Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 412 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116474794
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Výběr z veršů, o kterých se v autokratických společenstvích nemluví
Vloženo Neděle, 06. srpen 2006 @ 21:36:50 CEST Vložil: Bolek

Úvod do křesťanství poslal Pastýř

Prorok jedná se svou autoritou 1Kr 21,17-24 I stalo se slovo Hospodinovo k Elijáši Tišbejskému: "Vstaň a jdi vstříc Achabovi, králi izraelskému ze Samaří. Je právě v Nábotově vinici; šel tam, aby ji zabral. Promluv k němu: »Toto praví Hospodin: Zavraždil jsi a teď si zabíráš.« Ohlas mu: »Toto praví Hospodin: Na místě, kde psi chlemtali krev Nábotovu, budou psi chlemtat i tvoji krev.«" Achab řekl Elijášovi: "Přece jsi mě našel, můj nepříteli?" On řekl: "Našel, protože ses zaprodal a dopouštíš se toho, co je zlé v Hospodinových očích. Hle, praví Hospodin, uvedu na tebe zlo, vymetu ty, kdo přijdou po tobě, vyhladím Achabovi toho, jenž močí na stěnu, a v Izraeli zajatého i zanechaného. A dopustím na tvůj dům totéž, co na dům Jarobeáma, syna Nebatova, a na dům Baeši, syna Achijášova, za urážku, jíž jsi mě urazil a svedl k hříchu Izraele." Také o Jezábele promluvil Hospodin: "Jezábelu sežerou na valech Jizreelu psi. Kdo zemře Achabovi ve městě, toho sežerou psi, a kdo zemře na poli, toho sežere nebeské ptactvo."

2Kr 9,12-14 Odpověděli: "Klameš. Pověz nám, co se děje!" Tu řekl: "Tak a tak ke mně mluvil. Řekl: »Toto praví Hospodin: Pomazal jsem tě za krále nad Izraelem.«" Každý vzal rychle své roucho a položili mu je pod nohy na schody, zatroubili na polnice a provolávali: "Jehú se stal králem!" Tak se spikl Jehú, syn Jóšafata, syna Nimšího, proti Jóramovi. Jóram hájil tenkrát s celým Izraelem Rámot v Gileádu proti aramejskému králi Chazaelovi. (pozn. Jehú poté usmrtil krále Judy a Izraele) 2Kr 3,13-14 Elíša řekl izraelskému králi: "Co je mi do tvých věcí? Jdi si k prorokům svého otce a k prorokům své matky!" Izraelský král mu odvětil: "Nikdy! Hospodin povolal nás, tyto tři krále, aby nás vydal do rukou Moábcům." Elíša nato řekl: "Jakože živ je Hospodin zástupů, v jehož službách stojím, kdybych neměl ohled na Jóšafata, krále judského, tebe bych si ani nevšiml, ani bych se na tebe nepodíval. Mt 3,5 Tehdy vycházel k němu celý Jeruzalém i Judsko a celé okolí Jordánu, vyznávali své hříchy a dávali se od něho v řece Jordánu křtít. Ale když spatřil, že mnoho farizeů a saduceů přichází ke křtu, řekl jim: "Plemeno zmijí, kdo vám ukázal, že můžete utéci před nadcházejícím hněvem?" Některé obecné verše v NZ ohledně autority Mt 23,8-11 Vy však si nedávejte říkat 'Mistře': jediný je váš Mistr, vy všichni jste bratří. A nikomu na zemi nedávejte jméno 'Otec': jediný je váš Otec, ten nebeský. Ani si nedávejte říkat 'Učiteli': váš učitel je jeden, Kristus. Kdo je z vás největší, bude váš služebník. 1J 2,27 Ale zasvěcení, které jste vy od něho přijali, zůstává ve vás, takže nepotřebujete, aby vás někdo učil; jeho zasvěcení vás učí všemu, a je pravé a není to žádná lež; jak vás vyučil, tak zůstávejte v něm. 2K 1,24 Ne že bychom chtěli panovat nad vaší vírou, nýbrž chceme pomáhat vaší radosti - ve víře přece stojíte! Ježíš Židům o jejich autoritách Mt 23,2-3 "Na stolici Mojžíšově zasedli zákoníci a farizeové. Proto čiňte a zachovávejte všechno, co vám řeknou; ale podle jejich skutků nejednejte: neboť oni mluví a nečiní. Mk 8,15 Domlouval jim: "Hleďte se varovat kvasu farizeů a kvasu Herodova!" L 13,31-32 V tu chvíli přišli někteří farizeové a řekli mu: "Rychle odtud odejdi, protože Herodes tě chce zabít." On jim řekl: "Jděte a vyřiďte té lišce: Hle, já vyháním démony a uzdravuji dnes i zítra, a třetího dne dojdu do svého cíle. Pavel a jeho vztah k autoritám Ga 2,6 Od těch však, kteří se těšili zvláštní vážnosti - čím kdysi byli, na tom mi nic nezáleží, Bůh přece nikomu nestraní - ti tedy, kteří se těšili zvláštní vážnosti, mi nic dalšího neuložili; Ga 2,11-14 Když pak Petr přišel do Antiochie, postavil jsem se otevřeně proti němu, protože byl zřejmě v neprávu. Nejprve jídal totiž společně s pohany; když však přišli někteří lidé z okolí Jakubova, začal couvat a oddělovat se, protože se bál zastánců obřízky. A spolu s ním se takto pokrytecky chovali i ostatní Židé, takže jejich pokrytectvím se dal strhnout i Barnabáš. Když jsem však viděl, že nejdou přímo za pravdou evangelia, řekl jsem Petrovi přede všemi: "Jestliže ty, který jsi Žid, nedodržuješ mezi námi židovský zákon, jak to, že nutíš pohany, aby ho dodržovali?" Podotýkám, že je mnoho veršů o poslušnosti autoritám. Tímto krátkým výčtem však vyvažuji mnohdy pohled z jedné strany.


