Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 240, komentářů celkem: 429556, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 536 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

Danny42
ivanp
rosmano
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116480304
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Je špatné být charismatikem ? ... aneb whatś wrong?
Vloženo Neděle, 31. prosinec 2006 @ 18:32:56 CET Vložil: bOLEK

Charismatici poslal jirikrupa

   Někdy je dobré věnovat se "učení". I když je pravda, že někdy učení nesedí s praxí. Nejen v poslední době se tady rojí  všelijaké definice pojmu charismatik a tvoří nepříjemný guláš. Možná byly asi i pokusy, nejspíše nepříliš úspěšné o ujasnění, ale když už se to tady různě všelijak omýlá, vyjasněme toto nějak konkrétně a prakticky.

   Mluvme o učení. Lidé jsou zvyklí dělit se na evangelíky, prostestanty, katolíky atd. , kdy charakteristikou tohoto oddělení je  nějaké učení , nějaké vyučování a poté také následující praxe.

Jaké je učení charismatické ? (jsem-li nucen používat tento termín ) Odlišme prosím učení charismatické od toho, co vyčítáme jednotlivým lidem. Můžeme mít dojem, že vlastní učení k tomu vede, ale proteď odlišme prostě vyučování od toho, kdy se někdo choval tak a jindy o­nen jinak.

Jako bilický důkaz tohoto použiji Pavlovi epištoly. Byly psány různým sborům s různými problémy, ale přitom Pavlovo učení bylo stejné. Jeho ovečky se tu a tam chovaly porůznu, ale nešlo říct, že učení apoštola Pavla tomu bylo na vině. Bylo kdyžtak potřeba říct, tento člověk zhřešil takto a takto, v tomto sboru se stalo toto a toto. Popřípadě tato skupina sborů je náchylná k tomuto (považovali-li jsme se za schopné to vidět a mluvit o tom).

Oddělme pojem charismatik od nějakého přisuzovaného chování, poté můžeme kdyžtak říct, tento charismatik či hnutí je autoritářské, tito letí v prorokování, tito to přehánějí s učednictvím, tito závádějí nové názvy do církve a "nám" se to nelíbí atd. Nicméně bude to adresné a konkrétní, tak , jako Boží slovo a Boží kritika někdy bývá. Když už někdo chce tato slova používat a různé trendy a skutky posuzovat.

Použiji sám sebe a ¨"své" učení, protože jsem označován za charismatika (výslovně třeba Berkinem, jakobin, ale i dalšími).

I. Několik specifických poznání ( které se dají takto zformulovat ):

1) Věřím, že Písmo je Božím slovem.

2) Věřím, že nejvyšší přikázání je milovat Boha a bratra (respektive bližního,mít rád lidi)

3) Věřím, že pravá zbožnost jest pamatovat na vdovy a sirotky v jejich souženích

4) Věřím veškerým základní věcem evangelia, smrt Ježíše za naše hříchy , vzkříšení, soud věčný, pokání atd. .... (tuto část vynechávám, protože charakterizuji učení z hlediska debaty o pojmu "charismatik").

5) Věřím, že každý znovuzrozený bratr je "členem" církve Kristovi a je Duchem přiřazován i ke konkrétním společenstvím lidí ,místním sborům různých denominací.

6) Věřím v tzv. křest Duchem (respektive přimutí Ducha Svatého, sestoupení na člověka) a také věřím dle Korintským na tzv. charismata , projevy Ducha Svatého jako uzdravování, prorokování, a další.

7) Věřím, že církev je povolána zvěstovat evangelium o Ježíši Kristu něvěřícím lidem skutkem i slovem.


II. Vztah k "charismatům":

1) Věřím, že Bůch chce uzdravovat lidi, dávat lidem modlitební jazyky a další . Věřím, že to nemáme v našem životě míjet ani zveličovat a přeceňovat. Je důležitější mít se rádi, než prorokovat nebo uzdravovat, ale to, že je to důležitější nevylučuje to, že i ty dané věci jsou důležité.

2) Veškeré dary Ducha (braná často jako tzv. charismata .Odtud původně slovo charismatik - dopuručuji se toho celkem držet tohoto původního významu, když už) jsou milost, nejsou majetkem člověka,nejsou tu k jeho vyzvednutí v těle, i když mohou sloužit k jeho potvrzení Bohem. Jejich cílem je primárně -služba. Jakmile z této role vypadávají, ztrácí se ze správného zacílení. Dary jsou tu obecně a v souhrnu pro službu, jsme služebníci.


