Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 238, komentářů celkem: 429554, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 452 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116478586
přístupů od 17. 10. 2001

Povzbuzení: O křesťanech kteří to o sobě nevědí
Vloženo Čtvrtek, 12. srpen 2004 @ 07:31:41 CEST Vložil: Bolek

Kázání poslal Nepřihlášený

O křesťanech kteří to o sobě nevědí

Ne každý, kdo mi říká ,Pane, Pane`, vejde do království nebeského; ale ten, kdo činí vůli mého Otce v nebesích. Mt 7,21

   Milí bratři a milé sestry!    Většina z nás je přesvědčena, že nakonec všeho musí přijít něco jako poslední soud. Důvod je prostý. Tento svět bývá nespravedlivý a mnohé lidské zločiny zůstávají nepotrestané. Ale i mnohá lidská dobrota a obětavost vyznívá naprázdno a nikdo ji neocení. Proto většina z nás doufá, že se to nakonec všechno musí nějak sečíst, zvážit, zhodnotit a rozsoudit. Představa, že všechno končí jen smrtí a člověk se nikdy nedozví, zač jeho život stál, je pro nás nepřijatelná. Vždyť to by znamenalo, že je všechno jedno! Rozhodoval by jen okamžitý úspěch a štěstí, náhoda a hrubá síla.    Izrael dlouho věřil, že Bůh svou spravedlnost uskutečňuje a prosazuje ještě během našeho pozemského života. Když Jákob podvede svého bratra, vrátí se mu to ve chvíli, kdy jeho oklame tchán Lában. Kniha Přísloví zaznamenává lidskou zkušenost, která říká, že ještě během tohoto života budeme potrestáni za své hříchy a naše poctivost se dočká spravedlivé odměny. Spravedlivý Jób sice trpí, ale Pán Bůh mu všechny jeho ztráty v závěru příběhu bohatě vynahradí. Později se však tváří v tvář krutému pronásledování, kdy mnoho věrných zemřelo a nedočkalo spravedlnosti, objevuje v Izraeli naděje, že Bůh může nechat účet našeho života dlouhodobě otevřený, aby nakonec všechno spravedlivě sečetl a ocenil.  Proroci mluví o posledním dnu, kdy zlí budou potrestáni a spravedlivý odměněni.    Podle čeho nás však bude Bůh soudit. První představy vychází z pojetí, že celý Izrael bude v poslední den zachráněn, zatímco ostatní národy budou souzeny podle toho, jak se chovaly k Izraeli – lidu vyvolenému. Tato poněkud schématická představa dávala věřícím lidem sílu vydržet v pronásledování.    Ale brzy se začaly ozývat hlasy, že u posledního soudu nestačí, aby se někdo pouze narodil jako potomek Abrahamův. K tomu, aby mohl být někdo spasen, je třeba dodržovat Mojžíšův zákon. Vystříhat se všech nečistých pokrmů, slavit svátky, přinášet předepsané oběti, v sobotu nepracovat, odevzdávat desátky, poskytovat almužny, pravidelně se modlit. Člověk může být zachráněn, je když dodrží všechny tyto předpisy a zákazy. To ovšem znamená, že jen část Izraele bude nakonec spasena a zachráněna. Mnozí Židé se proto snažili poctivě zachovávat Zákon, ale u všech zůstávala nejistota, zda se nad nimi Pán Bůh nakonec slituje, nebo se od nich odvrátí.    Do této nejistoty a obav vneslo zásadní změnu křesťanství a Ježíšovo evangelium. Člověk nebude souzen podle toho, zda dodržel všechny předpisy zákona. Vždyť to se stejně nikomu nepodaří! Pro Boha je rozhodující něco jiného - naše víra. Tak jako nás může víra v Boží pomoc uzdravit z tělesné nemoci, může nás vysvobodit i z hříchu. Rozhodující je uvěřit v Boží dobrotu, kterou jsme poznali v Ježíši Kristu. Apoštol Pavel přichází z revoluční myšlenkou. U posledního soudu mohou obstát i pohané, kteří přijmou milost, kterou nám Bůh nabízí v Ježíši Kristu. A židé mohou být spaseni také jen z milosti, když uvěří v Ježíše Krista, který nás svou smrtí smířil s Bohem.. Pouhá znalost a dodržování předpisů nikomu nepomůže. Křesťanská církev tak dala novou naději všem dosud odepsaným – nemocným, hříšným, nevzdělaným, pohanům i otrokům. I nedokonalý a chybující člověk nyní mohl doufat.      