Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Vojtěch.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 226, komentářů celkem: 429673, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 295 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116540093
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Abraham a poslední večeře Páně
Vloženo Pátek, 27. únor 2004 @ 06:48:30 CET Vložil: Bolek

Zamyšlení poslal Pavel

Abraham, Izák a poslední večeře Páně.
Asi se ptáte , co to všechno má dohromady společného. Nevím jak vy a jak kdo, ale většina z vás asi někdy bádala nad kapitolou 22 z První knihy Mojžíšovy, já také. A taky jsem bádal nad smyslem Svaté večeře Páně a proč se vůbec slaví a vyznává tak, jak to tradice uvádí a doporučuje ... až jednou se mi trochu rozsvítilo v hlavě a zde je tedy moje vysvětlení ... je celkem krátké a jednoduché :

oboje má jedno společné, jsou to obrazy , které je nutno si správně přeložit .
Abraham a Izák .... to je konec lidských obětí, které pohané a zřejmě i Židé svým pohanským bohům přinášeli. Hospodin si tedy povolává Abrahama a jasně mu říká - je konec s lidkými obětmi, příště mi budete obětovávat jenom zvířata ....
.. a Židé tak činili až do doby, kdy do Palestiny přichází Ježíš. A i smysl jeho poslední večeře je jasný, stejně tak jako její načasování. Zatímco Židé obětovávají beránky, Ježíš se svými přáteli si nalévají víno a on jim jasně říká - to čiňte na mou památku ... tedy už žádné zvířecí oběti, žádná krev, ale jen chleba a víno .....
Pokoj všem, kteří vědí, proč večeří, přeje Pavel.


"Abraham a poslední večeře Páně" | Přihlásit/Vytvořit účet | 19 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Abraham a poslední večeře Páně (Skóre: 1)
Vložil: BenHur v Sobota, 28. únor 2004 @ 01:24:19 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Na první obraz (Abraham) mám jiný názor. Nic nenapovádá tomu, že by se v rodině patriarchů obětovali lidé (děti), jinak by Abraham musel nejdříve obětovat Izmaele. Abrahám v této věci měl jasno i proto, že si povídal s Hospodinem "face to face". To co musil Abraham obětovat, bylo to nejdražší co měl, svoje poznání Boha. Abraham věděl o Bohu, že odmítá lidské oběti a nejednou po něm tento Bůh chce aby obětoval člověka, svého syna. A proto, že Abraham poslechl, byl mu jeho obraz Boha vrácen a navíc mu bylo požehnáno. Všimni si postavy Izáka, od táto události je jiný, nedotýká se tolik hmatatelného jako jeho otec, nebo synové. Hospodin přijal jeho duši.



