Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 426 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116464919
přístupů od 17. 10. 2001

Život víry: Modlitba k Marii
Vloženo Čtvrtek, 20. duben 2006 @ 20:59:45 CEST Vložil: Bolek

Modlitební život poslal hejk

Modlitba k Marii a ke svatýmMezi těmi, ke kterým se obrací křesťanská modlitba, zaujímá mimořádné postavení Maria, Matka Páně. Marii vyhledávali již její součastníciKdyž Maria po odchodu svého syna žila u Jana, jistě ji věřící vyhledávali a tázali se na Ježíše, vždyť byla jediná, která mohla svědčit o třiceti letech jeho života. I na ni sestoupil Duch svatý a naučil ji chápat tajemství tohoto života. Nelze si představit, že by k ní lidé nepřicházeli se svými starostmi a nesvěřovali se do její modlitby. Vždyť viděli, jak hluboce byla spojena se svým Synem; jistě jí mnozí říkali: "Vzpomeň si na mne ve své modlitbě". A tak to zůstalo i nadále.

Co vede věřícího k Marii, nelze vypovědět několika slovy. Zvláště zřetelně se projevuje hledání její pomoci. Maria je "Potěšení zarmoucených", "Pomocnice křesťanů", "Matka dobré rady". Maria je vyvolená, blízká Bohu; ale ne jako bohyně, která žije v blaženosti své povznesenosti, nýbrž vším, čím je, je z milosti Kristovy. Křesťan si může být jistý její láskou. To znamená, že člověk může do její lásky přinést veškerou svou bídu, i tu zcela skrytou a němou, což je zcela nedocenitelné. Proto k ní trpící a potřební neustále vysílají své prosby, aby pomohla. Maria ale nepomáhá svou vlastní mocí, protože ani ona, ani světci nejsou nějakými pobočnými instancemi vedle Boha, které by působily z vlastní vůle a moci, oni za nás u Boha jen prosí. (Podle R. Guardiniho z knížky "O modlitbě", s. 221-227)

Zdrávas, MariaSvatí a Maria nezatemňují obraz Boha, naopak, odkazují na Boha jako nic jiného. Každý svatý je odrazem a obrazem Krista; v každém stejně se znovu uskutečňuje vtělení Boha, protože v něm bylo dosaženo to, čím by měl být každý člověk, totiž "další Kristus" (srov. Pavlovy listy). Sama Marie se v Magnificat (L 1,46-55) modlí: „Veliké věci se mnou učinil ten, který je mocný.“ Pokračuje ale dále: „Proto mne budou blahoslavit všechna pokolení.“ Můžeme při tom chybět? Proto nechť je připojena výzva, kterou my katolíci směřujeme k Marii. První část je vyňata z evangelia a neopakuje nic jiného než pozdrav, kterým Marii poctil anděl a Alžběta (L 1,28-42). Druhá část je připojena církví a prosí Marii o její mocnou přímluvu u Boha: Buď zdráva, Marie, milostí zahrnutá,
Pán s tebou.
Požehnaná jsi mezi ženami (nade všechny ženy)
a požehnaný plod tvého těla, Ježíš.
Svatá Marie, matko Boží, pros za nás hříšné,
nyní i v hodinu smrti naší.
Amen. (Se svolením převzato z publikace "Glaubensinformation - Ein Briefkurs ueber den katholischen Glauben", který vydala instituce KGI www.kgi.org, www.autobahnkirche.cz. Přeložili Monika a Aleš Cimalovi)
Přátelství s „obyvateli nebes“To, že lidé volají Marii nebo svaté kvůli přímluvě u Boha, není tím, že jim více důvěřují nebo od nich snad očekávají Boží pomoc. To by se neslučovalo s katolickou vírou. Naopak, Marie a svatí nám stojí nablízku jako pouzí lidé, jako stvoření, kteří jsou, jak věříme, již u Boha. Ale protože trvá přátelství mezi lidmi, kteří již došli k cíli, a námi, kteří jsme ještě na cestě, obracíme se k nim s prosbou o modlitbu. Vždyť tak jako každý křesťan shledává jako samozřejmé, že poprosí ostatní lidi o pomoc v modlitbě, tak prosíme o přímluvu Marii a svaté, kteří jsou u Boha. Láska a pomoc bližním v nebi nepřestávají (srov. 1K 13,8)! V mnohých situacích našeho života používá Bůh ostatní lidi, aby nám zprostředkoval svou lásku: rodiče, učitele... Proč ne tedy také svaté!?
Kontemplace Kristovy tvářeMaria je nepřekonatelným vzorem kontemplace Krista. Synova tvář jí patří zvláštním způsobem. Byl utvářen v jejím lůně a přebral od ní také lidskou podobu evokující duchovní blízkost, jež byla nepochybně ještě mnohem intenzivnější. Žádný člověk se kontemplaci Kristovy tváře nevěnoval s takovou vytrvalostí jako Maria. Oči Mariina srdce se na Syna určitým způsobem upírají již při Zvěstování, kdy jej počala z Ducha Svatého, a v následujících měsících začíná pociťovat jeho přítomnost a předvídat jeho rysy. Když jej konečně přivedla v Betlémě na svět, mohl také její tělesný zrak něžně spočinout na tváři Syna, když jej zavinovala do plenek a vkládala do jeslí (srov. Lk 2,7). Od této chvíle se její pohled, vždy naplněný milujícím úžasem, od Syna již neodtrhne. Občas to bude pohled tázavý jako při události Ježíšova nalezení v chrámě: Dítě, proč jsi nám to udělal? (Lk 2,48). V každém případě se bude jednat o pohled pronikavý, schopný číst v Ježíšově nitru, vnímat dokonce i skryté pocity a odhadovat jeho rozhodnutí, jako tomu bylo například v Káně (srov. Jan 2,5). Jindy to bude pohled bolestný, zvláště pod křížem, kde to bude v určitém smyslu také pohled "rodičky", neboť Maria se zde neomezí na sdílení utrpení a smrti se svým Jednorozeným, ale přijme tu nového syna, který jí byl svěřen v milovaném učedníku (srov. Jan 19, 26-27). O velikonočním ránu bude mít Maria pohled rozzářený radostí ze vzkříšení a nakonec to bude pohled planoucí sesláním Ducha svatého o letnicích (srov. Sk 1,14).

"Modlitba k Marii" | Přihlásit/Vytvořit účet | 75 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Modlitba k Marii (Skóre: 1)
Vložil: Presbyter v Čtvrtek, 20. duben 2006 @ 22:41:23 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj hejku!
Děkuju ze článek, u kterého si člověk může odpočinout od polemik, které hýbají diskutéry na Grano Salis. Je vidět, že máš k Marii, Matce Páně, opravdový vztah.
Tvůj postoj respektuji, i když můj je trošku jiný.
Věřím, že lidé, kteří skrze svou víru byli za pozemského života blízko svatému Bohu, i po smrti žijí (či spíše jejich duše či duch žije) v Boží blízkosti a v pokoji očekávají vzkříšení svého těla. Nebráním se tomu, nazývat tyto bratry a sestry "svatými", ale je třeba vědět, že to není nějaká jejich vlastní svatost, nýbrž Boží svatost, která v nich působí. V tom se myslím shodneme.
Moje víra mi ale říká, že adresátem modlitby může být pouze Bůh. Vím, že se dá rozlišit mezi modlitbou k Bohu a přímluvou ke svatému. Nemyslím si ani, že by na takové přímluvě bylo něco špatného. Ale je třeba zvolit si to lepší a to je rozhovor s Bohem, neboť je to on, kdo nás stvořil, vykoupil a posvětil.
Dříve jsem se občas obracel o přímluvu ke světcům, jejichž dílo mě obzvlášť oslovilo (Augustin, Jan od Kříže, Jan Hus - pro mě i on je světec), ale cítil jsem, že každou přímluvou ke světci se jakoby "okrádám" o čas, který mohu věnovat prameni všeho, tomu jedinému, kterému patří všechna čest a sláva - Bohu. Navíc i Písmo říká, že naším Přímluvcem před Bohem je Ježíš Kristus a proto je třeba se o přímluvu obracet k němu, který je Boží Syn. Mám-li si vybrat, po jakém přímluvci u Boha Otce opravdu stojím, pak je to ten, který nás spasil svým křížem - a to není ani sv. Augustin ani M. Jan Hus, nýbrž Pán Ježíš Kristus. V tomto postoji mne utvrdila mj. četba "Sítě víry pravé" od Chelčického.
Abych to shrnul - přímluvy ke svatým nezavrhuji, ale tak, jako si Marie zvolila lépe než Marta, když usedla k nohám Ježíšovým, i já se chci se svými prosbami a chválami obracet k Otci skrze Ježíše Krista v Duchu Svatém.
Podobný příklad - staří husité nezavrhovali obrazy, ale věděli, že úcta k nim může překrýt úctu ke svátosti Večeře Páně. Obrazy nejsou špatné, mohou vychovávat a podpírat víru, ale přijímat Krista ve svátosti je mnohem lepší. Rozumíš, co tím chci sdělit?
Snad nebudu lhát, odvážím-li se říct, že Marii, Matku Páně, miluji, že je obzvlášť drahá mému srdci nejen mezi všemi ženami, ale mezi všemi lidmi vůbec. Nebýt jejího souhlasu s Boží vůlí (když řekla: "Staň se mi podle tvého slova"), Boží Syn by se nevtělil a lidé by hynuli ve svých hříších. Ona jediná (spolu s Janem) vytrvala s Ježíšem i v jeho utrpení na kříži, které pro ni jako pro matku muselo být o to hroznější.
Maria je prostě nejpřednější ze svědků Páně - viděla jeho kalvárii a také při Letnicích obdržela dary Ducha Svatého.
Pro tuto svou náklonnost k Marii jsem se dříve také modlil "Zdrávas", ale dnes dávám přednost "Andělu Páně", který se k Marii neobrací jako k adresátce modlitby, spíše nám připomíná mocné Boží skutky, které se staly, protože Maria počala a porodila Spasitele lidstva ("Anděl Páně zvěstoval Panně Marii a ona počala z Ducha Svatého. Hle, jsem služebnice Páně, staň se mi podle tvého slova. A Slovo se stalo tělem a přebývalo mezi námi. Viděli jsme jeho slávu.").
Daleko více než mariánský kult, tak jak se u katolíků obvykle provozuje (např. růženec) mne oslovují umělecká zpracování mariánských témat v poezii ("Popelka Nazaretská" Václava Renče) v hudbě ("Symfonie č. 3" Henryka Góreckého) nebo v pravoslavných liturgických zpěvech (hymnus Akathistos - to je opravdu krása).
Umění inspirované Mariiným biblickým příběhem mi pomáhá mít k Marii - podle mého - vyvážený vztah, totiž: per Mariam ad Iesu (skrze Marii k Ježíši). To je třeba mít stále na paměti, proč je Marie ctěna - ne kvůli sobě samé, ale kvůli svému Synu.
S bratrským pozdravem Presbyter