III. Víra,vyznávání, uzdravování, mluvení jazyky a podobné specialitky (některé z nich) spojované s charismatiky (někdy s hnutím víry či letničními, ale jelikož Grano řadí do charismatických církvi CKS,SŽ, AC, JB, mluvím v tomto ohledu ):

1) Věřím, že víra rozhoduje o mnoha věcech v životě a skrze ni přijímáme už i to největší o co jde, spasení.

- Nevěřím, že víra má být vztažena mimo rámec Božího slova a věřím,že platí jen v souvislosti s tím, když Bůh mluví . Mám víru ve víru, ale jen potud, pokud je spojena a podřízena Bohu. Víra není magický získavač čehokoliv nezávisle na Bohu.Tedy ta biblická víra.

2) Věřím na mluvení ve víře, ale jen potud, pokud se nevymykne z toho, že je prostě normální vírou. Nevěřím na automatické čehokoliv vyznávání proto, abychom to obdrželi, nedotkne-li se nás v něčem Bůh s tím, že počítá s odpovídajícími slovy víry, nikoli nevěry a pochybností.

3) Mluvení jazyky, respektive třeba modlitba v jazycích je normální součást některých životů, věřím, že to má svůj biblický účel a rámec a neskončilo to.


4) Prosperita . Věřím, že Bůh je zaopatřovatel a může se v tom oslavit. Stejně tak ale křesťan může přijít o veškerý majetek, nebo být prostě "chudý", jako třeba apoštol Pavel řekl o sobě. Ne z každé vdovy a sirotka se stane bohatý podnikatel , řeknu takovým bormotem, nebo jak se takovým rčením říká. ( nadbytek je dáván ke službě, nikoli k tělesnému shromažďování)

5) Uctívání a chválení - nevidím problém s klaněním, zpíváním, leháním, tančením, či jen prostým stáním či čím při chvále, vše vidím v Písmu.

6) Jednota - věřím, že jsme povoláni v jedno společné tělo. Nevěřím v jednotu mimo Písmo, ale věřím v rozlišení důležitých a méně důležitých věcí v učení pro vytváření dobrých vztahů, ujednocování se ve víře a dokonce v případné spojování církví. (nezaměňujte s povoláním pod vedení Římské církve vycházejícím z Říma)

7)Autorita v církvi- věřím, že Bůh povolává i dnes učitele, pastýře, proroky, evangelisty, věřím, že církve jsou vedeny staršími, pastýři, dohlížiteli a skupiny sborů mohou být vedeny apoštoly. Věřím také, že někteří proroci, někteří učitelé, svým způsobem i jisté prvky služby apoštola jsou dány nikoli jen určitému denominačně vymezenému celku, ale prostě biblicky tomu, komu je chce Bůh dát a to Božímu lidu. Přesto věřím, že služebnosti, služebníci mají své hranice, které jsou Bohem dávány.

Žádný člověk nemá být podřízen slepě komukoliv a nemůže být po něm vyžadována "poslušnost" proti jeho vůli, každý je svobodné a za sebe odpovídající stvoření (věřím ve svobodu jednotlivce) . Věřím také, že v církvi jsou místa služebností, které v sobě obsahují jistou odpovědnost a právo na řízení a vedení, kterému se ostatní podřizují ve své svobodě a dobrovolně (věřím v rád a pořádek celku, nikoli chaos).


Všechny body mají v Písmu dle mne jasnou oporu a vyplývají z něj. (má-li někdo problém, můžu mu myslím daná Písma ukázat)

Co je špatně? Popřípadě , co je vynecháno? Jsem charismatikem? Jsem-li kvůli tomuto charismatikem, je špatné být charismatikem?

Budu rád, když mi to kritikové i ti , kteří to takto rozdělují , vysvětlí.

Takže posílám upřímné vyznání víry (specifické nikoli souhrnné) a ptám se. What´s wrong?

