak Pavel věděl a prohlásil (Římanům 1,16-17). Když se křest Duchem svatým, který byl slíben Janem, naplněn Ježíšem, neobjevil po událostech ve Skutcích 10, proč bychom si měli myslet, že dnes je pro nás platný? Když něco splnilo svůj účel, není třeba, aby se to znovu objevovalo. Protože známe božský účel křtu Duchem svatým, můžeme s jistotou učit, že spasení ve jménu Pána je pro všechny lidi - pro Židy i pro pohany.
Požadujeme, aby všichni litovali a byli pokřtěni vodou ve jménu Pána na odpuštění hříchů, jako to vyžadovali apoštolové (Skutky 2,38; 10,48 a 11,18).
Musíme také varovat, že existuje ještě jeden křest, slíbený Janem, který náš Pán bude nařizovat: "on vás bude křtít Duchem svatým a ohněm" (Matouš 3,11). Jakým ohněm? "Neuhasitelným ohněm" pekla (Matouš 3,12 a Marek 9,47-49). Stejně jako Pán pokřtil v Duchu svatém, a tak potvrzoval, že spasení je pro všechny dostupné, uvrhne do neuhasitelného ohně ty, kteří odmítli spasení v Jeho jménu.

autor:  Jerry Fite
_______________________________________________________________________________________________________________________________

DOSTÁVAJÍ DNES KŘESŤANÉ KŘEST DUCHEM SVATÝM?

"Byli jste pokřtěni Duchen svatým?" To je otázka, kterou velmi často kladou upřímní lidé, kteří touží po spasení. Mnozí nemají jasno, co křest Duchem svatý mopravdu je. Měli bychom se dnes pro něj modlit? Jak víme, že jsme jej obdrželi? Jaké budou jeho efekty v každodenním životě? Nejvíce matoucí skutečností je, že ti, kdo říkají, že jej již obdrželi, se neprojevují jako ti, kteří jej obdrželi v dobách Nového zákona.

I. DOSTÁVAJÍ DNES LIDÉ SVATÝ KŘEST NEBO ZÁZRAČNÉ DARY?

A. Jestliže ano, neposlouchají instrukce Ducha svatého!
1. Tím, že odmítají provádět některé z těchto věcí:
a. Marek 16,16-18 je oblíbenou pasáží těch, kteří dnes tvrdí, že mají
zázračnou míru. Ale tyto verše praví, že by měli
i. vyhánět démony
ii. brát do ruky smrtící hady a
iii. nemělo by jim ublížit pití jedu.
b. Jestliže mohou dělat některé věci, proč odmítají ostatní?
2. Rozporem s učením:
a. Lidé rozdílných věrouk prohlašují, že mají zázračnou míru Ducha
(mormoni, katolíci, babtisté, letniční církve atd.).
b. Jestliže jsou všichni vedeni Duchem, měli by říkat tutéž pravdu a
nebýt rozděleni (1 Korintským 1,10-13; 12,12-27; Efezským 4,3-7).

3. Používáním jazyků k sebepovznášení:
a. 1 Korintským 14,22 říká, že jazyky byly "za div....nevěřícím."3
b. Jazyky nebyly nikdy popsány jako znamení dokazující, že je někdo
spasen, ale byly dány za účelem učení nespasených (Skutky
2,4-6 a 8 a 11).
4. Mluvením jazyky bez vykladače:
a. 1 Korintským 14,27-28 předkládá jasné instrukce, že člověk má
mlčet, jestliže není přítomen žádný vykladač. A když byl
vykladač přítomen, měli mluvit pouze tři a měli mluvit jeden po druhém.
b. Shromáždění, která jsou charakteristická mluvením jazyky v 
nesrozumitelném drmolení všech najednou,
    neposlouchají tyto jasné instrukce!

