Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 257, komentářů celkem: 429592, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 450 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116501424
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Katolické velikonoce
Vloženo Neděle, 24. březen 2002 @ 15:36:47 CET Vložil: Bolek

Studijní materiály poslal katolik

Katolické velikonoce    Původ velikonočních svátků je velmi starý, sahá až někdy do doby Mojžíšovy, tedy přibližně do roku 1300 před naším letopočtem, kdy si připomínáme záchranu izraelského národa z egyptského otroctví. Tehdy Mojžíš, který musel být skutečně výraznou osobností, vyvedl z Egypta rozptýlenou izraelskou menšinu, která tam žila ve tvrdém otroctví, zažívala tam opravdu veliké útrapy, a kdyby tam ten národ zůstal, asi by zanikl. Mojžíš tyto rozptýlené a zotročené Židy vyvedl, zachránil a právě tuto velikou záchranu Židé každý rok oslavují a tuto oslavu nazývají pascha, což jsou vlastně židovské Velikonoce.      A právě do této velkolepé oslavy židovské paschy spadají i ty Kristovy Velikonoce, kdy Ježíš jako Žid přišel coby poutník do Jeruzaléma. Přichází do Jeruzaléma slavně, přichází tam jako král. Všemi je vítaný, ale to nadšení davu se náhle změnilo v zášť. Kristus, který byl všemi oslavovaný, který byl provolávaný za krále, je pak náhle zatčen, odsouzen k smrti, a když ten dav viděl, že se Kristus dostal do velké nemilosti mocných, tak už nebyl nakloněn Ježíši Kristu. Jak už to tak bývá, kam vítr, tam plášť, už nevolal "hosana synu Davidovu", ale volal "ukřižuj". Právě tento veliký zvrat si připomínáme na Květnou neděli. Potom přichází Kristovo utrpení, kdy umírá na kříži, a pak přichází ta jeho oslava. Takže to všechno si připomínáme v těch svátcích židovských, ve svatém týdnu.    Taková bezprostřední příprava začíná Květnou nedělí, kdy si připomínáme to veliké nadšení davu, kdy všichni volali "hosana synu Davidovu" a které se později proměnilo v takovou jako velikou zášť. Ve středu svatého týdne je takzvaně nebo lidově se nazývá ten den Škaredá středa, to je den Kristovy zrady, kdy Jidáš se nechal podplatit mocnými tehdejšího světa a vlastně tak zradil Krista.    Je to i připomínka té tragiky Jidášovy, že se stále tvářil jako přítel, ale už přítel nebyl. Pak přichází další den, Zelený čtvrtek, který nám letos připadne na 28. března. Právě v ten den Židé slavili tu svoji paschu, to své zachránění z Egypta, kdy jedli velikonočního beránka a zeleninu, proto ten den dostává název Zelený čtvrtek. Je to den, kdy se Kristus loučí se svými apoštoly, kdy prožívá to, čemu my říkáme poslední večeře. Tato oslava, toto poslední loučení s apoštoly končí večer v Getsemanské zahradě, kdy Pán Ježíš s takovou úzkostí se modlí, očekává hrůzy toho příštího dne, kdy prosí Boha, aby jej utrpení minulo - a vlastně neminulo, ta Kristova modlitba zůstala nevyslyšena, můžeme říci.      Po Zeleném čtvrtku přichází Velký pátek, to je den Kristova utrpení, den, kdy byl odsouzen k smrti, kdy umírá na kříži, kdy prožívá takovou velikou bolest, že se modlí "Bože můj, Bože můj, proč jsi mě opustil", ale zároveň kdy i z kříže říká ta známá slova "Otče, odpusť jim, neboť neví, co činí". A právě díky těmto Kristovým slovům se to Kristovo utrpení stává jakési útěchyplné, že se můžeme o to Kristovo utrpení někdy opřít, že mnozí právě v tom Kristově utrpení hledají posilu.      Ale to není konec, pak přichází veliký den, Neděle vzkříšení, Boží hod velikonoční, kdy si připomínáme to, že Kristus projevil sílu svého božství, kdy vstal z mrtvých. Oslava té neděle, oslava vzkříšení, už začíná den předtím, v sobotu večer, obřady vzkříšení. Tento sobotní den se nazývá Bílá sobota, neděle se nazývá Neděle velikonoční nebo lidově Boží hod velikonoční. To jsou asi nejhlavnější části Velikonoc.    