proč ne k Bohu jen skrze Ježíše Krista? (Skóre: 1)
Vložil: Ucednik (ucednik@seznam.cz) v Pátek, 21. duben 2006 @ 00:36:25 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Svatí a Maria nezatemňují obraz Boha, naopak, odkazují na Boha jako nic jiného.
Nemohu souhlasit, mám naprosto odlišné zkušenosti. Nevím Hejku jak jsi v kontaktu s prostými katolíky. Možná jsem výjimečný případ, ale většině katolíků z mého okolí tyto "objížďky" přes svaté a Marii na cestě k Bohu zatemnily obraz pravého Boha. Jejich víra je plná modliteb růženců, svatých obrázků a podobně. Tato lidová zbožnost má pramálo společného s Křesťanstvím.
s přáním pokoje
Ucednik



Re: Modlitba k Marii (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pátek, 21. duben 2006 @ 04:50:31 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
To je přesně ten teologický bod, na kterém se nikdy neshodneme my protestanté s vámi katolíky.

Mariánská úcta je něco cizorodého pro nás protestanty a myslím si, i když nechci mluvit za ostatní protestanty, že se ani o pochopení modliteb k Marii nebudeme pokoušet.

Karels



Re: Modlitba k Marii (Skóre: 1)
Vložil: cristiano v Pátek, 21. duben 2006 @ 09:32:49 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://prokrestany.cz
To, že lidé volají Marii nebo svaté kvůli přímluvě u Boha, není tím, že jim více důvěřují nebo od nich snad očekávají Boží pomoc. To by se neslučovalo s katolickou vírou. Naopak, Marie a svatí nám stojí nablízku jako pouzí lidé, jako stvoření, kteří jsou, jak věříme, již u Boha. Ale protože trvá přátelství mezi lidmi, kteří již došli k cíli, a námi, kteří jsme ještě na cestě, obracíme se k nim s prosbou o modlitbu. Vždyť tak jako každý křesťan shledává jako samozřejmé, že poprosí ostatní lidi o pomoc v modlitbě, tak prosíme o přímluvu Marii a svaté, kteří jsou u Boha. Láska a pomoc bližním v nebi nepřestávají (srov. 1K 13,8)!

A toto je právě problém - nepochopení eschatologie, jež je jasně zjevena v Písmu. Potom stejnou metodou můžeme uctívat Abraháma, jako i Mojžíše i Izajáše. Lidé již zapoměli na Boží příkaz komunikace s mrtvými. Ať už je to komunikace jednostranná, nebo oboustranná... :-(

Cristiano



Re: Modlitba k Marii (Skóre: 1)
Vložil: Gojim v Pátek, 21. duben 2006 @ 09:55:22 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je obrovsky rozdiel v prosbe o modlitebnu pomoc krestanskych bratov a sestry a rozdiel v prosbe o pomoc zomrelych nakolko sa tym padom dostaneme rovno do sfery okultizmu. Je to jasne vyjadrene v Iz 8-9,20 Keď vám povedia: Dopytujte sa duchov zomrelých a veštcov... plus asi okolo 20 dalsich vystrah z celej Biblie.
Nikto v Pisme nepraktizoval inu modlitbu ako modlitbu k Bohu, co musi byt priemernemu citatelovi Biblie uplne jasne. Z tvrdym Marianskym kultom zacala rkc az v roku 1854 papezom Piusom IX ked ju prehlasil za za "neposkvrnenu" napriek (Rimanom 3:23), „všetci zhrešili a chýba im Božia sláva“a napriek tomu ze sam Jezis vyrokom z Mt 12,50 Neboť kdo činí vůli mého Otce v nebesích, to je můj bratr, má sestra i matka. a Mat 12-49 a ...vztiahnuc svoju ruku na svojich ucenikov povedal: Hla, moja Matka a moji bratia...ju prehlasil za rovnu akemukolvek znovuzrodenemu krestanovi. Navyse v podobenstve o Bohacovi A Lazarovi v Lk 16-19 Abraham nevyhovel prosbe bohaca v pekle aby poslal zomreleho Lazara na pomoc jeho bratom...Doslova sa na k tomu vyjadril: Maju Mojzisa a prorokov nech tých pocuvaju...a ked nie tak ani keby mrtvy z mrtvych....
K tomu niet co dodat asi iba tolko ze v slovencine na to existuje vystizne pomenovanie ktore si dovolim napriek hnevu bratov a sestier z rkc vyjadrit:
Sama Maria sa musi z Vas v hrobe obracat...



Re: Modlitba k Marii (Skóre: 1)
Vložil: Jirka v Pátek, 21. duben 2006 @ 16:39:25 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Před lety jsem v jednom menším katolickém kostele slyšel při kázání zhruba toto vysvětlení přímluvné modlitby Marie:

Je to jako když jdete někam do podniku a něco chcete od ředitele, tak není dobré obtěžovat ředitele přímo, ale je lépe domluvit se s příslušným náměstkem, který Vaši prosbu sprostředkuje a vyřídí/zařídí vše potřebné.

Moje poznámka k výkladu: Proč bych se měl bavit s nějakým náměstkem/tajemníkem/sekretářkou, které neznám, když je pan ředitel mým osobním přítelem a každou neděli spolu hrajeme tenis ;)



Re: Pro Presbytera a všechy římské katolíky! (Skóre: 1)
Vložil: Standa v Pátek, 21. duben 2006 @ 17:21:37 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
PANNA MARIA

Modloslužba coby uctívání falešných bohů, je pradávnou praktikou lidstva. Lidé už dříve mívali ve svých domovech různé sošky a obrázky, ke kterým se modlili a klaněli se jim (Izajáš 44:17). I v dnešní době mají lidé ve svých životech i domácnostech všelijaké bůžky (televize, majetek), aniž by si to sami uvědomovali. A těmto věcem se doslova denně klanějí, aniž by tušili, že dělají něco špatného. Jedním typem křesťanské modloslužby, která doslova zotročila miliony lidí po celém světě, je všem známý MARIÁNSKÝ KULT. Uctívání Panny Marie nezačalo, jak se uvádí někdy v časech temného středověku, ale již v nám známých dobách Ježíšových. Biblická evangelia zaznamenávají první lidské pokusy o nezdravý postoj k významu Ježíšovy matky. Ježíš sám ale tyto snahy okamžitě potlačoval.

Matouš 12:47-50

"Někdo mu řekl: "Hle, tvá matka a tvoji bratři stojí venku a chtějí s tebou mluvit." On však odpověděl tomu, kdo mu to řekl: "Kdo je má matka a kdo jsou moji bratři?" Ukázal na své učedníky a řekl: "Hle, moje matka a moji bratři. Neboť kdo činí vůli mého Otce v nebesích, to je můj bratr, má sestra i matka."

Lukáš 11:27,28

"Když toto mluvil, zvolala jedna žena ze zástupu: "Blaze té, která tě zrodila a odkojila!" Ale on řekl: "Blaze těm, kteří slyší slovo Boží a zachovávají je."

