|
Právě je 540 návštěvník(ů) a 1 uživatel(ů) online: rosmano
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116599220 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
poslal presbyter Jelikož se nepovažuji za bezchybného exegetu a biblistu, rád opírám svůj úsudek za 1) o modlitbu, 2) o práci renomovaných biblistů, zejména z evangelické církve, kde má biblické studium dlouhou a skvělou tradici. Citací z díla evangelíka prof. Petra Pokorného chci ukázat, že výklad knihy Zjevení, který podává film „Žena jedoucí na šelmě“ a který mnozí mezi vámi obhajují, je i podle reformační exegeze mylný a scestný.
1. Pronásledování, o nichž se mluví v 13. kapitole Zjevení, jsou zřejmě pronásledování doby Domitianovy, Babylón je, podobně jako v první epištole Petrově, Řím a číslo 666 ze Zj 13, 8 by podle gematrie (záznam slov podle písemné hodnoty jednotlivých písmen) mohl být buď Nero (Neron Quesar), nebo (podle několika kombinací zkratek a titulů na mincích) císař Domitianus. První výklad se může také vztahovat na Domitiána jako "Nerona znovu přišlého" (Nero redivivus) a lépe odpovídá obrazu dvou šelem z 13. kapitoly. Dobu vzniku této knihy můžeme tedy ztotožnit s dobou vlády Domitianovy. Ze Zj 11, 2 je zřejmé, že to rozhodně bylo po pádu chrámu r. 70.
2. Apokalypsy nechtěly sdělit nějaké tajemné poselství pozdějším generacím, ale mluvily do konkrétní situace svých současníků. Zjevení Janovo podobně jako většina apokalyps vznikalo v době pronásledování křesťanů a tím, že metodou "věštění z toho, co se stalo" (vaticinium ex eventu) mluvilo o přítomném utrpení jako o něčem, co přijde podle Božího zjevení, ujistilo své čtenáře, že přítomné utrpení není něčím, co by rušilo Boží záměr.
3. Smyslem popisu apokalyptických vizí je tedy zasadit současnou realitu do souvislosti s poslední skutečností a ukázat jí tak v novém světle, takže se ve Zjevení Janově odsouzený Beránek stává sám soudcem. Zdůvodňovat na základě Zjevení, že musí přijít války a utrpení, je nepochopením apokalypsy a znevážením středu Nového Zákona, jímž je evangelium o Ježíši Kristu. V dějinách k takovým spekulacím o knize Zjevení docházelo zejména tam, kde tato kniha byla čtena mimo souvislost ostatních novozákonních svědectví. Je to pochopitelné, protože člověk (biblicky: hříšný člověk) má sklon řešit své problémy útěkem do údajných tajemných oblastí, které si může přizpůsobit svým představám. Bible ale takovou únikovou cestu usvědčuje z modlářství. I ve Zjevení jde o to, aby čtenáři v konkrétní chvíli věděli, že zabitému Beránkovi patří budoucnost a zachovali mu věrnost.
4. Kniha Zjevení vyvolávala někdy i nezdravé reakce. Některé skupiny byly apokalyptickými vizemi odvedeny od vlastního evangelia. Luther, Zwingli i Kalvín měli proto ke Zjevení značný odstup a dodnes je třeba připomínat, aby bylo čteno v souvislosti s ostatními knihami Nového Zákona.
5. Vynález jaderných zbraní i rozpad socialistického experimentu spolu s duchovní krizí Západu způsobil, že apokalyptické vize začaly vypadat realisticky a aktuálně. Ani dnes však nesmíme zapomínat na to, že věštci, kteří dopředu prorokují nevyhnutelné katastrofy, aniž by naznačovali alternativu a východisko, si takové katastrofy ve skutečnosti přejí. Právě jsme však ukázali, že takovým způsobem Zjevení vykládat nemůžeme, chceme-li respektovat jeho původní funkci a nechceme-li zapřít svou víru. Zjevení chce ukázat za současnost („co bylo, pominulo“ - Zj 21, 4) a otevřít výhled k příchodu nového věku, kdy Bůh bude bydlet s lidmi a setře jim každou slzu s očí, a kdy nebude smrti, ani žalu, ani nářku, ani bolesti (Zj 21, 1-4).
Zdroj: Petr Pokorný, Literární a teologický úvod do Nového Zákona (Vyšehrad, Praha 1993, str. 264-268).
Výzva všem anti-katolickým apokalyptikům: Vaše vnitřní problémy, které máte s římskou církví, vás neopravňují překrucovat Písmo svaté a promítat do něj své nebiblické a nereálné představy. Jenom tak opakujete chyby všech chiliastů a jiných blouznivců před vámi. V praxi tím dokazujete, že hereze se opakují.
