Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 267, komentářů celkem: 429602, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 447 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116506485
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Nevhodná a vhodná praxe pokání
Vloženo Sobota, 26. srpen 2006 @ 19:57:56 CEST Vložil: Bolek

Služba bližním poslal Seraphim

Nevhodná a vhodná praxe pokání Podívejme se tedy na schematický obrázek naší praxe konání pokání, jak se děje na některých farnostech u nás. Věřící se shromáždí kolem kněze, který se jich otáže, zda-li vyznávají své hříchy. Oni souhlasně kývnou, že ano.

Táže se jich ještě jednou, litují-li všech svých prohřešení, na což oni sborem odtuší, že ano. Duchovní na to pozvedne epitrachil a udělí všem přítomným hromadné odpuštění jejich hříchů, aniž by zaznělo konkrétní vyznání nějakého hříchu a aniž by kněz, který je před Bohem odpovědný za způsob vykonávání svatých Tajin, jen tušil, co se vlastně odpouští… To je v rozporu s povinností pastýře opatrně zvažovat poklesky a léčit kajícníky moudrým slovem napomenutí, rady, je-li třeba i přísným pokáráním a uložením vykonání skutků nápravy a pokání -- tomu se říká: „udělení epitimie“; o toto moudré slovo má Boha stále v modlitbách prosit. Navíc je k rozhřešení často užíván jen dodatek rozhřešující modlitby, tedy vlastně správná -- původní tradiční rozhřešující modlitba ani nezazní. Tímto způsobem je možno získat „rozhřešení“ prakticky od jakkoliv duchovně zrůdného a hanebného skutku a beze všeho přistoupit ke svatému přijímání nejčistšího Těla a drahocenné Krve Kristovy. Kněz tak pro vlastní nedbalost může podat svaté tajiny sodomitovi, cizoložníku i hromadnému vrahovi... Ovšem psáno jest: „Zlořečený, kdo koná dílo Hospodinovo nedbale“ (Jerem 48,10). Odpovědnost pak padá nejen na opovážlivého hříšníka, ale i na dotyčného kněze, na celou jeho církevní obec a potažmo na celou místní církev. Naše místní církev nyní prochází složitým obdobím nejen díky celospolečenským změnám, ale i pro touhu mnohých uskutečnit další kroky ve vývoji místního církevního života. Byl by snad již čas opustit některé přežilé odchylky od celosvětové pravoslavné praxe, které zaváděl z misijních důvodů kvůli náboženské situaci prvé republiky svatý mučedník biskup Gorazd, a naplnit tak jeho odkaz tím, že postoupíme v duchovním - církevním životě a přiblížíme se plné pravoslavné Tradici, jak je zakotvena v Písmu svatém, ve svatých kánonech a dávné praxi Církve. Je proto na místě zamyslet se v této souvislosti uvádění svatých pravoslavných kánonů do života místní pravoslavné církve i nad praxí zpovědní. Tzv. „společná, veřejná, obecná zpověď“ se ve světovém pravoslaví i dnes ještě sporadicky vyskytuje -- je však problematické ji přijmout jakožto praxi výhradní, jak se to děje na mnoha našich farnostech. Moravské pravoslavné duchovenstvo se kdysi na jedné své konferenci shodlo, že při každém rozhřešení musí být uložena epitimie -- to jest uložení vykonání nějakých skutků pokání, aby byl duchovní stav kajícníka stále léčen… Jak je však možno uložit epitimii, když kajícníci hříchy vyznávají-nevyznávají, tedy jen obecně souhlasí s tím, že nějaké hříchy mají… Každá epitimie je individuální, neboť léčí duchovní nemoci, které jsou u každého člověka jiné, každý trpíme jinými vášněmi a jsme obtíženi jinými poklesky; jestli např. pro někoho je jeho duchovním problémem hněv a zloba, pak pro jiného člověka může být jeho slabostí přejídání a lenost a pod. Zatím jsme hovořili o tom, jak obecnou veřejnou zpovědí strádá kajícník, jemuž se nedostává skutečného vyznání a duchovního vedení a léčení; je však též záhodno zmínit se o nebezpečích, která přináší obecná zpověď knězi. Jeden z největších učitelů Církve, Bohem prodchnutý sv. Basil Veliký říká duchovním všech dob: „Dávej pozor na to, aby ses nezalekl člověka pokleslého a abys nevydal Syna Božího (tj. svaté přijímání) do rukou nehodných. Neostýchej se nikoho z mocných tohoto světa, i kdyby třeba korunu nosil, neváhej odloučit ho od svatého přijímání, shledáš-li, že je nehoden. Božská ustanovení totiž přikazují, že nesmí být připuštěn k svatému přijímání nehodný křesťan, neboť na takové se pohlíží jako na pohany. Neobrátí-li se, pak běda jim i těm, kteří jim svaté přijímání vydali. Dbej toho -- praví ještě svatý Basil -- neboť není to má věc, ale ty sám se budeš za ni zodpovídat...“ A co se týče možného zanedbání duchovního vedení tam, kde se koná svatá Tajina pokání výhradně společnou formou? Takovému knězi hrozí Církev: „Zahyne-li byť jediná tvá ovečka pro tvou nedbalost, bude požadována z tvých rukou.