Marie byla pak postupem času oslavována a prohlašována římskou církví za božskou osobu s kompetencemi, které neuvěřitelně zesměšňují a tupí Kristovu obět za lidstvo i Boží jedinečnost (Izajáš 48:11). Tato bludná učení tak neustále tvrdí:
že byla vzata do nebe, což není možné, protože Bible říká, že Ježíš je jediným vzkříšeným v nebi a všichni ostatní ho budou následovat až při jeho druhém příchodu, který ale zatím nenastal:

1.Korintským 15:23

"Každý v daném pořadí: první vstal Kristus, potom při Kristově příchodu vstanou ti, kdo jsou jeho."

že Marie je prostřednicí mezi lidmi a Kristem, což Bible jasně popírá:

1.Timoteovi 2:5

"Je totiž jeden Bůh a jeden prostředník mezi Bohem a lidmi, člověk Kristus Ježíš."

že se za nás v nebi také přimlouvá, což je lež:

Římanům 8:34

"Vždyť Kristus Ježíš, který zemřel a který byl vzkříšen, je na pravici Boží a přimlouvá se za nás!"

Židům 7:24

"Ježíšovo kněžství však nepřechází na jiného, neboť on zůstává navěky."

že je matkou církve, a co na to Bible:

Galatským 4:26

"Ale budoucí Jeruzalém je svobodný, a to je naše matka."

Efezským 1:22

"'Všechno podrobil pod jeho nohy' a ustanovil jej (Krista) svrchovanou hlavou církve."


že je možné dostat se k Bohu skrze její uctívání a modlení se k ní:

Jan 14:6

Ježíš mu odpověděl: "Já jsem ta cesta, pravda i život. Nikdo nepřichází k Otci než skrze mne."

že skrze koupi mariánských odpustků lze získat odpuštění hříchů:

1.List Jana 1:7-10

"Jestliže však chodíme v světle, jako on je v světle, máme společenství mezi sebou a krev Ježíše, jeho Syna, nás očišťuje od každého hříchu. Říkáme-li, že jsme bez hříchu, klameme sami sebe a pravda v nás není. Jestliže doznáváme své hříchy, on je tak věrný a spravedlivý, že nám hříchy odpouští a očišťuje nás od každé nepravosti. Říkáme-li, že jsme nezhřešili, děláme z něho lháře a jeho slovo v nás není."

že svou mocí uzdravuje nemocné, ale Bible říká, že uzdravení může přijít jen skrze Ježíše:

Skutky 4:10

"Stalo se to ve jménu Ježíše Krista Nazaretského, kterého vy jste ukřižovali, ale Bůh ho vzkřísil z mrtvých. Mocí jeho jména stojí tento člověk před vámi zdráv."

že se zjevuje na různých místech ve světě, což ale u zemřelých není možné:

Job 7:9,10

"Oblak se rozplyne, zmizí; stejně kdo sestoupí do podsvětí (hrobu), už nevystoupí, nevrátí se nikdy zpět do svého domu, neobjeví se už na svém místě."

Marie zemřela stejně tak, jako každý jiný člověk a s ostatními čeká v hrobě na svoje vzkříšení (Jan 5:28,29) a spásu od Ježíše Krista (Lukáš 1:46,47). Její údajné zjevování se, je jen skvělou kamufláží ďábelských démonických sil (Matouš 24:24 / 2.Korintským 11:14). Mariánský fanatismus vládne v mnoha oblastech světa a odvádí tak lidi od jedinečnosti Kristovy oběti pro naši spásu.

Skutky 4:12

"V nikom jiném není spásy; není pod nebem jiného jména, zjeveného lidem, jímž bychom mohli být spaseni."

Nikdo ze zemřelých nás nemůže slyšet a nemůže pro nás nic udělat, i kdyby byl sebesvatější (Kazatel 9:10). Až vzkříšení zemřelých lidí v posledních dnech bude novým okamžikem setkání s našimi milovanými (1.Tesalonickým 4:15-17).



Re: Modlitba k Marii (Skóre: 1)
Vložil: Speranza v Neděle, 23. duben 2006 @ 20:13:50 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milí bratři v Kristu.
Myslím, že nemusíme mít obavy, že pokud se k Marii obracíme, aby se za nás přimlouvala, dopouštíme se modloslužby.
Žijeme v novozákonní době, kdy se Bůh vtělil a přijal tělo z Marie, kterou plně zastínil svým Svatým Duchem.
Kdo víc byl plný Svatého Ducha a kdo víc plnil Boží slovo a zachovával ho než ona sama? Mluví-li o ní Ježíš jako o ženě a nemá-li se k tomu, aby ji v určité chvíli přijal, nemá to nic společného s tím, že by ji nectil a odsouval na druhou kolej, jak si mnozí vysvětlují. Maria, služebnice Pána, byla první z lidí, kdo se směl dotýkat samotného Boha, Syna Božího. A nejen to. Ona ho porodila. Nebýt Marie a jejího souhlasu, nestala by se Matkou Boha a naší Matkou a nemohla by se za nás přimlouvat jako poprvé v Káně galilejské.
Maria je přece vzorem dokonalé poslušnosti Bohu. Svoji vůli absolutně podřídila Bohu. Je to dokonalý vzor poslušnosti a sjednocení lidské vůle s vůlí Boží.
A tuto Matku bychom se měli zdráhat ctít?
Samozřejmě, že není bohyní. Aee je Matkou Božího Syna. Komu je to málo? Kdo ji nechce blahoslavit, jak to stojí v samotném Písmu.
A že se o Marii v Písmu mluví tak málo?
Nenápadná, poslušná, pokorná, statečná, ale stále bdělá a činná Matka je vzorem svatosti.
Ostatní svatí se s ní nemohou rovnat. Právě ji nejvíc nenávidí Satan a také dělá vše pro to, abychom se k němu přidávali. Když ne nenávistí, tak alespoň lhostejností k ní anebo hádkami.
Maria nepřijala svůj úkol kvůli sobě, ale pro naši spásu. Kdo neprožil mateřství, hůře se vžívá do pozice matky.
Blahoslavme a chvalme Marii, Matku našeho Pána! Všechny prosby směrované k ní patří přece Kristu. A ten , jak věřím, má pro svou Matku stejnou slabost jako každý syn, který svoji matku ctí a miluje ji. Naše úcta k Marii je úctou k samotnému Kristu.

Speranza



Bratia katolici, prosim berte pismo vazne.. (Skóre: 1)
Vložil: Gojim v Neděle, 23. duben 2006 @ 21:14:09 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Speranza: Maria je přece vzorem dokonalé poslušnosti Bohu. Svoji vůli absolutně podřídila Bohu. Je to dokonalý vzor poslušnosti a sjednocení lidské vůle s vůlí Boží. A tuto Matku bychom se měli zdráhat ctít?

Snad sa pre niekoho opakujem, ale este raz si dovolim nieco ku katolickej "neposkvrnenosti" Marie, (ktora sa v rkc "uradne" stala "prostrednikom k prostrednikovi" az v roku 1896, tusim ze jej k tomu pomohol Lev XIII), jej "prikladných charakterových vlastností" ako su zaznamenane v Mk 3-21, ktorý hovorí o dobe tesne po ustanovení 12 apostolov...
...a ked poculi o tom jeho pribuzni, isli aby ho chytili, lebo vraveli ze posiel s rozumu...
o akých príbuzných islo sa dozvieme hned o pár versov dalej.

V. 32: ...a povedali mu: Hla Tvoja matka, Tvoje sestry, Tvoji bratia Ta vonku hladaju...A On im odpovedal: Kto je moja matka a kto su moji bratia?
33.A obzruc sa dookola, po tých ktori sedeli vokol neho povedal: Hla moja matka a moji bratia...


Mat. 12:50 Lebo ktokolvek by cinil volu mojho Otca, ktory je v nebesiach, ten je mojim bratom, sestrou i matkou...

S toho je jasné že.../velmi jemne povedane/ Maria sa v istých obdobiach javí dokonca ako odporca Jezisovho verejneho posobenia! Ako daleko je toto chovanie od jej udajneho „neposkvrneneho srdca“!!!

Bratia katolici, prosim berte pismo vazne...



Re: Modlitba k Marii - pro Vassila! (Skóre: 1)
Vložil: Standa v Pondělí, 24. duben 2006 @ 17:51:22 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pokud si myslíš bratře, že zjevení Marie je pravé, odpověz mi prosím na pár otázek.
Můžeš mi doložit Písmem, kde je napsáno, že
po smrti šla Marie do nebe. Kde je napsáno, že jsou tam všichni Ti, které Papežové prohlásili za svaté. Ptám se jakým právem? Jaká by tedy byla úloha pána Ježíše, který po svém slavném druhém příchodu vskřísí všechny ty jejichž jména jsou zapsána v Knize života. Podle římkokatolického (herezního) učení by to nemusel dělat. Vždyť již jsou podle římkokatolických výkladů v nebi (Maria a všichni svatí uznaní Papeži). Jsem velmi zvědavý na Tvou odpověď. S pozdravem Standa.



