Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 436 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116463286
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Toronto, Toronto překrásné město... Poplač holka, zanaříkej, jeho Nevěsto!
Vloženo Čtvrtek, 22. březen 2018 @ 12:27:36 CET Vložil: Tomas

Charismatici poslal Nepřihlášený

Pro charismatiky je Torontské požehnání stále studnicí zdroje síly a moci. Rádi by se proto opět ponořili pod hladinu rozbouřených emocí a démonických manifestací. Vždyť dalo impulz k rozšíření nejmocnějšího ekumenického evangelizačního nástroje světa, Kurzů Alfa. Charismatici to sice neradi slyší, protože to od jejich kurzů ostatní křesťany odhání, ale nemohou se ubránit neodolatelné touze po sjednocení s bouřlivým, chaotickým, ekumenickým a živočišným torontským duchem. Tento duch však není na poli církve žádným nováčkem a mohli jsme jej nalézt - v různé formě vyspělosti a síly - u některých katolických mystiků, pikartů, extrémních novokřtěnců nebo nověji u radikálních quakerů, shakerů a výjimečně u oddělených pietistů. Následující dva dokumenty nás seznámí se snahou o revitalizaci i s jeho dnes již historickou kritikou.


Přichází nové Torontské požehnání?Osobnosti charizmatického hnutia sa schádzajú v meste, kde vypuklo „torontské požehnanie“ s túžbou „opäť zapáliť plamene požehnania,“ ako uvádza stránka organizácie Cfan.Začiatkom roka 1994 vznikla na pôde zboru Toronto Airport Christian Fellowship vlna duchovného prebudenia. John a Carol Arnott po príchode z Argentíny inšpirovaní letničným kazateľom Claudiom Freidzonom zorganizovali prebudeneckú konferenciu s rečníkom Randy Clarkom. Z trojdňovej konferencia sa stala pokrčujúca akcia, kam začalo prichádzať tisíce účastníkov z Kanady, USA, ale aj ďalších krajín sveta, aby mohli prežiť „Boží dotyk.“Podĺa svedectiev účastníkov mnohí prežili fyzické uzdravenie, posilnenie ich viery a skúsenosť s prácou Ducha svätého. Kritici upozorňovali na nebiblické prejavy, vytváranie admosféry plnej emócii a pády „pod mocou ducha.“Organizátorom tohtoročnej konferencie je Cfan (Christ for all nations), založená nemeckým evanjelistom Reinhardom Bonnkem. Medzi rečníkmi sú popredné osobnosti charizmaticko-letničného hnutia ako Daniel Kolenda, John Arnott, John Kilpatrick, Heidy Baker, Rick Joyner alebo Reinhard Bonnke. Akcia je naplánovaná na 25 až 28. apríla v Toronte.Organizátor na svojej stránke uvádza: „Vlny prebudenia, ktoré sa prehnali svetom v 90. rokoch dvadsiateho storočia, zanechali trvalý vplyv na milióny ľudí po celom svete. Možno ste tiež zažili Božiu moc, ktorá vtedy zostupovala a na toto prebudenie si spomínate. Možno sa modlíte a postíte za čerstvé, svieže prebudenie, ktoré zapáli iskru budúceho veľkého duchovného oživenia.“https://www.krestandnes.cz/prichadza-nove-torontske-pozehnanie/
STANOVISKO Rady Církve bratrské k Torontskému požehnáníTéměř celý svět obletěla nová duchovní vlna označovaná jako  "torontské požehnání". Jde o typ charismatických shromáždění, kde se s velkým důrazem vzývá Duch svatý a kde je duchovní naplnění prožíváno ve zkušenostech neovladatelného smíchu, padání na záda, křiku a pláče. Jedni tato shromáždění vítají jako počátek velkého duchovního probuzení, jiní jsou vážně zneklidněni, obávají se dalšího štěpení sborů a vstupu hnutí New Age na půdu křesťanské církve. Tak jako každý fenomén, který má ještě krátké dějiny, je i tzv. "torontské požehnání" nesnadné k přesnému zachycení a ke studiu. Na možnost hodnocení dobrého, či planého ovoce musíme obvykle delší dobu čekat. Pro křesťany, kteří chtějí hodnotit všechny věci z pozice Písma, se ale již nyní otvírá dost široká oblast kořenů