|
Právě je 523 návštěvník(ů) a 1 uživatel(ů) online: rosmano
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116599332 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Z internetu: Den troubení, den soudu
Vloženo Pondělí, 03. říjen 2005 @ 11:45:05 CEST Vložil: Karels |
Karels poslal:
Den troubení, den soudu
„V tento den Bůh posuzuje skutky všech židů za uplynulý rok a rozhoduje o jejich osudu v roce nadcházejícím. Zbožný žid proto tráví Nový rok, neboli roš hašana, intenzivním modlením a žádné radovánky ani zábavu neprovozuje. Podle tradice jsou spravedliví zapisováni do Knihy života a nehodní do Knihy smrti. Roš hašana zahajuje deset dní pokání a sebezpytování. Ke zvykům patří namáčení chleba nebo jablek do medu v naději, že rok bude sladký, anebo pojídání rybích hlav či mrkve jako symbolů vůdcovství a plodnosti.“
Takto pojali oslavu v Českém rozhlase 6, v pořadu Svět viděný internetem. Samozřejmě všechno není tak smutné, jak si v Dykově ulici představují. „Ať jsi zapečetěný a zapsaný do dobrého roku.“ Talmudisté vysvětlují, že na Roš hašana všichni stojí před Bohem při tšuva - pokání, jako stádo ovcí před pastýřem. Pokud jsme toho hodni, jsme zapsáni do knihy života - Sefer ha-chaim, nebo též dle rabi Kruspedaje a rabi Jochanana, do knihy spravedlivých - cadikim gmurim. Zlí lidé jsou zapsáni do knihy smrti. Ostatní do knihy prostředních... Za deset dní se na Jom kipur knihy zapečetí. Je to čas k tomu, aby si člověk uspořádal svůj život, zúčtoval s vlastní duší - micvot chešbon nefeš. Během těchto deseti dnů můžeme modlením docílit změny Božího rozhodnutí - rozhodnutí, zda budeme zapsání do knihy spravedlivých i my.
Tradice chasidim praví, že v každém pokolení žije na celém světě 36 spravedlivých - lamed vav cadikim, kteří dávají morální právo existenci tohoto světa. Kdyby jich nebylo, svět by ztratil opodstatnění a byl by zničen...
Prvního dne Roš hašana také slyšíme tři zvuky troubení na šofar, neopracovaný beraní roh. Zvuky, které se nazývají trua. Přípomíná se šofar, který zněl u úpatí Sinaje, když Izrael převzal na věčné časy Tóru, připomíná se Abrahamovo obětování beránka místo syna Izáka, ohlašuje volání „velkého šofaru“, který Bůh rozezvučí při příchodu Mesiáše. Připomíná i oživení mrtvých, kteří dle proroctví „uslyší hlas šofaru“. Troubení na šofar je hlavním příkazem Dne soudu. V synagogách se rozezní šófar celkem sto zatroubeními.
Židovský den začíná večer se spatřením prvních tří hvězd, takže Roš hašana začíná vlastně již v předvečer dne, který oznamuje nový letopočet v židovském kalendáři, 1. den měsíce tišri roku 5766 mibriat haolam - od stvoření světa. Večer podle židovské tradice předchází ráno, protože je v Tóře psáno: „…a byl večer, bylo ráno, den první.“ 1. den měsíce tišri je šestým stvořitelským dnem podle první kapitoly knihy Genesis. Z Tory se předčítá pasáž o obětování Izáka, neboť k tomu došlo dle tradice na Nový rok. Dominantní barvou je bílá, symbol pokory a pokání. Roš hašana je den, kdy Bůh dokončil stvoření tohoto světa tím, že stvořil prvního člověka Adama ríšona. Tento den se, o mnoho set let později, narodil praotec Abrahám. I jeho vnuk Jákob se narodil na roš hašana. Nový rok byl dnem, kdy byly v průběhu dějin vyslyšeny do té doby bezdětné ženy, Sára, Ráchel a Chána. Ráchelin prvorozený syn Josef, uvězněný v egyptském žaláři byl právě prvního tišri osvobozen a předstoupil před faraóna. Na roš hašana se vymanili Židé z otrocké práce v Egyptě, což byl první krok k celkovému osvobození.
Mrkev Igezerl připomíná přání osvobozujícího výnosu v Den soudu - Jom ha-din i přání sladkého rozsudku Všemohoucího – gzar din. Proto na stole nesmí chybět cimes – salát ze strouhané mrkve s rozinkami a medem. Pokrm v sobě může ukrývat prosbu: jablka namočená do medu jsou znamením sladkého nového roku. Rybí hlava - roš dag - pak má hned dva významy: chceme být pro příští rok „hlavou“ a ne „ocasem“ a zároveň se chceme rozmnožit jako ryby ve vodě. Tyto symboly - simanim - jsou tradičně spojeny s novoroční hostinou. Jí se chala - barches, ale i datle - tmarim, aby Všemohoucí skoncoval s nepřáteli, granátové jablko - rimon, aby měl každý tolik zásluh, jako je zrníček onom jablku.
Židovské tradice jsou součástí českých reálií od 10. století. Erev Roš Hašana začíná v pondělí, 3. října od 18:00 hod. Shana Tova, K'tiva ve'Chatima tova! ...
autor: Štěpán Kotrba
Zdroj: Britské listy
|
Re: Den troubení, den soudu (Skóre: 1) Vložil: Ennko v Úterý, 04. říjen 2005 @ 10:16:58 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Moc hezký článek, rád jsem se poučil. Děkuji panu Karelsovi, že jej nenechal na BL bez povšimnutí.
;-)) |
|
|
Re: Den troubení, den soudu (Skóre: 1) Vložil: Manciny v Úterý, 04. říjen 2005 @ 10:27:04 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Mslím, že je dobře, že se dozvídáme něco o víře a slavnostech našich Starších Bratří Izraelců. Řada křesťanských a zvláště katolických obřadů z těch židovských přímo či nepřímo vychází.Proto je určitě nemoudré odsoudit katolické obřady jako modlářské, naopak, je v nich uložena nádherná kontinuita s obřady Izraele, což může být vnímáno jako jasný důkaz toho, že patříme do jedné Boží rodiny. |
|
|
|
|