Re: Abraham a poslední večeře Páně (Skóre: 1)
Vložil: novykrestan v Sobota, 28. únor 2004 @ 11:53:51 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ja si zde dovolim tez prezentovat svuj amatersky nazor.
- Prvni vysvetleni je, zde Jezis Kristus ci v puvodnim zneni Yeshua (aramejsky) ci Yahoshua (hebrejsky) – pry pomerne bezne jmeno v dane dobe - dany akt vubec nezavedl. Jednalo se o normalni veceri a zidovskym zvykem bylo zehnat a dekovat pri lamani chleba a dekovat pri piti vina. Toto jsem cetl u nejakeho znalce zidovskych zvyku a realii z dane doby. Dalsi neprimy dukaz je to, ze at uz sepsali evangelia apostolove (Matous a Jan) , skutecny Lukas a puvodni (hebrejsky) Marek, tak tam urcity veci nestymuji. Proc dva ociti svedci (Matous a Jan) pouze dany prubeh popisuji, ale zapomenou zminit nejpodstatenejsi dodatek „Toto cinte na moji pamatku“??? To je opravdu zahada. Proc Marek (jestli to byl puvodni Marek), ktery podle tradice kterou zminuje Papias ve svem spisu (ktery se nezachoval) a jehoz cituje Eusebius (znamy svym vztahem k prekrucovani faktu) ve svem spisu byl pry Petrovym asistentem v Rime a sepsal dane evangelium po Petrove smrti a ne v chronologickem poradku (coz pry bylo Markovym umyslem) neb si vse chronologicky co mu rikal ocity svedek Petr nepamatoval take nezminuje onen podstatny dodatek „Toto cinte na moji pamatku“???
Takze nam zbyvaji zminky od Lukase – absolutne neociteho svedka, ktery onen dodatek ve svem evangeliu rika „Toto cinte na moji pamatku“. A pote nam zbyva dopis od mystika Pavla z Tarsu, ktery to dostal z duchovniho sveta a je na to patricne hrdy – myslim tim, ze mu bylo z duchovniho sveta rikano, jak presne vecere probehla a co tam bylo receno a pote ji ve svych kongregacich zavadi. Ja kdybych neco dostal z duchovni sveta – tak si to overim od tech, ktery byli ocitymi svedky daneho aktu a radeji spoleham na to.
Takze zde je mozno konstatovat, proc Buh dopustil, aby druha nejdulezitesji krestanska svatost byl ve svatych spisech zavedena pro vsechny budouci ucedniky neocitymi svedky a proc se ociti svedci k dane veci nevyjadruji??? Poznamka mimo Veceri Pane – Proc vzkriseny Jezis, kteremu jiz po vzkriseni byla dana veskera moc na zemi i na nebi (cili jiz se nemusel asi obavat niceho – satana atd neb jiz bylo dokonano) behem tech 40 dni kdy odesel do nebe – neco ucednikum nenadiktoval a neupresnil mnoha uceni??? Tohle mne furt nejde na rozum, proc inkarnovany Buh zretelne nediktoval bozske pravdy, ktere by byly zapsany on-line a pote treba podepsany vsemi ocitymi svedky??? Toto se pry nekdy tvrdi o Janovu evangeliu – ze ho pry sepsal a pote ho odsouhlasili i ostatni apostolove, ze to tak bylo. Proc ty kluci apostolsky cekali minimalne 25 az 30 let nez to vrhli na papirus???
-Druhe vysvetleni je v jistem smyslu spekulativni – t.j. ze Buh SZ nedovolal lidem pit krev (protoze v krvi je zivot – duse), toto je napriklad zopakovano jako doporuceni pohanum od apostolu z Jeruzalema ve Skutcich. Chci tim jenom rici, ze mi nepripada pravdepodobne, ze by Buh zavedl byt i symbolicke piti krve. Viz to, ze i myslenkou muzeme hresit, coz Jezis nekolikrat opakuje (pri popisu ruznych hrichu).
-Treti vysvetleni prebiram z webu http://www.medmalexperts.com/POCM/pagan_origins_sacred_meal.html.
Dana stranka je uzitecne v systematickem utrideni ruznych svatych pokrmu ci stolovani ruznych nabozenstvi ci kultu.
V knize Didache, kterou autor daneho webu datuje do 1. stoleti a ktera byla v krestanskych kominitach pry pomerne popularni je uvedeno o Eucharistu toto (moje poznamka - nekteri znalci vsak datuji Didache az do 2 stoleti a nepovazuji ji za rozsirenou a autoritativni knihu v dane dobe)
Za prve, o poharu: Dekujeme Ti Otce, za svate vino Davida Tveho sluzebnika, ktere jsi nam dal poznat skrze Jezise Tveho sluzebnika pro Tvou slavu naveky
A ohledne lamani chleba: Dekujeme To Otce za zivot a pravdu (moudrost, znalost), ktere jsi nam dal poznat skrze Jezise, Tveho sluzebnika, bud oslaven naveky
Profesor z Harvardu Helmut Koestner popisuje Eucharist v Didache majici puvod ve helenskem judaismu.




Re: Abraham a poslední večeře Páně (Skóre: 1)
Vložil: Pavel (pavel@granosalis.cz) v Středa, 03. březen 2004 @ 23:29:27 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
at 02.03.2004 Pro BenHura - to je přesně to, co se lidem dává jako vysvětlení této trochu záhadné a zvláštní biblické události, a co jsem více méně slyšel i já. Já myslím, že je to vysvětlení , které nic stejně nevysvětlí a nikdo to z něj stejně nepochopí ... tak hledám vysvětlení jiné a proto to teď beru jako obraz historického zlomu v dějinách Izraele ... - pokud jde o Izmaele, myslím, že pro Židy to nikdy nebyl plnohodnotný syn, možná proto je v příběhu Izák ... pro Novehokrestana - první vysvětlení, že tedy lámání chleba i pití vína při večeři je běžný židovský zvyk, pokládám rovněž za možné, předpokládám však, že Ježíš a jeho družina měli tendenci se od židovských zvyklostí odlišovat (sabat atp.), a to zřejmě dalo punc i oné poslední a vzpomínané večeři .... - to, že tři z evangelistů popisují tuto večeři nedůsledně mne přesvědčuje, že mystický význam byl večeři připsán až v mnohem pozdější době ... - pokud jde o apoštola Pavla, nevím teď, kde se o večeři zmiňuje, nicméně on mohl mít a jistě měl nějaké kontakty s ostatními apoštoly, nicméně teď nevím a nejsem si jist, jak moc se o nich ve svých dopisech zmiňuje. Dojem, který mi zbývá, je, že spíš šíří své vlastní názory než to, co převzal od apoštolů. Ale je třeba si ten dojem ověřit a nebo si , jak doufám, dá někdo práci a ověří to za nás (spoléhám tady na Wolka, sám nestíhám), - co mi taky není jasné, je autenticita a historie Pavlových dopisů, že byla evangelia napsána později, je jasné, kdy byly napsány Pavlovy dopisy a jak se dochovaly, to netuším ... měli by rovněž být více citovány historiky - jsou? - pokud jde o to, že nám Bůh nenadiktoval žádný lexikon, tak to je fakt, na kterém se něco pokusil změnit jedině Mojžíš a po něm evangelisté a nebo jejich učedníci (t.j. biskupové a papežové, kanonizátoři). Ale není to nic výjmečného, Bůh nám ani nenapsal matematiku, fyziku, genetiku atd., buď si přeje, abychom si to všechno sumírovali sami a sami ho hledali, nebo ..... se můžeme ještě dohadovat, proč to neudělal , - pokud jde o rituální pití krve, nevím, jestli je Židé té doby opravdu praktikovali, jinak krev v malé míře nerituálně konzumujeme i dnes, nevím, nezdá se mi, že by to s večeří příliš souviselo, ale mohla by to být i narážka na to ... - citace z Didaché mi připadají mnohem víc pochopitelné, než tělo a krev Páně, které mi tak stále zůstávají mystikou z doby kanonizace evangelií ... Děkuji a přeji pokoj na další bádání o biblických pravdách i legendách. p.s. Perspektivy občas sleduji, momentálně ale nestíhám ani prostudovat ...