tohoto jevu a také je k dispozici celá řada výroků, osobních zkušeností a videozáznamů nejrůznějších shromáždění tohoto hnutí. Pokud mluvíme o "torontském požehnání", dotýkáme se i některých upřímných bratří a sester v  nejrůznějších zemích světa. Z tohoto důvodu je třeba se vyjadřovat citlivě, ale na druhé straně zase rozhodně, protože měření všeho Písmem a duchovní rozsuzování je jedním ze základních úkolů církve. Každý, kdo se vydává na nové cesty duchovního probuzení, musí být otevřen a přímo vítat zkoušení a korekci ze strany dalších částí církve. V 1 Te 5,21 apoštol Pavel říká: "Všecko zkoumejte, dobrého se držte". Je naším úkolem všecko zkoumat, protože i do nejniternějších prožitků a zkušeností se vedle Božího čistého vlivu může namíchat i to, co je z lidské duševnosti, nebo dokonce od Božího nepřítele.Po prostudování celé řady knížek, studií, svědectví a videozáznamů docházíme ke zjištění, že při jevu, který je popsán jako "torontské požehnání", se objevují jednak ryzí svědectví osobního duchovního probuzení, ale také duševní projevy, až i projevy démonického charakteru. Se jmény distributorů těchto zkušeností se nám vybaví nápadná shoda se jmény emisarů tzv. "hnutí víry" (teologie zdraví, bohatství a celkové prosperity). Obáváme se, že tito lidé se z jednoho extrému pustili bez pokání na cesty extrémů dalších (Kenneth Hagin, Kenneth Copeland, Benny Hinn, Rodney Howard-Brown - ti předávali "požehnání" na lidi jako je Claudio Freidzon, John Arnott aj.). Již dnes je jasné, že celý jev je příliš nadhodnocen a mnozí se zaměřují na jeho viditelné stránky. Dnes je také již známo, že jsou někteří lidé, kteří se snaží touto zkušeností procházet vždy znovu a znovu a přitom jejich život zůstává stále stejný. Torontská zkušenost se jim nestává požehnáním, ale spíše jakousi návykovou drogou, po které vždy znovu touží. Jestliže některý duchovní dar má být v centru pozornosti církve, pak to má být jistě důraz na prorocký rozměr křesťanova života (1 K 14,4-5). Pán Ježíš nikdy neučil své učedníky, aby hledali své sebeuspokojení. Učil je, aby zapřeli sami sebe a následovali jej. Velkým problém tohoto celého duchovního jevu je, že pro něj není biblické potvrzení. Slovo Boží musí být ve všem poslední autoritou. Naše duchovní zkušenosti nesmějí být nikdy na stejné rovině jako je Písmo svaté. Není možné ani užívat Písmo způsobem, který odporuje původnímu významu textu. Jestliže např. kazatel tohoto hnutí řekne, že máme být jako děti podle Mt 18,3, potom zapomíná, že se to týká doby obrácení, kdy přijímáme tajemství a požehnání Božího království a ne dětinskosti na cestě k  duchovní dospělosti. Pastor torontského sboru - "Vinice" přirovnává tuto zkušenost k  dětem přicházejícím si hrát ke svému Otci. Jedná se tedy o dětinský rozměr poznání. Kdekoli se lidé ženou především za osobními duchovními zkušenostmi, tam se jedná o duchovní dětinskost. Apoštol Pavel píše, že když se stal mužem, překonal to, co je dětinské (1 K 13,11). V 1 K 14,20 se dovídáme, že ve svém myšlení nemáme být jako děti, ale jako dospělí. Ačkoli Písmo jasně učí, že duchové proroků jsou prorokujícím podřízeni (1 K 14,32), je v  torontském hnutí jasná tendence ospravedlnit projevy, které jsou neovladatelné. Pro dokázání pravosti tohoto hnutí jsou některé částí Písma svatého jasně zneužívány a překrucovány, jako např. obrácení Saula před Damaškem a jeho pád před Pánem, kterému se protivil, nebo případ kněze Zachariáše, který na určitou dobu před narozením Jana Křtitele oněměl. Ani jeden z těchto textů nemůže být poctivě aplikován na projevy torontského požehnání. V Písmu lidé přemožení Boží velikostí jsou naopak Pánem pozdvihováni (Daniel - 10,10 a Jan na Patmu - Zj 1,17).Při hodnocení hnutí tzv. "torontského požehnání" nesmíme zapomenout, že projevy padání na záda, vydávání neartikulovaných zvuků, hysterický smích a řvaní se dostávají do centra pozornosti a přitahují davy lidí na tento druh shromáždění. Lidé nepřicházejí kvůli slovu, ale kvůli viditelným projevům. Z Božího slova víme, že při zázracích Pána Ježíše se shromažďovaly zástupy, ale když začal mluvit o následování a zapření sebe, lidé odcházeli.Nemůžeme zapomenout na slova Pána Ježíše, který tak často varoval před svody poslední doby a dílem velikých duchovních podvodů. Nemůžeme zapomenout na slova, jako např. 2 Tm 4,3-4: "Neboť přijde doba, kdy lidé nesnesou zdravé učení, a podle svých choutek si seženou učitele, kteří by vyhověli jejich přáním. Odvrátí sluch od pravdy a přikloní se k bájím."  Argumentem pro "torontské požehnání" nemůže být skutečnost, že někteří věřící lidé skutečně ve zmíněných shromážděních přijali něco pozitivního, což je jistě od Boha. Závažným zůstává nedostatek christologického a soteriologického učení a vychýlená pneumatologie. Skutečností je otevřenost některých lidí všelijakým pomýlením a dokonce i vlivům okultním. Sám vůdce společenství "Vinice", John Wimber, se vyjádřil kriticky o zdůrazňování jevů, které se objevují během bohoslužeb v jeho hnutí. Žádal návrat k christocentrické teologii a zdravému biblickému učení. Na konferenci hnutí "Vinice" Wimber prohlásil: "Pro naše shromáždění mají být charakteristická christocentrická kázání, stejně jako výzva k následování Ježíše Krista, ne okázale senzační projevy." Nezaujatí pozorovatelé shromáždění "torontského požehnání" dosvědčují, že zatímco někteří lidé prožívají radost a pokoj a někteří třeba i pláč pokání, jiní jsou v zajetí démonských projevů. Jsou tam i ti, kteří se chtějí upoutávat pozornost na sebe a napodobují duchovní zkušenosti. Při shromážděních je možné z úst vedoucích slyšet slova jako např. "nezkoušej pochopit toto požehnání svou myslí", "nemodli se, pij a přijímej!" Tato slova naznačují závažnou skutečnost, že lidé jsou vedeni k vyřazení Božího daru, kterým je lidská mysl. Mysl byla dána člověku a Bible o ní učí, že potřebuje stálou obnovu a tříbení, nikoli vypnutí, abychom nesplynuli s pohanskými důrazy své doby (Ř 12,2). Při vypnutí mysli je zde vážné nebezpečí prožívání projevů, které jsou typické pro pohanská náboženství a pro moderní hnutí "New Age".Při zmíněných shromážděních se často argumentuje slovy povzbuzujícími k vyjádření citové lásky k Bohu i tělesnými projevy. Jako příklad je uváděna manželská láska, která také vyjadřuje emocionální stránky tohoto vztahu i tělesnými projevy. Manželská dvojice ale své tělesné projevy obvykle nevyjadřuje na veřejných shromážděních, ale v soukromí. Intimní vztah k Bohu není třeba ukazovat exhibicionistickým způsobem na veřejnosti, ale je pro modlitbu v soukromí a úzké společenství s Bohem, jak o tom píše apoštol Pavel (2 K 5,13). Na druhé straně je třeba povědět, že láska k Bohu je v Novém zákoně vyjádřena poslušností jeho slovu a jeho přikázáním (2 J 6) a v pokládání života za své bratry (1 J 3,16). Ve vztahu k Bohu je jistě mnoho úžasné a překypující radosti, ale při tom všem je její tělesné vyjádření něčím méně důležitým. Svět potřebuje vidět naši lásku k Bohu na základě našeho každodenního a poslušného následování Pána Ježíše Krista. Z výše uvedených důvodů je třeba varovat před vyhledáváním projevů, které nemají svůj jasný podklad v Písmu svatém a mohou způsobit i vážné narušení duchovního života. Nepovažujeme za správné, abychom těmto projevům dávali prostor ve svých shromážděních. 
Rada Církve bratrské, září 1995