(Vynechal jsem třeba uzdravování či vysvobozování atd. , ale nemyslím, že by u toho mělo být něco jiného řečeno, než jak jsem třeba řekl u bodu s mluvením jazyky. Dokážu si představit různé úlety u těchto věcí, ale sám se momentálně necházím dle mne v jednom z těch úletů, že totiž tyto věci v mém živitě zaujímají nepatrné místo nejen co do činění, ale i do vidění.Nemyslím, že by to zrovna bylo to nejlepší Boží.Jinak biblickou obhajobu souhrnně mluvení jazyky, uzdravování , prorokování i osvobozování jsem napsal a poslal na Grano již dříve)


"Je špatné být charismatikem ? ... aneb whatś wrong?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 77 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Je špatné být charismatikem ? ... aneb whatś wrong? (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Neděle, 31. prosinec 2006 @ 20:39:51 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
Ja mam jenom par dotazek a komentaru.

Predne bych se chtel zeptat, jakym zpusobem momentalne naplnujes bod 3 - totiz zboznost ve forme starosti o vdovy a sirotky. Je to vec, kterou v soucasny dobe sam pro sebe resim, a zajima me, jakou formou probiha tato sluzba tam u vas, kde momentalne pusobis.

Za druhe jsem se chtel zeptat, ktere biblicke pasaze mas na mysli, kdyz pises o tom "klanění, zpívání, lehání, tančení, či jen prostým stání či čem při chvále". Zpivani jsem nasel, ale lehani atd. uz ne.

Za treti, muj dojem - a podotykam, ze je to jen dojem - je ten, ze to, co na charismatickem hnuti nekterym lidem hlavne vadi, neni ani tak to samo vyuzivani duchovnich daru ke sluzbe, jako spis prave to selektivni precenovani nekterych z nich, jak pises. A nejcasteji je to to mluveni jazyky. Nemyslim, ze charismaticke hnuti by se vyznacovalo nejakou extra vyssi uspesnosti co do naplneni proroctvi ci co do uzdravovani nemocnych - dokonce ani ne co do sluzby chudym a potrebnym -, ale to, cim se nejviditelneji odlisuje od zbytku krestanstva je prave to rozsireni glossolalie.

Zrovna vcera jsem si precetl 1K na jedno posezeni a muj dojem z tech kapitol 12-14 byl ten, ze je Pavel napsal prave proto, ze Korintane to mluveni jazyky prilis precenovali. A Pavel jim proto pise, ze jako jo, je to dar Ducha, ale vzdycky tu glossolalii zminuje az na poslednim miste a casto k ni dodava ruzne doplnujici podminky (jako je napriklad nutnost vykladu). Odhaduju - a je to jen odhad - ze to takhle napsal proto, ze uvnitr korintskeho sboru pravedpodobne pusobila skupinka krestanu - nadsenych glossolalistu - kteri byli ochotni jit az tak daleko, ze povazovali lidi jazyky nenadane za menecenne krestany. Proto jim Pavel na jedne strane psal, ze ne vsichni maji dar glossolalie (1K 12:30) a ze to stejne neni ani tak dulezite (1K 14:5), ale na druhe strane sam sebe obhajoval jako jazyky mluviciho (1K 14:18), aby ho tak glossolalni mensina vubec brala vazne, a pral si, aby se jazyky rozsirily i do zbytku cirkve, cimz by zmizel duvod k nejakejm rozmiskam a dohadum, kdo je opravdovej krestan a kdo ne.

Kazdopadne je z tech kapitol 12-14 cejtit snaha zduraznit, ze glossolalie nepredstavuje nejake extra supr cupr specialni pomazani od Boha, naopak, ze je to pravdepodobne jeden z tech nejobycejnejsich daru Ducha (odtud Pavlova exhortace: "Usilujte o vyssi dary!" - 1K 12:31).

Cili muj nazor je ten, ze charismaticke hnuti sice ma pro mnoho obzvlaste mladych lidi velkou pritazlivost v tom, ze dava duraz na osobni prozitek, ale prave tento duraz na emocionalitu a "sebezapomneni" v sobe nese i riziko destabilizace. Protoze kdyz spolu zacnou lidi "zavodit", kdo je "vic v transu", tak z toho asi moc rozumnejch a moudrejch rozhodnuti nevzejde, ze jo?

Tak jsem se vyzvanil.

Mejte se.