Re: Abraham a poslední večeře Páně (Skóre: 1)
Vložil: wollek v Čtvrtek, 04. březen 2004 @ 13:36:30 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
(spoléhám tady na Wolka, sám nestíhám)

Moc nevím, co bych k tématu dodával, ale když už jsi zmínil wolleka:

Apoštol Pavel večeři Páně nejkompaktněji vystihl zde:

1 Kor 11:23  Já jsem přijal od Pána, co jsem vám také odevzdal: Pán Ježíš v tu noc, kdy byl zrazen, vzal chléb,
24  vzdal díky, lámal jej a řekl: "Toto jest mé tělo, které se za vás vydává; to čiňte na mou památku."
25  Stejně vzal po večeři i kalich a řekl: "Tento kalich je nová smlouva, zpečetěná mou krví; to čiňte, kdykoli budete píti, na mou památku."
26  Kdykoli tedy jíte tento chléb a pijete tento kalich, zvěstujete smrt Páně, dokud on nepřijde.
27  Kdo by tedy jedl tento chléb a pil kalich Páně nehodně, proviní se proti tělu a krvi Páně.
28  Nechť každý sám sebe zkoumá, než tento chléb jí a z tohoto kalicha pije.
29  Kdo jí a pije a nerozpoznává, že jde o tělo Páně, jí a pije sám sobě odsouzení.
30  Proto je mezi vámi tolik slabých a nemocných a mnozí umírají.
31  Kdybychom soudili sami sebe, nebyli bychom souzeni.
32  Když nás však soudí Pán, je to k naší nápravě, abychom nebyli odsouzeni spolu se světem.
33  A tak, bratří moji, když se shromažďujete k společnému stolu, čekejte jeden na druhého.
34  Kdo má hlad, ať se nají doma, abyste se neshromažďovali k odsouzení.

Zkoumat, proč to Ježíš takto nařídil, proč jedno evangelium popisuje večeři trochu jinak než druhé, mi připadá opravdu nepodstatné. Podívejte se do Janova evangelia, kolik důležitých věcí Ježíš toho večera apoštolům sděloval. V tomto všem lze těžko vypíchnout dvě věty a trvat na tom, že očitý světek zrovna tyto dvě věty musel zachytit tak, jak bychom si to dnes přáli.

Další mé poznámky:

Abraham a Izák .... to je konec lidských obětí, které pohané a zřejmě i Židé svým pohanským bohům přinášeli. Hospodin si tedy povolává Abrahama a jasně mu říká - je konec s lidkými obětmi, příště mi budete obětovávat jenom zvířata

Toto, že by tím chtěl Bůh říci? No řekl bych, že určitě ne. Jde tu o jasný předobraz obětování Božího Syna Ježíše.

Gn 22:16  "Přisáhl jsem při sobě, je výrok Hospodinův, protože jsi to učinil a neodepřel jsi mi svého jediného syna,
17  jistotně ti požehnám a tvé potomstvo jistotně rozmnožím jako nebeské hvězdy a jako písek na mořském břehu. Tvé potomstvo obdrží bránu svých nepřátel
18  a ve tvém potomstvu dojdou požehnání všechny pronárody země, protože jsi uposlechl mého hlasu."

Proc ty kluci apostolsky cekali minimalne 25 az 30 let nez to vrhli na papirus???