Re: Jací bratři a sestry Pána Ježíše? (Skóre: 1)
Vložil: Speranza v Neděle, 30. duben 2006 @ 17:17:03 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Podle ústní Tradice uchovávané nejen v pravoslaví měl Pán Ježíš bratry a sestry. Byly to Josefovy děti z prvního manželství. Maria mu byla zasnoubena až v jeho pokročilém věku, kdy byl vdovcem.

Pokud se Ježíš rozhlíží po učednících a říká ( v kontextu s návštěvou rodiny, která by s ním chtěla mluvit), že bratry a sestry jsou ti, kdo plní Boží vůli, vůbec tím neříká, že Maria Jeho vůli neplní a stojí mimo rámec těch, o nichž to vyslovil. Naopak, u Marie je to samozřejmé, že plní Boží vůli, Ona je tou nejposlušnější a nejdokonalejší služebnicí Boží, nejdokonalejším učedníkem. Následovat ji v tom a stát se dokonalým může každý, kdo bude stejně poslušný a pokorný jako Ona.

S pozdravem Speranza



Re: Modlitba k Marii (Skóre: 1)
Vložil: Presbyter v Pondělí, 01. květen 2006 @ 10:26:19 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Diskusi sleduji, ale neměl jsem už chuť do ní přispívat. Ale nyní - zdá se, že z některých diskutujících spadly všechny zbožné masky - se dočítám o hrozném názoru Gojimově, že ďábel svádí lidi tím, že na sebe bere podobu Mariinu. Podobu té Marie, která řekla "Hle, jsem služebnice Páně, staň se mi podle tvého slova" a "blahoslavit mne budou všechna pokolení". Podobu té Marie, která byla svědkem Kristova Ukřižování. Té Marie, na níž byl vylit o Letnicích Duch Svatý. Za mariánskou úctou vidí Gojim působení satanských sil. Vzhledem k tomu, že o Letnicích se Maria stala Nositelkou Ducha, je tento názor rouháním proti Duchu Svatému. Potvrzuje se tím, co napsal veliký pravoslavný theolog 20. století Sergej Bulgakov:
"Vedle Bohočlověka Krista však existuje ještě jeden soud lásky. Je to lidský soud a ten je proto ve vztahu k lidské hypostazi (osobě) naplněné Svatým Duchem, tj. vůči Marii, Nositelce Ducha. Posvátné mlčení, které skrývá její přítomnost v království vzkříšení, nám nedovoluje zapomenout na moc této její přítomnosti a to především z hlediska lásky, která z ní pramení. Nevyjádřitelnost podoby Matky a Věčné Panny do každého lidského srdce proniká mocí svaté lidskosti (Mariiny), která je průzračná pro zjevení Svatého Ducha. Jedině satanské odpadlictví zůstává ve vztahu vůči Přečisté Panně dočasně necitlivé, neboť ona je pro běsy rána, rozedírající je k zoufalství, sražení běsů. Pro celý lidský rod je pak živý most spojující jej s jejím Synem a Bohem - ty, kdož přebývají na zemi, vede na nebesa. Rouhání se Duchu Svatému, jehož součástí je pochopitelně rovněž blasfemický postoj vůči Přečisté Nositelce Ducha, není zbytečně považováno za ten nejneodpustitelnější hřích, protože ten svědčí o zvláště silné zkaženosti a krutosti srdce. Tento hřích zůstává navěky jako nezhojitelná rána a nemoc a nemůže být odpuštěn ani v tomto ani v budoucím životě. Nicméně stín tohoto hříchu nijak neoslabuje zjevení Přesvaté Bohorodičky ve Slávě (při Kristově Parusii - druhém Příchodu), v její mateřské lásce a svatosti. Zjevení "služebnice Páně" v lidem probouzí znalost o sobě samotných ve své hříšné zvrácenosti a egoismu, což v člověku vzbuzuje pocit kajícnosti, neboť Věčná Panna je živoucí svědomí v člověku" (Sergej Bulgakov, Nevěsta Beránkova, Velehrad 2004, str. 503-504).
Presbyter, ctitel Panny a Matky Páně.



Neznáte Písma ani moc Boží (Skóre: 1)
Vložil: Presbyter v Pondělí, 01. květen 2006 @ 16:19:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pozdrav všem!
Neslyšel jsem jediné kladné slovo o Marii ze strany těch, kteří úctu k ní je neustále zatvrzele vydávají za modlářství. Gojim dokonce napsal:
"V porovnaní s Bibliou nie je preto žiadnym tajomstvom, že ona Panna Mária je v skutočnosti demon, ktorý hovorí ako anjel svetla a berie na seba podobu ženy zobrazenej ľudskou fantáziou na rôznych obrazoch. Podvod je to dokonalý a viac ako strašidelný, lebo ide v skutočnosti o zjavenie samotného duchovného podsvetia."
Není-li tvrzení, že je Panna Maria démonem, haněním Matky Páně, tupením Písma a urážkou Ducha Svatého, který na Matku Páně sestoupil, pak už opravdu nevím, co je to tedy?
Ježíše nařkli farizejové, že vyhání démony mocí knížete démonů. Neuměli duchovně rozlišovat, zaměnili Svatého Ducha za ducha nečistého.
Stejně tak i jeden zde na GS, který místo toho, aby přiznal, že podle Písma byla Maria naplněna Duchem Svatým (Lk 1, 35, Sk 2, 4), tvrdí, že v její podobě se zjevuje nečistý duch démona!
Je to opakování dávné farizejské chyby, neschopnost duchovně rozlišovat svaté od nečistého, je to otroctví liteře namísto svobody v Duchu, je to hřích proti Duchu Svatému, nakolik jsem to svým omezeným poznáním schopen vidět.
Přiznám se, že jsem rozčilen z toho, jak lidé, kteří mají svatých Písem plná ústa, jsou pořád dokola ochotní popírat biblické pravdy. Týká se to např. tolikrát omílaného bludu, který srovnává úctu k Marii a ke svatým s okultismem, vzýváním mrtvých. Tvrdím, že je absolutní nesmysl, totální neznalost nejen biblické antropologie (nauky o člověku), ale i biblické soterologie (nauky o spáse) - vždyť Kristus sestoupil do smrti a všechny, které smrt držela ve své moci, vysvobodil (o tom svědčí text u Matouše, kdy se po Kristově ukřižování otevřely hroby a těla mnohých svatých byla vzkříšena - Mt 27, 52).
Před Kristem byla údělem všech stínová existence v "podsvětí" (šeolu), proto čarodějnice z Én-dóru skutečně vyvolává ducha Samuelova, není to žádné zjevení démona v Samuelově podobě, jak si někdo myslí!
Mrtvé je to, co neexistuje. Křesťany ale nečeká smrt (ta byla potřena Kristovou smrtí!), nýbrž zesnutí v Pánu, fyzická smrt je branou do posmrtné existence, v níž zesnulí očekávají vzkříšení těla. O posmrtné existenci svědčí biblické texty (namátkou podobenství o boháči a Lazarovi - Lk 16, 19-31). Představa, že fyzickou smrtí je zničen celý člověk (jeho duše i duch) a nejen jeho tělo (prach ze země), je nebiblickým bludem. V knize Janova Zjevení se jasně píše o lidech, kteří přebývají v blízkosti Božího a Beránkova trůnu ještě před vzkříšením svých těl (Zj 4, 4).
Maria a svatí nejsou mrtví! Bůh není Bohem mrtvých, ale živých. Před Bohem jsou všichni živí. Ba dokonce ani hříšníci nepřestávájí po fyzické smrti existovat, stejně tak jako nepřestali existovat andělé, kteří odpadli od Boha.
Kdo tvrdí opak a nechápe rozdíl mezi smrtí a zesnutím, kdo nevidí, že posmrtná existence je stejně reálná jako ta pozemská, platí o něm, že nezná Písma ani moc Boží!
Mýlím-li se, Bůh mi odpusť. Mám-li pravdu, ať Bůh odpustí všem těm, kteří nevědí, co činí.
Bratrsky Presbyter