Aviaf



Re: Je špatné být charismatikem ? ... aneb whatś wrong? (Skóre: 1)
Vložil: ianka v Neděle, 31. prosinec 2006 @ 21:55:37 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Jiri. Celkom si to zhrnul dobre. Ked ti mam odpovedat, co je spatne na tom vsetkom, tak skusim take 2 body:

1. Kazdy krestan musi vediet rec Ducha Sväteho,poznat Panov hlas. Totiz satan, ako sa pise, sa prevlieka v anjela svetla a rad pokusa a zvadza najmä tych, ktori nasleduju Pana Jezisa. Toto ropoznanie sa tyka myslienok, a vsetkeho, co krestan preziva a vidi okolo seba.

1. Prakticky priklad: Ked budem medzi krestanmi a budem nieco silne prezivat, napr. sa zacnem nekontrolovatelne smiat a nebudem moct prestat, hoci radsej by som sa zrozumitelnymi slovami modlila k Panovi Jezisovi, alebo ma nieco hodi dozadu, a uz uplne stratim vedomie, tak na druhy den by som sa mala vazne zamyslie, ci toto bol prejav Ducha Sväteho. Ci to ma oporu v Biblii, a ci skutocne to bolo "spolocenstvo" s Panom Jezisom. Pokial to neurobim, som na najlepsej ceste zist z cesty.

2. Prosperita ako ucenie cirkvi. Je to az neuveritelne, ako satan moze zaslepit aj toho, kto cita Bibliu. Ci nepovedal Pan Jezis, nezhromazdujte si poklady na zemi, ale v nebi? A ze nemozete sluzit Bohu aj mamone? A ze bohati tazko vchadzaju do Bozieho kralovstva. A ze sa treba varovat lakomstva? Ci sa nepise, ze kto chce zbohatnut, upada do rozlicnych nedobrych ziadosti a zbludil od viery a sposobil si mnoho bolesti? Ci sa nepise, ze beda vam bohaci, lebo uz mate svoje potesenie? A ze milovanie penazi je korenom vsetkeho zleho? Nehovori nam prave toto Pan Jezis cez svoje slovo? Ma krestanovi na to zalezat, ci ma vela, alebo malo? Nehovori Pismo: Ked sa mame coho najest a do coho obliect, s tym sa spokojime?

To su len dva body, ktore ukazuju na obrovske bludenie charizmatikov.



Re: Je špatné být charismatikem ? ... aneb whatś wrong? (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Pondělí, 01. leden 2007 @ 14:56:24 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Věřím, že problémy tzv. charizmatiků, jsou totožné s problémy popsanými v listech Korintským svatým. Přílišná soustředěnost na dary Ducha, na Ducha svatého ( na úkor Pána Ježíše Krista - např. modlitby k Duchu ) a s tím související absence HLUBŠÍHO učení a zkušeností s Pánem ( 1Kor 13 - o Boží lásce ). Tedy jakási POVRCHNOST a soustředění na VNĚJŠÍ efektní věci, na vnější "duchovní kariéru", na uchvácení moci ve sboru, než na vnitřního Krista přebývajícího v nás. To je také lék, který Pavel doporučuje Korintským : "což nevíte, že jste chrámem Božím a že Duch Boží ve vás přebývá?" "Čili sami sebe neznáte, že Ježíš Kristus je ve vás?" ( 1Kor 3,16 // 2Kor 13,5 ) Když to přirovnám k něčemu "civilnímu", je to stejné jako nějaká americká povrchní obchodní show. Nejmarkantněji je tento aspekt vyjádřen v tzv. "Hnutí víry", které hlásá materialistického Krista a jehož hlavní náplní jsou kázání o prosperitě a o tom, jak získat peníze skrze duchovní svět ( 1Tim 6,3-10 ). Mimochodem, toto hnutí vycházející z pohanských okultních šamanských praktik nelze ani počítat mezi křesťanské, přestože jeho bludní učitelé ( koukol předurčený od věků ke spálení - Ju 4 ) zadržují ve svých sborech milióny znovuzrozených Božích dětí. Věřící charismatik nebo letniční, který odmítá Pánovy hloubky přístupné pouze skrze nesení svého kříže a zapření své duše, tedy ten stále stejný starý člověk, který odmítá s Kristem zemřít skrze kříž, se snaží přivlastnit si BOŽÍ MOC: A protože Bůh svou MOCÍ ( Duchem ) nepomazává žádné tělo ( tělesnost ), dostává se tomuto charismatickému věřícímu jsoucímu ve starém člověku FALEŠNÉHO POMAZÁNÍ ( Ex 30,31-33 ), které je ovšem pro nezkušené jen těžko rozlišitelné od pravého pomazání Ducha. Ne každá láska, každá radost a každý pokoj a ne každá MOC je OVOCEM DUCHA. To vše najdeme i např. v New Age apod. Problém charismatického ( i letničního ) hnutí je tedy skutečnost, že se již dál nevyvíjí a je ZASTYDLÉ - ustrnulo na duchovních darech, na povrchnostech, ale nejde dál ke Golgotě. Protože pravé Letnice následují až po Golgotě - po smrti a vzkříšení s Kristem i v naší zkušenosti. Nikdy ne před Golgotou. Chování charismatiků a letničních je tedy stejné, jako kdyby si učednící Páně nárokovali Ducha svatého a Jeho MOC, ještě před ukřižováním Páně. Pochopitelně, že v odpověď by se jim dostalo pouze nečistého ducha. Mluvím zde o VNĚJŠÍ MOCI Ducha svatého, protože zároveň platí, že drtivá většina charismatiků a letničních V SOBĚ Ducha svatého má, protože uvěřili v Pána Ježíše Krista a jsou znovuzrozeni. Nemají však Boha vždy MEZI SEBOU, ale pouze V SOBĚ. Nejsou tedy Chrámem Božím jako celek ani Církví Boží. Nenaplnili proto požadované podmínky - jsou jako nedoučení učedníci, nepřipravení ke každému dobrému dílu. Problém tedy nevidím v UČENÍ o charismatech, to je správné a biblické ( když pominu učení o prosperitě v pojetí Hnutí víry ), ale v USTRNUTÍ charismatiků před Golgatou. Pouze průchod křížem může takové věřící duchovně očistit.



