Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Vojtěch.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 226, komentářů celkem: 429673, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 276 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
ivanp

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116537143
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: O posledním soudu
Vloženo Pondělí, 22. květen 2006 @ 10:02:03 CEST Vložil: Bolek

O Bibli poslal Karels



O posledním soudu

V jednom z mých posledních článků – Kdo je souzen? jsem si nevěděl rady s vyučováním Pána Ježíše Krista o Posledním soudu. Dotaz na vás, čtenáři Grano Salis, byl prostý. Týká se Boží soud v biblické pasáži podle evangelisty Matouše 25:31-46 těch, kteří Pána Ježíš znají, nebo jsou tam zahrnuti i nekřesťané? Odpovědět nechám na každém z vás. V tomto zamyšlení mi jde o něco zcela jiného. Při čtení výše zmíněné pasáže jsem došel k podivuhodnému závěru, s kterým se nyní chci sdílet.

My si část vyučování Pána Ježíše Krista společně přečteme:

„Potom řekne těm na levici: 'Jděte ode mne, prokletí, do věčného ohně, připraveného ďáblu a jeho andělům! Hladověl jsem, a nedali jste mi jíst, žíznil jsem, a nedali jste mi pít, byl jsem na cestách, a neujali jste se mne, byl jsem nahý, a neoblékli jste mě, byl jsem nemocen a ve vězení, a nenavštívili jste mě.' Tehdy odpoví i oni: 'Pane, kdy jsme tě viděli hladového, žíznivého, pocestného, nahého, nemocného nebo ve vězení, a neposloužili jsme ti?' On jim odpoví: 'Amen, pravím vám, cokoliv jste neučinili jednomu z těchto nepatrných, ani mně jste neučinili.' A půjdou do věčných muk, ale spravedliví do věčného života.“ [1]

Při promýšlení zmíněného textu jsem zjistil, že tento text koresponduje, souvisí s jiným biblickým textem, s textem ve Starém zákoně. Konkrétně je to biblický text proroka Agea. [2] K mému tvrzení mě přivedly tyto věty – „Sejete mnoho, a sklízí se málo. Jen jezte, nenasytíte se; jen pijte, žízeň neuhasíte; jen se oblékejte, nezahřejete se. Kdo se dává najmout za mzdu, ukládá ji do děravého váčku.” (Ageus 1:6) Věty jsou velice podobné s tím, co vyslovil Náš Pán ve svém vyučování – „Hladověl jsem, a nedali jste mi jíst, žíznil jsem, a nedali jste mi pít, byl jsem na cestách, a neujali jste se mne, byl jsem nahý, a neoblékli jste mě, byl jsem nemocen a ve vězení, a nenavštívili jste mě.“ (Matouš 25:42-43)

Navíc v biblickém textu proroka Agea je hned v prvním verši zmíněn יהוֹשׁע [Jehošua]. יהוֹשׁע [Jehošua] je jedna z možný variant hebrejského čtení našeho Pána Ježíše. [3] Všechny tyto „stopy“, tyto „ukazatele“ mě přivedly k odvážnému závěru, k odvážnému tvrzení. Oba dva biblické texty spojují nejenom Boží slova, ale mnohem víc.

Na vysvětlenou uvedu, oč mi jde. Snažím se pochopit jeden biblický text prostřednictvím jiného biblického textu. [4] Předpokládám totiž, že pokud je už v biblických textech něco vysvětleno, nemusí se to znovu opakovat jinde v Bibli. Pasáž z proroka Agea nám pomůže lépe pochopit vyučování Našeho Pána Ježíše o Posledním soudu.

V námi uvažované pasáži z proroka Agea jde také o Boží soud, Boží varování, což si Boží lid vzal k srdci. Pokud si dobře pročtete tento biblický text od prvního až po patnáctý verš (Ageus 1:1-15), položme si otázku. Co bylo klíčové ke změně chování Božího lidu? Jistě to byla Boží intervence, Boží zásah. Ale co jí způsobilo? Já ve zmíněném textu vidím jako klíčové – „Tehdy Zerubábel, syn Šealtíelův, a velekněz Jóšua, syn Jósadakův, i celý pozůstatek lidu uposlechli hlasu Hospodina, svého Boha, a slov proroka Agea, protože ho poslal Hospodin, jejich Bůh, a lid se začal bát Hospodina.“ (Ageus 1:12)

Okamžitě se nám vybaví biblické texty o Pánu Ježíši, kde je řečeno, že ho – Pána Ježíše, poslal Bůh. [5] My jako Boží lid jsme mohli uvěřit, že Pán Ježíš je ten, který přišel od Boha. My jako Boží lid jsme mohli poznat ve svých životech, že Pán Ježíš je Spasitelem světa. Proto také vyznáváme pravdivost Božích slov, které vyslovil Pán Ježíš. [6]