Re: Modlitba k Marii (Skóre: 1)
Vložil: Serafim v Pondělí, 01. květen 2006 @ 17:13:41 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://cs.gloria.tv/?user=416
Napsal jsem nedávno Gojimovi soukromou zprávu, že od r.1965 je k mému velkému smutku přítomna v Katolické církvi modloslužba. Ta boří křesťanský ekumenismus. Oficielně se této modloslužbě říká mezináboženský dialog (s hinduisty, budhisty a dalšími) a zúčastňují se ho zejména mnišské řeholní řády, kněží, biskupové, papežové. Nejznámější byly mezináboženské pobožnosti v Assisi. Po nich došlo v Assisi k zemětřesení, které narušilo stavbu místního kostela – i to pokládám za vyjádření Božího nesouhlasu s modloslužbou. Kvůli této modloslužbě byla od současného vedení Katolické církve administrativně oddělena početně menší skupina katolických věřících, která bývá označována za „lefébristy“. Lefébristé totiž odmítají mezináboženský dialog, který před r.1965 nikdy v minulosti nebyl součástí katolické víry ani praxe. Ano, myslím si, že v posledních 40 letech je v katolické teologii přítomna modloslužba.
Gojimovi jsem také soukromě napsal, že jsem přesvědčen, že v současné době, přibližně posledních 90 let je k mému velkému smutku mezi katolíky mnoho falešných vidění, hlasů a proroctví. Tato vidění atd. jsou nekriticky připisována skutečné Panně Marii. Bohu žel, tato vidění utvrzují zbožné katolické laiky v iluzi, že skoro vše je v jejich církvi jako dřív, že současná Katolická církev není v tak hrozně bludné modloslužbě s pohany a že není v nesmírných kompromisech s darwinistickým ateismem. Oklamaní katolíci se pak radují tam, kde by měli spíše plakat. To je stručně vše, co lze k modloslužbě říci.
Věřím, že čarování, magie a veškerá psychotronika, včetně tzv. lidového léčitelství s pomocí spirál, proutků, zázračných kamenů či jiných amuletů je inspirována otcem lži – satanem. Věřím, že král Saul, když zašel za čarodějnicí, aby mu vyvolala svatého proroka Samuele, těžce zhřešil a po spáchání sebevraždy skončil v pekle.
Věřím podle evangelií, že 3 apoštolové na hoře Proměnění uviděli nejen Krista, ale i nanebevzatého Eliáše a zesnulého Mojžíše. Věřím podle Bible, že když zesnul starozákonní prorok Elizeus, tak mrtvý voják zázračně ožil, jakmile dopadl na Elizeovy kosti. Věřím podle Zjevení sv.Jana v Novém zákoně, že apoštol Jan skutečně viděl starozákonní zesnulé patriarchy, jak se klaní v nebi Bohu; že tam viděl i Pannu Marii (ženu oděnou sluncem, která dříve porodila Krista – Zj12,1-5) a zabité mučedníky. Já takové vidění neměl, avšak nevylučuji, že některý křesťan ho dostat může, bude-li to Boží vůle a nezpychne-li kvůli tomu.
Myslím si však, že většinou k člověku Duch svatý mluví nenápadně při četbě Písma svatého a při modlitbě. Že v křesťanovi, který se snaží ze vší své síly, celým srdcem a vší myslí sloužit Pánu Bohu, vypůsobí chtění a činění, aby vykonal Boží vůli. A když je nouze nejvyšší – v době pronásledování křesťanů a jeho osoby - mu Duch svatý vnuká slova přímo do úst či myšlenky do hlavy.
Věřím, že ten, kdo se chce pyšnit zázraky, bude brzy či už je oklamáván maskovaně satanem v podobě anděla světlosti, či v podobě Ježíše Krista, či v podobě Panny Marie, nebo v podobě jakéhokoli svatého.
Křesťan totiž musí být pokorný a skromný, i když současně velmi odvážný a statečný, jinak je snadno oklamán jinými oklamanými lidmi, či satanem.
Pozdravuji Gojima i ostatní
Mgr. Libor Serafím Halík PhD., duchovní Pravoslavné církve



Re: Modlitba k Marii (Skóre: 1)
Vložil: Gojim v Pondělí, 01. květen 2006 @ 22:46:27 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
By som poprosil o trpezlivost, o prepojeni Marianskeho modlarstva zo staropohanskymi nabozenstvami + otazka ci sa demon moze alebo nemoze zjavovat ako Maria pripravujem clanok. Je to nesmierne siroka tema, v komentaroch je asi nemozne kvalitne rozobrat vsetky aspekty , takze teraz len k najzakladnejsim bodom:
Písmo hovoří jasně. Maria je Matkou Páně a Nositelkou Ducha
Presbyter, Ty si to nepochopil asi v tom najpodstatnejsom. Ja som nikde nepisal ze Maria z Pisma je demon. Ja som napisal ze demon sa za Mariu vydava v prostredi kde je vzyvana a uctievana prakticky ako bohyna. Maria je nositelkou Ducha to je v poriadku, to v Pisme naozaj je...Ale v kontexte z dalsimi versmi ktore jasne urcuju sposob jej blahoslavenstva. Myslim ze aby clovek nebol zaslepeny mal by si prestudovat napriklad aj vyroky Jezisa Krista smerujuce smerom k Marii samotnej, kde nieje ani jedna zmienka o neposkvrnenosti, ale prave naopak, Jezis ju ani raz Matkou nenazval a Matkou a bratmi nazval ucenikov ktori ho posluchaju...Tych dokonca prehlasil za blahoslavenejsich ako Maria samotna...Tato udalost sa stala po tom ako sa Maria pridala k zastupom ktore o Jezisovi tvrdili ze bol blaznom.

Být mariánským ctitelem neznamená být modlářem. Já se zde nezastávám římsko-katolického mariánského kultu...
Maria mala urcite mnoho vlastnosti ktore boli prikladom. Nikto mi ale z vas katolikov dodnes nevysvetlil, preco by som mal na zaklade nich Mariu prehlasovat za neposkvrnenu, zasvacovat sa jej, modlit sa k jej socham, ved ona sama o sebe prehlasila ze je "len" sluzobnica Panova. To "len" nieje len, je to naozaj velkolepe byt Bozim nastrojom, ale Napriklad za cias krala Ezechiasa bol podobnym sposobom uctievany medeny had Nechustan (2.Kr 18-4) ktoreho Ezechias znicil lebo sa stal predmetom modlarskeho uctievania zidov. Tento had bol zhotoveny Mojzisom a pouzity ako nastroj pri zachrane Zidovskeho naroda.
má i každý křesťan Ježíše "rodit", tj. umožňovat svou vírou a skutky, aby skrze něj Ježíš ve světě působil
Paci sa mi teoria "rodenia," ale ak Apostol Pavel, Peter, Stefan a mnoho dalsich boli pouziti k tomu, aby sa Jezis narodil do neskutocneho mnozstva ludskych srdc, tym padom je minimalne na jednej rovine z Mariou (ak nie viac) co plne zodpoveda vyroku Pana Jezisa: ktori ukazujuc na svojich ucenikov ich prehlasil za svoju matku, bratov na zaklade toho ze Ho posluchali.

Chcel by som sa bratovi Presbyterovi podakovat za isty pokrok smerom k inym nazorom ake ma on, kde uz voci mne nepouziva vyrazy typu blazon, neodporuca psychiatriu ale nazve ma "len" ruhacom. V kontexte zmyslu tychto pojmov zaznamenavam kladny posun. Teoreticky by za tym malo nasledovat snad: Heretik alebo nieco podobne, som teda zvedavy co bude dalej, mozno pride doba kedy pride nato ze osobnymi utokmi pravdu nezahlusi.



Re: Modlitba k Marii (Skóre: 1)
Vložil: Serafim v Středa, 03. květen 2006 @ 03:34:15 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://cs.gloria.tv/?user=416
Doplňuji k tomu, co jsem napsal v závěru svého předchozího komentáře. Satan je velmi inteligentní a drzý, proto se z Božího dopuštění někdy může zjevovat zamaskován jako vlk v beránčím rouchu. Tehdy na sebe bere dokonce i velmi kvalitní masku Ježíše Krista, Panny Marie, dobrých andělů či svatých. Je geniálním hercem. Stávalo se a stává se proto dodnes, že i velmi horliví a zbožní křesťané občas uvěří satanovu maskování. Pokud současně nezpychnou, Bůh jim dříve či později jejich omyl zjeví. Tehdy křesťan po porážce nesmí zoufat, ale musí znovu povstat k boji. Vždyť jeho protivníkem nebyl pouhý člověk, ale sám satan, nejchytřejší z padlých andělů. Proto volá k Bohu:
„Pozvedni se Hospodine ve své moci! Budeme zpívat a pět žalmy o tvé bohatýrské síle.“ (Ž 21.,14.verš)
Přiznat si porážku, učinit pokání a znovu povstat k boji. To je cesta za větší a větší plností Ducha Svatého.
Tuto zkušenost měl i historicky známý ruský pravoslavný křesťan - ctihodný Izák z Pečerské lávry:
„Jednou večer, když podle svého zvyku odezpíval Žalmy a skončil s klaněním, usedl únavou. Zhasl svíci a seděl tiše jako obvykle. Tu se pojednou v jeskyni rozzářilo světlo oslepující lidský zrak. Zjevili se 2 krásní jinoši, jejichž tvář zářila jako slunce, a pravili: "Izáku, jsme andělé a přichází k tobě Kristus s anděly." Izák vstal a viděl zástup běsů s tvářemi nad slunce jasnějšími, z nichž jeden uprostřed zářil nade všechny, neboť z jeho obličeje vycházely paprsky. Řekli mu: "Izáku, to je Kristus, padni na kolena a klaněj se mu." Izák nepoznal, že jde o ďábelské pokušení, vyšel z cely a klaněl se ďábelskému šálení jako Kristu. Běsi zajásali a řekli: "Teď jsi náš, Izáku!"
Bratří našli Izáka, jehož pokládali za mrtvého. Vynesli ho před vchod do jeskyně. Tam teprve uviděli, že je živ. Izák byl zesláblý na duchu i na těle, nemohl se obrátit na lůžku, ani vstát či sedět. Jen ležel na jednom boku, takže se do jeho beder dávali červi, protože močil a dělal pod sebe. Opat Feodosij ho vlastníma rukama omýval a čistil. Tak Izák ležel 2 roky a světec o něj pečoval. Feodosij se za něj modlil k Bohu. Pronášel nad ním slova prosby dnem i nocí, dokud ve třetím roce Izák nepromluvil a nepostavil se na nohy. Izák ale nyní odmítal chodit do kostela, takže ho museli nejdřív vodit násilím, až si pak zvykl přicházet sám. Tak ho velký Feodosij vysvobodil z ďábelských pastí. Izák pak na sebe znovu přijal strohou řeholi odříkání. Satanovi Izák řekl: "Už jednou jsi mě obelstil, ďáble, a proto tě budu s Boží pomocí přemáhat." Běsům říkával: "Kdysi jste mě obelstili, protože jsem neznal vaše úklady a proradnost, avšak nyní při mně stojí Ježíš Kristus, můj Bůh, a ochraňován modlitbami svého otce Feodosije nad vámi zvítězím." Potom opět žil v přísné řeholi, a tak ho zastihl konec žití.“
Pro poučení zaslal duchovní Pravoslavné církve Mgr. Libor Serafím Halík PhD.



