Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Vojtěch.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 226, komentářů celkem: 429673, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 296 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116534290
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Nikdo není dokonalý
Vloženo Pátek, 08. červenec 2005 @ 15:05:01 CEST Vložil: Bolek

Kritika bludů poslal vendaor

Jako nový autor nacházím při pročítání článků překvapivé postoje různých bratří.Přestože se s některým názorem bratra XY lze ztotožnit, v jiném zase ne. Uvedu příklad:

1/ s bratrem pastýřem nemohu souhlasit s jeho obhajobou trojiční nauky, ale byl jsem mile překvapen jeho odvahou napsat, že učení o tom, že "má člověk nesmrtelnou duši" je nebiblické. Jak je možné, že v jednom bodě učení zastává někdo pravdu Písem a v jiném je "mimo"Písmo? Bude to asi tím, s jakými brýlemi někdo čte stejné Písmo. S jedněmi brýlemi se zdají všechny verše o duši jasné: je nesmrtelná a basta! Jiný stejné verše přečte bez brýlí a dojde zcela k opačnému závěru. Záleží na tom, zda nebyl před studiem Písem už někým "nastaven" na pravdu.Osobně jsem uvěřil četbou Bible v Pána Ježíše a teprve potom jsem se stal členem církve. Nebyl jsem nikým infikován předem.Poněvadž jsem nikde v Bibli nečetl o trojici, zcela přirozeně ji neuznávám.Na druhé straně čtu, že duše, která hřeší, umře, a tak i kdyby mně "vyučoval" anděl o nesmrtelnosti duše, měl by smůlu.

2/ Když si v dobré snaze obhájit "nesmrtelnou duši" bratr Pavel Steiger "nasadil brýle", přestal vidět a napsal, že prý "Bible nikde neříká, že Kristus je Bůh"(protestant,20.4.05) Jistěže četl mnohokrát v Jan 20,28 vyznání Tomášovo - "Pán můj a Bůh můj", ale brýle mu bránily vidět pravdu. Někdy pravdu zamlží jen špatně řečena věta, jak ji napsal bratr pastýř: "učení o zániku duše se smrtí těla.." Písmo informuje, že člověk se stal "duší živou", ne že obdržel nesrtelnou duši. Počet lidí se počítal na duše, někde bylo tolik a tolik duší,tj.nedělitelných osob.Mariin zpěv "Duše má velebí Pána a můj duch jásá v Bohu" jasně ukazuje jednotu ducha a duše,čili nitra člověka.Říká se takovému vyjádření "parallelismus membrorum", kdy první část verše je zopakována jinými slovy ve druhé části. "Dělení" člověka na ducha,duši a tělo nepochází z Písem, ale z řecké filosofie.Nic na tom nemění ani Pavlovo přání řeckým bratřím v Tessalonice. Ubližuje také bratr pastýř Židům, když napsal, že jsou "duchovně mrtví". To není pravda, chybí jim jen poznání, jak to píše apoštol Pavel.

3/ Marii řekl po vzkříšení Pán Ježíš: "Vstupuji k Bohu svému a k Bohu vašemu". Proto napsal Pavel do Korintu, že "Kristovou Hlavou je Bůh".

Napsat, že Kristus je Hlavou Otcovou, což by učení trojiční o jejich rovnosti a věčnosti připouštělo, by se jistě smrtelný člověk neodvážil. A nikdy a nikdy není v Bibli řešen vztah

"třetí božské osoby", jen v lidské spekulaci.

4/ Také diskuse o "věčném trápení" byla zajímavá. Škoda, že nikdo nevzpomněl původ "gehenny"neboli pekla. Četl jsem, že za hradby Jeruzaléma vyhazovali odpadky, které byly spalovány a ustavičně čmoudily.Takový denní pohled Pán použil pro ilustraci trestu.Alespoň jednou byl použit z listu Judy "věčný oheň", což neznamená časový pojem, ale kvalitativní, tj.oheň od Věčného.Je zřejmé, že žádný člověk "nenahřeší" tolik, aby trpěl bez konce. Je to nakonec obsaženo ve výroku Pána Ježíše, "odplatím každému podle jeho skutků". Někdo bude trpět méně,někdo více, aby nakonec budou všichni hříšníci vymazáni z existence.

Závěrem: jsem rád, že v naprosté většině probíhá diskuse a výměna názorů bez osobních útoků.Ať si všichni co nejčastěji vychutnají zážitek apoštolů, jdoucích po ukřižování Pána do Emaus, kterým pak "hořelo srdce", když jim vzkříšený Pán objasňoval Písma.


"Nikdo není dokonalý" | Přihlásit/Vytvořit účet | 34 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Nikdo není dokonalý (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Pátek, 08. červenec 2005 @ 16:10:48 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Venadaore,

jenom na okraj - skutečně nevěřím "v nesmrtelnost duše" – člověk i jeho duše je smrtelný. Smrt si však nepředstavuji jako neexistenci. Duchovně mrtvý člověk (kdo nemá Syna, nemá život) také nepřestal existovat. Takže Tě v tomto asi zklamu. Věřím zcela stejně, jako Ti, kteří mluví o "nesmrtelné duši", jen se to snažím nazývat "bibličtěji", nikoliv "platoničtěji".

