Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marek.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 174, komentářů celkem: 429700, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 569 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116593213
přístupů od 17. 10. 2001

Život víry: K čemu jsou křesťanu dobré cnosti.
Vloženo Čtvrtek, 17. listopad 2016 @ 16:46:49 CET Vložil: Tomas

Modlitební život poslal oko

Mravnost nezahrnuje jen správnou činnost nebo nečinnost při jednotlivých jednáních, ale především správná stanoviska a základní postoje, jimiž jsou pak řízena příslušná jednotlivá konání.



Takové základní postoje pak označujeme jako ctnosti.
Co to je?
Pevné postoje, ustálené sklony, trvale nabyté dokonalosti rozumu a vůle, které řídí naše skutky,vnášejí řád do našich vášní a usměrňují naše jednání podle rozumu (příp. víry
).



K čemu je to dobré?
Ctnosti , jako trvale nabyté postoje, usnadňují sebeovládání a přinášejí radost při úsilí o mravně dobrý život.





Ctnostný člověk je ten, který svobodně koná dobro.

Ctnosti tedy eliminují nerozhodnost v etických otázkách tím způsobem, že člověk má již předem sklon k mravně dobrému jednání, aniž by musel o motivech svých činů příliš přemýšlet.
To ale neznamená, že by chyběl úmysl a že by jednání bylo automatické.




Pokud tedy např. disponuji ctností spravedlnosti, mám bez dalšího sklon k tomu, každému dát, co je jeho. Nemusím pak již třeba řešit, zda si do MHD koupit lístek či jet „na černo“,protože jsem již zvyklý (a mé sklony mi tak velí) za služby platit, zkrátka mám sklon jednat spravedlivě (ty mě svezeš, což pro tebe představuje jisté náklady, a já ti to zaplatím), mám tendenci k tomu služby (stejně jako výrobky) kupovat, nikoliv krást.




Ctnosti zkrátka člověku zjednodušují mravný život a mravný život z nich vyplývá.
Navíc můžeme říci, že každá ctnost ovlivňuje jednání člověka v naprosto obecném smyslu a navíc již v sobě obsahuje úmysl, čisté smýšlení. (není ctností platit za lístek v MHD jen kvůli tomu,abych se mohl vytahovat, že jsem ctnost sama, ale kvůli tomu,že to shledávám spravedlivým). Právě ten úmysl a postoj je tam důležitý.


Modlitba, půst a almužna:
Obecně je třeba ctnosti v sobě pěstovat, není to nic, co bychom obdrželi při narození. Pokud se nebudeme snažit a chtít, nikdy si žádné ctnosti neosvojíme.


"K čemu jsou křesťanu dobré cnosti." | Přihlásit/Vytvořit účet | 655 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: K čemu jsou křesťanu dobré cnosti. (Skóre: 1)
Vložil: Dzehenuti v Úterý, 22. listopad 2016 @ 00:15:51 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Jako držitel bílého kaménku. Odsuzuji všechny falešné církve tohoto světa. Můj Pán, slovo přišel v tělo a řekl dvě největší přikázání. Kdo se proti tomuto slovu staví je Antikrist.



Re: K čemu jsou křesťanu dobré cnosti. (Skóre: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Čtvrtek, 17. listopad 2016 @ 17:27:10 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pokud se dnes člověk chová ctnostně nebo dokonce ctnosti vychvaluje, bývá veškerým okolím zařazován za historickou vykopávku nebo čtenáře anglických příběhů z rytířských dob nebo knih od spisovatelů romantického období. 

Z Biblického slovníku: Starý zákon slovo ctnost vůbec nezná. V Novém zákoně znamená tento pojem totéž, jako v tehdejší profánní řečtině čtyři kardinální ctnosti: moudrost, statečnost, mírnost,  spravedlnost. 1 Pt 2:9 jsou ctností mocné skutky milosti a lásky Boží v Ježíši Kristu.

Vzato tedy podle Bible, jde o Boží skutky, nikoliv o lidské snažení. Oko má ale pravdu v tom, v čemž ho podpoří řada jiných NZ citátů, že člověk se ctnostným nestane bez vlastního přičinění. Jednoduše lze tento zdánlivý rozpor vysvětlit tak, že veškerá snaha o lidskou proměnu se uskutečňuje a proměňuje do reality až při setkání s Bohem. Bez Boha jsou to jen líbivé řeči, nemající trvalou odezvu v realitě. 