Re: Modlitba k Marii (Skóre: 1)
Vložil: Serafim v Středa, 03. květen 2006 @ 14:36:17 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://cs.gloria.tv/?user=416
Doplňuji, že existují nejen ďábelské zázraky, kde se satan maskuje do podoby Ježíše Krista, Panny Marie, dobrých andělů a svatých.
Jako existence např. falešných bankovek potvrzuje, že existují i bankovky pravé – originální, podobně existují i dnes kromě ďábelských (jakoby Božích) zázraků i zázraky od skutečného Boha. Zde přeposílám případy Božích zázraků, které Duch svatý konal skrze modlitby svého věrného služebníka. Jeho život se podobal poustevnickému životu svatého Jana Křtitele. Právě kvůli věrnosti evangeliu jsou v Pravoslavné církvi někteří známí křesťané označováni termínem svatý – čili svatý nejen při svém obrácení, ale i na tzv. smrtelné posteli.
Mgr. Libor Serafím Halík PhD., duchovní Pravoslavné církve


Svätý Serafim Sarovský
Svätý Serafim Sarovský žil v 18. a 19. storočí a zachovalo sa o ňom mnoho dobre overených správ, takže je možné jeho životopis popísať podrobnejšie, ako svätcov starších dôb. Z jeho života je možné urobiť závery o povahe ruských svätcov, pokiaľ boli mnísi a pustovníci, pretože mal svoju vlastnú a silnú individualitu, uberal sa cestou svojich starších vzorov.
Narodil sa 19.júla 1759 v meste Kursk a bol pokrstený menom Prochor. Pochádzal z bohatej rodiny Mošnonov, ktorá sa preslávila zbožnosťou, čestnosťou, pravoslávnym i ruským národným uvedomením a taktiež tým, že vlastnými nákladmi dala postaviť niekoľko veľkolepých chrámov. Práve v dobe, keď sa Prochor narodil, staral sa o jeho otec Izidor spoločne s iným kupcom, ktorý sa menoval Pervyšev, o stavbu Kazaňsko-Bohorodičného chrámu v Kursku. Zomrel však, keď Prochorovi boli tri roky. Matke Aghafii pripadla starosť nielen o výchovu dieťaťa, ale i o dokončenie chrámovej stavby, ktorá trvala 15 rokov.

Synček bol veľmi nadaný a pokračoval v školskom učení s mimoriadnym úspechom. Zvlášť srdce ho ťahalo k náboženským predmetom. Čítaval rád Sväté Písmo, Časoslov (Hodinky), Žaltár a iné knihy duchovného obsahu. Kupectvo, ktoré viedol jeho starší brat Alexij ho nezaujímalo, ale z poslušnosti sa ním svedomito zaoberal. V účasti na bohoslužbách bol úzkostlivo starostlivý. V 18 roku života v ňom dozrel úmysel stať sa mníchom. Zveril sa ním svojej dobrej matke. Tá prehlásila, že si ctí jeho rozhodnutie, ale ho žiada, aby sa neprenáhlil. Vtedy vykonal púť do Kyjeva, aby sa v tamojšej Pečerskej lárve pomodlil k Bohu. Po návrate z Kijeva žil doma ešte dva roky a potom sa rozlúčil s rodinou. Matka ho objala a pobozkala, a keď padol na kolená, dala mu svoje požehnanie. Odobral sa do Sarovského monastiera.

Ako poslušník (novic) vykonával radostne a svedomito všetky práce v rôznych dielňach, kde bol pridelený. Naučil sa v dobe poslušenstva niekoľkým remeslám a najviac vynikal v stolárstve. Všetky práce konal ako službu Bohu, na ktorého stále myslel, vedomý si jeho prítomnosti. Vo voľných chvíľach sa oddával modlitbe, či už v chráme, alebo vo svojej kélii (svätyni) a okrem toho pozorne čítal Sväté Písmo i spisy svätých cirkevných Otcov, zvlášť svätého Bazila Veľkého a Makarija.
Čítal však, majúc na pamäti slová svätého apoštola Jakuba :
„Buď tiež činiteľ slova a nielen poslucháč“ (Jk 1, 22).

Ešte v poslušenstve si vyžiadal od svojho duchovného vodcu Jozefa dovolenie, aby k modlitbe mohol odísť občas do lesa. V tom čase vážne ochorel, ale prejavoval mimoriadnu trpezlivosť a prijímal často Svätú Tajinu. Keď sa uzdravil, bol poslaný, aby v okolitých mestách zbieral milodary na postavenie chrámu v monastierskej nemocnici. Pre tento chrám zhotovil Prestol z cyprusového dreva.

13. augusta 1786 roku skončilo jeho sedemročné poslušenstvo, bol vysvätený na mnícha a prijal meno Serafim. Vtedy mu bolo 27 rokov. V tom roku bol od vladimirského biskupa Viktora rukopoložený na jerodiakona. Taktiež v tejto funkcii bol mimoriadne svedomitý.
Dňa 2. septembra 1793 bol poslaný do Tambova, kde vo veku 34 rokov bol tamojším biskupom Teofilom rukopoložený na kňaza (jeromonacha). Službu kňaza vykonával s rovnakou zbožnosťou a horlivosťou ako jerodiakonskú.
V tej dobe zomrel predstavený Sarovského monastiera otec Pachomij. To bolo podnetom, aby s požehnaním nového predstaveného otca Isaja odišiel do pustovníckej samoty, vzdialenej niekoľko hodín, podľa slov žalmu 55:
„Ó, keby som mal krídla ako holubica. Zaletel by som si a odpočinul. Aj, ďaleko by som sa vzdiali, a prebýval by som na púšti“.

Z pustovne prichádzal do monastiera len na bohoslužby. Inak sa v nej zdržiaval a svoj čas rozdelil medzi modlitbou, čítanie Svätého Písma a spisov svätých Otcov, ako aj práci v záhrade, ktorú si pri svojej pustovni zriadil. Živil sa výlučne z toho, čo mu dávala záhrada. Rozličné časti lesa, v ktorom bola jeho pustovňa, pomenoval biblickými menami:
a tak mal okolo seba...
„Sväté mesto Jeruzalem“, „Nazaret“, „Betlehem“, horu „Tábor“ a „Golgotu“, aj rieku Soravku nazval „Jordan“...

Modliac sa na týchto miestach, pripomínal si rôzne biblické udalosti. Onedlho začala k nemu prichádzať aj divá zver, medvede, vlci, líšky, zajace a iná zver, ktorá sa s ním spriatelila. Je to potvrdené mnohými svedkami a je dokázané, že legendárne správy o podobných zjavoch zo života svätých pustovníkov dávnych storočí (ako sv.Juraja, sv. Ivana Českého, sv. Prokopa Sázavského a iných), nie je len výmysel.

Prišli však i ťažké skúšky. Svätého Serafima 12.septembra roku 1804 prepadli lupiči, ktorí hľadali v jeho pustovni peniaze. Tĺkli ho polenom po hlave a krvácajúci z úst a uší spadol, šliapali po ňom, ťahali ho po zemi, zviazali mu ruky i nohy. Našli však, okrem ikony, len málo zemiakov a odišli. To všetko nedokázalo zlomiť jeho ducha. Keď nastávajúcu nedeľu neprišiel na službu Božiu, vyhľadali ho monastierskí bratia a ošetrili ho. Zotavil sa síce, ale od tej doby mohol chodiť len zhrbený. V tej dobe sa na ňom objavili i jazvy Pána Isusa Christa (stigmata).

