Život církví: Bývalá luteránská pastorka o svěcení žen
Vloženo Sobota, 09. říjen 2004 @ 12:41:53 CEST Vložil: Ferda |
Bývalá luteránská pastorka o svěcení žen
Jennifer Ferrarová si nikdy nemyslela, že se
jednou stane obhájkyní katolického mužského kněžství. A právě tou
se stala, když z postavení luteránské farářky konvertovala ke
katolicismu. O svém obrácení hovoří v knize „Katolická
mystika: Čtrnáct žen nachází v katolické církvi své naplnění“.
Uvádíme výňatky z rozhovoru, který poskytla
agentuře Zenit:
Když jsem vstoupila do semináře, byla jsem obyčejnou
feministkou a věřila jsem, že muž a žena jsou si v podstatě
rovni. Pokládala jsem to za ulehčení, že mají být svěceny i ženy. Málo
jsem se nad tím zamýšlela, a když, tak jen z hlediska ženské
rovnoprávnosti. Nebyla jsem ve svém přesvědčení příliš ortodoxní.
Studovala jsem na univerzitě náboženství. Přitom jsem sice neztratila svou
víru, ale přijala jsem komplex heretických myšlenek. Když jsem byla v semináři,
stávala jsem se postupně teologicky ortodoxní, ale když vezmeme v úvahu
prostředí tradičních protestantských seminářů, není se čemu divit.
Zvolna mě začala trápit myšlenka, že svěcení žen představuje nový vývoj
a potřebuje teologické oprávnění. Nedospěla jsem k vyzrálé
obraně, až jsem se stala pastorkou v jedné farnosti. V tu dobu jsem
si připadala jako „evangelická katolička“. Evangeličtí katolíci se dívají
na luterství jako na reformní hnutí uvnitř katolické církve a pro
jednu Kristovu církev. Proto pociťují odpovědnost spolupracovat s Římem.
Skutečnost, že jsem byla luterskou farářkou, mě z teologického
hlediska stavěla do nepříjemné situace. Byla jsem překážkou smíření, o kterém
jsem uvažovala. To mě přivedlo k tomu, abych se podrobněji podívala na
téma svěcení žen.
I když Martin Luther nevěřil ve svěcení žen,
našla jsem v jeho spisech podporu této myšlenky. V jeho „Přednáškách
ke Genezi“ argumentuje, že Bůh neměl v úmyslu vyznačit mužům a ženám
různé role. Rozlišování mezi pohlavími je důsledek prvotního hříchu našich
prarodičů. Jako za trest byla žena podrobena muži, a proto jí byla odňata
možnost věnovat se jiným úkolům než domácnosti.
Luther věřil, že mužská nadvláda je otázkou přirozeného
zákona. Jako luterská pastorka jsem s tím nebyla srozuměna. Přijímání
rovnosti mezi pohlavími, známé v západním světě, bylo s tím v protikladu.
Podle Luthera měl zůstat společenský řád zachován i uvnitř církve,
aby se evangeliu nedělala hanba. Já jsem si myslela, že omezení svěcení na
muže se stalo v moderním světě hanbou. Zdálo se mi, že svěcení žen
je nejlepší cesta, jak sloužit Pánu.
Když jsem začala přemýšlet o tom, že se stanu
katoličkou, nesouhlasila jsem s postojem katolické církve ke svěcení
žen a rozhodla jsem se dokonce, že napíšu článek, který měl
shrnout, jaké teologické nedostatky mohu konstatovat v katolické pozici
a co se mi jeví jako něco hybridního. Abych se na to dobře připravila,
četla jsem „Teologii těla“ od Jana Pavla II. Tam jsem poznala pohled na
stvoření, který silně zpochybnil všechny moje feministické představy o mužích
a ženách.
Podle Jana Pavla II. nejsou muži a ženy stvořeni
ve své podstatě jako stejní. Mužství a ženství nejsou jen přívlastky,
nýbrž spíše funkce pohlaví a tvoří základní složku osoby. Muž a žena
oba vyjadřují člověka, ale činí tak rozličným a komplementárním
způsobem. To byla pro mě zcela nová myšlenka. Rozdíly mezi mužem a ženou
spočívají ve způsobu, jak si navzájem vyjadřují lásku. Muži mají v tomto
vztahu aktivní roli: manžel je ten, kdo miluje, a žena je ta, která je
milována a na oplátku daruje lásku. Pravá autorita se vykonává službou.
