Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Vojtěch.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 226, komentářů celkem: 429673, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 277 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116538018
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Zajímal by mne,váš pohled na tuto problematiku.
Vloženo Pátek, 26. srpen 2005 @ 19:11:08 CEST Vložil: Karels

Studijní materiály poslal Nepřihlášený



Poznámky ke křtu v Duchu svatém podle Sk..

1/ O letnicích byli pokřtěni v DS a také cizími jazyky mluvili pouze vyvolení apoštolové. PJK, protože jen jim zaslíbil tento křest podle Sk.1,4.5. Apoštolů pak bylo 12 lidí již věřících v PJK. Sk.2,14. Apoštolové byli ve Sk.1,11 anděly nazváni „muži galilejští“ a tito galilejští potom mluvili cizími jazyky Sk.2,7.

2/ Přidružená skupina 120 lidí nebylo exkluzivní shromáždění pro dalších 120 galilejských lidí, kteří byli společně shromážděných při křtu v DS, a ani nebyli 50. den v jednomyslnosti apoštolů a navíc tato skupina byla mimo zaslíbení a vyvolení Sk.1,2.5, jakož i mimo pokyn PJK ve Sk.1,8.

Výjimečnost apoštolů oproti 120 lze vidět i v pozdější době ve Sk.2,42 a Sk.5,12.13n. a konečně ve Ef.2,20.“…jsme přibudováni na základě apoštolů a proroků jehož ( tj toho základu apoštolů a proroků) hlavním nárožním kamenem je sám Ježíš Kristus“; potom také Zj.21,14 „..dvanáct základů ( množ. č.) a na nich jména dvanácti apoštolů Beránkových“. Později apoštol Pavel říká o sobě totéž v 1.K.3,10.11. „..podle milosti Boží sobě dané, jako moudrý stavitel, základ jsem založil…jenž je Ježíš Kristus.“

3/ Ale 12 apoštolů bylo o letnicích nejen pokřtěno, ale i současně DS naplněno Sk.2,4. Důkaz je kromě mluvení v jazycích, v okamžitém uplatnění veliké moci ( npř. uzdravení chromého od života matky Sk.3) a ve smělém hlásání evangelia ve Sk.4,8.13. Ostatní služebníci byli naplněni DS a vystrojeni později, a to až ve Sk.4,30-31.

4/ Apoštol Pavel, jako ještě Saul, jelikož nebyl naplněn DS o letnicích jako ostatní apoštolové, byl naplněn DS až v Damašku Sk.9,17-20 a tam se dal i od Ananiáše pokřtít do vody dle Sk.22,12-16 aby veřejně obmyl svoje hříchy. Pavel zde nebyl osobně pokřtěn v DS, protože tento křest v DS již proběhl o letnicích v Jeruzalémě na 12 apoštolech. (cca před 14 lety) a tam také již byla založena církev jako jedno tělo Kristovo. Ale Pavel byl v Damašku DS naplněn jako těch 12 apoštolů a skrze DS, který byl teď v něm, byl připojen k již existující církvi, k jednomu Tělu Kristovu. Tak získal zpětně ( po cca 14 letech) i on podíl na křtu v DS v jedno tělo, ( pozn. PJK křtí v jednom Duchu do jednoho těla), který proběhl o letnicích. A o tom Pavel později píše veledůležitý verš v 1. K. 12,13 „..my všichni ( tj. Pavel i korintští) jsme přece také byli v jednom Duchu (nebo jedním Duchem) v jedno Tělo pokřtěni, ať Židé či Řekové, ať nevolníci či svobodní, a všichni jsme byli jedním Duchem napojeni“

5/ Dále je nutno si uvědomit, že apoštol Pavel při svém naplnění DS v Damašku nepromluvil v jazycích a věřící Žid Ananiáš to ani po něm jako znamení nevyžadoval. Pro Ananiáše jako jednoho ze Židů by bylo typické, že hledá zázraky 1.K.1,22 a znamení, jako potvrzení toho, že se Saulem jednal PJK? Ananiáš ale rozhodně po něm nic takového nežádal, ale žádal křest do vody, jako důkaz, že hříchy jsou mu již odpuštěny, a že nyní před církví, je má ještě veřejně obmýt křtem do vody a aby potom teprve vzýval jméno Páně. (pozn. zřejmě Pavel s veřejným křtem váhal, otálel Sk.22,16 srov: Sk.22,17-21 „..rychle z Jeruzaléma vyjdi, protože tvého svědectví tj. v jeruzalémské církvi, o mne nepřijmou…“To svědčí o tom, že nikdo z jeruzalémských věřících se Pavlova veřejného křtu do vody neúčastnil a o něm nevěděl. Srov: Gal.1,17n. A neměl ani doporučující dopis od věřících z Damašku ).