Re: K čemu jsou křesťanu dobré cnosti. (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Čtvrtek, 17. listopad 2016 @ 18:35:16 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Oko, to co ve článku popisuješ jako ctnosti, je snad úplná samozřejmost. Tvůj článek působí jako výchova ke ctnostem ve vojenském drilu. Z toho tvého vojensko výchovně ctnostného způsobu docela mrazí. Na štěstí jsou již řk vychovatele ctností záležitostí smutné minulosti. To co popisuješ Oko, se při výchově napáchali na lidech nesmírné škody. Nejvyšší procento despotů je právě mezi vychovateli ctností.
A nyní se prověří ta tvoje trvale nabytá dokonalost rozumu!

Bože ochraňuj nás před ctnostnými vychovateli a jejich despotickými výchovnými metodami.





Re: K čemu jsou křesťanu dobré cnosti. (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Čtvrtek, 17. listopad 2016 @ 20:45:48 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
Pokud tedy např. disponuji ctností spravedlnosti, mám bez dalšího sklon k tomu, každému dát, co je jeho. 

  A disponuješ tou ctností?

  Pokud ano, tak jakou modlitbou, jakým půstem a jakou almužnou si tu ctnost získal?




Re: K čemu jsou křesťanu dobré cnosti. (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Čtvrtek, 17. listopad 2016 @ 20:45:52 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Stando, díky za citaci tohoto dokumentu. V tom dokumentu ale zcela chybí věta "Modlitba, půst a almužna:", kterou sis tam domyslel. Autor dokumentu, který jsi citoval, se o půstu, modlitbě a almužně v souvislosti se ctnostmi vůbec nezmiňuje. 

  Jak se ti stalo, že sis do autorova textu domyslel, co tam není?




Re: K čemu jsou křesťanu dobré cnosti. (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Pátek, 18. listopad 2016 @ 07:52:45 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
No, já myslím, že Oku šlo o něco zcela jiného. Na tomto portále, když někdo napíše, že se křesťan má snažit, usilovat, zdokonalovat a pod., okamžitě se ozve unisono smršť komentářů, že je to zákonictví, skutkaření apod. No tak Oko zkopíroval něco z evangelické strany a čekal, že se to stane také. A samozřejmě, dočkal se. Když jsem to četl, měl jsem dokonce pocit, že by to mohla být parafráze na Komenského.

Někteří diskutující si zřejmě myslí, že oni neudělají nic a vše za ně udělá Bůh. Že je ovšem křesťanství cestou sebezapření, sebekáznění, prostě nesení kříže a usilování z celého srdce být podobnějšími Kristu, v tom mnozí vidí katolicismus. Tento hyperluteranismus resp. hyperwatchmanismus pak vede k tomu, že si (někteří) diskutující myslí, že snad  již ani nemají hříšné sklony, které je třeba umrtvovat. Pak si pouštějí ústa na špacír a používají vulgarismy, v čem zřejmě vidí jakousi "vyšší" duc*****st. To je ale hluboký omyl.

Předpokládám, že mnozí ani nenavštěvují pravidelná shromáždění, kde by je někdo mohl napomenout a usměrnit, protože denominace jsou přeci od ďábla a oni jsou plně a neomylně vedení duchem.

Tento komentář se samozřejmě týká jen určitého okruhu resp. specifické skupiny přispěvatelů, zdaleka ne všech.

Židům 12:14  Usilujte o pokoj se všemi a o svatost, bez níž nikdo nespatří Pána.

P. 



Re: K čemu jsou křesťanu dobré cnosti. (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Sobota, 19. listopad 2016 @ 07:31:25 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
Ctnostný člověk je ten, který svobodně koná dobro

  Ahoj Stando.

  Souhlasíš s tou větou z dokumentu, který jsi citoval? Napsal jsi jí boldem a ještě podtrženě.

  Neschází ti v té větě při tvé "logice" zlo?

  Souhlasíš vůbec s tím dokumentem? Je velmi dlouhý, jsou tam čtyři stránky textu a není v něm ani zmíňka o zlu a o tvé "svobodě" vybírat si zlo. To je v pořádku, nezná se ti při tvém uvažování a tvé "logice" "vybírání si dobra a zla" a "svobody hřešit" ten dokument nevyvážený?


  Toník



Re: K čemu jsou křesťanu dobré cnosti. (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Sobota, 19. listopad 2016 @ 06:42:11 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Ahoj Stando.

  Když už si sem dal citaci k tématu, dám ti sem taky jednu citaci. Ani k ní nemusím nic přidávat a něco do ní násilně vkládat.



Zjevila se totiž Boží milost, která přináší záchranu všem lidem a vychovává nás, abychom se odřekli bezbožnosti a světských žádostí a rozvážně, spravedlivě a zbožně žili v tomto věku.

  Drazí bratři a sestry, těmito slovy apoštola Pavla opět přináším 
radostnou zvěst o Narození Krista: 

Ano, dnes "se projevila Boží dobrota, která přináší spásu všem lidem". 

Projevila se! 