Re: Je špatné být charismatikem ? ... aneb whatś wrong? (Skóre: 1)
Vložil: signum v Pátek, 05. leden 2007 @ 12:48:47 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já mám dotaz, ve 2. bodě je uvedeno,
.. milovat bratra ( respektive bližního...

Je rozdíl mezi bratrem a bližním ?



Gregoriova církev ? (Skóre: 1)
Vložil: jirikrupa v Sobota, 06. leden 2007 @ 01:01:09 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.joelnet.cz
Rozumím tomu tak, že odmítáš charisamtiky jako necírkev defacto kvůli nepokrývání šátky na hlavách žen. Rozumím tomu správně?

Kdo je podle tebe u nás v ČR duchovně zdravá církev?
Vychází to ztěch šátků, nebo to má ještě jiné kořeny?



Charismatici jako neznovuzrození lidé? + vrchol života křesťana. (Skóre: 1)
Vložil: jirikrupa v Sobota, 06. leden 2007 @ 01:14:19 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.joelnet.cz
Tvrdíš výše, že u charismatiků nejde o "duchovní život", že tam jedná "starý člověk".

Tak tělesnost a starý člověk je všude, třeba i v těch tvých vtipech,např. ten o masturbaci jeptišek mrkvami.

Nicméně pleteš se, když myslíš, že učení o pokání, smrti a vzkříšení (duchovně) třeba i podobně jako uří W. Nee se neučí.

Každopádně tvé hodnocení stavu a míry učení a charakteru

a) málo učení o pokoře, nesení kříže atd.
b)hodně tělesnosti a starého člověka

přenechám Tobě.

Písmo učí i o pokoře i o nesení kříže, i o úmrtní starého člověka. Já zastávám Písmo a nechápu, proč bych to měl činit jinak, i když jsem nazýván charisamtik.

Jinak nevím, jak se k tomu vyjádřit, je to Tvůj soud.

Každopádně tvé tvrzení, ¨které jde až tak daleko, že nejen trvdí, že je tam hodně "člověčiny" , ale mluví o tom, že vše je ve starém člověku a nemůže tam být Boží moc a Boží Duch je pěkně mimo.


Učení o vrcholu křesťanské života v Darech jsi slyšel od koho?

Písmo zjevuje, že to vrchol není velice jasně.To, že k tomu někteří v praxi sklouznou, neznamená, že "charisamtici" učí o vrcholu v Darech.


Pokoj Joel



Stránka vygenerována za: 0.57 sekundy