Ale lidé si všechno rádi vyloží po svém Jestliže rozhoduje pouze naše víra a láska k Bohu, není pak už nezbytné činit skutky dobročinnosti: starat se o chudé, dávat almužny, pečovat o vdovy a vězně. Lidé si velice rychle oblíbili lásku ke Kristu, který je na nebesích, jemuž stačí poděkovat a radovat se z jeho lásky a o své bližní ztratili zájem. Z epištol a Skutků apoštolských máme doloženo, jak snadno se v křesťanských sborech zapomínalo např. na vdovy. Chudí v církvi leckdy dostali jen požehnání, ale nic do úst a na sebe. Čteme dokonce, že od Večeře Páně odcházeli mnozí hladoví, zatímco druzí jim jejich díl snědli. Je přece tak snadné milovat Krista, volat: „Pane, Pane,“ mluvit jazyky a prorokovat – a své bližní nechat, ať se každý postará sám o sebe.    Koncem prvního století přišel čas, kdy evangelista Matouš začal psát své evangelium. Duch svatý ho vedl k tomu, aby do něj zařadil příběh, který Ježíš kdysi vyprávěl svým učedníkům. Není to klasické podobenství, je to spíš takové sci-fi. Úvaha o tom, co by se mohlo stát, kdyby...    „Představte si,“ řekl Ježíš, „že již nastal den posledního soudu. Na trůn usedá Syn člověka a jsou před něho shromážděny všechny národy. Ale on je nerozdělí na židy a pohany, řeky a barbary, věřící a nevěřící ani na pány a otroky. Syn člověka je rozdělí jako když pastýř večer dělí stádo na ovce a kozy. Každého zvlášť!“ Na vysvětlenou je třeba říci, že v Palestině mají ovce i kozy stejnou barvu a pasou se pohromadě. Některé ovce i kozy jsou černé, jiné bílé, nebo strakaté, některá zvířata mají rohy, jiná jsou bezrohé, takže pastýř musí večer zařadit každé zvíře zvlášť. Ovce totiž potřebují v noci chlad a spí venku, kdežto kozy musí spát v teplém přístřešku. Každý večer tedy pastýř rozdělí stádo na dvě části. Kus po kuse. Ovce na jednu stranu a kozy na druhou.    To znamená, že člověk neprojde do Božího království skryt ve stádu – ať už svého národa, církve nebo sociální skupiny. Každý z nás půjde k Božímu soudu sám za sebe. Za nikoho se neschová, ale ani nikomu nepomůže. Žádná legitimace, žádné razítko, žádný prapor, žádná hesla - k Božímu soudu půjde každý z nás sám za sebe.  A tehdy řekne pastýř těm po pravici: „Pojďte požehnaní mého otce a přijměte jako dědictví království mého otce. Jste zachráněni! Když jsem potřeboval vaši pomoc, pomohli jste mi. Navštívili jste mě ve vězení, dali jste mi najíst a napít, ujali jste se mne, když jsem byl bez domova.“    A tu se ho ti zachránění s údivem zeptají: „Pane, kdy jsme ti pomohli? My si na nic takového nepamatujeme!“ A Syn člověka a Pán vší země jim řekne:  „To co jste udělali pro toho nejobyčejnějšího člověka, udělali jste pro mne. Služba bližnímu se v nebi počítá jako služba Bohu.“    Těm po levici však řekne: „Jděte pryč do věčného ohně. Patříte k ďáblu a jeho přisluhovačům. Už vás nechci ani vidět. Víte proč? Nikdy jste mi nepomohli! Nedali jste mi najíst, nedali jste mi napít. Nenavštívili jste mne ve vězení.“ Tehdy se ti zavrženi ozvou a řeknou: „Jak to, že jsme ti nepomohli?! Vždyť jsme tě nikdy v nouzi neviděli!“ A Syn člověka a Pán vší země jim odpoví: „Co jste neudělali pro ty neobyčejnější lidi, neudělali jste pro mne. Byl jsem mezi vámi, jako ten, který potřebuje vaší pomoc, ale vy jste mne přehlíželi. Raději jste si zpívali: Tebe Bože chválíme... Hybaj do pekla!“    To je ovšem pecka, která musela už tehdy mnohému zbožnému pohnout žlučí. Kdyby za tím podobenstvím nestála autorita Ježíše Krista, nikdy by ho Matouš nemohl do svého evangelia zařadit. Vždyť je tu zcela pominuta víra, kterou tak vyzdvihoval apoštol Pavel. Zachráněni jsou pouze ti, kteří činili dobré skutky. Mnozí z nich to dokonce ani nevěděli! Je-li tomu tak, pak vůbec nezáleží na tom, zda někdo žije nebo nežije v církvi, zda něčemu věří nebo nevěří. Rozhodovalo by pouze to, co jsme udělali pro druhé. Přesně to však dnes vyznává mnoho slušných lidí, kteří se hlásí k náboženství humanity a lásky k člověku, ale Pána Boha a církev k tomu nepotřebují. Nedává jim tu Ježíš a Matoušovo evangelium za pravdu? Není nakonec víra a církev opravdu zbytečná? Ba není dokonce nebezpečná!?    