Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 238, komentářů celkem: 429554, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 446 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116478107
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Porušují protestanté svoji zásadu sola scriptura?
Vloženo Středa, 27. duben 2005 @ 22:22:13 CEST Vložil: Bolek

Žhavá témata poslal Karels

Je to zcela evidentní a můžete se o tom přesvědčit sami. Pokud si otevřete internetové stránky kterékoliv z evangelikálních církví. V podmínkách vstupu do těchto církví je nebiblická podmínka. Je to závazná podmínka věřit v Trojjediného Boha. Avšak pojmenování Boha přívlastkem Trojjediný nikde v Bibli nenaleznete!

Na vysvětlenou musím dodat, že se reformace a její děti, tj. křesťané z evangelikálních církví „ohánějí“ pravidlem sola scriptura. S touto myšlenkou přišel Martin Luther a je jedním z prohlášení, které vlají jako prapor v přední linii reformace. Sola scriptura znamená – pouze písmo. Tím se myslí pouze biblické texty. Závěr z této zásady je takový, že se všechno bude posuzovat podle biblických textů. Bible má být měřítkem každého učení, nauky, myšlenky. To si předsevzala reformace v čele s Martinem Lutherem jako své motto. Reaguje tak na tradici při výkladu biblických textů, která se „navršila“ v průběhu staletí v katolické církvi.

Zda je celá otázka Boží Trojjedinosti omyl nebo ne, nyní opusťme. Co je daleko důležitější pro tuto úvahu, že celé toto učení „vykrystalizovalo“ na církevních koncilech. O tom vás poučí každý jen trochu vzdělaný teolog. Tak se o tom dočtete také v každé teologické publikaci zaobírající se tímto tématem.

V čem je tedy problém? Co je na tom špatného? Reformace si vzala za cíl jako měřítko pouze biblické texty. To je ono pravidlo sola scriptura. Ale učení o Trojjediném Bohu ve své finální podobě nemá svůj původ v Bibli. O její finální podobu se „postaraly“ církevní koncily. Až teprve ke konci třetího století se dá hovořit o konečné podobě této nauky. Byl to Konstantinopolský koncil (381 AD), který uzavřel tuto nauku s „věčnou“ platností. Boží Trojjedinost je vysvětlovaná z těchto koncilů za pomocí filosofických termínů. Jako je hypostase, usia, substance a mnohé další. Celá nauka je popsaná těmito pojmy, které byste ale v Bibli hledali marně. Katolická církev tvrdí, že spolu s písmem tady máme ještě tradici. Bylo by na jinou debatu, jiný článek zda je takové tvrzení opodstatněné.

Co mně však daleko víc vadí je přístup evangelikálních věřících. Ti argumentují pravidlem sola scriptura v okamžiku, kdy dojde na téma reformace. Avšak pokud jde o učení Boží Trojjedinosti, neváhají se odvolávat na všemožné svaté, koncily a jejich závěry. Také při popisu tohoto učení postupují úplně stejně jako katolíci. Popisují toto učení za podpory termínů, které mají filosofický původ. A tak porušují vlastní zásadu, se kterou tak rádi „šermují“ v ekumenických rozhovorech právě s katolíky.

Vážení čtenáři, rád bych, abyste pochopili, že toto učení nemá svůj základ v svatých textech Bible, ale v církevní tradici, respektive v katolické tradici. Bible je v tomto případě brána jenom jako druhotná podpora této nauky. Jsem přesvědčen, že se nauka o Trojjediném Bohu bude jenom velice svízelně, s obrovskými obtížemi dokazovat samotnou Biblí. Naši bratři protestanté jsou postaveni před dvě nelehká rozhodnutí. První je, dokázat tuto tzv. ústřední nauku církve za pomocí toho, co přinesly koncily. S jejím pojmoslovím, apologetikou atd. Ale v tom okamžiku ruší pravidlo na kterém je postavená celá reformace - sola scriptura. Nebo začít obhajovat celé učení Trojjedinosti bez podpory a výsledků koncilů, jenom s Biblí v ruce.

Což je dle mého soudu téměř nemožné. Protože už jakákoliv diskuse je vlastně dopředu odepsaná. Označení Pána Boha coby Trojjediného totiž nikde ve svatých textech Bible nenajdete!!