"Výběr z veršů, o kterých se v autokratických společenstvích nemluví" | Přihlásit/Vytvořit účet | 14 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Výběr z veršů, o kterých se v autokratických společenstvích nemluví (Skóre: 1)
Vložil: jirikrupa v Pondělí, 07. srpen 2006 @ 01:44:12 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.joelnet.cz
Ahoj Aleši, četl jsem Tvůj nedávný článek o autoritách.

Pozoroval jsem tam jednu věc (jinak ale na několik (konkrétně dvě) pro mne biblických nesrovnalostí se mi celkem nějak líbil, třeba i ta svědectví na konci ).

Mám dojem ale, že na třech místech ( promiň teť píši v rychlosti a nechce se mi to prohledávat ) zdůrazňuješ, že autorita "musí být přijata".

Jistě je to pravda. Autoritu si musí člověk "získat", respektive Bůh na člověku ji nějak vypůsobit. Není ale pravda,myslím, jak píšeš, že získání autority je zodpovědností toho člověka, který v ní stojí. Může být pastor od Boha na pravém místě, kterého sbor odmítne a neposlechne. Přesto jej apoštol zaštítí a potvrdí ..i proti vůli "členstva". A to může být z Boha.

Připadne mi, že jsi tento obrat o nutnosti "získání a souhlasu s autoritou, respektive s přijímáním autority" použil i pro verš v Korinským, kdy Pavel říká, že může přijít i s holí..a říkáš tam, že se ale i odvolává na jejich předchozí přijetí jeho autority..tam ale dáváš verš z Galatským. Takže to souvětí nesedí. (ale jestli to vidím správně jako omyl, nezazlívám Ti to samozřejmě, člověk přehlédne rychle a snadno, jen upozorňuji)

Prostě ano, i Ježíš nechal působit jiné věci než jen své svědectví, že jej Bůh poslal na to, aby jej lidé přijali. Ano, máme zodpovědnost za to, koho přijímáme a máme je zkoumat. Ano, ano , ano.

Nicméně člověk může být od Boha, třeba Mojžíš nebo Ježíš..a nemá autoritu u některých lidí, přestože ji má. Někteří ji totiž nevidí. V extrému se proti vedení povolaného člověka může postavit část sboru a co pak?

Protože jej neuznali, tak "končí"? Myslím, že autorita je mnohdy držena a potvrzena i z míst "autority", nejen fungující tehdy, když jej "ostatní berou". To je také důležité, nebo myslíš že ne? Tím bych doplnil Tvůj článek.

Není to zcela přesný příklad, ale mluvil jsi i o učitelích. Mám učitelku ve své třídě, vůči které se "vzbouřila třída", kterou jsem loni dostal na starost. Třída patřila k "nejpopuštěnějším na škole" a učitelka nová s vysokými nároky a s několika chybami rozjela svou "činnost". Hned na první schůzce se přihlásili rodiče a byli proti tomu a tomu, táhlo se to stále, několik žáků jsem jen čistě kvůli onomu předmětu musel trestat a káznit. Přinášelo to dusno, ale v tom celém rozhodnování, přestože ona neměla autoritu ani respekt či úctu u většiny třídy, jsem ji jako "autoritu" potvrzoval a stál za ní,(byť dal prostor i pro řešení těch některých omylů a stížností).