Vždyť někdo může celý život chodit do kostela a pravidelně se modlit se a pak to všechno prohraje kvůli nějakému bezdomovci, kterého si nevzal domů na nocleh. Jeli tomu tak, pak je zbytečné a možná i škodlivé být v církvi. Mnohem lepší je být hodný k druhým lidem a u posledního soudu to vyhrajeme na celé čáře. Nač věřit v Ježíše, když všechno záleží na tom, zda se rozdělíme s hladovými?!    Kdyby v době sepsání Matoušova evangelia žil apoštol Pavel, co asi na toto podobenství řekl? Neřekl by, že je falešné, matoucí a jednostranné. Ale i on přece ve svých epištolách mluví o skutcích víry a díle lásky. I on by jistě pokáral ty, pro které se zbožnost a víra stala pouhou výmluvou, aby se nemuseli rozdělit se svými bližními.    Podobenství přece neříká, že víra je zbytečná. Řeší však otázku, jak mohou být spaseni lidé, kteří o Ježíši Kristu a o víře v něho nic nevědí. I oni mají šanci být spaseni! Stejně velkou jako my křesťané.  Znamená to však, že oni budou spaseni skrze své skutky, kdežto my křesťané skrze víru? Nikoli. My všichni budeme spaseni skrze víru. Vždyť každý, kdo někomu pomáhá, věří, že to má smysl. A právě tuto víru a naději, že má smysl žít pro druhé, přinesl na svět Ježíš. Proto je u Pána Boha na prvním místě, jak jsme se chovali ke svým bližním. Jedině podle toho se totiž pozná, čemu kdo z nás věří! Kdo je k bližním lhostejný, nemůže být Ježíšův učedník, i kdyby se stokrát zaklínal jeho jménem. A kdo lidem nezištně pomáhá, je Bohu milý, i kdyby o Kristu a církvi nevěděl vůbec nic.     Jinými slovy láska k bližnímu je vrcholem všech přikázání a naplněním naší křesťanské víry Žít pro druhé však vůbec není snadné a jen málokomu se to podaří. Všichni jsme nakaženi sobectvím, které je v nás i  kolem nás. Člověk, který nepoznal Ježíše a jeho evangelium, může žít nezištně pro druhé a být proto spasen, protože svými činy vyznává, že věří ve stejné hodnoty, pro které žil Ježíš Kristus a je jeho učedníkem, aniž o tom sám třeba ví. Takoví lidé existují a díky Bohu za ně. Ale je jich jak šafránu a mají to na rozdíl od nás křesťanů mnohem těžší. Věří v lásku stejně jako my, ale nemají se přitom oč opřít a nač spolehnout.    Současně vidíme, jak neocenitelnou službu nám nabízí evangelium. Vždyť jen díky němu dokážeme přemoci a alespoň někdy překonáme své vrozené sobectví. Když se někdo s někým rozdělí, nikdy to není samo sebou. K tomu musíme mít pořádný a pádný důvod. Nikdo z nás se s touto vlastností nenarodí. I když mnozí víme, že bychom měli pomoci, je nám to proti srsti a raději si sedíme na svém.    Ti, kteří to přesto dokážou, jsou lidé, kteří k tomu musí být něčím motivovaní. A jsme u toho. Být k druhým laskavý a obětavý dokáže dlouhodobě jen ten, kdo sám v životě lásku a oběť poznal. Rozdělit se s druhým o chléb dovede ten, s kterým se už předtím někdo rozdělil. Nedělejme si o sobě iluze. Výjimečně - na chvíli - možná dokážeme být dobří a laskaví. Ale žít trvale pro druhé, dokáže pouze ten, kdo ví a věří, jak mnoho dostává - abych tak řekl „odjinud“. Ti, kteří se dělí s potřebnými, jsou lidé, kteří nějakým způsobem vědí o Boží lásce a pomoci. V našem podobenství se sice o víře nemluví, ale je v něm skryta jako předpoklad a důvod toho, že se někdo zvedne a druhému pomůže. Vždycky, když někdo někomu pomáhá, věří, že být dobrý a laskavý je lepší než žít jen sám pro sebe. A právě s takovými lidmi chce Bůh žít ve svém království. A my přece také. Takže doufám, že se tam jednou všichni sejdeme.
 