B. Jestliže ano, omezují moc Ducha, když se jim nedaří:
1. Vzpomenout si na VŠECHNO, co Ježíš řekl (Jan 14,26) - (studium by nebylo nutné).
2. Znát VEŠKEROU pravdu (Jan 16,13) - (neexistovaly by knihy s odporujícím
si náboženským učením).
3. Křísit mrtvé (Skutky 9,41; 20,10).
4. Oslepit rouhače (Skutky 13,7-11).
5. Zbavit nevěřící veškerých pochyb (Skutky 4,16).
(Někteří z těch, kteří tvrdí, že mají zázračnou míru, popírají, že jiní, kteří
tvrdí totéž, ji mají také. Uvědomují si, že podvodníci dělají falešná tvrzení.
Jak můžeme vědět, kdo ji opravdu má?)
II. CO JE KŘEST DUCHA SVATÉHO?
A. Křest Duchem svatým byl slíben (Lukáš 24,49; Skutky 1,4-5).
1. Apoštolové jej obdrželi na den letnic (Skutky 1,26-2,4).
2. Kornélius je jediný jiný zaznamenaný případ (Skutky 10,44-48).
a. Petrovi to připomenulo "začátek," který byl nejméně o sedm let dříve
na den letnic (Skutky 11,15-17).
b. Proč by se mu připomenul "podobný dar," který dostali o sedm let
dříve, kdyby všichni převrácení obdrželi totéž?
B. Křest Duchem svatým byl obdržen přímo z nebe.
1. Žádný člověk nezasahoval ani nepomáhal (Skutky 2,1-4).
2. V obou případech byl spojen s mluvením jazyky (Skutky 10,44-48).
C. Křest Duchem svatým sloužil jako Boží svědectví.
1. Potvrdil, že apoštolové byli Božími mluvčími (Skutky 2,14-16; Židům 2,3-40).
a. Křest Duchem Svatým udělal stejně mnoho pro Vás a pro mne jako
pro Kornélia, protože zavedl, že pohané mohli být spaseni stejně
jako Židé.
b. Jestliže byl spasen Duchem svatým, proč byla přikazována voda?
(1 Petrův 3,20-21; Skutky 10,47-48).
D. Křest Duchem svatým pominul do roku 64 n.l.
1. Efezským bylo napsáno k tomuto datu a Efezským 4,5 říká, je "jeden křest."
2. Který křest pominul? Vodou nebo Duchem svatým?
a. Jestliže vodou, nemůže jej dnes s Božím souhlasem nikdo
provádět!
b. Jestliže Duchem svatým, potom ti, kdo dnes říkají, že existuje, jsou
falešní!
c. Jestliže provádíme oba, máme DVA křty a popíráme Efezským
4,5!