Zrovna nedávno jsem se účastnil diskuze nad článkem, který jsem napsal a uveřejnil na křesťanském servru Grano Salis. Pokouším se v tomto článku dokázat omyl církve v otázce Trojjedinosti. Na podporu svých argumentů si beru jenom Bibli. Bratři protestanté z tohoto článku a jeho závěrů byli tak říkajíc „na větvi“. Jako protiargumentaci mně uváděli zpočátku mimo jiné argumenty, jako je soupodstatnost aj. V okamžiku, kdy obhajoba probíhala pouze na podkladu Bible, tak se dostali do velkých nesnází. Považte jenom sami. Jedna z ústředních výpovědí celé Bible je v modlitbě Ježíše Krista – „A život věčný je v tom, když poznají tebe, jediného pravého Boha, a toho, kterého jsi poslal, Ježíše Krista.“ Janovo evangelium 17. kapitola 3. verš Moji oponenti se mnou polemizovali, že ten jediný pravý Bůh je vlastně Ježíš Kristus! A to i přesto, že i takový Lojza Novák z Dolního Vidlákova, který má vychozenou pouze základní školu, vidí, že to není možné. Jediný pravý Bůh a Ježíš nemohou být ta samá nebeská bytost! Při dokazování těchto názorů za podpory svatých textů Bible se dostali tito věřící do úzkých. Můj názor je takový, že tato nauka má svůj původ mimo Bibli a jakou takovou ji musím brát a posuzovat.

Na závěr chci všechny ujistit, že tyto otázky nemají vliv na spásu křesťanů. Ale vepsaly svoji nesmazatelnou stopu v diskusích jak s židy tak i muslimy. Přesto vidím velkou neupřímnost a sebeklam reformace v této otázce. Tvrdí-li sola scriptura, potom by se tímto pravidlem měla také řídit. Nejenom v okamžicích, kdy to protestantům vyhovuje, ale neustále. Vždyť podmínka vstupu do všech evangelikálních církví, kdy musíte vyznat Trojjediného Boha, je porušením tohoto základního pravidla reformace! Protože pojmenování Boha přívlastkem Trojjediný nikde v Bibli nenaleznete. Tak kam se potom vytratila zásada sola scriptura?

Karel Sýkora, Apoštolská církev, Olomouc

Vyšlo i v Britských listech 5.2. 2005


"Porušují protestanté svoji zásadu sola scriptura?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 22 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

otevřená hra (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Čtvrtek, 28. duben 2005 @ 05:18:14 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Přátelé, bratři a sestry,

zdá se mi podpořit článek několika verši. Že nesouhlasím s celým učením Trojjedinosti, to jistě víte.

Na obhajobu a apologetiku toho, co jsem napsal uvedu i způsob, jakým tuhle nauku "znemožním".

Nemusím dokazavat nic víc nic míň, jenom to, že Otec je větší než Syn. A také, že Otec není totožný Synovi.

Pokud i nadále mnozí budete trvat na tom, že věříte v Trojjediného Boha - OtcoSynoDucha, věřte tomu i nadále, já ale takovou víru odmítám.

Jan 14:28 Slyšeli jste, že jsem vám řekl: Odcházím - a přijdu k vám. Jestliže mě milujete, měli byste se radovat, že jdu k Otci; neboť Otec je větší než já.

Jan 20:17 Ježíš jí řekl: "Nedotýkej se mne, dosud jsem nevystoupil k Otci. Ale jdi k mým bratřím a pověz jim, že vystupuji k Otci svému i Otci vašemu a k Bohu svému i Bohu vašemu."

1 Korintským 15:28 Až mu bude podřízeno všecko, pak i sám Syn se podřídí tomu, kdo mu všecko podřídil, a tak bude Bůh všecko ve všem.

Markovo evangelium 16:19 Když jim to Pán řekl, byl vzat vzhůru do nebe a usedl po pravici Boží.

Skutky 7:55-56 Ale on, plný Ducha svatého, pohleděl k nebi a uzřel Boží slávu i Ježíše, jak stojí po pravici Boží, a řekl: "Hle, vidím nebesa otevřená a Syna člověka, stojícího po pravici Boží."

Židům 1:3 On, odlesk Boží slávy a výraz Boží podstaty, nese všecko svým mocným slovem. Když dokonal očištění od hříchů, usedl po pravici Božího majestátu na výsostech.

Židům 10:12 Kristus však přinesl za hříchy jedinou oběť, navěky usedl po pravici Boží.

Zjevení 5:6-7 Vtom jsem spatřil, že uprostřed mezi trůnem a těmi čtyřmi bytostmi a starci stojí Beránek, ten obětovaný; měl sedm rohů a sedm očí, což je sedmero duchů Božích vyslaných do celého světa. Přistoupil k tomu, který sedí na trůnu, a přijal knihu z jeho pravice.