No, třeba zrovna u Janova evangelia nebyl si nebyl jistý, že nebylo napsáno už ve třicátých letech. Skoro bych řekl, že ano. Existuje snad jasný důkaz, že nemohlo být sepsáno během prvních pěti let po Kristově smrti, že to tu zmiňuješ s takovou jistotou?

Druhá poznámka, křesťanství není náboženství knihy. Hledáš-li zjevené náboženství, kde Bůh nadiktoval všechno od pasení dobytka až po styk se ženou, doporučuji islám.

Nemyslím si, že by Islám jakýmkoliv způsobem pocházel přímo od Boha.

pokud jde o to, že nám Bůh nenadiktoval žádný lexikon, tak to je fakt...

Je to fakt a s tím se musíme jednou provždy smířit. Buď si mysleme, že Bůh není (což považuji za nesmysl), nebo se smiřme s tím, že nám po sobě nic dokonalejšího a přesnějšího než Bibli nenechal a snažme se z toho vycházet a s tím žít. Podle mne i tento fakt něčím ukazuje na Boha a jeho vlastnosti. Třeba, že mu nejde až tak o každé slovíčko, ale o podstatu, princip a taktéž vztah a lásku. Proč jinak by apoštol Pavel sepsal Římanům 14?

Pokud jde o význam večeře Páně, něco jsem k tomuto uváděl během diskuze s katolíky zde: Eucharistie versus Večeře Páně a na dalších stránkách této diskuze.



Re: Abraham a poslední večeře Páně (Skóre: 1)
Vložil: novykrestan v Úterý, 09. březen 2004 @ 18:05:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj wollku,

diky za nazory. Tu knihu od Wisemanna si mozna sezenu. Ale nerad bych hledal pouze konspiraci u uvah liberalnejsich krestanu. Textovou kritikou se preci nezabyvaji pouze liberalni krestane, ale vsichni, kdo se chteji ruznymi racionalnimi metodami dozvedet o Pismu vice a pouzivaji metody obdobne jako na jine historicke dokumenty. Poslednich 200 let je ve znameni komplexniho studia vsech dochovanych NZ manuskriptu i zlomku a z toho se vyvozuji zavery. Mne zatim ty vysvetleni liberalnich krestanu prijdou mnohem rozumejsi nez od tradicnich krestanu.

Jinak s tou dataci evangelii mam skutecne problem. Ne vsichni liberalni teologove ci znalci datuji vznik evangelii az po roce 70 (jenom kvuli zmince o zboreni chramu). Ty me vyse uvedene argumenty, ze Pavel z evangelii nic necitoval jsou pro mne mnohem silnejsi dukazy nez Tve uvahy o to, ze to nic nedokazuje. Navic Pavel se dotyka temat ve svych dopisech, kde pouziva mnoha citatu Pisma ze SZ a tady mohl pro mnohe ucely mnohem lepe vyuzit citatu evangelii – uz jenom pro dukaz, ze se neco stalo od ocitych svedku a pro jeho uznani apostolskych spisu (ktere by timto doporucoval svym kongragacim). Navic Pavel byl dle dopisu (Galatskym) zhruba za 3+14 lete po svem obraceni v Jeruzaleme po sve prvni apostolske ceste a mohl si vzit Matousovo, Markovo a Janovo evangelium paklize by existovali a pouzivat je ve svych dopisech, ale on tak neucinil. V Jeruzaleme byl i po sve treti apostolske ceste (obtizna datace) a tedy znovu sí neco mohl vzit a pouzit ve svych dopisech z Rima – nestalo se.

Jedine prime uznani Pavlovi role (mimo Pavlovi a Lukasovi spisy) je ve 2Petrove:16. Problem je, ze dany dopis nebyl vzdy v cirkvich prijiman jako autenticky ci jako Pismo – 2 a 3. stoleti.

Se zminkou od Lukase souhlasim – uz bylo neco sepsano – mohla to byt i evangelia jak z NZ tak apokryfni, tak ruzne Jezisovi vyroky atp. Ukonceni skutku apostolskych k urcitemu deji a dobe dava urcity mozny naznak datace, ale to je vse. Navic je tam ona absurdita. Proc Lukas nedopsal dany pribeh – uz zbyvalo velmi malo do konce Pavlova zivota? Lidi by moc zajimalo, jak zemrel – ze zemrel pro svou viru. Podobne by mnoho verich zajimalo, jak zemreli ostatni apostolove vcetne Petra (podle tradice tez v Rime). Mohli to dopsat do skutku i jini (presto nedopsali). Proc kdyz Lukas sebou tahal i ostatni spisy ( z nichz kompiloval sve Lukasovo evangelium) se z danymi spisy neseznamoval i Pavel a nepouzil je ve svych dopisech – Lukas byl pruvodcem apostola Pavla pryod poloviny 2. apostolske cesty? Cili tohle je jeste horsi – v blizkem Pavlove okoli se mnoho ruznych spisu o Jezisove zivote vyskytovalo, ale on je nepouzival at uz to byla NZ evangelia ci jine spisy. Jestli to byly jine spisy tak je to spatne, ze budto jeste neexistovaly ty nase nebo je skupina kolem Pavla neuznavala.

