|
Právě je 623 návštěvník(ů) a 4 uživatel(ů) online: Mikim oko rosmano ivanp
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116496871 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Kontrasty: Magické myšlení a křesťané
Vloženo Úterý, 26. říjen 2004 @ 08:26:35 CEST Vložil: Bolek |
poslal jah Magické myšlení a křesťané
Psychologické výzkumy ukázaly na jednu zajímavou věc – magické myšlení je typičtější spíše pro ženy a pro jedince s exaktním myšlením, méně časté je u humanitně zaměřených lidí.
U těch je totiž jejich náboženské vnímání hodně spojené s rozumovou složkou. Dříve, než přijmou některou náboženskou pravdu za svou, přemýšlí a diskutují o ní. Proto také najdeme mezi historiky, psychology, sociology a novináři nejvíce diskutérů a kritiků.
Lidem s exaktním vzděláním, jako jsou technické obory, matematika, chemie, stačí často k přijetí určité náboženské pravdy vyjádření autority.
Proto je také mezi exaktně smýšlejícími lidmi vyšší riziko náboženského fundamentalismu, humanitně vzdělaní lidé naopak riskují konflikt s církevními autoritami a v církevním společenství budou mít častěji nálepku „věčných nespokojenců“.
Jakub Hučín
|
Re: Magické myšlení a křesťané (Skóre: 1) Vložil: Pastýř v Pátek, 29. říjen 2004 @ 14:34:55 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Je pravda, že ženy uvažují spíše intuitivněji a citověji - což je naprosto samozřejmou složkou jejich osobnosti - vzhledem k úloze mateřství, a že muži spíše tíhnou k racionálním úvahám, což je zase přirozeným důsledkem jejich funkce živitelů rodiny.
Ohledně vzdělání. Myslím, že tato teze již neplatí. Jako člověk, který je vzdělán spíše technicky, než humanitně, jsem nucen vycházet z faktických výsledků. Např. směřovat svoji práci tak, aby měla hmatatelné a ověřitelné, resp. reprodukovatelné výsledky. Rovnice má omezený počet řešení, taplota tání má své specifické rozmemí a tekutiny při specifické teplotě mění své skupenství. Toto nijak neoodiskutujete a ač můžete dojít k teorii, která to popírá, praxe vás většinou z tohoto omylu vyvede. Vzpomínám si, jakým utrpením pro mne bylo učit se psychologii, filosofii nebo sociologii. Co autor, to názor. Těch různých, občas si vzájemně odporujících tezí, které se navíc nedají vždy exaktně ověřit. V dnešní, postmoderní společnosti se humanisté brání jasným a ověřitelným definicím, vadí jim definování objektivní pravdy a hledání absolutna. Zde vidím vliv liberální teologie od dob Harnacka, který "oprostil" teologii od dogmatu a zaměřil se spíše na "praxi". Odpor moderního humanisty tedy vidím spíše v odmítání dogmat a axiomů ve prospěch existencialismu, než v logické analýze problému a nabízení alternativ. Postmoderní humanista bude proti dogmatu z principu. technický člověk ví, že pravda a dogma existují, ale musí se k nim dospět metodou experimentu resp. empirie. Humanista však většinou řekne. Jak může někdo tvrdit, že má pravdu, když pravd je tolik?
Technik odpoví, věřím v absolutní pravdu, je však třeba ji dokázat.
Nutno však dodat, že Boha nelze ani popřít ani dokázat. Nitze i Akvinský se o to pokoušeli, leč marně.
S pozdravem,
Pastýř |
|
|
|
|