6/ Z toho všeho je jasně zřetelné, že křest v DS ani naplnění DS u apoštola Pavla, nesouvisí s mluvením cizími jazyky. (pozn. dnes někdo chce, aby byl D.Svatým pokřtěn, a žádá Ho o to, jakoby D.Svatý, D.Svatým, tedy sám sebou, křtil. Ten, kdo křtí je ale PJK viz Mt.3,11b.

Ochudil tedy PJK o něco apoštola Pavla v Damašku při jeho naplnění DS oproti oněm 12 apoštolům, kteří mluvili jazyky o letnicích? Nikoliv! (Pozn. jakými jazyky mluvil tedy později apoštol Pavel? Podobnými jako korintští, nebo podobnými jako apoštolové o letnicích?) Vždyť korintským říká „:…Děkuji Bohu, že více než vy všichni jazyky mluvím“ 1.K.14,18. Ale v Damašku při naplnění DS ještě jazyky nemluvil Byl to tedy jeden ze znaků apoštolství ?.... 2.K.12,11b. Kdyby jazyky nemluvil, byl by to jeho handicap oproti ostatním apoštolům? Kde máme zaznamenáno, že jazyky aktivně mluvili po letnicích i ostatní apoštolové? To všechno jsou legitimní otázky, ale:

U Saule Tarstenského šlo o úplně něco jiného. Když se PJK Saulovi ukázal, nebyl ihned naplněn DS, ale až jeden z těch, kvůli kterým šel původně do Damašku, aby je zajal svázal a mučil, mu nyní již ne jako protivníkovi a pronásledovateli, ale bratrovi, posloužil v přijetí DS a v naplnění DS. K tomu potřeboval Ananiáš zjevení od Pána, a až potom se ztotožnil v jednom Duchu se Saulem, když na něho vložil své ruce. A Saul se pokřtil do vody a nyní byl Pánem připojen i veřejně k těm, které dříve pronásledoval. (pozn: není myslitelné, aby v jedné církvi Kristově jeden bratr pronásledoval druhého bratra. Srov. Fp.2,1-5 ).

7/ V Efezu, podle Sk. 19,4.-6 když tu událost srovnáme s tím co Pavel znovu po letech zase těmto lidem píše v Ef. 1,13.14 „..slyšíce slovo pravdy, totiž evangelium spasení svého, skrze které také, jste uvěřili, znamenáni jste Duchem zaslíbení svatým.“ a podobně Gal.3,2.5 „..DS jste přijali jste ze slyšení víry“, jsou důkazy toho, že DS se přijímá při uvěření a že Janovi učedníci byli ve výjimečném, dnes už neopakujícím se, postavení vůči Kristově církvi ( pozn: věřili v PJK, ale nebyly dosud údy jeho církve, protože neměli skrze DS podíl na jednom Těle vzniklém o letnicích podle 1.K.12,13! ).

To, že učedníci Janovi v Efezu uvěřili v PJK ze slyšení víry a nepřijali ještě DS, bylo způsobeno tím, že neměli informaci, o tom, že byl již o letnicích DS vylit. A nemít informaci, byla hendikepující skutečnost, kterou učedníci sami nezavinili. Spíše měl vinu ten, který jim evangelium nejprve zvěstoval ( pozn: zřejmě to byl Apollo, který také nevěděl nic o DS, a znal jen křest Janův. Sk.19,24-26.). Ale dnes již absence informace o vylití DS o letnicích při kázání evangelia neexistuje. Takže není možné dnes z této výjimečné a ojedinělé situace udělat vzor pro celé další období církve.

Rovněž si nesmíme myslet ani to, že těch 12 učedníků nevědělo nic o DS. Když byli pokřtěni Janovým křtem, přece museli slyšet svědectví Janovo, v němž Jan svědčil o tom, že Ten, který po něm přichází, bude je křtít DS a ohněm. Čili oni znali poselství Janovo o PJK a o křtu DS, ale nevěděli, že dílo vykoupení bylo již v jejich době dávno dokonáno a že DS již sestoupil, a již založil tělo Kristovo- církev o letnicích. „… Kteří uposlechli, pokřtěni jsou ve jméno PJK jako Ř.6,3n. a byli podle 1.K.12,13 také pokřtěni do jedno Těla Kristova.