Ja jeste jednou znovu opakuji, ze nevidim v kanonizaci Pisem az tak bozi zasahy ale vysledek lidskeho procesu – a to z mnoha duvodu.
- kanonizace NZ az ve 4 stoleti – predtim mely sbory v urcitych dobach a mistech sirsi ci uzsi kanon nez NZ dnes a hlavne jako zaklad septuagintu (SZ) – t.j. po dobu 400 let nebyl kanon sjednocnen
- neprimy dukaz je, ze mimorimske cirkve meli i po 4 st. jine kanony (i kdyz mnohdy velmi blizke nasemu NZ) ktere se stale vyvyjely
- neco jako kanonizaci bych predpokladal, ze Buh da do rukou apostolum cili prvni generaci – to se nestalo
- co presne povazoval Jezis za Pismo je tezke rici – mohlo to byt vcetne apokryfnich knih SZ, z nichz nektere uznavaji katolici a pravoslavni
- Zide zuzili svuj SZ (Tanakh) v roce 90 v Jamnii – pred tim v ruznych smerech judaismu to rozliseni na inspirovane a apokryfni nebylo vzdy tak zrejme. Veroucne byla nejsilneji uznavana Tora a Proroci (snad od konce babilonskeho vyhnanstvi), ten zbytek ze SZ se pry do 1 st. n.l. usazoval a byl zuzen v Jamnii
-Bible se zacala masoveji sirit az od 16 stoleti, t.j. byla dostupna vsem potencialnim vericim – to zajistovali reformacni preklady a vynalez knihtisku
-Koran je take dostupny (kdyz si ho budu chtit sehnat) – navic nikdy nebyl pred vericimi uschovavan ci uchovavan v nerozsirene reci (latine od 4 do 16 st. v pripade Bible, kdy byly obcas porizovany preklady do narodnich jazyku, ale tyto nebyly prilis rozsirene ani podporovany katolickou cirkvi)
- spisy jinych nabozenstvi se take mnohdy uchovaly (ale nejsou masove rozsirene)

V posledni dobe mne napadl vhodny primer pro vetsinu krestanskych tvrzeni pro ktera jsou i jina vysvetleni. Krestanska vysvetleni jsou temer vzdy mozna, ale velmi casto mivaji charakter, ze jsou velmi malo pravdepodobna. Tyka se to mnoheho co krestane tvrdi a hlavne zpusobu vysvetleni ruznych rozporu ci nedokonalosti v Pismu a v historii.





Re: Abraham a poslední večeře Páně (Skóre: 1)
Vložil: Pavel (pavel@granosalis.cz) v Středa, 10. březen 2004 @ 23:19:32 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
  Re 040309 opět díky za obšírné komentáře. Pokud se týkají svaté večeře, tak o zákazu pití krve pro Židy jsem zřejmě slyšel po prvé, nejsem tak dobrým znalcem jejich zákonů. Nicméně je to dobrý argument pro moji interpretaci pití vína (místo krve) na oslavu Boha. Vždyť večeře takto konaná měla být příkladem jak pro Židy tak pro pohany. Pokud jde o Pavlovy listy a dobu sepsání evangelií, pak je to téma, které od problematiky večeře odbíhá a proto bych uvítal, kdyby se polemika odehrávala pod tomu odpovídajícím článkem. Jak jsem již jednou zmiňoval, mám doma knížku s názvem Žhář s podtitulem Životopis apoštola Pavla od Geralda Messadie. Tato knížka mi zprvu připadala jako čistá beletrie a tak jsem ji dočetl asi jen do stránky 50, a nijak mne nezaujala. Nyní jsem jí opět otevřel a zjistil jsem, že má zajímavý doslov ( na místo úvodu) a že je v něm o Pavlových listech a jeho životních osudech hodně zajímavého. A tak píšu a pošlu článek o autorových výzkumech, úvahách a domněnkách. Byl bych rád, kdybyste své komentáře stran apoštola Pavla ještě jednou kriticky přečetli a připojili pod tento nový článek. Tento autor také napsal knihu pod názvem "Člověk, který se stal bohem", ve které bádal nad vznikem a původem evangelií, tuto knihu žel nemám, bylo by dobré se po ní rovněž poohlédnout. Zdraví Pavel



Re: Abraham a poslední večeře Páně (Skóre: 1)
Vložil: wollek v Čtvrtek, 11. březen 2004 @ 08:02:35 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pokud se týkají svaté večeře, tak o zákazu pití krve pro Židy jsem zřejmě slyšel po prvé, nejsem tak dobrým znalcem jejich zákonů. Nicméně je to dobrý argument pro moji interpretaci pití vína (místo krve) na oslavu Boha. Vždyť večeře takto konaná měla být příkladem jak pro Židy tak pro pohany.