Brno, 27.6.2004. Jiří Gruber

"O křesťanech kteří to o sobě nevědí" | Přihlásit/Vytvořit účet | 2 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: O křesťanech kteří to o sobě nevědí (Skóre: 1)
Vložil: Gepa v Pátek, 13. srpen 2004 @ 07:13:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dobrý článek. Je v něm pár drobností, se kterými bych polemizoval, ale nemá cenu shazovat jej na základě několika detailů. Je odvěké dilema mezi "pohou vírou beze skutků" a "vírou projevující se skutky". Jedinou výtku bych přeci jen měl.

V článku se píše:
"Proto je u Pána Boha na prvním místě, jak jsme se chovali ke svým bližním. Jedině podle toho se totiž pozná, čemu kdo z nás věří!"

Ocitoval bych Matouše:
22,36 "Mistře, které přikázání je v zákoně největší?"
22,37 On mu řekl: 'Miluj Hospodina, Boha svého, celým svým srdcem, celou svou duší, celou svou myslí.'
22,38 To je největší a první přikázání.

Řekl bych, že ta víra v Boha je na prvním místě. A citovanou větu z článku bych spíše otočil a upravil. "Proto je u Pána Boha na prvním místě víra. A kvalitu naší víry pozná podle toho, jak jsme se chovali ke svým bližním. Jedině podle toho se totiž pozná, čemu kdo z nás věří." Možná to je pouze moje puntičkářství, ale víru bych dal na první místo. Je pravdou, že dále Matouš pokračuje 22,39 "Druhé je mu podobné: 'Miluj svého bližního jako sám sebe.'" Ale je až DRUHÉ. Ale prvnímu je podobné a tedy rovněž důležité.

Ale článek je opravdu dobrý a měnil bych pouze detaily.