Nadále bratrsky Presbyter
|
Re: Překrucování Apokalypsy (Skóre: 1) Vložil: mk (miliko@atlas.cz) v Sobota, 22. duben 2006 @ 19:22:32 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Zabývání se katastrofou jsem našel také v americkém myšlení. V jednom příběhu z kovbojského Západu se vyskytl kůň plavé barvy, farmářce, která byla horlivá čtenářka Písma to připomínalo plavého koně z Apokalypsy, a opravdu potom vznikly potíže s nebezpečným zvířetem. napsal to snad Zane Gray a je to ukázka nutkavého myšlení na blížící se nesnáze.
O Armageddonu se mluví často, dokonce i američtí presidenti v čase Gorbačova mluvili o Armageddonu, ačkoliv nebyli adventisté. Teď pominulo nebezpečí útoku ze strany SSSR a zase se hledají nepřátelé jižněji, ale stále na východ od USA (to je Irák a Irán).
Zajímavou konstrukci myšlenky jsem nael ve spise Učení královny Kuntí, kterou vydalo Hnutí Hare Kršna. Zakládá se na 19 větách, které pronesla královna v souvislosti s Kršnou a obsahuje hlavně lásku a oddanost. Kršna byl zde (kníže ve Vrindávaně) a přijde opět. Védy říkají, že z času na čas se vtěluje Višnu jako člověk, aby lidem přinesl nové světlo, a to vždy, když se pořádek a zbožnost kazí. Kuntí čeká, že se znova objeví Kršna a protože ví, že předcházet budou pohoršení a násilí, vítá je jako poselství o čase, kdy On přijde. těší se že se časy zhoršují, je blíže svému Milému.
Nějak mne napadla paralela: kdyby zamilovaná žena milovala velitele hasičů, ale nemohla by se s ním stýkat, snad by si přála, aby v okolí vypukl požár, aby on přišel se svými lidmi hasit a opět by ho viděla.
Ale rozebírání Apokalypsy u nás mi spíše připomíná hysterii, nebo tíhnutí ke dramatickým prožitkům. V civilu jsou takoví lidé třeba označováni jako ´panikáři´, mají katastrofické vize, ale tady je scénář, hodný jejich velkého vzedmutí myšlení.
Jiná myšlenka pochází od jednoho německého zednáře z 18. století, jehož jméno jsem zapomenul, a ten říká, abychom porozuměli Písmu též alegoricky : co čteš o příbězích apoštola Petra nebylo o něm, ale je to o Církvi. Tedy ta slova se týkají Církve (docela bych tou rozuměl, také zapření Krista a občasný kající návrat), a s tohoto hlediska bych dodatečně interpretoval o Zjevení čteš Apokalypsu a čteš o sobě, o své duševní krizi a uzdravení, Je to pro tebe člověče, zbav se svých hříšných náklonností, jinak tě obraz hněvu rozruší (hněv přijde na tě) a dej vznik beránkově cestě, aby konečné vítězství bylo nepochybné. Dojdeš do stavu, kdy Bůh bude tvým světlem a nic nečistého do nového stavu nevejde. |
|
|
Re: Překrucování Apokalypsy (Skóre: 1) Vložil: vogel v Sobota, 22. duben 2006 @ 21:09:45 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Apokalypsy nechtěly sdělit nějaké tajemné poselství pozdějším generacím, ale mluvily do konkrétní situace svých současníků.
a do které součastné doby (když to teda nemluví o budoucnosti) patří kapitoly 18 - totální zničení Říma, viděné i z moře (dým z požáru), a nebo 20 - Gog + Magog, všichni proti Izraeli Armagedon, vržení do ohnivého jezera?
promiňte ale vaše vysvětlení mi nepřipadá věrohodné.
|
Re: Překrucování Apokalypsy (Skóre: 1) Vložil: Presbyter v Sobota, 22. duben 2006 @ 21:58:19 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Prof. Pokorný nepopírá, že část apokalypsy hovoří o budoucích věcech, hlavně o Božím Soudu, vždyť toto ustavuje apokalypsu jako žánr. Zvěst o budoucí zkáze Říma ale promlouvá k Janovým současníkům, Římem pronásledovaným křesťanům, a posiluje jejich víru, že nikoli bezbožné císařství, nýbrž obětovaný Beránek bude vítězem. Na tom její nic tajemně zakódovaného, Písmo o tom mluví jasně. |
]
|
|
Re: Překrucování Apokalypsy (Skóre: 1) Vložil: Bany v Pondělí, 24. duben 2006 @ 10:17:49 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Je to zase opět jeden z názorů, kterých padá a bude padat ještě hodně. Zrovna s tímto postojem se neztotožňuji. Nic víc, nic méně... |
|
|
|
|