Ona prostě autoritu měla. Někdo řekne, že jen poziční nikoli vnitřní. Může mít pravdu, ale nezávisle na tom, ona stála v autoritě. Saul už taky neměl vnitřní ani duchovní autoritu, ale přesto jej David respektoval, znáš to.

Někdo tu autoritu "ustanovil" a ta tam "byla". A jen pro to, že se to x lidem nelíbí a nevidí to, či mají "zjevení" , že autoritou není, neznamená to, že jeho autorita je zrušena.

Jak s tou učitelkou. Mně by to ušetřilo x práce, dát tam někoho jiného (to já nemohu, ale mohl bych to doporučit) a povolit tlaku rodičů i dětí, možná bych nemusel učinit některé nepopulární kroky, ale viděl jsem to po doptávání Hospodina tak, že i přes chyby mám stát za učitelkou.

Chyba byla na straně děcek, ta zásadní. Nemají dobrý vztah k autoritě. Autorita není jen člověk, ale i úřad sám.

Nevím, nebyl jsem si jistý, zda s tímto také počítáš. ?? (že autorita může jít někdy i v církvi na místa, kde "není brána" a přesto má zodpovědnost....jinak ale říkám, mnohé vidím podobně a v zásadě platí, že jak si zhruba řekl - kdo si autoritu vynucuje a nějak ji pořád staví na odiv, už ji asi ztratil)

Pokoj Tobě

PS:Toto je jen doplnění , není to teď nějaký "spor", je to onen "dialog", hledání, vyjasňování.



Re: Výběr z veršů, o kterých se v autokratických společenstvích nemluví (Skóre: 1)
Vložil: jirikrupa v Pondělí, 07. srpen 2006 @ 03:02:25 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.joelnet.cz
První čtyři verše mluví o jasně "zpronevěřilých lidech". Naši "králové", respektive "vládci" ,také svádí lid například k homosexualitě. Jsou to naše "autority", ale nejsou Boží služebníci. Proto jsme "poddaní" autoritě, ale nebudeme je poslouchat v některých věcech. Dokonce proti nim vystoupíme.

Pokud by se o takových verších mělo mluvit, pak například vzhledem k světskému prostředí autorit, nebo dejme tomu v historické Řkc, kde opravdu platilo "nerespektovat autoritu je třeba, protože "vůdci se stali svůdci".

Nevím ale, proč by se měli zrovna tyto verše vyučovat při církevním vyučování o autoritě starších.

Ale rozumím tomu tak, že chceš zdůraznit oproti přehnanému vyvyšování autority a potřebě poddanosti a poslušnosti i možnost neposlechnutí, odporu dokonce konfrontace.

Obojí je v Písmu. Je to tak. Mít poddané srdce, respektovat řád a autoritu, ale tu být proti a tu být pod.

Řekl bych ale, že obecně nám v církvi v ČR a vůbec v národě chybí to být "pod" a často jsme "proti".

Co jsme více, jako Jozuové pod Mojžíšem, nebo jako Koráchovci se mu příčící?

Ale jak říkám, možná mluvíme jen o důrazu.
Ty možná vidíš dobře místa, kde se autorita zneužívá a přehání a já zase místa, kde schází poddanost, respekt a úcta. A je rozhojněna vzpoura.

Oba jistě vidíme i to druhé někde, byť teď mluvíme jakoby o jiných stranách mince?

Jen jsem považoval za dobré připomenout, že nevidím důvod, proč by se těmto veršům mělo nějak moc vyučovat (mluvím o těch prvních čtyřech) při vyučování o církevní autoritě, respektive o autoritě v církvi.

Já například myslím, že "vzpoura" a rebelie "vůči autoritám" je vělký problém a je psáno, že "vzdor je jako hříšní věštění" myslím.

Zažil jsem málo poddaných lidí a více lidí rebelujících. Co ty?

Ale ne, nechci být jen na tomto okraji mince, ať zas někdo neříká, že učím přehnanou autoritu.

Ano Aleši, kde jsou lidé duchovně násilnění a autority se po nich vozí a panují nad nimi, místo aby sloužili, tam je potřeba říci.

"  Ochotně snášíte, když vás někdo zotročuje, když vás někdo vyjídá, když vás obírá, když vás přezírá, když vás bije do tváře.
 Musím přiznat, že na něco takového jsem příliš slabý! "
/2 Kor 11,20,21/

(jinak stížnost, domluva, nesouhlas to vše je možné a biblické..ale chceš snad, aby uprostřed shromáždění povstávali "proroci" a "konfrontovali" naše pastory a vedoucí?)

