Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 240, komentářů celkem: 429556, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 527 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116479967
přístupů od 17. 10. 2001

Život církví: Z dějin Jednoty bratrské - část třetí
Vloženo Středa, 02. listopad 2005 @ 17:24:52 CET Vložil: Bolek

Historie poslal jarda2005

Jednota bratrská zůstává i po pěti stoletích nejstarší původní českou reformační církví. Její učení se sice v mnohém časem proměnilo neboť přijímala ochotně nová učení, ale svou odlišnost zachovala do současné doby a s žádnou reformační církví se plně nesloučila ani se nevrátila do církve katolické.   Článek je zpracován z oficiálních materiálů JB, komentáře a mezititulky kurzivou doplněny. Jeho cílem je seznámit reformované s církví, která se nebála pohlédnout i kriticky do své historie. Kéž by se i ostatní církve přidali a poznali své skutečné základy a jejich postupný vývoj do současnosti. V mnohém by třeba pochopili i současné změny a "převraty".  

Část třetí- dodatek k Večeři Páně u Bratří a závěrečné shrnutí K večeři Páně aneb co si člověk nevymyslí, aby nebyl v jednotě ale měl svou jinakost Zdroj: J.L. Hromádka Ve večeři Páně byla zvěstována a manifestována přítomnost ukřižovaného a vítězného Krista uprostřed církve. Církev je tam, kde je živý Kristus. Také úsilí katolické církve na východě i na západě o přesné učení, že ve chlebě a víně jest pravé tělo a pravá krev Kristova bylo původně ve službách této jistoty. Chelčický a první bratrští bohoslovci hledají rozmanité výrazy pro to, aby případně vyjádřili přítomnost Kristovu pod chlebem a vínem a aby nepřidávali pozemským živlům, co jim nenáleží (ve večeři Páně je tělo a krev Kristova přítomna posvátně, duchovně, mocně a právě). Nechejme nyní stranou, zda se bratřím podařilo najít případný výraz pro věc, na které jim záleželo. … Ale teprve u Bratří stává se Písmo svaté bezvýhradnou autoritou. ... Shrnutí aneb dojmy ze čtení. Každý ať si podle výše uvedeného udělá názor na JB sám. Svůj soukromý názor uvádím zde: Vymezení Jednoty bratrské v počátcích v Čechách nebylo proti katolíkům, ale proti utrakvistům tj. církvi podobojí. Podobně při vyhnanství v Prusku byli „utlačováni“ luterskou církvi a vedeni k zapojení do její struktury, největší spory měli tedy hlavně s nekatolíky (jak to bývá u malých sekt, že se nejvíce potírají navzájem). V průběhu století se ukázalo, jak sice Jednota lpí na své odlišnosti, ale ne na svém učení, které změnila několikrát. Ustoupili např. od svého učení – oděv (komže) a desátky. Před Bílou horou byli na ústupu a směřovali ke spojení s evangelíky, jen v cizině mohli přežít (a naštěstí přežili). Kéž by to tak stále bylo, že je pro ně Písmo svaté bezvýhradnou autoritou - jak si to totiž srovnat s tím, že již vícekrát v historii jednali proti jejich předchozímu výkladu Písma, a vymysleli si jiný vhodný dovolující další potřeby – kněží, přísahy, desátky,…). I s hlásáním míru a pokoje mají své zkušenosti ... Nebyli to snad bratrští páni, kteří vyvolali nejhorší válku pro naše území v historii??? Jejich bylo to povstání, a na jejich hlavy především dopadlo. Víra ve špatné proroky a šíření jejich názorů – nepotvrzených! Velmi dobré srovnání pro jiná proroctví v jiných církvích. Nezáleží na osobních vlastnostech proroka? Tak proč tedy vznikli Bratři? Bratrská církev tedy už raději rozlišuje tři stavy členství osob – počínající, pokračující a dokonalí. Bratří neviděli rozpor mezi Písmem svatým a starokřesťanskými dogmaty. V tom zůstavali věrni katolickému učení. Konec článku


"Z dějin Jednoty bratrské - část třetí" | Přihlásit/Vytvořit účet | 6 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Z dějin Jednoty bratrské - část třetí (Skóre: 1)
Vložil: xvejvodam (xvejvodam@seznam.cz) v Středa, 02. listopad 2005 @ 18:37:17 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://mocneevangelium.webzdarma.cz
Problém je v tom, že protestanti nemají narozdíl od katolíků neomylného papeže, a ani sami se za neomylné neoznačují.
Ovšem, když neomylný římský biskup několikrát změní svůj neomylný názor (což se historicky několikrát stalo), je to napováženou.
Takže nelze uplatňovat katolická měřítka na protestantskou církev.



Jardo nechapes rozdil v zakladu krestanstvi a rimskeho katolicismu (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Čtvrtek, 03. listopad 2005 @ 08:58:24 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mas rimsko - katolicke mysleni, ktere vychazi z mylnych predpokladu o neomylnosti rimske cirkve. Kdyby nekdy rimsti katolici pripustili, ze se jejich rimska cikev mylila, byl by to konec rimskeho katolicismu.

Podobne to chces aplikovat i na nas protestaty. Jenze se pletes. Luther, Kalvin, Komensky nebo jakekoliv jine, byt vazene osobnosti reformace, nejsou nasi papezove. Jsme schopni pripustit, ze se tito lide mylili a evangelikalni krestastanstvi tim nekonci. Ptas se proc? Je to proto, ze krestanstvi nestoji na "neomylnosti" jistych lidi jako rimsky katolicismus. Krestanstvi stoji na Slove Bozim. Proto mame svobodu priznat chyby reformace a nahradit je Biblickym ucenim. Vy rimsti katolici nemate svobodu priznat chyby. Proto se Vam hromadi hereze a tak jak cas bezi dostavate se dal a dal od Boha. Nemate svobodu zadnou herezi zrusit, ale muzete pridavat dalsi. Verim, ze tato neuprimnost se rimskemu katolicismu stane osudnou. Nejpozdeji v onen Den.

zdravi



Nedivim se Ti take, ze odvadis pozornost! (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Čtvrtek, 03. listopad 2005 @ 09:05:19 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jardo2005,

Nedivim se Ti, ze po pripomince temne doby. ktera nastala po roce 1620, kdy byli verni krestane krute pronasledovani rimskymi katoliky, odvadis pozornost do doby pred timto osudnym rokem. Kdybych byl katolikem, delal bych to take, zvlast kdybych si uvedomoval, ze sve uceni uz nejsem schopen obhajit.

zdravi
reformovany



Stránka vygenerována za: 0.17 sekundy