V textu z proroka Agea se následně konstatuje – „lid se začal bát Hospodina.“ Podle Jacqua Doukhana je bázeň Boží vědomí všudypřítomného Božího pohledu. Hebrejské slovo, které vyjadřuje tento pojem ירא , je pravděpodobně stejného původu jako výraz, který vyjadřuje myšlenku vidění ראה . Bát se Boha znamená vědět, že se Bůh na nás dívá, ať už jsme kdekoli a děláme cokoli. [7] Bázeň Boží neznamená být vystrašeným, bázlivým před Boží tváří, nýbrž bázeň Boží znamená vědomí Božího pohledu. V uvažované pasáži z proroka Agea, to ještě navíc potvrzuje sám Hospodin – „Já jsem s vámi, je výrok Hospodinův.“ (Ageus 1:13)

Bát se Boha znamená, že s Pánem Bohem počítám v každé oblasti svého života. Bát se Boha není projev jakési emoce, nýbrž vědomí Jeho pohledu nad mým životem. Pán Ježíš potvrzuje tuto pravdu svým ujištěním – „A hle, já jsem s vámi po všecky dny až do skonání tohoto věku.“ (Matouš 28:20)

Prorok Ageus dále vysvětluje – „A Hospodin probudil ducha judského místodržitele Zerubábela, syna Šeltíelova, a ducha velekněze Jóšuy, syna Jósadakova, i ducha celého pozůstatku lidu. I přišli a dali se do díla na domě Hospodina zástupů, svého Boha.“ (Ageus 1:14) Teprve poté, když uvěřil pozůstatek lidu Izraele, že Ageus je poslaný od Boha, uvěřili v pravdivost jeho poselství. Teprve poté se začali bát Hospodina svého Boha – začali s Hospodinem Bohem počítat ve svých životech. Po těchto jednotlivých krocích probudil Hospodin Bůh ducha celého lidu k práci na Božím díle. A Boží lid se dal do díla na domě Hospodina zástupů, svého Boha.

Rád bych, bratři a sestry, abychom si povšimli určitých kroků, určitého postupu, který je patrný v úvodní kapitole proroka Agea. Nejdříve Izrael uznal, že Ageus je poslaný od Boha. Uvěřili v pravdivost Ageova poselství, v pravdivost Božího varování, Božích slov. Izrael si vzal k srdci Boží varování. Následně se Izrael začal bát Hospodina Boha, začal mít bázeň Boží. Jednoduše lid Izraele začal počítat s Hospodinem Bohem ve svém životě. Poté samotný Panovník Hospodin probudil ducha lidu Izraele ke konání Božího díla. A lid Izraele se dal do díla na domě svého Boha.

Co tedy dělat? Jaký je rozdíl mezi těmi, kteří podle Božích slov Pána Ježíše obstáli na Posledním soudu od těch, kteří neobstáli? Bratři a sestry, nebudu v tomto případě říkat nic nového než to, co slýcháváte z kazatelen v nedělních shromážděních. Abychom uvěřili v pravdivost poselství Pána Ježíše, musíme Ježíšovo poselství znát. Proto vidím jako důležitou, podstatnou četbu a studium Božího slova. Rovněž tak vidím důležité setrvávání v Boží blízkosti na modlitbách. A osobně se domnívám, že takové chování přinese dobré ovoce ke spasení nejenom nám samotným, ale stejně tak i našim bližním.



1. Matouš 25:41-46

2. Ageus 1:1-15

3. יהוֹשׁע [Jehošua] – Ježíš

4. Není to neobvyklý postup. Podobně se snažíme pochopit lépe osobu Pána Ježíše Krista díky starozákonním pasážím o králi Davidovi.

5. Například – „A my jsme spatřili a dosvědčujeme, že Otec poslal Syna, aby byl Spasitelem světa.“ (1. Janova 4:14)

6. „Ten, koho poslal Bůh, mluví slova Boží, neboť Bůh udílí svého Ducha v plnosti.“ (Jan 3:34)

7. Doukhan, Jacques. Křik nebes. Praha: Advent-Orion s.r.o., 1999.


"O posledním soudu" | Přihlásit/Vytvořit účet | 2 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: O posledním soudu (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pondělí, 22. květen 2006 @ 10:49:24 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Možná jsem to mohl v článku zdůraznit víc. Je to Boží milost, že lid Izraele začal pracovat na obnově domu svého Boha. Bylo to díky Božímu zásahu, Boží intervenci.

Stejně tak je Boží milost, když konáme Boží skutky, když jednáme v souladu s Božím slovem. Je to Boží milost pokud se chováme podle Boží vůle vůči těm nejmenším, které zmiňuje Pán Ježíš ve svém vyučování. Stejně jako v případě lidu Izraele, který začal konat Boží dílo díky Božímu zásahu, Boží intervenci, tak i ti, kteří obstáli na Božím soudu, tak činili díky Boží intervenci, Božímu zásahu - což je můj pohled na věc.

S pozdravem a přáním pokoje přeje Karels



Re: O posledním soudu (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pondělí, 22. květen 2006 @ 11:05:01 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Úplně jasně moje mínění, které jsem se snažil předat v tomto článku, vyjadřuje jeden biblický verš - "Neboť je to Bůh, který ve vás působí, že chcete i činíte, co se mu líbí." (Filipským 2:13)

Karels



Stránka vygenerována za: 0.15 sekundy