Krev je zakázána jíst či pít i křesťanům, nejen Židům:

Sk 15:19 "Proto já soudím, abychom nedělali potíže pohanům, kteří se obracejí k Bohu,
20  ale jen jim napsali, aby se vyhýbali všemu, co přišlo do styku s pohanskou bohoslužbou, aby nežili ve smilstvu, aby nejedli maso zvířat, která nebyla zbavena krve, a aby nepožívali krev."

Slovo zákaz je v tomto případě asi poněkud silné, spíš to chápu jako doporučení. Jinde se totiž píše, že v krvi je život (Lv 17:11, 17:14: "Nebudete jíst krev žádného tvora, neboť život každého tvora je v jeho krvi.")

Asi právě proto bylo, možné odpuštění hříchů pouze skrze obětování krve (viz. už Kain a Abel a jejich oběti). Žádná taková oběť však neměla absolutní platnost až do doby než byl obětován nehříšný člověk (Ježíš). Do té doby se oběti (zvířat - lidské oběti Bůh nikdy fakticky nežádal) musely přinášet stále znovu a moc úplně očistit stejně neměly:

Žd 9:7  Do druhé části stánku vcházel jen jednou za rok sám velekněz, a to nikdy bez krve, kterou obětoval za sebe i za přestoupení lidu.
8  Tím Duch svatý naznačuje, že ještě nebyla otevřena cesta do nejsvětější svatyně, pokud stála přední část stánku.
9  To bylo podobenstvím pro nynější čas, neboť dary a oběti, které se tam přinášely, nemohly dokonale očistit svědomí toho, kdo je obětuje;

Žd 10:1  V zákoně je pouze náznak budoucího dobra, ne sama jeho skutečnost. Proto stále stejné oběti, přinášené každoročně znovu a znovu, nemohou nikdy dokonale očistit ty, kdo s nimi přicházejí.
2  Kdyby ti, kdo je přinášejí, neměli už vědomí hříchu, protože byli jednou provždy očištěni, dávno by byly tyto oběti přestaly.
3  Ale těmito oběťmi se hříchy naopak každoročně připomínají,
4  neboť krev býků a kozlů není s to hříchy odstranit.


Ve světle těchto textů je zřejmé, že pouze Ježíšova oběť mohla jednou provždy vyřešit otázku prolévání krve za hřích. Večeře Páně je pak památkou této Ježíšovy oběti (Lk 22:19, 1 Kor 11:24-25) a je při ní podáváno víno, a ne krev, což je snad vzhledem k zákazu požívat krev pochopitelné, nehledě k tomu, že k získání krve potřebujeme další oběť, a ta už není potřeba (Žd 10:18 i celá kapitola 10 po verš 22).



Re: Abraham a poslední večeře Páně (Skóre: 1)
Vložil: novykrestan v Čtvrtek, 11. březen 2004 @ 17:30:18 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dovoluji se vratit vice k tematu a predlozit zaver kratke studie tykajici se take vecere pane. Jedna se o studii od ateisty.
The Institution Narrative of Luke 22:19-20 James Still
http://www.infidels.org/library/modern/james_still/institution_narrative.html
Zaver:
„Prosli jsme hlavni duvody tykajici se puvodu vypraveni v Lukasi 22:19-20 a jeho paralel. Na jedne strane Jeremias (biblicky znalec) si mysli, ze svatost byla zavedena primo Jezisem, zatimco na druhe strane Bultmann (biblicky ucenec) prirazuje zavedeni svatosti ranne cirkvi. Ja jsem argumentoval, ze nejranejsi zdroj pro eucharist (Paul in 1 Cor. 11:23-26) je konzistentnejsi s teologii zidovskeho mysticismu nez s teologii Jakuba a jeruzalemske cirkve. Protoze jezeni tela a piti krve neni slucitelne s jeruzalemskou cirkvi a rannymi palestinskymi a syrskymi smery tak bych tema uzavrel s tim, ze Pavel neobdrzel vypraveni o veceri pane z jeruzalemske cirkve.“
Zde je odkaz na danou studii, kde na zaver jsou odkazy na daksi studie z nichz autor cerpal. Jedna z techto studii datuje didache (alternativni pristup k eucharistu) do zhruba roku 50.