Jan 17:3 A život věčný je v tom, když poznají tebe, jediného pravého Boha, a toho, kterého jsi poslal, Ježíš Krista.

Karels



S úsměvem? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Čtvrtek, 28. duben 2005 @ 05:30:48 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bratře Bolku,

vložil jsi tento příspěvek pod kolonku s úsměvem. Třeba jste se ve vedení Grano Salis popadali smíchy za břicho. Ale mně to připadá spíš k pláči.

Tenhle článek jsem rozeslal na vedení 16 církevním představitelům všech protestantských církví v naší republice (včetně Apoštolské církve), a také katolíkům. Zatím nejslušnější v reakci byli katolíci.

Karels



Re: Porušují protestanté svoji zásadu sola scriptura? (Skóre: 1)
Vložil: bolek v Čtvrtek, 28. duben 2005 @ 08:28:34 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Karle,

hluboce se to omlouvám! Jde o nedopatření při vkládání článku. Při volbě kategorie jsem ve formuláři v rozbalovacím okýnku zvolil kategorii Teologie, a pak neopatrným pohybem kolečka myši jsem zřejmě vrátil volbu o krok zpět, kde je kategorie S úsměvem a nevšiml jsem si toho. Ujišťuju tě, že to nebyl záměr ale nešťastná náhoda. Opravdu jsem to nechtěl.

Na vysvětlenou: "vedení GS" jak si to představuješ neexistuje, natož aby se mohlo na tvým článkem "popadat smíchy za břicho". :-) Nic takového nebylo a ještě jednou se ti za to velmi upřímě omlouvám. Moc mě to mrzí.



pro bratra Bolka (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Čtvrtek, 28. duben 2005 @ 13:29:17 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
bratře Bolku nemusíš se mně tolik omlouvat. Já si stejně nemyslím, že bych tímhle článkem něco změnil. Že by kvůli článku nějakýho Sýkory bratři něco změnili.

Ono stejně máme brát všechno s úsměvem, možná je i úsměvná ta myšlenka, kterou jsem tady rozvinul. Takže se vlastně nic nestalo.

Já to příjímám.

Karels



pro zřizovatele Grano Salis (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Čtvrtek, 28. duben 2005 @ 14:35:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Taky je lepší ten editor na vyrábění článků, než byl ten dosavadní.

díky Karel



Re: Porušují protestanté svoji zásadu sola scriptura? (Skóre: 1)
Vložil: Nemesis v Čtvrtek, 28. duben 2005 @ 15:23:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ještě jsem nad tímto do hloubky neuvažoval, ale mohu vás ujistit, že jedině písmo, platí. Je spousta veršů. kde se Ježíš s Otcem ztotožňuje a naopak že má určité postavení, které není totožné s postavením Otce. Celou věc vidím takto. Ježíš je Bůh stejně jako Otec, ve smyslu slova "druhovém" omlouvám se za možná nevhodné slovo ale jiné mne nenapadlo. Tedy svojí podstatou je Bůh (se vším co k tomu patří), ale má status Syna, tedy tak jak i my lidé syny bereme. Tedy je podřízen Bohu jako je syn podřízen otci. Ovšem tento vztah je mnohem bohatší, hlavně díky naprostému propojení vůlí. Tedy co by udělal a chce jeden, určitě by také udělal a chce udělat ten druhý. My jsme v Ježíši a Ježíš je v nás a vněm je Otec i jako on je v Otci a přesto nejsme jen jedna bytost. Ale opakuji Ježíš je Bůh stejně jako Otec a já jsem člověk, stejně jako můj lidský otec.



Re: Porušují protestanté svoji zásadu sola scriptura? (Skóre: 1)
Vložil: McMartyn v Čtvrtek, 28. duben 2005 @ 15:29:59 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já a Otec jsme jedno (Jan 10:30)

Slávu, kterou jsi mi dal, dal jsem jim, aby byli jedno, jako my jsme jedno (Jan 17:22)

Kdo vidí mne, vidí Otce.(Jan 14:9)

Na jednu stranu tu jsou verše,ve kterých mluví Ježíš o svém Otci jako o oddělené osobě a na druhou stranu verše,kde Ježíš říká,že On a Otec jsou jedna osoba.Obyčejný člověk by řekl,že je to hloupost,že nemůže být pravda to i to.Písmo nám ale říká,že to pravda je.Nikdy jsem nepotkal někoho,kdo by mi to logicky vysvětlil.
Asi proto,že logické (nebo lidské) vysvětlení neexistuje a nezbývá nám,než to vírou přijmout.