"Toronto, Toronto překrásné město... Poplač holka, zanaříkej, jeho Nevěsto!" | Přihlásit/Vytvořit účet | 46 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Toronto, Toronto překrásné město... Poplač holka, zanaříkej, jeho Nevěsto! (Skóre: 1)
Vložil: zeryk v Pátek, 23. březen 2018 @ 19:50:56 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
//je třeba varovat před vyhledáváním projevů, které nemají svůj jasný podklad v Písmu svatém a mohou způsobit i vážné narušení duchovního života.//

omlouvám se ,že jsem tento veršík vytrhl ze souvislostí, ale jen toto mě oslovilo :)

projevy čtení bible, projevy modliteb coby rozhovorů,projevy kristovců na GS...projevy tedy ovoce ducha, ovoce praktických životů, život sám, ač zakořeněn v bibli způsobil vážné narušení....a ten jasný podklad je jasný jen jasným z nejjasnějších :)





Re: Toronto, Toronto překrásné město... Poplač holka, zanaříkej, jeho Nevěsto! (Skóre: 1)
Vložil: oko v Neděle, 25. březen 2018 @ 13:29:04 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
I když mám malé výhrady k některým tvrzením, celkově se mi charakter článku svojí střízlivostí a kritičností velice líbí. Je mi sympatickým, blízkým.

Osobně nemám žádnou zkušenost s kurzy alfa, ale vím, že se pořádají i v katolickém prostředí a slyšel jsem na ně kladné ohlasy. Asi všechno dobré, co se prosazuje, sebou nosí i nánosy toho špatného. Pořád jsme jenom lidi, chybující ješitní a často hloupí.

Když se kácí les, lítají třísky.

A kde Bůh kostel staví, tam i ďábel kapli přistavuje.




..."Velkým problém tohoto celého duchovního jevu je, že pro něj není biblické potvrzení. Slovo Boží musí být ve všem poslední autoritou. Naše duchovní zkušenosti nesmějí být nikdy na stejné rovině jako je Písmo svaté. Není možné ani užívat Písmo způsobem, který odporuje původnímu významu textu."...


Tady se evangeličtí bratři (ač jinak ve článku velmi racionální) pod vlivem své víry (sola scriptura) úplně vzdálili logice, opustili rozumové uvažování a vyjádřili se dogmaticky.
Podle zdravého rozumu totiž k tomu, abychom poznali původní význam textu konkrétního místa v Písmu, nutně potřebujeme učení církve, ve kterém se tento význam předává z generace na generaci už od apoštolů (logicky přece nelze znát původní význam textu bez této kontinuity autority církve!) - potřebujeme tradici církve.
Bez ní je  každému možno z Písma vyvodit absolutně cokoli.

Jen samotné Písmo nám původní význam textu prozradit nemůže.
To je typická slabina učení o "sola scriptura".

Mimochodem, "sola scriptura" také není ani učením Ježíše Krista!



..."Naše duchovní zkušenosti nesmějí být nikdy na stejné rovině jako je Písmo svaté."...

Mám zkušenost trochu odlišnou; pokud je duchovní zkušenost pravdivá, je zcela v souladu s Písmem - na stejné rovině.  V případě, že se však jedná o omyl (nepravdu, herezi, mylné vnímání reality) - pak pochopitelně nemá s Písmem opravdu nic společného - jen nepravdivý výklad konkrétního místa v Písmu, způsobující falešné náboženské poblouznění.





Stránka vygenerována za: 0.57 sekundy