Vzkládat ruce mohli jen apoštolové a nikdo jiný (vyjma Ananiáše na Saula.) neměl tu moc, ani autoritu viz Sk.8,18-25 „..Šimon řka : dejte (protože ji měli jen apoštolové, a tu moc chtěl získat od nich) i mně tu moc, ať na kohož bych koliv vložil ruce, přijme DS“.

8/ Podobná výjimečná událost byla v Samaří, když přijala víru v PJK. Samaritáni, byli kulticky a etnicky nečistí a proto Židé s nimi neobcovali, byla mezi nimi nevraživost. To ale pokud měli být spolu v jedné církvi Kristově, když uvěřili, není vůbec přípustné. V církvi musí být vzájemné bratrské vztahy lásky, porozumění a pokoje. A tak Samaritáni nedostali DS hned, když uvěřili, ale až budou ztotožněni v jednom Duchu se Židokřesťany. Proto přišli apoštolové PJK za nimi, modlili se za ně, aby přijali stejného DS jako oni a aby byli připojeni k nim do jedné církve v pokoji a lásce. O PJK, je řečeno: „ On je náš pokoj…“ Viz Ef.2,16-18n. Samozřejmě, že nevraživost a rivalita mezi nevěřícími Židy a nevěřícími Samaritány, mimo církev, pokračovala dál.

9/ Ke Kornelovi byl poslán D.Svatým osobně apoštol Petr, který tam přišel se šesti židokřesťany, po zjevení sestupujícího prostěradla. - Vylití DS u Kornelia není ani jakési jeho druhé vylití, a ani se podruhé neopakovaly Letnice, taktéž ani Kornelius si sestoupení DS na sebe a svůj dům nevymodlil ani nevyprosil. Dokonce nebyl ani před tím nikdo z nich věřící v PJK, takže nemohlo jít o žádnou druhou zkušenost, ale první (pozn: dnes se ale chce křest v DS jako druhá zkušenost právě po věřících). Musíme mít na mysli, že po přijetí DS žádná další Kristova církev nevznikla, než ta co tu byla již od Letnic. A právě do ní byli připojeni ti všichni, kteří u Kornelia uvěřili a přijali stejného Ducha jako apoštol Petr o letnicích.

Jestliže by byl u každého věřícího jednotlivce křest v jednom Duchu v jedno tělo totožný s osobním naplněním DS za současného projevu mluvení v jazycích, potom by logicky musela vznikat stále nová a nová těla Kristova. A to není možné, protože je jedno tělo, jeden Duch a jeden křest Ef. 4, 4.5. Křest v DS a přitom současné naplnění DS prožili o letnicích pouze apoštolové PJK viz Sk.2,1-4. ( tj.muži galilejští Sk.1,11 a Sk.2,7) Nikde a nikdy se to už potom současně neopakovalo! DS byl vylit jen jednou a od letnic je přítomný v církvi PJK.

Sk.15,8.9 „… Bůh věrou očistiv jejich srdce dal jim DS, jako i nám.“ - Žádat dnes striktně po jednotlivých věřících druhou zkušenost s DS, při současném mluvení v jazycích ( když u Kornelia to byla zkušenost první, a kdy byl tak nově připojen k církvi Páně)) a toto mluvení pak považovat za svědectví o tom, že jsou i oni věřící připojení k církvi, v době kdy je DS vylit a to jak na Židy, tak i na pohany již cca 2000 let, je nemístné a docela i dětinsky směšné.

Z toho je zřejmé, že přijetí DS pohanem Kornelem, byla výjimečná hlavně počáteční a neopakovatelná událost pro všechny věřící z pohanů. ( pozn: Petr otevřel klíčem, které mu dal PJK dveře víry pohanům. A to se stalo jen a pouze 1x. Sk.15,7 a Mt. 16,18.19).

Pán Ježíš je ten, kdo křtí v DS. On je Hlava církve a On zná všechny ty, kdo jsou jeho…v církvi. Na nás je, abychom se my věřící zodpovědně naplňovali DS podle Ef. 5,17—22. Je to naše odpovědnost, kterou PJK z nás neodebral. Naplňování DS ale není křest v jednom Duchu v jedno Tělo, tak jak je to popsáno ve všech zvláštních a neopakovatelných případech Sk. apoštolských, kdy ve všech případech právě apoštolové hráli svoji nezastupitelnou úlohu, kterou jim svěřil sám PJK.