Velmi kratce bych se take zastavil u myslenky o prolevani krev za hrich. Idea, ze v predkrestanskem judaismu bylo prolevani krve (obeti) jedinym zpusobem usmireni/ odpusteni/ hrichu je pry mylna. Staci si promluvit se znalymi rabiny ci si precist rabinske spisy ci jine od nestrannejsich znalcu SZ. Starozakonni Zid se usmiroval s Bohem (a byly mu odpusteny hrichy) take modlitbou, pokanim, dobrymi skutky. V SZ dobe zilo v diaspore mnoho Zidu, kteri neobetovali a podivali se do Jeruzalema treba jednou za zivot. Proto Zide nemaji zas tak velky problem s tim, ze byl zboren chram neb ono usmireni a odpousteni hrichu bylo v judaismu vzdy komplexnejsi nez pouze skrze prolevani krve.
Dalsi velmi kratka poznamka je o obetovani beranka/ paschalni vecere. Tato vecere byla zavedena jako pripominkovy akt na vyvedeni z Egypta a nesouvisela s odpustenim hrichu.

Strucny zaver – symbolika obetovaneho velikonocniho beranka (Jezise) se vztahuje k paschalnimu beranku (cili trochu nesmyslne neb tento nebyl vubec obeti, ale pripominkovou veceri). V starozakonnim zidovstvi se usmirovali hrichy nejen skrze prolevani krve, ale take jinymi zpusoby.

Na uplny zaver jednu moudrost:
Cetl jsem velmi pekny citat pouzity v jedne studii od byvaleho krestana (podotykam nezatrpkleho cloveka). Regardless, my position can be best summed up by the words of Robert Green Ingersoll: "Every sect is a certificate that God has not plainly revealed his will to man. To each reader the Bible conveys a different meaning." „Kazda sekta je potvrzenim, ze Buh lidem nezjevil jasne svou vuli. Kazdemu ctenari sdeluje Bible jiny smysl“. Muj dodatek je, ze vsechny krestanske cirkve i sbory nejsou bohuzel nic jineho nez sekty a jsou mnohem blize manipulujicim sektam nez by se na prvni pohled mohlo zdat. Cili se zase tolik nelisi od tech ruznych vychodnich a alternativnich smeru, ale samozrejme nejsou v drtive vetsine pripadu tak nebezpecne. Podobne jako ruzne zajmove spolky jako zahradkari ci ruzne nadace mahou mit krestanske cirkve kladny vliv na okoli, ale to je dano urcitym mravnim zakladem krestanstvi, ale ne tim ze maji zjevenou pravdu nejpravdivejsi.

Loucim se tedy s Pavlovym pozdravem – Pokoj vsem krestanskym sektarum i kultistum i lidem dobre vule



Re: Abraham a poslední večeře Páně (Skóre: 1)
Vložil: wollek v Pátek, 12. březen 2004 @ 16:43:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jenom si povsimni urcite nekonzistence tveho pristupu - Dokazovat NZ Novým Zákonem by bylo trošičku zcestné, ne? Takze uznavas, ze 2Pet 3:16 je hodne scestna poznamka a nemela by byt pouzivana jako crossreference pro uznani Pavlovych dopisu jako Pismo.

Mýlíš se. Já jsem psal, že je zcestné dokazovat Nový Zákon odkazy na Nový Zákon, když ve skutečnosti má jít o to ukázat ze Starého Zákona, že Ježíš je ten Mesiáš, kterého Židé očekávali. Odkazem na evangelia bys tohoto mnohem hůře dosahoval. Především však, přečti si pozorně onen Petrův verš:

2 Pt 3:15 A vězte, že ve své trpělivosti vám Pán poskytuje čas ke spáse, jak vám napsal i náš milý bratr Pavel podle moudrosti, která mu byla dána.
16  Mluvil tak o tom ve všech svých listech. Některá místa jsou v nich těžko srozumitelná a neučení a neutvrzení lidé je překrucují, jako i ostatní Písmo, k vlastní záhubě.


Co z toho plyne? Za prvé, apoštol Petr evidentně uznával autoritu a učení apoštola Pavla. Pro hodnověrnost Pavlových dopisů z hlediska věrohodnosti Novozákonní zvěsti jako celku je toto Petrovo vyjádření rozhodně větší potvrzení Pavlovy autority, než kdyby Pavel opisoval části evangelií do svých inspirovaných dopisů a snažil se tak potvrzovat svoji autoritu sám. To snad také pochopí každý dělňas, když už přebírám Tvoji terminologii:-)

