Hledání: Nemohu přijmout víru
Vloženo Čtvrtek, 09. květen 2002 @ 07:15:22 CEST Vložil: Stepan |
poslal Nepřihlášený Nemohu přijmout víru
Nejdříve malý úvod do pojmů, tak jak, je zde budu užívat:
- víra - postoj člověka, který zaujímá díky jistotě v
objektu víry - tedy v bohu, v žádném případě nemám na mysli
křesťanskou víru, chápejte pouze jako vztah věřícího k
objektu jeho víry
- bůh - opět to není jenom křesťanský bůh, nýbrž obecně
objekt víry, bůh však nemůže být cokoliv - je to něco, co nás
přesahuje, tedy něco transcendentního a absolutního, což nám
právě zaručuje jistotu, díky které věřící ví o své pravdě
(nikoli: věří ve svou pravdu, on ji zná, protože zná boha)
- věřící - člověk, který ví o svém bohu, má svoji víru, přivlastňovací
zájmena jsou trochu zavádějící, protože nikdo nemá boha, který
by byl jen jeho, ale je to tak snazší na pochopení pro nás, nevěřící
- nevěřící - člověk, který neví o bohu, nemá k němu žádný
vztah, což však neznamená, že by boha odmítal, jednoduše o něm
neví
- ateista - člověk, který věří, že bůh neexistuje
Začnu otázkou: "Může nevěřící pochopit věřícího, když
mluví o své víře, tedy o vztahu k bohu?" Například když
věřící popisuje svůj mystický zážitek. A naopak: "Může
věřící pochybovat stejně závažně o své víře jako o ní
pochybuje nevěřící?"
Co znamená, že věřící mluví o své víře? Znamená to, že se nám
jakýmsi způsobem snaží přiblížit svůj vztah k bohu a boha samotného.
Jak nám to může vysvětlit jinak, než boha něčemu přirovnat, když
si je vědom, že my nevíme, kdo je to bůh. Jako malému děcku říká:
je to trochu jako tohle, cítíš támhleto a bůh je asi jako tenhle,
ale asi tak tisíckrát silnější a ušlechtilejší. My si zkusíme něco
takového představit, ale můžeme vůbec říct, že se naše představa
trochu podobá bohu? Pochopili jsme tím, co pro věřícího jeho bůh
znamená a tedy co je bůh? Těžko, když si uvědomíme, že bůh,
tedy absolutno (opak relativního - srovnávatelného) je něco zcela výjimečného,
nevysvětlitelného, nepřirovnatelného. Skutečnost boha se slovy obsáhnout
nedá, pouze zkušeností, což je právě to základní, co nám - nevěřícím
chybí. Proto můžeme poslouchat věřícího, kterak nám vykládá o
bohu a můžeme si i občas uvědomit, jak hluboký význam pro něj
jeho bůh má, ale nikdy nepochopíme, co věřící prožívá.
Může věřící pochybovat o své víře? Tato otázka je
trochu nesmyslná, přiznávám, ale právě pro svoji jednoznačnost ji
uvádím. Ve chvíli, kdy věřící o své víře pochybuje, kdy ji
podrobuje vlastnímu kritickému zkoumání, už přestává být věřícím.
Pro věřícího neexistuje objekt víry, ale subjekt. Nechápe boha
jako vnější jsoucno, nýbrž jako svoji součást. Proto ani není
schopen na celou záležitost pohlédnou z vnějšku, ba co víc - on to
ani nemá zapotřebí, protože věří, ví o bohu. Obě otázky mi přijdou
stejně jednoznačné.
Teď, když jsem vysvětlil, proč si myslím, že zážitky věřícího
jsou nesdělitelné, položím důležitější otázku: "Může
věřící slovy přivést nevěřícího k víře?"
Musím ještě objasnit jeden můj předpoklad: člověk se věřícím
nerodí, teprve se jím průběhem času stává. Ale okamžik, kdy se z
nevěřícího stane věřící je jeden, není to proces. Člověk k víře
spěje, často o ní přemýšlí, ale pak nastane chvíle, kdy si uvědomí,
že věří a jeho stav už je nevratný. Např. se málem zabije, ale
"náhoda" ho zachrání a on nazře boží prozřetelnost, získá
zkušenost s bohem a tím pádem uvěří. Právě zkušenost s bohem je
rozhodující a jednoznačná (vyplývá z absolutní povahy boha).
Museli bychom tedy díky slovům věřícího nabýt zkušenosti s
bohem. To by vyžadovalo, aby ústy věřícího promlouval samotný bůh.
Je to možné? Je možné, aby slova obsahovala božskou podstatu a tím
i vedla ke zkušenosti? Odpověď na tuto otázku už tak jednoznačná,
jako tomu bylo u předchozích, není, ale já se spíš přikláním k
názoru, že to možné není. Nemůžeme vyloučit, aby ústy věřícího
skutečně promlouval bůh, ale vezměme v úvahu jenom slova (jen ta
totiž čteme na monitoru, čímž se dostávám k začátku - totiž
jestli uvěříme na základě četby). Slova jsou jen nositelem významu,
ale nikoli významem samotným. Tím pádem buď slovům přiřkneme význam
jiný, než měl na mysli věřící nebo žádný. Stejný význam jim
ani přiřknout nemůžeme, protože s bohem nemáme žádnou zkušenost
a tím jsou nám ony důležité významy skryty. Čistě skrze slova se
tedy k víře nedobereme a snahy věřícího většinou vyjdou na prázdno.
Pro ilustraci si dovolím citovat část textu: "Budím
tak své zaostalé části do vyššího výkonu, jako bych jim zvyšoval
taktovací frekvenci na několikanásobek. Ta bolest je vlastně reakce
na průtok transformační energie, proměnil jsem část spodků, ale
úbytek energie způsobí únavu. Nejlíp k tomu poslouchat dobrou
meditační hudbu, ta vlastně dělá setting, vybuzuje nás jít Tam,
je to dokonalá sugesce."
Osobně podobným textům vůbec nerozumím. Chápu, že se autor snaží
popsat nějaký mystický zážitek, ale protože sám jsem nikdy nic
podobného nezažil, nemohu to nijak reflektovat. Což samozřejmě
neznamená, že by samotný text byl nesmyslný, pouze jeho obsah je pro
ne-zkušeného nepochopitelný. Z vlastní zkušenosti vím, že pokud mám
nějakou transcendentální zkušenost, jsem schopen pochopit text, který
o podobné zkušenosti mluví. Nejjednodušším příkladem je sen, s
kterým má zkušenost každý. Pokud se vám zdá, že pozorujete z výšky
vlastní tělo a přitom vy samotní jste nehmotní, pak při čtení
např. tohoto textu si svůj zážitek pravděpodobně vybavíte a
pochopíte (díky paměti vlastně znova procítíte - vzpomenete si na
pocit). Kdo tuto zkušenost nemá, nebude o onom pocitu/zážitku vědět
víc, než, že jde o pocit, kdy se člověk ocitá mimo své tělo, což
je takřka zanedbatelné oproti znalosti pocitu samotného.
Shrnu-li tedy to, co jsem zde tak kostrbatě vyjádřil: člověk nezabývající
se mystikou, člověk s chudými transcendentálními zkušenostmi těžko
pochopí křesťanské texty.
Nabízí se otázka: proč se takové texty píší, resp. komu jsou určeny?
Jestliže nám, mystickým diletantům, pak jsou příliš nesrozumitelné.
Tímto chci spíše vysvětlit, proč jim nemohu porozumět a požádat
o nějaké
jiné vysvětlení než, že jsem "zaslepený" (což
bezpochyby jsem).
|