V roku 1807 zomrel predstavený monastiera, otec Isaj, a keď svätý Serafim rázne odmietol prijať voľbu, zvolený bol predstaveným otec Nifont. Toho roku sa svätý Serafim oddal úplnému mlčaniu, aby sa oddal Bohu. V roku 1810 sa vrátil do monastiera nakoľko mu nohy veľmi zoslabli a nebol schopný v nedeľu a sviatky chodiť na spoločné služby Božie z takejto diaľky. Žil však i v monastieri uzavretý. Oddal sa výlučne modlitbe a čítaniu Svätého Písma až do roku 1825, do svojho 66 ročného veku. Až potom dovolil, aby k nemu chodili monastierskí bratia, aj ľudia zo sveta, a rád im dával duchovné rady a ponaučenia.

Stovky a tisíce mužov a žien ho navštevovalo a on im otváral pokladnicu svojej duše. Pred jeho kéliou stávali denne celé zástupy ľudí, aby sa mu zdôverili so svojimi bolestnými tajnosťami. Každého návštevníka i návštevníčku nazýval „radosť moja“, alebo „poklad môj“. Na základe víťazne prežitej askéze sa stal „starcom“, akých žilo v ruských monastieroch veľa. Z tejto poslednej doby je zaznamenaná rada uzdravení ťažko nemocných pri svätootcovskej modlitbe.
Krátko tu uvediem aspoň tri prípady.

Až z Petrohradu priviezli do Sarovského monastiera veľa rokov ťažko reumatického N. A. Motovilova, jeho kĺby boli nielen silno opuchnuté, ale už vôbec nepohyblivé a roky i nohy skrčené, boky a zadok preležané. Svätý Serafim, ku ktorému nemocného priniesli z voza štyria ľudia, vopred s nimi hovoril. Potom poznamenal:
„Veď ja nie som lekár, a je treba sa obracať k lekárom“.
Motovilov vo veľkých bolestiach hovoril, že bol už u mnohých lekárov, že neočakáva už od nikoho pomoci, len od Boha, a prosil svätého Serafima, aby sa modlil za jeho uzdravenie.
Svätec ho prosil:
„A veríš v Pána Isusa Christa, že je Bohočlovek?“
Nemocný odpovedal:
„Verím.“
Svätec ďalej hovoril :
„A veríš, že Pán môže i teraz uzdraviť, ako predtým uzdravoval jediným slovom, alebo svojim dotykom všetky nemoci, môže i teraz teba uzdraviť ?“
Motovilov hovoril :
„Áno, verím to celým srdcom“.
Svätý Serafim nato :
„Nuž, keď veríš, tak si zdravý“,
...a prikázal ľuďom, ktorí Motovilova držali na rukách, aby ho pustili, a potom ho postavil na nohy a povedal :
„Stoj pevne“.
Potom poznamenal :
„Hľa, ako dobre stojíš! Začni chodiť“.
A vzal ho za ruku, viedol ho. Na to mu povedal :
„Hľa, Pán Ťa uzdravil a odňal od teba tvoje hriechy. Pevne ver v Neho, nášho Spasiteľa, a miluj ho celým svojim srdcom“.
V tom okamihu Motovilov pocítil, že už je zdravý, a ostal úplne zdravý, až do svojej smrti.

Bolo k nemu prinesené dievča so silnou vodňavkou, sprevádzané dvomi ženami.
Svätec riekol :
„Si veľmi nemocná, poklad môj. Ale umy sa v tamtej studničke, napi sa z nej a zajtra znovu príď“.
Druhého dňa prišla s obidvoma ženami celkom zdravá. V noci sa jej vodnatelosť stratila.

Zďaleka, až z Vjatskej gubernie, prišiel na trojke mladý kupec Gurij Vorotilov. Išiel celé tri dni za stáleho klusu. Jeho žena bola nemocná a lekári si nevedeli rady. Po príchode sa prosil, kde býva otec Serafim a ihneď sa hnal k nemu a prosil ho o modlitbu za ženu. Svätý Serafim vypočul, prižmúril oči, pohrúžil sa do tichej modlitby, počas ktorej Gurij kľačal a taktiež sa ticho modlil.
Za chvíľu mu hovoril svätý Serafim :
„Vstaň, poklad môj, Pán uzdravil tvoju ženu. Vráť sa v pokoji“.
Kupec po príchode domov našiel ženu zdravú.

Takéto prípady boli v tomto období života svätého Serafima na dennom poriadku. Mal dar vidieť do duše svojich blížnych i do budúcnosti a predpovedal mnoho vecí. Mal niekoľkokrát zjavenie a to ešte v skorších obdobiach svojho života. Bol nielen modlitebníkom, znalcom sŕdc, divotvorcom, ale i bohoslovcom a učiteľom duchovného života. V ničom, čo prežil a čo činil, nech už to bola pustovnícka samota, mlčanlivosť, uzavretosť, pôst, modlitba, nevidel účel, ale len prostriedky k vnútornému usmerneniu a k utvrdeniu v Boha. Nechcel tým dať najavo, že snáď jedine takýmto spôsobom sa môže stať účastným života Božieho, naopak neraz sa vyjadril, že cesty k Bohu sú rôzne, podľa osobnej individuality i podľa pohlavia, hlavne však, že je človek oddaný Bohu.
Za najlepšiu pomôcku duchovného života označil snahu činiť všetko z lásky k Christovi. Bol si vedomý na začiatku 19. storočia, že ruská inteligencia nábožensky upadá a vyslovil sa už vtedy takto:
„V prítomnej dobe nastáva všeobecná chladnosť k svätej viere v Pána nášho Isusa Christa a jeho prezreteľnosť, neschopnosť chápať vplyv života v spoločnosti s Bohom. Ľudia sa vzďaľovali od pravého kresťanského života, od prostoty prvotného kresťanského zrenia a pod heslom osvietenosti upadali do tmy duchovnej nevedomosti. Nemyslia na svoje spasenie v dôsledku toho ani slová Svätého Písma neprijímali v tom zmysle, ako by mali. Nielenže nehľadali milosť Božiu, ale svojím pyšným zmýšľaním znemožňovali, aby sa usídlila v ich srdciach, a preto sa im nedostávalo svetla Božieho“.

V tejto súvislosti tiež predpovedal (už pred sto rokmi) veľkú ruskú revolúciu. Taktiež predpovedal svoje zosnutie. Deň pred ním bol na svätej liturgii a prijal svätu Tajinu. Keď odchádzal z chrámu, pobozkal kríž, ikonu Presvätej Bohorodičky, obišiel okolo svätého Prestola dookola, ako by sa s ním chcel rozlúčiť a odobral sa do svojej kélii. Bolo počuť, ako v kélii svojím stareckým hlasom spieval veľkonočné piesne.
Nasledujúceho dňa, ráno, ho monastierskí bratia našli už mŕtveho s rukami skríženými na hrudi.
Dožil sa 74 rokov. Bolo to 2.januára 1833.

Spracoval brat Peter Simeon



Re: Modlitba k Marii (Skóre: 1)
Vložil: Serafim v Pondělí, 08. květen 2006 @ 19:35:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://cs.gloria.tv/?user=416
Hodnota přímluvné modlitby
V Písmu svatém Starého zákona jsou občas u proroků zmínky, že i kdyby se za vás přimlouval David, Noe a jiní spravedliví, já Hospodin vám neodpustím, neboť nejste ochotni činit pokání a napravit se. Je jisté, že stejně je tomu s přímluvnými modlitbami Panny Marie za druhé lidi, přestože pouze Panna Marie počala, porodila a vychovávala Syna Božího (z toho důvodu se o ní v Pravoslavné církvi zpívá, že je nad cherubíny ctěnější a nad serafíny bez přirovnání slavnější). Myslím, že Panna Marie se modlila za ty 2 lotry, kteří viseli vedle Krista na kříži. Zpočátku se podle evangelií posmívali Kristu oba, pak se jeden z nich posmívat přestal, napomenul druhého lotra, uznal svou vinu i spravedlivý trest a poprosil Krista o milost. Pouze na tohoto lotra zapůsobila svatost Ježíše Krista i modlitby jeho vzácné maminky Marie. Na druhého lotra Kristova oběť ani modlitby jeho maminky nezabraly.
Kdo si myslí, že Panna Maria je nyní v nebi tak mocná, že vyprosí Boží odpuštění úplně všem lidem – tedy i těm lotrům, kteří ani na smrtelné posteli nečiní pokání, ten se velmi mýlí a sám sebe obelhává. V době, kdy Kristova maminka už ukončila svou pozemskou pouť, tak svatý apoštol Jan dostal na ostrově Patmos zjevení nanebevzatého Ježíše Krista. Zde mu bylo, mimo jiné připomenuto, že ani nanebevzatý Ježíš Kristus, ani Duch svatý, ani Panna Marie, ani žádný spravedlivý nemůže vyprosit odpuštění Boží těm milionům lidí, kteří zemřeli či zemřou jako nekající těžcí hříšníci. Že o nich platí Zj 21,8 „Avšak zbabělci, nevěrní, nečistí, vrahové, cizoložníci, zaklínači, modláři a všichni lháři najdou svůj úděl v jezeře, kde hoří oheň a síra. To je ta druhá smrt."
O myšlenky se s vámi podělil Mgr. Libor Halík PhD., duchovní Pravoslavné církve



