Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Vojtěch.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 210, komentářů celkem: 429657, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 269 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

cizinec
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116527853
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Vzorec v Markovi
Vloženo Neděle, 18. červen 2017 @ 21:59:42 CEST Vložil: Tomas

O Bibli poslal xb

Markovo evangelium má bez esejských rozšíření pravidelnou kostru, jejímiž žebry jsou dvojice rozmnožení chlebů a trojice předpovědí utrpení.

Marek 6,45-7,5 je shluk dublet (odkud jednotlivá místa čerpají je rozepsáno na http://quantum-mechanics.net/MkMtLk_Jn/Czech/#Mk6,45). Na dublety navazuje kritika farizeů, že upravují Zákon - Marek 7,6-13. Tento typ kritiky lze čekat od esejců.

Na kritiku farizeů navazuje Marek 7,14-23, kde Ježíš podobně jako Pavel prohlašuje všechny pokrmy za čisté. Pokud by skutečně už Ježíš šel proti ustanovením Zákona o pokrmech, muselo by to vyvolat velmi silnou odezvu, která by se do evangelií nějak otiskla. Ve všech čtyřech evangeliích je Ježíš odsuzován za porušování soboty, ne za porušování ustanovení o pokrmech.

Marek 7,17-18 vychází z Marka 4,10-13. Když vyjmeme celý dubletami zatížený úsek 6,45-7,23, dostává se verš 7,24 za rozmnožení chlebů, což koresponduje s veršem 8,10 za druhým rozmnožením chlebů.

Ježíš svolal zástup v 7,14 a 8,34. Přítomnost zástupu po 8,27-33 je překvapivá.

Verš 9,1 se na první pohled může jevit jako autentický nesplněný apokalyptický výrok Ježíšův. Na druhý pohled je velmi divné, že by Ježíš cílil svá apokalyptická očekávání až do doby, kdy už mnozí z jeho posluchačů budou po smrti.

Dvojice veršů 8,38-9,1 je asi reakcí na neslavné 8,11-13. Že 8,11-13 bylo pociťováno jako problém naznačuje to, že je obklopeno slavným rozmnožením chlebů 8,1-10 a rozuzlením rozmnožení chlebů 8,14-21. Pozdější autor vloženého úseku 8,34-9,1 se s 8,11-13 vypořádal jinak, inspirujíc se v 13,26-27.30.

Otázku z 8,37 rozvíjí 9,43-48. Úseky 8,34-38 a 9,42-49 jsou podobně tvrdé a polarizované, esejské. Verš 9,50 je o rozchodu křesťanství se židovstvím - viz Lv 2,13, Nu 18,19, 2Pa 13,5 a Fp 3,3.

Podobně jako v kritice farizeů 7,8-10 se o přikázání zajímá verš 10,19. Verše 10,29-30 velmi připomínají 8,35. Úvodní verš 10,17 se inspiroval v 5,2.6-7. Motiv nevejití do Božího království 10,23-26 nacházíme ve verši 10,15, který je součástí předchozí, zdánlivě velmi odlišné pasáže 10,13-16. Pasáž 10,13-16 je ovšem odvozena z 9,36-39 a závěrečný verš 10,31 z 9,35.

Když z Marka vyjmeme všechny výše identifikované úseky, zjistíme, že jednotlivá témata jsou řazena takto po dvojicích: První rozmnožení chlebů, 2 témata, Druhé rozmnožení chlebů až rozuzlení, 2 témata, První předpověď utrpení, 2 témata, Druhá předpověď utrpení, 2 témata, Třetí předpověď utrpení, 2 témata, Jeruzalém.

I v takto zmenšeném Markovi nacházíme dubletu - začátek rozuzlení rozmnožení chlebů 8,13-17 je napsán podle 4,35-40. Když vyjmeme rozmnožení chlebů, navazuje Ježíšův odchod na cizí území 7,24 na 6,14-29, což dává smysl.


"Vzorec v Markovi" | Přihlásit/Vytvořit účet | 3 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Vzorec v Markovi (Skóre: 1)
Vložil: tele v Pondělí, 19. červen 2017 @ 11:39:53 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Šalom alejchem, xb. Snad sneseš ode mne připomínku :)

Předně. Ješua/Ježíš tímto neprohlásil „všechny pokrmy za čisté“. Mnohé překlady včetně kralické překládají naprosto jinak, ve smyslu, že cokoliv člověk sní, očišťuje jeho tělo a to nečisté vychází z člověka ven a znečišťuje ho (zvenčí). 

Jeho spor se týkal právě rabínských přikázání/učení a nikoliv Tóry/Zákona, kde takovéto přikázání/tradice, mýt si ruce před a během jídla chybí. Ten předpis je dobrý, nicméně mnozí v té době asi učili, že člověk se takovýmto způsobem vyčleňuje z B-žího obecenství a činí ho to „zlým“. Je jistě pravda, že k jídlu by měl člověk přistupovat s úctou a vděčností B-hu za pokrm, kterým B-h člověka živí a zaopatřuje člověku pokrm. A k tomuto má přivést k zamyšlení tento rabínský předpis, nicméně mnozí prostě asi zacházeli dále ve svém učení, než by bylo správné a činili z toho „hřích“. 