Re: Porušují protestanté svoji zásadu sola scriptura? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Čtvrtek, 28. duben 2005 @ 15:42:32 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Muž a žena jsou jedno tělo a přesto zůstává muž mužem a žena ženou.

Byl večer a jitro den jeden!!! Hebrejsky echad -jeden, nikoliv první. A večer přesto zůstává večerem a jitro jitrem.

Stejně tak, i přesto, že Otec a Syn jsou jedno - echad, Otec zůstává otcem a Syn synem.

Karels



Re: Porušují protestanté svoji zásadu sola scriptura? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pátek, 29. duben 2005 @ 19:58:48 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak co, přátelé. Došli vám slova? Tohle je jedna z věcí na kterou jsem přišel. Zcela jistě podmínka v nutnost vyznat Trojjediného Boha porušuje základní zásadu, na které je "vystavěna" reformace.

Samozřejmě se mnou nebudete souhlasit, protože v tuto nauku věříte. Tak proč byste měli ještě upozorňovat na porušování Sola scriptura!

Článek neměl za cíl vysvětlovat nauku o, nebo proti Trojjedinosti, ale shodnotit Sola scriptura.

Karels





Re: Porušují protestanté svoji zásadu sola scriptura? (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Pátek, 29. duben 2005 @ 21:24:58 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Karle, zásada sola scriptura je tak nekřesťanská, že ji žádná církev nikdy nedodržovala, tomu se nediv. Tím pádem nevím, co to tady rozebíráš, tedy kromě ostentativní prezentace vlastního antitrinitářství.

Olin



Re: Porušují protestanté svoji zásadu sola scriptura? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pátek, 29. duben 2005 @ 22:00:31 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já s tím souhlasím, proto se vraťme do katolické církve, protože celá reformace je podvrh.

Karels



Re: Porušují protestanté svoji zásadu sola scriptura? (Skóre: 1)
Vložil: Nemesis v Středa, 04. květen 2005 @ 12:25:53 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nerozumím vašm závěrům. Vždyť právě touto diskusí jsme ukázali čemu věříme. Tedy opět platí jedině Bible. Mnoho křesťanů si pod slovem trojjedinost představuje různé věci. Jak si sami můžete přečíst, tak naše chápání se dle mého názoru neliší od Biblického podání, ovšem jsou také chápání tohoto slova v rozporu se Slovem Božím.



Re: Porušují protestanté svoji zásadu sola scriptura? (Skóre: 1)
Vložil: wollek v Čtvrtek, 05. květen 2005 @ 21:55:05 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Odpovím na úvodní otázku: "Porušují protestanté svoji zásadu sola scriptura?"

Bohužel ji dodržují velmi zřídkakdy. Jsou křesťané, kteří tuto zásadu nevyznávají, a pak žijí či smýšlí v souladu s tím, co vyznávají. Ale jsou i takoví, co tvrdí, že vycházejí jen z Bible, ale skutečnost je poněkud jiná.

Pokud však jde o trojjedinost Boží, problém nevidím. Je totiž zřejmé, že se jedná o pojem, který se v Bibli nenachází, ale který vyjadřuje skutečnost, že existuje jeden Bůh, není jiného Bohu kromě Hospodina a zároveň platí, že Otec je Bůh, Ježíš je Bůh a Duch Svatý je Bůh. Prostě toto dohromady jinak dát nejde, nechceme-li Starý Zákon zahodit do ztracena. Nevzpomínám si však, že by po mě někdy někdo v církvi chtěl vyznávat víru v Trojici, a pokud bych dělal stránky nějaké církve, tak tam tuto podmínku určitě nenajdeš. Nejsem si dokonce jistý, že by Bible sama o sobě vyžadovala víru v to, že Ježíš je Bůh, ačkoliv se člověk bez tohoto poznání silně ošizuje a v podstatě máločemu v Písmu může dobře porozumět.

Problémy porušování Sola Scriptura vidím úplně v jiných oblastech. Nerad bych zacházel do podrobností, ale jako příklad uvedu následující: Dvě církve vyznávající Písmo jako svou jedinou autoritu v otázkách učení: Přesto v jedné z nich vůbec neexistuje žádná forma papírového členství, kdežto ve druhém sboru, kdo není papírově zapsán v nějaké církvi, nemá vůbec přístup k Večeři Páně, bez ohledu na to, že věří celé Bibli. S podobnými rozpory se člověk může setkat poměrně často, ale jejich rozbor asi nebyl úmyslem tohoto článku.

Všechny zdraví,

wollek



Stránka vygenerována za: 0.33 sekundy