Pokud mluvíš o sobě a Tvé kritice různých autorit. Je to biblické. Jakákoliv ovečka má zodpovědnost za svůj souhlas či nesouhlas, může nesouhlasit a jít si po svém. Může také ukázat, co se nelíbí. Dokonce může někdo kritizovat..NEJSME NIČÍ OTROCI (byť služebníci se činí otroky všech). Ano můžeš napomínat služebníky i autority, kárat je třeba i veřejně jako ten Jan Křtitel farizeje či Pavel Petra. V3e je možné. Máme svobodu. A tu svobodu si nikým nenecháme vzít! I kdyby tisíc lidí nás chtělo umlčet a tisíc autorit chtělo "zadupad", tak nás neumlčí. Svobody slova si ceňme.

Jsme svobodni kázat Boží slovo vhod i nevhod. To vše platí a je v Písmu.

Při tom, když ale různí lidé se vrhnou do kritiky, vyhlašování toho či toho, potvrzování toho či onoho, mohou být zase jiní povolání, (nebo jsou to svévolníci opět), k tomu, aby řekli o těch prvních, že jsou to buřiči.

Prostě to platí. Já například tebe nekonfontuji proto, že bys porušoval nějaký biblický princip (tedy teď Tě nekonfrontuji, dřívější slova mám na mysli) , ne ,Ty tak můžeš činit a dokonce by to mohlo být Boží takto mluvit a ukazovat Písmem, že ten a ten je mimo. Já jen říkám, že se mýlíš, když odsuzuješ (ve smyslu, že nejsou v Bohu) např. Pensacolu a třeba Dereka Prince. Já je vidím jako Boží.

Proč o tom píšu? Možná někomu připadáš jako kritizovatel pomazaných a Božích autorit někdy. A proto jsou proti Tvým slovům.
A říkají Ti, že si máš dát pozor atd.

Nejde o to, že porušuješ princip, to ne, ale jdeš proti pravdě!

Činíš jakoby dobře, ale rozpoznáváš špatně.

Pochop, teď mluvím narovinu, ale podívám-li se třeba Tvýma očima na sebe, jsem to já, kdo vidí špatně. Oba něco děláme. Ty řekneš, že já vidím špatně, já , že ty. Ale jeden z nás opravdu vidí blbě a jeden má o tom pravdu.

Mně to tak mrzí, že jedeš proti některým Božím lidem, když přitom jseš tak důsledný a pečlivý a pilný. A mám naději, že jsi i upřimný přese vše, co se děje.

Ale nevaruji Tě pro to, co děláš, ale pro realitu a zacílení Tvé činnosti.

Jednáš biblicky někdy, ale nejednáš v Duchu, tak bych to vystihl. Já jednám také biblicky, dle Tebe ne v Duchu.

Je zde střet. Proč Boží lidé mají tak podstatné střety? Ty se postíš a modlíš, já se postím a modlím, v Pensacole se postí a modlí, Derek Prince se postí a modlí a ctí Písmo...

a stejně rozpor.

Někde je chyba. Možná je někdy cestou komunikace těchto stran, před kterou mne ale mnozí odrazují, že nemá cenu. Já se ale na tuto cestu vydávám tu a tam. Možná jsi dnes uviděl, že i když mluvím na rovinu, což někdy zní ostře, mé srdce je s tebou, respektive v mém srdci máš své místo.

Pokoj Tobě

(Mluvil jsem hodně o svobodě slova atd. , ale znáš mne, jsem především pro bázeň a pomalost v tom, než někoho "konfrontujeme" . Spíše říkám nedělejte to, nevíte-li jistě, že máte mluvit. Ale to už jsem vyřídil dříve, jen připomínám.)

Měj se s pozdravem

Pokud jsem byl tvrdý, nechtěl jsem Tě zranit, tak posílám i pohlazení v Pánu, což jistě zní teď totálně "blbě" na tomto fóru, ale vyjadřuje to i kus něčeho, co je ve mně teď. Necítím k Tobě hořkost,...ale laskavost. Snad tomu lze uvěřit .

(přemýšlím, zda je to biblické, cítit k Tobě to, co jsem napsal...určitý prostor tam vidím, byť je to takto sentimentální)




Re: Výběr z veršů, o kterých se v autokratických společenstvích nemluví (Skóre: 1)
Vložil: joker v Pondělí, 07. srpen 2006 @ 07:15:12 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Možná bych připojil verš z Timotea: Žaloby proti staršímu nepřijímej, jen pod dvěma nebo třemi svědky. Z osobní zkušenosti vím, že některým "autoritám" nestačí ani padesát svědků...



Stránka vygenerována za: 0.20 sekundy