Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Jiří.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 1, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 172, komentářů celkem: 429673, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 328 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

rosmano
cizinec
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116540809
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Může nastat jednota mezi protestanty a katolíky?
Vloženo Středa, 01. prosinec 2004 @ 23:11:00 CET Vložil: Bolek

Ekumenismus poslal Nepřihlášený

Může nastat jednota mezi protestanty a katolíky?
tento článek nereflektuje oficiální stanovisko Apoštolské církve, natož letničních křesťanů, je to autorův soukromý názor, ke kterému dospěl na základě studia BibleNa úvod bych vám rád předložil jeden biblický text, protože ten má pro tuto úvahu zásadní význam. Po jeho přečtení a porozumění budeme moci lépe porozumět myšlence jednoty. Text je zaznamenán v Ex 24:7 ′Potom vzal (Mojžíš) Knihu smlouvy a předčítal lidu. Prohlásili: "Poslušně budeme dělat všechno, o čem Hospodin mluvil."′ Izrael vyznává poslušnost a věrnost Hospodinu, svému Bohu, a také věrnost Božímu slovu. Mně se jedná zvláště o poslední část této věty, která zní v hebrejštině, jako „naase venišma“. Což bych si dovolil co nejdoslovněji přeložit, interpretovat jako „my to budeme dělat a porozumíme“. Ale k čemu nám bude tento doslovný překlad a jak nám pomůže k pochopení tak ožehavé otázky, jako je jednota církve?