Re: O křesťanech kteří to o sobě nevědí (Skóre: 1)
Vložil: Bany v Neděle, 15. srpen 2004 @ 23:10:44 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
V tomto článku jsou dva samostatná témata k diskusi. Jak zmínil Gepa – víra, nemá-li skutky, je mrtvá sama v sobě a skutky skrze víru (Jakub 2,17). Otázka lásky k bližnímu a pomoci jemu je v dnešní době velmi ožehavá. Někdo nepomůže, i když může (žije sám pro sebe), jiný se chce rozdat a sklízí jen nevděčnost (zde bývá tendence couvnout zpět) a zase jiný, který našel své poslání, je připraven rozdávat účinně i za cenu mnohých protivenství . Bůh přikázal milovat nepřátele, žehnat těm, kdo nám zlořečí. Má-li nepřítel hlad, máme jej nakrmit a napojit (poznámka - z duchovního hlediska je nepřítel každý bližní, který se nesetkal s Kristem, nejen otevřený nepřítel). Ne každý však může nakrmit, ošatit a ubytovat všechny bezdomovce apod. Bůh nedává něco nad síly jednotlivce, a proto je třeba Boha milovat celým srdcem, duší a myslí, abychom byli schopni naplnit každý den našeho života, který přináší své denní starosti. Jako jednotlivci můžeme nabídnout pomoc jednotlivcům kolem, jako členové skupiny můžeme udělat mnohem více (tu část věty samozřejmě nelze aplikovat na práci jednotlivců – misionářů, ale i ti potřebují širší zázemí). Nemyslím, že církev je zbytečná či nebezpečná.
Je pravda, že někteří nevěřící se chovají mnohem lépe, než někteří křesťané. Sám jsem si při uvěření říkal – proč já, znám lepší lidi. Proč však není možné být zachráněn pouze skrze dobré skutky ?
Na to můžeme nalézt odpověď v dopise Efezským 2,8-9:
Neboť milostí jste zachráněni skrze víru; a ta záchrana není z vás - je to Boží dar; není na základě skutků, aby se nikdo nechlubil.
Pavel napomíná Izraelity - Římanům 10:1 Bratři, touhou mého srdce a prosbou k Bohu za ně je, aby byli zachráněni. 2 Neboť jim vydávám svědectví, že mají horlivost pro Boha, ale ne podle pravého poznání. 3 Protože neznají Boží spravedlnost, a místo toho usilují postavit svou vlastní spravedlnost, nepodřídili se spravedlnosti Boží.

Klasické příklady: Nevede-li nás Bůh, může boháč postavit dvě nemocnice. Pak by vyvstala otázka – proč ne tři ? Co takový opilec, jaký je jeho užitek ? A přesto vidíme, že může být zachráněn. Šanci přijmout Boží dar musí dostat každý bez ohledu na své postavení (aby se nikdo nechlubil).

Je třeba tu postavit otázku, co je „největší“ hřích, za co jsme vlastně odsouzeni ? Pádem člověka se dostal člověk do hříchu, za který je smrt. Nestačí se omýt vodou, jak to udělal Pilát, alkoholem očistit svědomí, činit dobré skutky, jak to je v módě u celebrit. Slovo z Janova evangelia říká, že největší hřích není smilstvo, alkohol, vražda, ale je to nevěra v Krista, odmítnutí Božího daru pro nás, krve Kristovy, která jako jediná nás může očistit právě od každého dalšího hříchu, vepsat zákon na naše srdce:
Jan 16:8 A on, až přijde, přinese světu důkaz o hříchu, o spravedlnosti a o soudu: 9 o hříchu, že nevěří ve mne,
Jan 3:18 Kdo v něho věří, není souzen, kdo však nevěří, již je odsouzen, protože neuvěřil ve jméno jediného Syna Božího.

Jak je vidět, křesťanství není založeno na našich dobrých skutcích, ale na tom, co pro nás vykonal sám Bůh. Bůh není přijímač osob, a proto má tedy u něho šanci každý, i ten, kdo činí dobré skutky a jedná lépe než křesťan. Nesmí však na tom skončit. Varování pro křesťany nečinící slovo Boží a skutky z víry: Dej pozor, aby se tvé srdce nezatvrdilo a abys neshledal, že již vlastně ani nevěříš.



Stránka vygenerována za: 0.19 sekundy