Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marek.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 168, komentářů celkem: 429694, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 547 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

Frantisek100
oko
martino
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116578171
přístupů od 17. 10. 2001

Povzbuzení: Křesťané či pánbíčkáři?
Vloženo Pondělí, 02. únor 2004 @ 07:31:29 CET Vložil: Bolek

Kázání poslal tk

Křesťané či pánbíčkáři?
Text kázání: Galatským 5,6 Čtení: Skutky 11,19-26 První biblické čtení (Sk 11,19-26) nás zavedlo do Antiochie, starověkého velkoměsta se vší nádherou i zkažeností která k velkoměstskému rázu každého města patřila a patří dodnes. Sem do Antiochie emigrovali mnozí Ježíšovi vyznavači z Judeje ve čtyřicátých letech po ukamenování Štěpána, prvého mučedníka církve. Zde poprvé začali mezi tyto vyznavače chodit i lidé z jiných národů a kulturních okruhů, než byli Židé.

A zde také, ve městě tehdy proslulém svým posměváčstvím a pohotovým vymýšlením přezdívek pro cokoliv a kohokoliv, začali posměšně nazývat Ježíšovy vyznavače "Kristovci". Kristovec, Křesťan, byla skutečně zezačátku nadávka.
Křesťané se mezi sebou nazývali nejčastěji bratřími a sestrami, či učedníky - sama církev přijala název křesťan za svůj až v polovině druhého století. Celý ten příběh, jak jsme jej četli v knize skutků, je na prvý poslech věcné vylíčení celkem nedramatických událostí: učedníci v Jeruzalémě, když slyšeli o tom, že do církve v Antiochii chodí i nežidé, poslali na výzvědy do Antiochie jakéhosi Barnabáše, jednoho z nejužšího kruhu církve v Jeruzalémě. Když tam Barnabáš viděl, jak "zabírají" na Ježíšovo evangelium i ne-židé, vzpomněl si na Pavla, kterého znal už dávno: před lety se za Pavla zaručil, když ten jako čerstvě obrácený křesťanobijec se chtěl sejít s učedníky po svém obrácení v Damašku a oni se ho báli. Barnabáš Pavla, který měl nejen židovské, ale i řecké vzdělání, pozval do Antiochie, ten tam začal kázat a odtamtud také posléze započala Pavlova misie do světa. Opravdu, zdánlivě běžná historka. A přeci: těch několik řádků popisuje děj, který určil další dva tisíce let evropských a potažmo světových dějin. Barnabáš - mimochodem, musel to být báječný člověk: vlastním jménem Josef, (Barnabáš je přezdívka, která znamená: Syn útěchy) uvěřil v Krista hned v prvních dnech po ukřižování, vzdal se všeho majetku a stal se křesťanem - po svém příchodu do Antiochie nezačal nutit tamější nežidovské křesťany, aby přijali všechny židovské obyčeje včetně toho základního, obřízky, i když právě proto byl asi do Antiochie poslán. Barnabáš pochopil převratnou věc: evangelium, i když vzniklo v rámci židovství, není nutně na židovství vázáno. To je skutečně dodnes výbušně revoluční myšlenka: Víra v Krista není vázána na žádný náboženský systém! To, co zastával Barnabáš, bylo totéž, jako kdyby dnes řekl někdo pravověrnému katolíkovi, že legitimní víra v Krista není vázána na katolicismus. Nebo pravověrnému evangelíkovi, že věřit v Krista se dá i bez evangelických dogmat, zvyků a tradic. Donedávna se za daleko mírnější názory, než měl Barnabáš, vraždilo: Kalvín upálil lékaře a theologa Serveta jen za jeho pochybnosti nad dogmatem o Svaté trojici! Barnabáš byl o svém převratném názoru hluboce přesvědčen, cítil však, že nestačí tento názor teoreticky v církvi obhájit. Proto si vzpomněl na intelektuála Pavla, který byl vzdělaný jako farizeus, tak i jako Řek, a pozval ho, aby mu s prosazením této myšlenky pomohl. A Pavel přijel, a rozpracoval theologii, která je pregnantně vyjádřena v jeho dopisu Galatským: V křesťanství nezáleží na náboženství a jeho zvycích a dogmatech, rozhodující je v opravdovém křesťanství pouze