Za druhé: S odkazem na Tvůj citát "Je to takova typicka krestanska logika." mi nezbývá než konstatovat, že Tvůj jiný citát: "uznavas, ze 2Pet 3:16 je hodne scestna poznamka" je zase takovým typickým příkladem liberální logiky. Já jsem mluvil o tom, že je zcestné dokazovat Nový Zákon Novým Zákonem, a to ve smyslu, aby apoštol Pavel dokazoval pravost svého učení citací evangelií. Jelikož jsem podle Tebe byl nekonzistestní, což se jistě mnohdy může stát, tak mi prosím Tě vysvětli analogii, v čem Petr ve verši 3:15-16 dokazuje pravost svého vlastního učení, resp. v čem konkrétně vidíš, že by Petr podpíral autoritu svého podílu na Novému Zákoně pomocí jiné části Nového Zákona? Nevím, jak Ty, ale já v tom vidím přesně opačný princip: Petr podpírá zmínkou o Pavlovi autoritu Pavla, nikoliv svoji vlastní, zatímco Ty by sis přál, aby Pavel podpíral zmínkou o evangeliích ne autoritu evangelií, ale autoritu svou. Tedy já osobně v tomto případě (zatím) vidím mnohem více inkonzistence na Tvé straně, pokud mi to lépe nevysvětlíš.



Re: Abraham a poslední večeře Páně (Skóre: 1)
Vložil: novykrestan v Pátek, 12. březen 2004 @ 19:47:45 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Wollku, diky za nazory - nemusis na vse odpovidat (pisu to i pri jine) – navic oba nazyvame rozumem asi neco jineho (takze nas dialog je asi dialogem hluchych). Ale diky utvrzujes me, ze krestanske mysleni je neco hodne zvlastniho (pro mne – pro ostatni netusim) a ja Te asi utvrzuju v te tve pravde (takze preju silnou viru, protoze bez ni to skutecne nejde).
Co se tyce prolevani krve za odpusteni hrichu tak je to na komplexnejsi prispevek ci studii (a zabralo by mne to hodne casu). Samozrejme krestane veri v dokonalou obet Jezisovu. Zide ji neveri a neverili z mnoha duvodu.
- neverili na lidske obeti (byla to pro ne pohanska zalezitost) – zvireci obeti a proliti krve nebyl jedinym zpusobem usmireni v SZ (coz se v NZ castecne pripousti v Zid 9:22 slovy temer vse) (ukazky napr. Hosea 14:2 , Numbers 31:50, Exodus 30:15 , Leviticus 5:10 )
- chram a obetovaci system nebyl vzdy funkcni a pouzivany v SZ – pri babylonskem vyhnanstvi, v dobe kdy se na neuricte dlouhou dobu uplne zapomelo na Zakon a ten kral jej objevil – 7 st. pr n l, makabejske valky – syrsko recka vlada a zmena obeti v chramu spojena s pohanskymi ritualy
- existuje dost mesianskych proroctvi pro mesianskou dobu, kdy dojde k obnove obeti v chramu – neni podivne, ze pro mesianskou dobu se maji obnovit zvireci obeti (tedy Jezisuv cin nebyl tak dokonaly)??? U tohoto prosim ctenare o velke zamysleni. Budto se ony proroctvi nemaji naplnit (coz diskredituje SZ) a nebo se naplni a ve tretim chramu dojde k obnove obeti (coz je pro krestany take spatne) (seznam proroctvi - (Isaiah 56:7) , (Zephaniah 3:10), (Isaiah 60:7), (Ezekiel 37:26), (Malachi 3:3-4), (Ezekiel 45:17)
- spousta SZ Zidu zila v diaspore – nejen ztracenych 10 kmenu, ale take dobrovolni emigranti, dale ti co se nechteli vratit z babylonskeho zajeti (pry vetsina) – v tech emigrantskych synagogach se nikdy neobetovalo (presto se tam studovala Tora – mozna vice nez v Izraeli) a tito rozptyleni Zide se take usmirovali se svym Bohem

Mensi poznamka k wollkovi a jeho hezke citaci Zidum 10:1-4. Je skoda , ze jsi se zastavil zde - kdybys pokracoval versi 5 a z 10, tak jsme si mohli probrat jeden z klasickych krestanskych rozporu ci polopravd. Zid 9,5 rika „obeti ani dary jsi nechtel, ale dal jsi mi telo“ atd....jedna se o citaci Zalmu 40:7-9, ktery je vsak trochu jiny a to podstatne „Obetni hod ani obet pridavnou sis nepral, nybrz protesals mi usi“ (doporucuji precist poznamku ke EKU preladu). Takze neco je spatne – autor dopisu Zidu prekrucuju puvodni smysl Zalmu a navic dava ho do ust Jezisi. Cili o zadne telo neslo!!! Laskavemu ctenari take doporucuji precist cely Zalm 40 a rozmyslet se, zda se jedna o mesianske proroctvi – uz kvuli versi Zalm 40:13 – Copak Jezise mohly postihnou jeho nepravosti???

Co se tyce vysvetleni rozporu v Pismu (a ze jich tam je!!!), tak liberalni kritici ci ateiste nejsou svazani predpokladem bezchybnosti Pisma a proto podavaji ruzna racionalni vysvetleni techto mnoha rozporu – tot vse.



Stránka vygenerována za: 0.35 sekundy