III. VODNÍ KŘEST JE PŘIKAZOVÁN VŠEM VĚŘÍCÍM VŠECH GENERACÍ.

A. Vodní křest je přikazován (Skutky 10,48; Matouš 28,19; Marek 16,16).
1. Jestliže byl Kornélius spasen křtem Duchem svatým, proč byla přikazován
křest vodou (Skutky 10,47-48)?
2. Potřeboval odpuštění hříchů stejně, jako jej potřebovali ti ze dne letnic (Skutky 2,37-38).
B. Vodní křest musí být proveden člověkem.
1. Učedníci měli jít učit a potom věřící křtít (Matouš 28,19).
2. Věřící odpověděli uposlechnutím (Skutky 22,16; 2,41).
3. Vodní křest, na rozdíl od křtu Duchem svatým, prováděl člověk (Skutky
8,35-39).
C. Křest vodou je skutek víry nezbytný pro spasení (1 Petrův 3,21).
1. Římanům 6,3-4 vysvětluje, proč nás tento křest uvádí do Jeho smrti, při které byla prolita Jeho spásná krev. V tomto okamžiku poslušné víry "i my
vstoupili na cestu nového života" (podívejte se na Římanům 6,17-18).
2. Spasení je z víry a ne z dobrých skutků. Ale spásná víra odpoví pokáním se
z hříchů (Lukáš 13,3) a vyznáním Krista jako Božího Syna (Římanům
10,9-10). Křest je vrcholným aktem víry, z které se stáváme křesťany, když
jsme dáni do "Krista" (Galatským 3,26-27).
D. Vodní křest je ten křest, který pokračuje až do konce světa.
1. Efezským 4,5 říká, že je jeden křest. Který má na mysli?
2. Kristus pověřil apoštoly ke křtu, který "přikazovali" a který mohl provádět
člověk. Dále slíbil, že s nimi bude až do "skonání tohoto věku" (Matouš
28,19-20). Těmto vlastnostem může odpovídat pouze křest vodou.
IV. JAK SE NARODÍME Z VODY A Z DUCHA (Jan 3,5)?
A. Jazyk Bible vyžaduje při narození dva prvky.
1. "Z" se v původním textu Jana 3,5 nachází pouze jednou. To ujasňuje, že při
tomto novém narození je zahrnut Duch i voda.
18
2. Proto nemluví o dvou narozeních, fyzickém a duchovním. Dítě se také rodí "s" vodou a ne "z" vody.
3. Ani Pán nemůže mluvit o dvou křtech, Duchem svatým a vodou. Do dnešní doby pokračuje také pouze jeden křest (Efezským 4,5).
B. Jediná zmínka o "z vody" v souvislosti se spasením je ve křtu!
1. Pověření Kristem (Matouš 28,19).
2. Jsou příklady (Skutky 8,35-39).
3. Přikazován (Skutky 10,47-48).
4. Přináší spasení (1 Petrův 3,20-21).
C. Jsme zrozeni z Ducha, když poslechneme slovo (zjevené Duchem)!
1. Bible mluví o narození se znovu skrze slovo (1 Petrův 1,22-23).
a. Není zde žádný rozpor s Janem 3,5; je to rozšíření!
b. Člověk je zrozen z Ducha, když se narodí ze slova zjeveného Duchem!
i. Duch Svatý je nazýván také "Duch pravdy" (Jan 16,13).
ii. Zjevil i potvrdil slovo pravdy (Židům 2,3-4).
2. "Slovo" nás může spasit (Jakub 1,21).
a. Jak je to možné? Jen když poslechneme slovo (1 Petrův 1,22).
b. Jsme "zplozeni"4 skrze slovo pravdy (Jakub 1,18; 1 Korintským 4,15).
i. Početí je nezbytné pro fyzické zrození. Ačkoli skutečně
porodí žena, je zapotřebí obou, muže i ženy.
ii. Tak se duchovní zrození odehrává přes zplození Duchem
prostřednictvím slova pravdy a uposlechnutí ve křtu vodou!
D. Nové zrození se odehrává ve křtu vodou (Římanům 6,3-4; "nového života")
1. 1 Korintským 12,13 - "byli jsme (učením jednoho Ducha) jedním Duchem pokřtěni (ponořeni do vody) v jedno tělo (církev) a všichni jsme byli napojeni (získali užitek) týmž Duchem."
2. Efezským 5,26 - Jsme posvěceni a očištěni omývající "vodou (křtem) a
slovem (jak bylo zjeveno Duchem svatým)."

4viz Kralický překlad

DOSTÁVAJÍ DNES KŘESŤANÉ KŘEST DUCHEM SVATÝM?

I. ODPOVĚZTE NA TYTO OTÁZKY:

1. Které "slovo" se Petrovi připomenulo, když Kornélius obdržel Ducha? (Skutky 11,16)
_________________________________________________________________
2. Na co se zeptal, když Kornélius obdržel Ducha? (Skutky 10,47)
_________________________________________________________________
3. Duch svatý přinesl svědectví, že pohané měli být očištěni. Čím? (Skutky 15,8-9)
_________________________________________________________________
4. Vodní křest nás spasí, protože je "závazkem." Čeho? (1 Petrův 3,21)
_________________________________________________________________
5. Ježíš ustanovil křest "ve jménu." Koho a na jak dlouho? (Matouš 28,19-20)
_________________________________________________________________
6. Jak se musí člověk podle Ježíše znovu narodit? (Jan 3,5)
_________________________________________________________________
7. Z čeho jsme podle Petra znovuzrozeni? (1 Petrův 1,22-23)
_________________________________________________________________
8. Kdy povstaneme, abychom šli v "novém životě?" (Římanům 6,3-4)
_________________________________________________________________
9. Jak jsme posvěceni a očištěni? (Efezským 5,26)
_________________________________________________________________
10. Kolik je nyní křtů? (Efezským 4,5)
_________________________________________________________________

II. PRAVDA NEBO LEŽ:

1. Duch svatý zjevil slovo pravdy (Jan 16,13).

2. Jsme spaseni Božím slovem (Jakub 1,21).

3. Duch nám nic neříká o vodním křtu (1 Korintským 12,13; Skutky 10,48; 1  Petrův 3,20-21).

4. Vodní křest byl přikázán k "obmytí hříchů" (Skutky 22,16).

5. Jsme zplozeni slovem a zrozeni znovu křtem (Jakub 1,18; Galatským 3,26-27;
Římanům 6,3-4).


autor:   ROBERT HARKRIDER




Stránka vygenerována za: 0.35 sekundy