Ješua/Ježíš tímto poukázal na to, že nikoliv, co „do člověka“ vchází člověka znečišťuje a tedy nikoliv nedodržení rabínského přikázání, ale to jak člověk přistupuje k tomu, co činí, lépe řečeno: to z jakých důvodů a příčin co činí. Také například Tóra nikde nepřikazuje vzdávat díky B-hu před jídlem, ale až člověk pojí. Má to své důvody, ale modlitba před jídlem může být právě oním „omytím rukou srdce“, než člověk zasedne k jídlu a nechová se jako zběř. Samozřejmě toto v evangeliích vyvolalo protesty učitelů otcovských přikázání, ale Ješua/Ježíš tím nijak Tóru/Zákon neporušil. 

A ještě jedna poznámka: Kdyby Ješua/Ježíš tímto zrušil micvot/přikázání Tóry/Zákona a s apoštoly jedl vepře, chobotničky, sumce atd., pak by to jistě bylo v evangeliích zaznamenáno. Ale Ješua/Ježíš žil podle nařízení Tóry/Zákona a svým jednáním ho rozhodně nerušil. Také je zde ve Skutcích záznam o tom, že se apoštol Petr/rav Kejfa bránil pojíst nečisté pokrmy z koše, který k němu přicházel ve zjevení a rozvažoval, uvažoval, co to zjevení znamená. Jistě by se příliš nerozpakoval z toho koše pojíst, kdyby Ješua/Ježíš, cokoliv takového učil, že všechny pokrmy jsou čisté, tedy pro Žida poveleny k pokrmu a nikoliv proto, aby se jim vyhýbal a jedl jen to, co B-h prohlásil za čisté. Petr/Kejfa také byl označen rav Šaulem za pokrytce, protože stoloval s pohany a pak při příchodu některých židů, kteří hlásali, že se pohané musí obřezávat a dodržovat i otcovská/rabínská nařízení (i o pokrmech), se od pohanů odděloval jako od nečistých. A přitom měl ono zjevení, že nikoliv styk s pohany znesvěcuje žida. A i toto bylo jedno z rabínských přikázání. 

Tolik ode mne k vysvětlení. Měl bych i další poznámky, ale toto prozatím stačí. Není to ke při s tebou. Jinak díky za srovnání. Ješua tu káral nařízení farizejských rabínů, tu esejských učenců/herodiánů, tu saduceje (mimochodem, existují názory, že saducejové byli kněžskou třídou právě esejců a byli spolčeni s Herodem a komplotovali s Římany, proto herodiáni).



Re: Vzorec v Markovi (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Pondělí, 19. červen 2017 @ 07:56:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Někomu je Pīsmo živým božím slovem k poučení o věčném životě, a někdo se v něm pitvá jako v mrtvole...



Re: Vzorec v Markovi (Skóre: 1)
Vložil: wollek v Pondělí, 19. červen 2017 @ 09:45:57 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
//Markovo evangelium má bez esejských rozšíření pravidelnou kostru, jejímiž žebry jsou dvojice rozmnožení chlebů a trojice předpovědí utrpení.

Kde je napsáno, že tam jsou esejská rozšíření? Nebo jak to lze objektivně dokázat?

//shluk dublet (odkud jednotlivá místa čerpají je rozepsáno na...)

Chybná a diletantská dedukce: Nelze prokázat, co čerpá z čeho. To tvrzení je jenom o domýšlivosti autora.

//Tento typ kritiky lze čekat od esejců.

Předpojatý komentář, který má patrně posílit tvrzení o esejských rozšířeních.

//Pokud by skutečně už Ježíš šel proti ustanovením Zákona o pokrmech, muselo by to vyvolat velmi silnou odezvu, která by se do evangelií nějak otiskla. 

Ježíšovo působení a slova přece vyvolala velmi silnou odezvu, a do evangelií se otiskla. Kolik lidí bylo takto veřejně a velmi obecně známě zabita pro nic za nic, bez viny, jenom právě proto, že šli proti zvyklostem tamních představených, což považuji za vhodnější formulaci než jít proti ustanovením Zákona.

//Ježíš odsuzován za porušování soboty, ne za porušování ustanovení o pokrmech.

Nesmyslný statement. Ježíš byl odsouzen za vše dohromady, mimo jiné za to, že se vydával za Boha, odpouštěl hříchy, apod.

Dále už článek pokračuje povrchními nepodloženými spekulacemi, z nichž například u následujících nic nenasvědčuje tomu, že by na nich mohlo být něco pravdy:

//Že 8,11-13 bylo pociťováno jako problém naznačuje to, že je obklopeno slavným rozmnožením chlebů 8,1-10 a rozuzlením rozmnožení chlebů 8,14-21. Pozdější autor vloženého úseku 8,34-9,1 se s 8,11-13 vypořádal jinak, inspirujíc se v 13,26-27.30.

//Když vyjmeme rozmnožení chlebů, navazuje Ježíšův odchod na cizí území 7,24 na 6,14-29, což dává smysl.






Stránka vygenerována za: 0.18 sekundy