Jsou ale lidé, a to je větší problém, kteří dnes jazyky mluví a přitom do Kristovy církve nepatří. Takovým jazykem pak mluví i duchové ďáblů. Kdo nemiluje Pána Ježíše, maranatha, budiž proklet.


"Zajímal by mne,váš pohled na tuto problematiku." | Přihlásit/Vytvořit účet | 21 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Zajímal by mne,váš pohled na tuto problematiku. (Skóre: 1)
Vložil: xvejvodam (xvejvodam@seznam.cz) v Pátek, 26. srpen 2005 @ 20:53:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://mocneevangelium.webzdarma.cz
Osobně to v poslední době vidím dost podobně...




Re: Zajímal by mne,váš pohled na tuto problematiku. (Skóre: 1)
Vložil: xxx2 v Pondělí, 29. srpen 2005 @ 21:05:27 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Naozaj zaujímal?
No dobre, ale reakcie na iné názory tomu nezodpovedajú.

"Z toho je zřejmé, že přijetí DS pohanem Kornelem, byla výjimečná hlavně počáteční a neopakovatelná událost pro všechny věřící z pohanů. ( pozn: Petr otevřel klíčem, které mu dal PJK dveře víry pohanům. A to se stalo jen a pouze 1x. Sk.15,7 a Mt. 16,18.19)."

1 Korintským 14:5 Chcem však, aby ste všetci hovorili jazykmi, ale ešte viac, aby ste prorokovali, lebo ten, kto prorokuje, je väčší ako ten, kto hovorí jazykmi, ak to len nevyloží, aby sa cirkev budovala.
1 Korintským 14:18 Ďakujem Bohu, že lepšie hovorím jazykmi ako vy všetci,

Podľa tohoto názoru by Pavel bol klamár. atď.
Ale keď si niekto chce niečo vysvetliť, tak si to vysvetlí. A aj tak ho nik nepresvedčí.

Súhlasím, že D.S. sa dostáva pri znovuzrodení, a nie pri hovoreni jazykmi. Ale tiež to má svoje miesto v duc*****m raste, a zavrhovať to generálne môže byť scestné.



Re: Zajímal by mne,váš pohled na tuto problematiku. (Skóre: 1)
Vložil: wollek v Pondělí, 29. srpen 2005 @ 21:30:38 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Hlavní problém je asi v tom, že Bible nikde explicitně nepraví, že mluvení v jazycích je nějakým důkazem nebo potvrzením křtu Duchem Svatým. A jsem dokonce přesvědčen, že to z Bible ani nelze odvodit. Jediné, co se z Bible dozvídáme, je, že část z křesťanů po naplnění Duchem Svatým hovořila jazyky.



Re: Zajímal by mne,váš pohled na tuto problematiku. (Skóre: 1)
Vložil: Hlavsa (hlavsa@seznam.cz) v Úterý, 30. srpen 2005 @ 15:18:40 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Protože v uvedeném textu je mnoho myšlenek, které jsou pouze domněnkou autora a v Bibli je nenacházím, okomentoval jsem některé body podle toho, jak já rozumím citovaným biblickým místům. Původní text je vždy uveden kurzívou:

1/ O letnicích byli pokřtěni v DS a také cizími jazyky mluvili pouze vyvolení apoštolové. PJK, protože jen jim zaslíbil tento křest podle Sk.1,4.5. Apoštolů pak bylo 12 lidí již věřících v PJK. Sk.2,14. Apoštolové byli ve Sk.1,11 anděly nazváni „muži galilejští“ a tito galilejští potom mluvili cizími jazyky Sk.2,7.

Bible neuvádí, kdo přesně byl přítomen v situaci popsané ve Skutcích 2:1 „Když nastal den letnic, byli všichni shromážděni na jednom místě.“ Když se podíváme do předchozí kapitoly Skutků, abychom mohli rozhodnout, kým mohou být v tomto kontextu myšleni oni „všichni“, nacházíme 2 možnosti vysvětlení:

1. Jsou to „všichni“ o kterých je řeč ve Sk 1:13: „Když přišli do města, vystoupili do horní místnosti domu, kde pobývali. Byli to Petr, Jan, Jakub, Ondřej, Filip a Tomáš, Bartoloměj a Matouš, Jakub Alfeův, Šimon Zélóta a Juda Jakubův. Ti všichni se svorně a vytrvale modlili spolu se ženami, s Marií, matkou Ježíšovou, a s jeho bratry.“ Mohou to tedy být apoštolé spolu s bratry Ježíše, Marií a dalšími ženami.