Nejprve bych se v krátkosti pokusil vyložit ono Boží slovo – „naase venišma“. Podstatné je se zmínit, že skutky předcházejí porozumění. V tomto případě jde o pořadí skutků vůči jejich teologickému pochopení. V životech věřících lidí jde v prvé řadě o poslušnost Božímu slovu, než jak mu přesně teologicky rozumět. Vezměte si například jenom obrácení mnohých z vás, kteří tento článek čtete, bratři a sestry. Když jste přijímali Ježíše Krista za svého osobního Spasitele, ještě jste mnohým biblickým otázkám zcela jasně nerozuměli. To správné a hlubší porozumění přišlo teprve později. Tehdy jste už nekráčeli životem sami, ale doprovázel vás na vaší pouti životem Pán Ježíš Kristus. Kdyby jste se však před svým obrácením ten pořádek snažili obrátit – „my porozumíme a potom to budeme dělat“. Je tady jedna veliká překážka, jedno veliké úskalí a které to je? My totiž nevíme, jak se moc do hloubky v našem poznání musíme dostat, abychom z něho učinili závěr a vykonali ho. Představte si, bratři a sestry, že byste začali studovat biblické texty v hebrejštině, řečtině, zatímco byste neměli vztah s živým Bohem. Chtěli byste všemu přijít na kloub a přesně všemu porozumět, abyste přijali Ježíše za svého Pána a Spasitele. Také by se mohlo stát, že pro studium a hledání toho správného porozumění byste se nedostali nikdy k samotnému kroku prostého odevzdání svého života Pánu Ježíši. A tak se tato biblická pravda potvrzuje. Nejdříve jsou vykonány skutky a teprve potom následuje porozumění. Osvětlení této biblické pravdy nám pomůže objasnit myšlenku jednoty mezi jednotlivými denominacemi, vyznáními, konfesemi. Dle mého soudu totiž jednota mezi jednotlivými církvemi není založená na teologii, ale na skutcích „vyvěrajících z Božího slova“. Objasnění této myšlenky vám, čtenáři, demonstruji na příkladu. Uvedený příklad je památka večeře Páně slavená v evangelikální církvi a eucharistie slavená našimi bratry katolíky. Jde o odlišný výklad toho, jak večeři Páně chápou protestanti a jak katolíci. Pro pořádek a poslušnost vůči Bohu a jeho mesiáši Našemu Pánu Ježíši máme slavit večeři Páně. A abychom byli přesní, citujme to, co nám Pán Ježíš přikázal: ′Když jedli, vzal Ježíš chléb, požehnal, lámal a dával učedníkům se slovy: "Vezměte, jezte, toto jest mé tělo." Pak vzal i kalich, vzdal díky a podal jim ho se slovy: "Pijte z něho všichni. Neboť toto jest má krev, která zpečeťuje smlouvu a prolévá se za mnohé na odpuštění hříchů.′ (Mt 26:26,27,28 ) To nám přikázal Ježíš, než byl ukřižován. Tak máme činit, pokud jsme Ježíše přijali jako svého Pána a Spasitele. Pokud tedy uplatníme onu myšlenku „my to budeme dělat a porozumíme“, potom jde v prvé řadě o poslušnost vůči Bohu a až potom o porozumění, přesné porozumění. Na čem se všichni křesťané společně shodneme je to, že máme slavit večeři Páně. Na myšlence činu slavit je také založená jednota mezi katolíky a protestanty. Mám jíst chléb a pít z kalicha vína a nic na tom nemění, zda chápu doslovnou proměnu chleba v tělo Ježíše, nebo chápu večeři Páně pouze jako připomínku Ježíše Krista a jeho oběti. Tím chci říct, že moje teologické poznání by mi nemělo bránit v naplnění Boží vůle, Božího přikázání. Ba co víc, také bych díky mému poznání Bible neměl bránit, či dokonce zakazovat některému bratrovi či sestře naplnění Boží vůle, Božího přikázání! Možná se my protestanti neshodneme s našimi bratry a sestrami z katolické církve na společném teologickém vysvětlení večeře Páně. Totiž to, co nás protestanty a katolíky spojuje, není teologický výklad večeře Páně, nýbrž ten čin slavení večeře Páně, ten skutek účasti na ní, ta poslušnost vůči nařízení Páně! Při této příležitosti bych se s vámi podělil ještě o jednu zásadní pravdu. Já nemůžu, ba dokonce nesmím určovat za jakých podmínek se smí, nebo nesmí naplnit Boží přikázání! Můžete se mě hned zeptat „a proč ne“? V okamžiku, kdy určuji, zakazuji naplnění Boží vůle, Božího přikázání, tak se stavím na stejnou roveň toho, kdo to přikázání, tu vůli vydal. A tím je samotný Bůh! Já nesmím přikázat „ty a ty se nesmíš zúčastnit večeře Páně“, protože pak se dostanu na stejnou úroveň toho, kdo ten příkaz vydal. Rád bych vám, milí čtenáři, dal jeden příklad z našeho života. Víme všichni dobře, že na mnohých křižovatkách je semafor a na červenou se stojí a na zelenou se jede. Teď si jenom představte, že byste přiběhli ke křižovatce a začali z nějakého důvodu ostatní přesvědčovat, vykřikovat, aby na červenou jeli a na zelenou stáli. Sklidili byste jenom posměch. O pravidlech silničního provozu a jejich změnách může rozhodovat jedině vydavatel tohoto zákona – a to je stát. Uznávám, že tento příklad je hodně „přitažený za uši“, ale jasně vyjadřuje to, jak se mnohdy můžeme chovat ve svých sborech. Podle mne není na zemi žádného člověka, žádné instituce, žádného úřadu, staršího sboru, který by mi mohl zakázat účast na večeři Páně. Ani taková autorita církve jakou byl apoštol Pavel účast na ní nezakazuje. Ale přečtěme si ten biblický text společně: „Kdo by tedy jedl tento chléb a pil kalich Páně nehodně, proviní se proti tělu a krvi Páně. Nechť každý sám sebe zkoumá, než tento chléb jí a z tohoto kalicha pije.“ (1. Kor 11:27–28 ) I taková autorita jakou je náš apoštol Pavel nepíše a neapeluje na starší korintského sboru, aby zakázali účast na večeři Páně těm, u koho to uznají za vhodné. To, jestli se já, jako věřící člen církve Pána Ježíše Krista, rozhodnu přijímat večeři Páně, či ne, záleží jenom na mně a na mém Pánu. Pokud bych ji bral nehodně, soudil by mě jedině Pán! Rozhodně ne žádný lidský soudce! I náš milý bratr apoštol Pavel jasně rozlišuje mezi tím, co přikazuje Pán Ježíš a tím co nařizuje on sám. (např. 1.Kor 7:10–12) Ale kam tímto výkladem mířím? Je to účast nás evangelikálních křesťanů na katolické bohoslužbě. Pokud naši přátelé a bratři z katolické církve usilují o ekumenismus, což je jednota všech poznatelných církví Ježíše Krista, potom by nám měli umožnit účast na své bohoslužbě. Účast na svátostech, jako je i například eucharistie. A je docela pravděpodobné, že i náš společný Pán Ježíš má pro nás připravené své vlastní pochopení biblických textů, které je nám v současné době skryto. A nyní zpět k jednotě církve, které jsem věnoval tuto úvahu. Já si osobně myslím, že jednota všech křesťanských vyznání, konfesí, denominací není založena v zásadě na teologii, ale je založena na skutcích. Které skutky mám na mysli? Uvažuji skutky, které jsou nám připraveny od založení světa, abychom v nich „chodili“. Jsou to skutky, které „pramení“ v samotném Božím slově. Skutky – jako je slavení večeře Páně, modlitba Páně, společné studium písma, chválení Boha, misie a mnohé další. A na nich je také založená jednota mezi jednotlivými denominacemi, konfesemi a vyznáními. Karel Sýkora, Apoštolská církev, Olomouc