Jinak z Tvé dikce lze vycítit, že jsi přesvědčen, že jsi z nás nejbibličtější a že Tvůj názor je ten nejvěrnější Písmu. Pravda však obvykle v takovýchto smělých prohlášeních bývá úplně jiná. Povýšil jsi "své" chápání pravdy na pravdu samotnou, a to je vždy zlé. Je to obrazem – nechci Ti křivdit - duchovní nezralosti a zřejmě i pýchy.

Já také věřím v absolutní Pravdu, která je zachována v Písmu. Jenže ať chci nebo ne, jsem ovlivněn výchovou, četbou, kázáními, kazateli, vzděláním, zkušeností a proto, ačkoliv jsem přesvědčen o "své" pravdě, musím si jí umět zpochybnit. Musím si nechat zadní vrátka na korekci. Jsem zvyklý se o pravdu "bít" a "hádat", ale vždy musím mít na zřeteli, že se hádám o "své pojetí."

Někdy kroutím hlavou nad tím, s čím přijde Xvejvodam a vždy mám pocit, že vím, odkud vítr fouká. (Ze ZODu). Chápu ho, ZOD je velmi tolerantní a přes to pevný v učení. Není laciný ani podbízivý. S jeho "novou" orientací mám ale problém. Přesto ho považuji stále za jednu z posledních bašt konzervatismu, který je mi blízký. Jedno si však na Michalovi opravdu cením. Vždy o své poznání bojuje, ale je schopen ho odložit, jakmile uzná, že poznal pravdu hlouběji. Teď je zrovna nadšen teologií NS a věřím, že i tu časem odloží (a pozná tu jedinou, moji, dispenzacionalistickou pravdu J))

Přiznám se, že já příliš často své pozice neměním, nicméně chci být této možnosti otevřen. Jednoho jsem si však velmi dobře vědom. Církev je sloup a opora pravdy a představa, že by se církev 2 000 let mýlila v základních pravdách (ne v podružnostech), neodpovídá Písmu. V Trojici se shodnou a vždy shodli úplně všichni. Brány pekel církev nepřemohu!

Když proto slyším představitele jakýchkoliv hnutí (včetně svého), přicházet s tím, že nyní máme to pravé světlo, které staletí nebylo objeveno, říkám - ne. Zajímá mne historie, např. patristika a když čtu církevní otce, oni už dávno vyznávali to, co si někteří "neučení" bratří myslí, že objevili až oni. Stejně tak Tvé hereze a hereze Karlas tu byly od prvního století. Nic nového pod sluncem. Zajímá mne však k čemu vedly, jak se projevily a jak skončili jejich nositelé.

Závěrem tedy: věřím v jednu jedinou, takřka zdálo by se „černobílou“ pravdu, ale nevěřím, že bych ji mohl bezezbytku poznat a obsáhnout. Jestliže si někdo myslí, že něco plně poznal, ten to ještě nepoznal tak, jak by měl (to řekl Pavel).

Bůh Ti žehnej,

Tvůj Pastýř



Re: Nikdo není dokonalý (Skóre: 1)
Vložil: vogel v Sobota, 09. červenec 2005 @ 01:11:50 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
3/ Marii řekl po vzkříšení Pán Ježíš: "Vstupuji k Bohu svému a k Bohu vašemu". Proto napsal Pavel do Korintu, že "Kristovou Hlavou je Bůh".

Napsat, že Kristus je Hlavou Otcovou, což by učení trojiční o jejich rovnosti a věčnosti připouštělo, by se jistě smrtelný člověk neodvážil. A nikdy a nikdy není v Bibli řešen vztah


No on je hlavní problém v tom, že ve staré řečtině výraz hlava kefale nebyl chápán ve smyslu autorita, tak jak je tomu dnes, ale ve smyslu zdroj, pramen, východisko. Což poněkud mění hodnotu vašich argumentů.



Re: Nikdo není dokonalý (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Sobota, 09. červenec 2005 @ 08:50:48 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bratře vogele,

už jste slyšel, že ve starogermánském náboženství byl přibit bůh na strom? Může tento argument vyprázdnit oběť našeho Pána a učinit ji neplatnou?

Jistě že náš bratr Pavel používá řečtiny a jejich termínů pro popis Božího zjevení. Ale představte si, že by muž pro ženu nebyl hlavou, tedy autoritou, ale jak píšete Vy - zdroj, pramen, východisko.

Bratře vogele církev není "holubník", kde si každý bude dělat co chce. Pokud chcete něco dokázat, potom to dokažte buď z Bible, nebo přijďte s jazykovou studií. Jinak jsou Vaše argumenty jenom řeřením vody.