2. Nebo to jsou ti, o kterých je řeč hned v následujících verších tedy ve Sk 1:15-26: „V těch dnech vstal Petr ve shromáždění bratří - bylo tam pohromadě asi sto dvacet lidí…“ Tedy shromáždění 120 věřících.

Nemůžeme s jistotou prohlásit, o které skupině je řeč. Pokud budeme uvažovat časovou posloupnost, pak se spíše můžeme klonit ke druhé variantě, protože věta „když nastal den letnic, byli všichni shromážděni na jednom místě“ následuje hned po druhém oddíle tedy Sk 1:15-26. Ať už je správná kterákoliv z obou možností, ani jedna z nich není omezena exkluzivně na apoštoly. Osobně v Bibli nenacházím doklad toho, že by pokřtěni byli pouze apoštolé. Další místa naopak mluví o naplnění Duchem svatým pro širokou skupinu všech věřících:

Skutky apoštolské 2:38-39 „Petr jim odpověděl: "Obraťte se a každý z vás ať přijme křest ve jménu Ježíše Krista na odpuštění svých hříchů, a dostanete dar Ducha svatého. Neboť to zaslíbení platí vám a vašim dětem i všem daleko široko, které si povolá Pán, náš Bůh.“ Zde není z věřících nikdo vyjmut.

Sám Petr, když vysvětloval, co se právě událo, citoval proroka Jóele: Skutky apoštolské 2:16-18 „Ale děje se, co bylo řečeno ústy proroka Jóele: `A stane se v posledních dnech, praví Bůh, sešlu svého Ducha na všechny lidi, synové vaši a vaše dcery budou mluvit v prorockém vytržení, vaši mládenci budou mít vidění a vaši starci budou mít sny. I na své služebníky a na své služebnice v oněch dnech sešlu svého Ducha, a budou prorokovat.“ I zde se evidentně jedná o širokou skupinu věřících. Tento prorocký oddíl je důležitý tím, že je použit jako přímé Petrovo vysvětlení právě prožitého křtu Duchem svatým.

To že byli apoštolé ve Sk 1,11 nazváni „muži z Galileje“ a i ve Sk 2,7 byli také všichni „z Galileje“ přece neznamená, že je nutno zúžit druhou skupinu na ty, kteří byli v první skupině. Jednak nevíme, komu přesně bylo řečeno Sk 1,11 a za druhé, je zcela v souladu s textem předpokládat, že ve Sk 2,7 mohla být přítomna řada jiných věřících z Galileje než jen apoštolé.

2/ Přidružená skupina 120 lidí nebylo exkluzivní shromáždění pro dalších 120 galilejských lidí, kteří byli společně shromážděných při křtu v DS, a ani nebyli 50. den v jednomyslnosti apoštolů a navíc tato skupina byla mimo zaslíbení a vyvolení Sk.1,2.5, jakož i mimo pokyn PJK ve Sk.1,8.

Skutečnost, že Ježíš promlouval některá slova pouze k přítomným apoštolům přece neznamená, že je nelze vztáhnout i na ostatní věřící. Běžně to činíme i s ostatními výroky Ježíše k apoštolům. „Velké poslání“ bylo v Markovi 16:14-18 řečené také jedenácti učedníkům: „Konečně se zjevil samým jedenácti, když byli u stolu; káral jejich nevěru a tvrdost srdce, poněvadž nevěřili těm, kteří ho viděli vzkříšeného. A řekl jim: "Jděte do celého světa a kažte evangelium všemu stvoření. Kdo uvěří a přijme křest, bude spasen; kdo však neuvěří, bude odsouzen. Ty, kdo uvěří, budou provázet tato znamení: Ve jménu mém budou vyhánět démony a mluvit novými jazyky; budou brát hady do ruky, a vypijí-li něco smrtícího, nic se jim nestane; na choré budou vzkládat ruce a uzdraví je." Který biblický vykladač by nevztahoval tato slova "Velkého poslání" stejně tak na nás? Jestliže mezi jedenácti učedníky nebyl ani v Markovi 16,14 ani ve Skutcích 1,4-5 přítomný apoštol Matěj, který byl k apoštolům připojen později, znamená to snad, že tato slova neplatila pro něj? Je snad zřejmé, že i když nebyl přítomen onomu příkazu a pak i zaslíbení, platilo stejně i pro něj.