Velikonoce jsou vázány na první jarní úplněk v roce, tedy neděle po prvním jarním úplňku je Neděle velikonoční, a předtím je čtyřicetidenní příprava, jak říkáme půst. Než Kristus začal své veřejné působení, tak se čtyřicet dní připravoval na poušti, postil se, takže na památku Kristova půstu na poušti se připravujeme na Velikonoce jakousi větší kázní, takovým tím půstem.    Ale půst  nespočívá jenom v omezení potravy. Ale třeba častějším čtením Písma svatého nebo návštěvami nemocných, které v postě děláme. Na Popeleční středu jsme označováni popelem, který je udělán z kočiček, tyto kočičky se světí na Květnou neděli a jsou připomínkou toho slavného vjezdu. My si připomínáme, jak se říká lidově "lidská sláva, polní tráva", na lidskou slávu nespoléhat. Právě proto se ty palmové ratolesti nebo kočičky pálí, dělá se z nich popel a na Popeleční středu jsme označováni tím popelem, abychom si uvědomili "lidská sláva, polní tráva", že člověka nakonec všechno opustí - kromě Boha, což je fakt. A to je čtyřicet dní před Velikonocemi.    Mně se na Velikonocích nejvíc líbí, že je tam krásná liturgie Zeleného čtvrtku, Velkého pátku, Bílé soboty i Neděle vzkříšení. Každý den si připomínáme něco jiného, ale vidíme tam takovou tu boží solidaritu s člověkem, že Bůh je ochotný trpět. Vidíme, že na božího syna dopadá zloba člověka, zloba ďábla, boží syn je úplně přemožený, umírá, ale nakonec vítězí. Vítězí svým vzkříšením, kdy se projevuje ta síla božství. A to poselství Velikonoc je veliké v tom smyslu, že v lidském životě skutečně přicházejí těžké chvíle, chvíle, kdy jsme někdy úplně na dně, kdy jsme přemoženi okolnostmi, ale abychom si uvědomili, že to není poslední skutečnost, že Bůh nám otvírá nové horizonty naděje a že to dobro jednou skutečně zvítězí. A to je to pravé poselství Velikonoc.    Lidé by se v této době měli zamyslet a měli by si uvědomit, že když jsou v těžkostech a těžkosti nás skutečně někdy drtí, aby si uvědomili, že ta chvíle třeba může být těžká, ale do těchto těžkých chvil, jak už jsem říkal, vnáší Kristus svou naději. A v tom vidím tu krásu velikonočních svátků. I takovou radost té naděje, protože někdy toho smutku je kolem nás moc.    Určitě jste si všichni všimli, že obzvláště o Vánocích, ale možná už i trošinku o Velikonocích ty svátky začíná ovlivňovat jakási komercionalizace. Regály obchodů jsou plné nejrůznějších věcí, které mají nějaký vztah k těmto svátkům, ale samozřejmě tady nejde vůbec o nějaký hlubší smysl, ale spíše o peníze. Nemyslím si, že je to urážka, znehodnocení těchto svátků. Urážka, znehodnocení - neměl bych odvahu používat tak silná slova. Vánoce už poničeny reklamou a konzumem prakticky jsou, to je pravda, tam už jsme o mnohé přišli. Vánoce mají být na prvním místě svátky pospolitosti v rodině i radostí, že můžeme být blízko Bohu, že Bůh je blízký nám. Dříve se lidé na Vánoce připravovali tím, že vyřezávali betlém, zpívali v adventu roráty, ne koledy (dneska se koledy zpívají v obchodech už v listopadu, ještě dávno není adventní doba, pak už se člověk stává alergický na koledy), a pak když prožili třeba skutečně ve skromnosti a vzájemné lásce Štědrý večer, tak to asi bylo v rodinách na vánočních svátcích to nejkrásnější. Dneska, bohužel, všechno převálcoval jakýsi kult dárků, všechno se měří hodnotou dárků, a tak se Vánoce dostaly kousek jinam, kam se dostat neměly. Tohle naštěstí velikonoční svátky minulo, takže zůstává ta duchovnější náplň - a ty lidové zvyky, které jsou, Velikonoce jen tak doprovázejí.  


"Katolické velikonoce" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.14 sekundy