S pozdravem Karels



Re: Nikdo není dokonalý (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Sobota, 09. červenec 2005 @ 14:11:41 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Myslím, že hlava v Písmu je skutečně pojmem pro autoritu. Zrovna D. D. bych si za poradce nebral, vždyť podle něho už není Bůh ani vševědoucí. Jeho knihu o ženách považuji za důkaz šikmé plochy, na které se ocitl. Trochu studuji koiné a vím, že hlava byl už v dobách spisovatelů té doby pojem autority ve vztahu k císaři a říši. Zlatá hlava Nabukadnesar též nebyla odrazem "původu", ale "autority". Zde je to snad evidentní:

Ef 5,21 V poddanosti Kristu se podřizujte jedni druhým:
Ef 5,22 ženy svým mužům jako Pánu,
Ef 5,23 protože muž je hlavou ženy, jako Kristus je hlavou církve, těla, které spasil.
Ef 5,24 Ale jako církev je podřízena Kristu, tak ženy mají být ve všem podřízeny svým mužům.


Proto věřím, že muž je hlavou ženy. A právě z toho bych se odrazil ve vztahu Otce a Syna:

Gn 2,18 I řekl Hospodin Bůh: "Není dobré, aby člověk byl sám. Učiním mu pomoc jemu rovnou."

Gn 1,27 Bůh stvořil člověka, aby byl jeho obrazem, stvořil ho, aby byl obrazem Božím, jako muže a ženu je stvořil.


Z toho plyne, že je-li muž hlavou ženy a muž i žena jsou si rovni, dokonce tvoří jednotku lidství, pak přestože se Syn dobrovolně podřídil Otci (ze své vůle, nikoliv ze své podstaty), pak lze (s jistou mírou oprávněnosti "spekulovat"), že Otec a Syn jsou si rovni a jsou stejné podstaty Božství.

Žena vychází z muže jako Syn z Otce, žena a muž jsou sjednoceni v lidství jako Otec a Syn jsou sjednoceni v Božství. Zdůrazňuji, že se jedná pouze o metafory a spekulace a že žádný obraz (ani v Písmu) nelze aplikovat ve všech souvislostech předmětu, který reflektuje. Nicméně "hlava" (ha roš) ještě neukazuje na podřízenost "z podstaty", ale z "úlohy". Navíc je zde otázka, zda ona podřízenost není do značné míry způsobena pádem: "budeš dychtit po svém muži, ale on nad tebou bude vládnout."

Z tohoto hlediska je nutné pohlížet na výrazy o podřízenosti Synu vůči Otciu z pohledu jeho inkarnace, kdy na sebe Syn vzal lidskou přirozenost a jako druhý Adam stál v podřízenosti Bohu (na místě člověka).


S pozdravem,

Pastýř






Re: Nikdo není dokonalý (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Neděle, 10. červenec 2005 @ 00:35:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Samozřejmě, že existuje význam hlavy jakožto původce, ale právě z této skutečnosti plyne i odvození její autority. Zacituji tedy něco z - pro všechny dostupného - Novotného biblického slovníku, který právě na tuto skutečnost navazuje:

"Přenesený význam hlavy je vůdce... Poněvač hlava byla pokládána za orgán, jenž ovládá všechny životní projevy, a udržuje pohromadě celé tělo, snadno pochopíme nz přesvědčení, že Kristus je hlavou těla, církve a tedy jejím životním principem. V podobném smyslu je muž hlavou ženy ženy. Tímto obrazcem je vyjádřena naprostá životní spojitost a jednota Krista s církví, ale také jeho svrchovanost, jeho panství nad církví." (Novotný A., Biblický slovník, Kalich, 1992, str. 209-10)

Právě proto se v těchto místech mluví o "poslušnosti" hlavě. To žádná filologie nezmění. Řecké pojmy použité v NZ se musí vysvětlovat z kontextu NZ, nikoliv jen z jejich původního, sekulárního významu. Např. slovo "hades" je převzato z řečtiny a znamenalo jednoduše říši mrtvých. Pokud bych pak chtěl podle tohoto významu odvozovat strukturu biblického podsvětí, zvolil bych velmi nešťastný postup. Proto řecké použití slova "hlava", pak již v mnou uvedených, ortodoxních dokumentech se skutečně vztahuje k autoritě.

Avšak u teologů, kteří zastávají určité, dalo by se říci revoluční pohledy v aplikaci sekulárních filologických termínů v jejich původním sémantickém významu do teologie, mne zajímá, jak to jím samotným "funguje" v praktickém životě. V tomto případě např. v manželství a jejich službě. Nebo-li, hodnotím učení po jeho ovoci.

O výkladu bratra Dana Drápala pochybují i jeho skalní příznivci a myslím, že právě jim knížka způsobila mnoho problémů:

http://praha.kaes.cz/view.php?cisloclanku=2004030904


S přátelským pozdravem a přáním Božího požehnání,

Pastýř




Stránka vygenerována za: 0.29 sekundy