poslal OLDA Film Ježíš, který je nyní mohutně propagován a v Praze zdarma promítán, tenduje ke kýči
V poslední době režiséři osudy biblických postav zpracovávají nekonvenčně a mnohdy kontroverzně. Takovéto filmy však mohou být pro křesťanství prospěšné, soudí duchovní Tomáš Halík. Na závadu tak podle něj ani nemusí být značná míra násilí, kterou zahraniční média vytýkají filmu Umučení Krista.
LN: Je vhodné zobrazovat ve filmu o Ježíšovi velmi brutální scény? Je vůbec smysluplné točit na biblická témata další a další filmy, když se zdá, že v tomto ohledu již nic nového nemůže být řečeno?
Filmy o Ježíšovi a filmy s biblickou tematikou prostupují celé dějiny kinematografie, jistě jich je více než stovka. Domnívám se, že je to neobyčejně obtížné, protože zdánlivě jednoduchý příběh evangelií má spoustu interpretačních rovin a přístup k této tematice je ztížen pralesem různých interpretací a emocionálních vztahů, takže je velmi těžké to transformovat do filmové řeči. Proto ty filmy, které se snaží být věrným historickým přepisem biblických událostí, tendují ke kýči. Příkladem je film Ježíš, který je v současnosti některými křesťanskými církvemi mohutně propagován a po Praze zdarma promítán. Ten mi připomíná některé agitační ideologické filmy z doby komunismu, má pochybnou uměleckou hodnotu i teologický obsah. V posledních desetiletích tak filmy, které mají skutečně uměleckou úroveň, od Pasoliniho Evangelia sv. Matouše do Scorseseho Posledního pokušení Krista, vznikají v určitém napětí vůči tradičním výkladům a jsou jakousi nonkonformní interpretací, která provokuje k hlubšímu promýšlení této látky. U tradičních věřících budí odpor, jsou chápány jako kvazihistorické.
LN: V USA si film Umučení Krista od zástupců některých židovských obcí vysloužil nálepku "antisemitský". Měla by se i role Židů v ukřižování Ježíše řídit jakousi politickou korektností?
Sám jsem tento film ještě neviděl, Nemohu tedy posoudit, nakolik by se tento film mohl Židů dotknout nebo nakolik jde o zvýšenou citlivost některých židovských míst, protože i z jejich strany někdy cítíme nedostatek tolerance a otevřenosti.
LN: Může být z církevního hlediska prospěšný i film s křesťanskou tematikou, který vznikl z čistě komerčních důvodů?
Existuje spousta filmů, například tolkienovská trilogie Pán prstenů, které jsou skutečně trháky, a přesto stojí za vidění. Zde nelze klást jednoduchou negativní úměru. Já jsem velmi skeptický vůči filmům, z nichž čiší prvoplánový propagační úmysl, proto rozumím tomu, že dnes se točí spíše filmy, které se snaží dodat určité napětí moderním výkladům nebo je reinterpretují do kontextu moderní doby, jako byl například Ježíš v Montrealu. Tyto filmy mají často jakýsi církevně-kritický charakter, ale i ten může být dobrou službou křesťanství jako takovému.
LN: Vy sám se na tento snímek do kina podívat půjdete?
Už jsem v jednání s agenturou, která tento film uvádí. Ptali se mě i na to, jak správně přeložit originální název filmu do češtiny. Slíbili mi, že udělají jakousi předpremiéru, kam pozvou i lidi z oblasti teologické a historické, aby se k tomu mohli vyjádřit.
Jaroslav Sauer
Lidové noviny