“ Jistě, je pohodlnější pro kněze i pro věřící konat svatou Tajinu pokání obecně, abychom se nemuseli namáhat a hlavně se sebou něco obtížného a nepohodlného dělat. To je však postoj proti-křesťanský. Základní ideou křesťanství je totiž proměna člověka mířící až ke zbožštění. Tuto proměnu s námi sice koná Duch Svatý, ale základním předpokladem pro ni je lidská námaha. Křesťany jsme proto, abychom se sebou něco zásadního -- a tím i nepohodlného -- činili, abychom se proměňovali ke svatosti, otevírali se působení svatých Božích energií, a to nikoliv proto, abychom si nechávali posvěcovat náš starý způsob života. Člověk tak, jak je -- jak se narodil do tohoto světa ze své pozemské matky -- nemůže být spasen. Aby došel spásy, musí být zcela přebudován, musí se sebou nechat něco zásadního učinit, musí sám se sebou něco dělat. To jsou základní myšlenky duchovního života, který je pro křesťanství typický a bez kterého není spásy. Pokání není snadné, ale je omylem pokusit se usnadnit jej. Pokání není snadné, protože naše hříchy jsou veliké a jsou čímsi zásadním, co nás od Boha naprosto odděluje. Stejně jako zašlá špína nejde snadno smýt, tak není snadné opravdu vyznat a oplakat naše staré hříchy. K odstranění množství nečistot je třeba úsilí a práce; stejně tak k očištění od hříchu, k očištění duše, na níž Bůh hledí, je třeba velkého úsilí a práce na sobě i přemáhání se. Kněz je ten, kdo své svěřené stádce vede k Bohu, kdo mu zprostředkovává setkání s Bohem. Tak má kněz vést své duchovní ovečky k rozpoznání vlastní hříšnosti, k vroucnému vyznání svých hříchů, ke zkroušené lítosti nad nimi, k touze být očištěn a k odhodlanému rozhodnutí žít pak již novým životem. Kněz slouží svým svěřencům tím, že jim zjevuje Boží pravdy; tak musí svá duchovní dítka přivést k poznání, že hříšníci nebudou mít účast v Království Božím, nad které nic krásnějšího a smysluplnějšího není. Začátek pokání je uvědomění si svého poskvrnění, které mne propastně odděluje od věčných blah a uvrhuje mne ven do temnot, kde je již jen věčný pláč a skřípění zubů. Má-li kněz plnit svou úlohu a vést svá duchovní dítka do Království Božího, k Bohu musí je přivést k duchovnímu pláči, který jediný jim může přinést odpuštění hříchů, očištění -- a tak otevřít cestu zpět domů, do příbytků Božích. Kněz, který vždy uděluje jen všeobecné „rozhřešení“ na základě pouhého obecného vyznání hříchů, nevede své ovečky k duchovnímu růstu tak, jak by mohl a měl, nechává své svěřence, aby rostli, kam kdo doroste, a případně je tak nechává i bloudit, ne-li přímo spadnout do jámy. Na farnostech, kde se konává společná obecná zpověď, by měli všichni přistoupit alespoň jednou do roka -- např. v období postním -- ke skutečné zpovědi s duchovní rozhovorem a udělením epithimie. Autor článku je přesvědčen, že „rozhřešení“ obdržené při společné obecné zpovědi naprosto nemůže očistit a rozvázat věřícího od vážnějších hříchů, o kterých hovoří svaté kánony od svatých Otců, kde je i určena příslušná epitimie, kterou je sice možno v dnešní době zmírnit, ale nikoliv opominout (např. hříchy smilstva, cizoložství, homosexuality a všech sexuálních nepřístojností, krádeže, vraždy, potratu atd.). Ovšem i „drobné“ hříchy mají moc člověka duchovně zahubit, pokud je nerozpozná a nesmývá je ze svého duchovního těla duchovními slzami pokání, lítosti a touhy po vlastní nápravě; neboť žádný hříšník -- ani velký ani malý -- nemůže vstoupit do Království Božího, kam nevejde nic nečistého. Proto jsou důležité osobní tiché zpovědi s duchovním rozhovorem a přijetím epithimie nejen pro „velké“ hříšníky, ale i pro hříšníky „malé“, aby nezůstali nakonec právě oni vně Božích příbytků; vzpomeňte ostatně, jak jsme již výše poznamenali -- mnozí poslední budou prvými a mnozí první budou jako poslední... Je třeba stále prosit za dar očišťujícího duchovního pláče, skutečného pokání, které se nespokojuje s obecným vyznáním hříšnosti, ale žádá si opravdového konkrétního vyznání svých hříchů v duchovním rozhovoru se zpovědníkem, aby mohlo být obdrženo opravdové konkrétní rozhřešení, a tak se otevírala cesta získávání svatosti, cesta spásy... kněz Jan Baudiš -------------------------------------------------------------------------------- Vzpomínám si na příhodu, která se kdysi odehrála před svatým přijímáním mezi jedním moudrým knězem a jedním křesťanem přicházejícím si pro svaté přijímání. Když se jej kněz před podáním svatých Tajin otázal, zda byl již u zpovědi, odvětil onen křesťan, že nebyl, protože nemá hříchy. Kněz na to opáčil -- tak já Vám nedám svaté přijímání, to je jen pro hříšníky! V tom krátkém dialogu proneseném pod svatým kalichem je ve zkratce obsaženo vše, o čem hovořil tento článek. Kněz měl samozřejmě na mysli, že svaté přijímání je jen pro kající se hříšníky, ale aby se člověk mohl kát, musí si být svých hříchů vědom a musí se nad nimi rmoutit. Pán Ježíš přišel na svět, aby lidé mohli být léčeni a zachraňováni pro život věčný. Těžko však může být léčen ten, kdo ani neví, že je smrtelně nemocen.


"Nevhodná a vhodná praxe pokání" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.19 sekundy