Re: Modlitba k Marii (Skóre: 1)
Vložil: Serafim v Pondělí, 08. květen 2006 @ 21:00:43 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://cs.gloria.tv/?user=416
Zhřešila tehdy Panna Marie ?
Ježiš nebol ochotný urobiť kompromisov na úkor pravdy, len aby sa ĺudia nepohoršili. Obyvatelia mesta Nazaret, v ktorom vyrastal boli takí rozhnevaní, že sa ho snažili zabiť (Luk 4: 28-30). Ježiš neprestal kázať pravdu ani v ohrození života. Ako veľmi v dnešných časoch potrebujeme mužov a ženy s podobným postojom!
Ježiš pohoršil členov svojej rodiny
Ježišove slová a činy pohoršili dokonca aj jeho najbližších príbuzných. Nepáčilo sa im, pod akým tlakom zo strany okolia sa ocitli vďaka Ježišovmu správaniu. Nešlo im to do hlavy a mysleli si, že sa zbláznil. Evangelium sv. Marka, 3. kap., verše:
21 Když to uslyšeli jeho příbuzní, přišli, aby se ho zmocnili; říkali totiž, že se pomátl.
22 Zákoníci, kteří přišli z Jeruzaléma, říkali: "Je posedlý Belzebulem. Ve jménu knížete démonů vyhání démony."
23 Zavolal je k sobě a mluvil k nim v podobenstvích: "Jak může satan vyhánět satana?
24 Je-li království vnitřně rozděleno, nemůže obstát.
25 Je-li dům vnitřně rozdělen, nebude moci obstát.
26 A povstane-li satan sám proti sobě a je rozdvojen, nemůže obstát a je s ním konec.
27 Nikdo nemůže vejít do domu silného muže a uloupit jeho věci, jestliže toho siláka dříve nespoutá. Pak teprve vyloupí jeho dům.
28 Amen, pravím vám, že všecko bude lidem odpuštěno, hříchy i všechna možná rouhání.
29 Kdo by se však rouhal proti Duchu svatému, nemá odpuštění na věky, ale je vinen věčným hříchem."
30 Toto pravil, protože řekli: "Má nečistého ducha."
31 Tu přišla jeho matka a jeho bratři. Stáli venku a vzkázali mu, aby k nim přišel.
32 Kolem něho seděl zástup; řekli mu: "Hle, tvoje matka a tvoji bratři jsou venku a hledají tě."
33 Odpověděl jim: "Kdo je má matka a moji bratři?"
34 Rozhlédl se po těch, kteří seděli v kruhu kolem něho, a řekl: "Hle, moje matka a moji bratři!
35 Kdo činí vůli Boží, to je můj bratr, má sestra i matka."
Vlastná rodina považovala Ježiša za blázna. Písmo hovorí, že prišli do domu, v ktorom kázal, aby ho doslova odviedli ako nepríčetného.
Jánovo evanjelium 7. kap., 5. verš hovorí: „Ani jeho bratři v něj totiž nevěřili.“
Ježišovi bratia si vtedy mysleli, že stratil rozum. Uvěřili autoritě tehdejších odborníků, zákoníků, že je posedlý démonem, že se zbláznil. Později, po jeho vzkříšení však jeho bratři v něj uvěřili. Viz Skutky apoštolů 1. kap., 14. verš: „Ti všichni se svorně a vytrvale modlili spolu se ženami, s Marií, matkou Ježíšovou, a s jeho bratry.“
Křivdil bych Ježíšově mamince, kdybych si myslel, že v něj na chvíli přestala věřit – že i ona uvěřila autoritě zákoníků. Nic takového není v evangeliích psáno, takže tomu nevěřím. Myslím si, že ji k Ježíšovi dovlekli příbuzní pravděpodobně kombinací násilí a lsti jako návnadu. Pravděpodobně si řekli: „Opustí zástup, aby pozdravil svou matku a my ho zajmeme, abychom ho zavřeli do blázince.“ Past však nesklapla. Verš 33 - Odpověděl jim: "Kdo je má matka a moji bratři?" Matku nenavštívil. Proto nebyl zajat a odveden do tehdejšího blázince. Matka byla ráda, že ji nenavštívil. Nejspíš se modlila za to, aby ho bratři nepřelstili. Věřím, že ona i tehdy činila vůli Boží, jeho bratři však tehdy Boží vůli nečinili – činili vůli zákoníků. Děj pokračuje takto dle 4. kap., 1. verše Markova evangelia „Opět začal učit u moře. Shromáždil se k němu tak veliký zástup, že musel vstoupit na loď na moři; posadil se v ní a celý zástup byl na břehu.“
Česko-slovenskou úvahu zaslal duchovní Pravoslavné církve Mgr. Libor Halík PhD.



Re: Úlet, anebo pravda, do níž katolíky a pravoslavné uvedl Duch Svatý? (Skóre: 1)
Vložil: Speranza v Neděle, 14. květen 2006 @ 17:59:31 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Respektuji vedení Ducha svatého v minulých staletích a to, k jaké hloubce poznání dovedl Kristovy následovníky, naše předchůdce. Nehodlám zpochybňovat jejich poznání v Duchu Svatém. Věci, které by křesťané "nesnesli" v době života Ježíše Krista na této zemi, v 1. a dalších stoletích, ozřejmil Duch Svatý a dále ozřejmuje podle míry naší připravenosti, zralosti a pokory.

S pozdravem Speranza



Re: Modlitba k Marii (Skóre: 1)
Vložil: Gojim v Neděle, 14. květen 2006 @ 19:29:59 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Speranza, ale Boh (nie katolicky boh) je ten isty vcera, dnes a naveky a ak raz Duch Svaty povedal ze nieje iny prostrednik ako Jezis, myslel to vazne, aj ked katolici praktizuju opak, teda Marianske modlarstvo a klananie sa socham uplne bez rozmyslu. Mozno, keby to nerobili, nebolo by v Historii rkc tolko omylov a bludov (klananie sa falosnemu kristovi v eucharistii, nuteny celibat knazov, biela magia a prvky pohanskeho uctievania bohyne Isis a.i.) ako bolo a aj dodnes je. Boh nedal Pismo preto aby ho za 200 rokov zmenil tak, ze by si protirecil. Bytost ktora by takto konala by nemohla byt stvoritelom nebies a zeme, ale iba falosnym demonskym duchom.



Re: Modlitba k Marii (Skóre: 1)
Vložil: Gojim v Neděle, 14. květen 2006 @ 20:12:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Este si dovolim jeden citat z listu, ktory po smrti svojho manzela /umučený inkvizíciou/ a potom čo vo väzení porodila 19.září 1573 napísala Janneken Munstdorp svojej malej dcérke, ako list na rozlúčku. Bola to holandská anababtistka, ktorá nechcela prijať učenie rkc ohladne nuteneho krstu deti, zaco bola ona a jej manzel zabity inkviziciou a ich mala dcerka odobrana na prevychovu do klastora rkc. Tento uryvok venujem vsetkym evanjelikalnym krestanom ktory sympatizuju z ucenim rkc a tvrdia, ze je mozne, v ramci ekumenizmu zlucenie z modlarstvom rkc, zatial co ich "duchovny" predkovia boli upalovany na hraniciach a muceny inkviziciou. Z mnohych informacii ktore prenikaju (napriek zanovitemu ututlavaniu) na povrch napriklad okolo radu jezuitov v sucasnosti, najma okolo afer z detskymi domovmi, ktore spravuje rkc, pochybujem ze ich duch alebo podstata sa za starocia zmenila...

Citujem Janneken Munstdorp:

"Pravá Boží láska a moudrost Otce Tě posílí v ctnosti, mé drahé dítě... Svěřuji Tě Všemohoucímu, Velikému a Hroznému Bohu, který jediný je Moudrý, aby Tě uchoval a nechal Tě vyrůst v bohabojnosti. Ty, která jsi ještě tak malá, a kterou musím zanechat samotnou v tomto špátném, zlém a zvráceném světě. Jelikož jsi ztratila otce i matku, svěřuji Tě Pánu; ať s Tebou jedná podle Jeho svaté vůle. Moje drahá ovečko, já která jsem uvězněná, Ti jinak pomoci nemohu; musela jsem opustit i Tvého otce kvůli Kristu. Byli jsme zatčeni a oni ho vzali ode mně. A teď, když jsem Tě nosila pod srdcem v zármutku po devět měsíců, a porodila jsem Tě zde ve vězení, ve velkých bolestech, vzali mi Tebe ode mně také. Jelikož budu poslána na smrt, a musím Tě zde zanechat samotnou, snažím se těmito řádky o to, až jednou dosáhneš porozumění, abys byla bohabojná a pochopila proč a v čím jménu jsme my dva šli na smrt; aby ses za nás nemusela stydět ... je to cesta, kterou šli proroci i apoštolové - úzká cesta, která vede k věčnému životu... (Thieleman J. Van Braght)




Stránka vygenerována za: 0.67 sekundy