víra, která se uplatňuje energickou láskou k bližnímu. Díky těmto dvěma Pánem Bohem osvíceným mužům nezakrnělo křesťanství jen v jednu z mnoha židovských sekt, ale stalo se novou nadějí a novou inspirací pro celý tehdejší svět. Díky Barnabášovi a Pavlovi se Kristus otevřel všem lidem na celém světě a naplnily se prorocké vize Izaiášovy a Jeremiášovy a dalších vidoucích o tom, že všechny národy budou nacházet Hospodina. Proti takto pojímanému křesťanství se ovšem okamžitě spustil nelítostný boj. Čteme o tom v podstatě ve všech novozákonních knihách. Pro mnohé byla tato revoluční myšlenka naprosto šílená a zavrženíhodná. Opustit všechno - Mojžíšovým Zákonem počínaje a chrámovou obětní praxí konče? Vždyť židovské náboženství bylo oním prostředím, ve kterém žil sám Ježíš, učedníci, vždyť všechna víra v Hospodina i Krista je bez starozákonního náboženství nemyslitelná! Naši dva mužové tehdy svůj zápas vyhráli. Ale ne na dlouho. Jakmile se křesťanství ve světě etablovalo a začalo si vytvářet svůj náboženský rámec, okamžitě začalo své náboženství nadřazovat nad víru, svobodnou barnabášovsko - pavlovskou víru, ve které nezáleží na ničem jiném, než na účinném pozitivním vztahu ke druhým lidem. Víra si vždy hledá nějaký svůj jazyk, nějaké všemi sdílené zvyky a pravidla a prostředí - zkrátka nějaký náboženský systém. To je samozřejmé a je to v pořádku. Jakmile však se toto sdílené náboženství stane samoúčelným a rozejde se s živou vírou, či jde dokonce proti ní, stane se tím, pro co máme v češtině pěkný výraz, totiž pánbíčkářstvím. Mockrát už v dějinách přicházeli reformátoři a vyvzdorovávali na pánbíčkářství prostor pro živou víru. Mnozí to zaplatili životem, mnozí zakládali nové církve, které však velmi brzy vpluly do pánbíčkářských vod a zapomněly na ono Lutherovo: církve se mají neustále reformovat, ne jen jednou, při svém vzniku! My dnes prožíváme situaci, kdy křesťanství se fakticky šíří a žije jen tam, kde pro lidi znamená reálnou, novou životní šanci, novou prosperitu hmotnou i duchovní - tj. v zemích, kterým se donedávna říkalo třetí svět. V tradičních křesťanských zemích křesťanství vlastně jen živoří a přežívá, a je lidem okolo církve právě jen tím pánbíčkářstvím. Lidé v Evropě a Americe zdánlivě křesťanství nepotřebují: církev už dávno naučila společnost činnému pozitivnímu vztahu k lidem: stát se stará o chudé, nemocné, postižené, a křesťané jako by nevěděli, k čemu vlastně jejich víra je. O to silněji církve z pocitu ohrožení lpějí na svých náboženských systémech, které si pletou s vírou v Krista. A přitom přes všechny zdravotní a sociální pojištěnecké systémy je mezi námi tolik lidské bolesti, tolik utrpení, tolik potřeby lásky, energické lásky, o které psal Pavel jako o nejvlastnějším projevu víry! Pokud se všechny dnešní církve neodváží k témuž radikálnímu rozchodu se svou tradicí, se svým náboženským systémem, jako to učinila prvá církev, ztratí se v tradičních křesťanských zemích a budou přežívat jen jako marginální sekty. Pavel k tomu říká: budete-li udržovat své náboženství, Kristus vám nic neprospěje. Pokud však se odvážíme otevřít svá společenství komukoliv, kdo lační a žízní po spravedlnosti a po lásce, a pokud vstupní devizou bude jen laskavé srdce, nic míň a nic víc, pak možná přestaneme působit na své okolí jako pánbíčkáři a lidé pochopí, že ve víře v Krista je úžasná, vždy nová a vždy oživující naděje. Amen
Zdeněk Bárta Autor kázání je jedním z prvních signatářů Charty 77, zakládal OF v Litoměřicích, pak byl poslancem ČNR, spoluzakladatelem jednoho ze středisek Diakonie ČCE, dnes je senátorem Parlamentu České republiky a zároveň farářem církve evangelické. Britské listy

"Křesťané či pánbíčkáři?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.17 sekundy