Výjimečnost apoštolů oproti 120 lze vidět i v pozdější době ve Sk.2,42 a Sk.5,12.13n. a konečně ve Ef.2,20.“…jsme přibudováni na základě apoštolů a proroků jehož ( tj toho základu apoštolů a proroků) hlavním nárožním kamenem je sám Ježíš Kristus“; potom také Zj.21,14 „..dvanáct základů ( množ. č.) a na nich jména dvanácti apoštolů Beránkových“. Později apoštol Pavel říká o sobě totéž v 1.K.3,10.11. „..podle milosti Boží sobě dané, jako moudrý stavitel, základ jsem založil…jenž je Ježíš Kristus.“

Letniční učení nijak nesnižuje postavení a význam apoštolů. Zcela uznáváme jejich neopakovatelnou roli v budování církve dle uvedených veršů. Z nich ale pochopitelně nijak nevyplývá, že by zaslíbení Ducha svatého platilo exkluzivně jen pro apoštoly.

5/ Dále je nutno si uvědomit, že apoštol Pavel při svém naplnění DS v Damašku nepromluvil v jazycích a věřící Žid Ananiáš to ani po něm jako znamení nevyžadoval. Pro Ananiáše jako jednoho ze Židů by bylo typické, že hledá zázraky 1.K.1,22 a znamení, jako potvrzení toho, že se Saulem jednal PJK? Ananiáš ale rozhodně po něm nic takového nežádal, ale žádal křest do vody, jako důkaz, že hříchy jsou mu již odpuštěny, a že nyní před církví, je má ještě veřejně obmýt křtem do vody a aby potom teprve vzýval jméno Páně…
6/ Z toho všeho je jasně zřetelné, že křest v DS ani naplnění DS u apoštola Pavla, nesouvisí s mluvením cizími jazyky.
Ochudil tedy PJK o něco apoštola Pavla v Damašku při jeho naplnění DS oproti oněm 12 apoštolům, kteří mluvili jazyky o letnicích? Nikoliv! (Pozn. jakými jazyky mluvil tedy později apoštol Pavel? Podobnými jako korintští, nebo podobnými jako apoštolové o letnicích?) Vždyť korintským říká „:…Děkuji Bohu, že více než vy všichni jazyky mluvím“ 1.K.14,18. Ale v Damašku při naplnění DS ještě jazyky nemluvil Byl to tedy jeden ze znaků apoštolství ?.... 2.K.12,11b. Kdyby jazyky nemluvil, byl by to jeho handicap oproti ostatním apoštolům? Kde máme zaznamenáno, že jazyky aktivně mluvili po letnicích i ostatní apoštolové?


Bible nikde přesně neuvádí, jakým způsobem byl apoštol Pavel pokřtěn či naplněn Duchem svatým. Nečteme nic přesného o tom, zda se to stalo přesně v okamžiku otevření očí, či později. Rovněž nic nečteme o tom, zda při tom mluvil v jazycích či nikoliv. Celá konstrukce o tom, že „po něm nic takového Ananiáš nežádal“, či že „při naplnění DS ještě jazyky nemluvil“ nemá myslím žádnou oporu v Písmu. Pokusím se shrnout to, co z Bible víme o Pavlovi a jeho naplnění Duchem svatým:

1. Pavlovi Bůh prostřednictvím Ananiáše oznamuje, že chce, aby „opět viděl a byl naplněn Duchem svatým“. (Sk 9,17)
2. Ananiáš na Pavla vkládá ruce. (Sk 9,17)
3. Pavel se dává pokřtít ve vodě.
4. Pavel během krátké doby „mocně působí“ a káže. (Sk 9,22)
5. Pavel měl dar mluvení v jazycích. (1 Kor. 14,18)

Je zřejmé, že Pavel byl plný moci Ducha svatého, ale okolnosti jeho naplnění či mluvení jazyky Bible neuvádí. Myslím, že cokoliv dalšího bude vždy jen spekulace.

Pokud budu mít energii, pokusím se okomentovat ještě druhou část textu.

S pozdravem,

Štěpán Hlavsa
AC Ústí nad Labem



Stránka vygenerována za: 0.30 sekundy