"Může nastat jednota mezi protestanty a katolíky?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 24 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Může nastat jednota mezi protestanty a katolíky? (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Čtvrtek, 02. prosinec 2004 @ 14:49:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak konečně to dochází i letničním! Nejdříve konej a pak až přemýšlej! A proč zůstávat jen u Eucharistie? Co začít třeba nezačít s křtem novorozenců? Nejprve pokřtěte dítě a ono si až dodatečně uvědomí k čemu ten křest byl. Je přeci jen jeden křest a křtít je vázáno se stejným imperativem jako Eucharistie.



Re: Může nastat jednota mezi protestanty a katolíky? (Skóre: 1)
Vložil: Nemesis v Čtvrtek, 09. prosinec 2004 @ 10:06:20 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zde vidím ten stejný problém jako v článku "Velké sjednocení...". Tam jsme to probrali docela zevrubně bych řekl.



Re: Může nastat jednota mezi protestanty a katolíky? (Skóre: 1)
Vložil: Gojim v Pátek, 10. prosinec 2004 @ 19:16:54 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
...ako sa tie casy menia, niekedy krestania zomierali na hraniciach pretoze nechceli prijat napriklad doktrinu o vteleni Jezisa do oplatky v ruke katolickeho knaza, dnes je to inac, katolicka cirkev je hnacim motorom ekumenizmu a protestantsky veriaci zacinaju jej ucenie uz dobrovolne prijimat...Ako to bude asi dalej pokracovat?



Nominace na Zlatou slzu (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pátek, 14. leden 2005 @ 20:55:01 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Za postoj biskupa Apoštolské církve Rudka Bubika, který autorovi tohoto článku dal rozkazem tento článek okamžitě po jeho zveřejnění smazat, bez jakéhokoliv bližšího vysvětlení. Navíc se ani neobtěžoval autora tohoto článku kontaktovat nějak blíž, rozkaz byl předán autorovi tohoto článku prostřednictví jiných bratří.



Re: Může nastat jednota mezi protestanty a katolíky? (Skóre: 1)
Vložil: blahos v Sobota, 15. leden 2005 @ 08:42:16 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Přeju pěkný den.
Myšlenka jednání před hlubokým porozuměním je velmi zajímavá. Nemohu ale najít podklady pro Váš překlad slova š-m-a. V Pípalově hebrejsko českém slovníku má 20 ekvivalentů které se týkají poslušnosti, nebo vyslyšení, ale ani jeden, který by byl byť jen podobný slovu porozumění. V hebrejštině nejsem zrovna zběhlý, ale chtěl bych se zeptat odkud čerpáte ? Dík.



Stránka vygenerována za: 0.50 sekundy