Jan Pavel říká: „Vládnout znamená sloužit.“
Jako vždy muži a ženy slouží mužským a ženským
způsobem. V srdci této rozličnosti rolí spočívá rozdíl mezi mateřstvím
a otcovstvím. Bez ohledu na to, co dělají muži a ženy, vnášejí
do svého povolání otcovské a mateřské charakteristické vlastnosti.
To platí stejně tak pro ty, kteří si zvolili řeholní život, jako pro
biologické rodiče.
To znamená, že římskokatolický kněz není jen
prostě postava otce: on je duchovní otec. Nyní je třeba vysvětlit něco, co
není ve společnosti dosti jasné: otec a matka nejsou zaměnitelní. Ženy
nejsou muži, proto nemohou být kněžími stejně tak, jako nemohou být ve
fyzickém smyslu otci. Když do role kněze vklouznou ženy, pak už kněžství
není otcovství. Abych tomu porozuměla, musela jsem se vzdát funkcionálního
hlediska kněžské služby. Ve většině protestantských vyznání sehrává
pastor roli v rámci všeobecného kněžství. On nebo ona hlásají Boží
slovo a udělují svátosti.
V katolické církvi však kněz jedná „in
persona Christi“: Kristus je Ženich, Církev je jeho Snoubenka. Tajemství
svatby hlásá Starý i Nový zákon.
Podle katolického pojetí kněžský úřad zastupuje
samotného Kněze Krista, Tvůrce Nového zákona, Ženicha a Hlavu Církve.
To je obzvláště pravdivé v případě Eucharistie, když Kristus vykonává
svou službu vykoupení. Je třeba hluboce znevážit význam snoubeneckého
tajemství v plánu spásy, aby bylo možno najít nějaký argument pro svěcení
žen. Kdyby Církev světila ženy, došlo by ke zmatení významu mužství a ženství
i našeho vykoupení. Zde je ve hře příliš mnoho. Když jsem to skutečně
poznala, bylo pro mě relativně docela lehké vzdát se svěcení a přijmout
své skutečné postavení v Církvi.
Ptát se, jaká role ženě zůstane, je chybná otázka.
Je třeba se ptát, jakou vlastní roli má žena přijmout. V katolické církvi
je stále dost práce pro ženy. Pomyslete ostatně na to, že ordinace žen u protestantů
je poměrně mladá záležitost. Předtím neměly ženy v luterství vůbec
žádnou roli. Protestantské církve jsou absolutně mužské.
Jako luteránka jsem neměla žádný vzor ženské
svatosti, který by byl pro mě určující a který by mi mohl poskytovat
útěchu. I když mnoho protestantských vyznání světí ženy, neuznávají
význam ženství, mateřství Církve, tak jak je ztělesněno v Marii a v Božím
plánu spásy. Nechápu, proč tolik katoliček má výhrady k řeholním
sestrám v životě Církve, jako by to byly občanky druhé kategorie. Ony
jsou duchovními matkami. Protestanti ženám nikdy takovou roli nepřiznali.
Navíc je zde mnoho druhů apoštolátu, společností a sdružení, ve
kterých se ženy mohou angažovat.
Těm ženám, které se cítí odstrčeny, bych chtěla
především říct, že jejich hněvu a frustraci mohu porozumět. Zpočátku
jsem byla roztrpčena při pomyšlení, že se budu muset vzdát své ordinace.
Přesto bych jim mohla vyprávět, jak můj život jako římskokatolické laičky,
manželky a matky našel nový smysl.
Především se pokouším slyšet, co mi říká Církev
o tom, čím jsem, místo toho, abych očekávala, že se Církev přizpůsobí
tomu, co si já myslím, že má být. Všeobecně si lidé osobují přímo
autoritu, protože očekávají, že instituce má sloužit tomu, aby
poskytovala individuím služby pro psychologický vnitřní život. Když ženy
chtějí být kněžími a tvrdí, že pociťují bolest, protože nejsou
kněžími, vyvozuje se z toho automaticky, že by kněžími být měly.
Ve skutečnosti ženy, které trvají na svém kněžském povolání a pokládají
svou bolest za důkaz pravého vnitřního Božího povolání, používají k vysvětlení
svých prožitků proměnlivou politiku bolesti a nikoliv katolickou
teologii.
Podle ZENIT
s čas.Světlo vložil Ferda
|