To je to, co církev dnes slaví. Dobrota Boží, plná milosti a něhy 
už není skryta, ale "projevila se", ukázala se tělesně, ukázala svou tvář. 

Kde? V Betlémě. 

Kdy? Za vlády císaře Augusta, během prvního sčítání lidu, 
o kterém se zmiňuje i evangelista Lukáš. A kdo to zjevil? Novorozenec, Syn Panny Marie. 
V Něm se zjevila milost Boha, našeho Spasitele. 
Proto se ono Dítě nazývá Jehošua, Ježíš, což znamená "Bůh zachraňuje"

Dobrota Boha se projevila. Proto jsou Vánoce svátkem světla. 
Nikoli denního světla, které obklopuje všechno, ale záře, 
která se v noci rozsvěcuje a šíří se do světa z jednoho konkrétního místa: 
z Betlémské jeskyně, kde božské Dítě "přišlo na svět". 
Ono samo je ve skutečnosti tím šířícím se světlem, 
jak to výstižně naznačují mnohé obrazy Narození. 
Ono je světlem, které zazáří a protrhává mlhu, rozptyluje temnotu 
a dovoluje chápat smysl i hodnotu naší existence a našich dějin. 
Každé vánoční jesličky jsou jednoduchým a výmluvným pozváním 
otevřít srdce a mysl pro tajemství života. 

Je to setkání s nesmrtelným Životem, který se stává smrtelným 
v tajemné scéně Narození; scéně, kterou můžeme obdivovat také 
zde na tomto náměstí, ale i v nesčetných kostelech a kaplích celého světa, 
a v každém domě, kde se ctí Ježíšovo jméno. 

Dobrota Boží se ukázala všem lidem. 

Ano, Ježíš - tvář Boha, který zachraňuje - se nezjevil jenom několika jedincům, 
jenom některým, ale všem. Je pravda, že se s ním v neútulném Betlémském příbytku 
setkalo jen několik osob. On však přišel pro všechny: židy i pohany, bohaté i chudé, 
blízké i vzdálené, věřící i nevěřící, pro všechny. 

Nadpřirozená milost je Boží vůlí určena všemu stvoření. 

Je však třeba, aby ji každá lidská bytost přijala a vyslovila své "ano" jako Maria
aby srdce bylo osvíceno paprskem božského světla. V onu noc přijali vtělené Slovo 
Maria a Josef, kteří Ho s láskou očekávali, a pastýři, kteří hlídali ovce (srov. Lk 2,1-20). 

Bratři a sestry, kteří mne slyšíte, všem lidem je určena zvěst naděje, 
která je jádrem Vánočního poselství. Ježíš se narodil pro všechny 
a jako Ho v Betlémě Maria podala pastýřům, církev Ho dnes představuje 
celému lidstvu, aby každý člověk a každá lidská situace mohla zakusit 
moc zachraňující milosti Boha, který jedině dovede proměnit zlo v dobro 
a který jedině může změnit srdce člověka a učinit jej "oázou" pokoje. 

Toník



Re: K čemu jsou křesťanu dobré cnosti. (Skóre: 1)
Vložil: timg v Pátek, 18. listopad 2016 @ 11:26:36 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ano Staňo, díky za důležité připomenutí.   

                                              Ctnostný je jeden, a každý, kdo činí jeho vůli.

1Šimon Petr, otrok a apoštol Ježíše Krista, těm, kdo dostali stejně vzácnou víru jako my spravedlností našeho Boha a Zachránce Ježíše Krista. 2Milost a pokoj kéž se vám rozhojní v poznání Boha a Ježíše Krista, našeho Pána. 3Jeho božská moc nám darovala všechno, čeho je třeba k životu a zbožnosti skrze poznání toho, který nás povolal vlastní slávou a mocí. 4Tím nám byla darována vzácná a veliká zaslíbení, abyste se skrze ně stali účastníky božské přirozenosti a unikli zkáze, která je ve světě v žádostivosti.  5A právě proto vynaložte všechno úsilí a doplňte svou víru ctností, ctnost poznáním,  6poznání sebeovládáním, sebeovládání vytrvalostí, vytrvalost zbožností, 7zbožnost bratrskou náklonností, bratrskou náklonnost láskou. 8Máte-li totiž tyto vlastnosti a rozhojňují-li se, způsobí, že nebudete nečinní ani neplodní pro poznání našeho Pána Ježíše Krista. 9Kdo však tyto vlastnosti nemá, je slepý, krátkozraký; zapomněl, že byl očištěn od svých starých hříchů. 10Proto se, bratři, tím více snažte upevňovat svoje povolání a vyvolení; neboť budete-li to činit, nikdy nepadnete11Tak vám bude bohatě poskytnut vstup do věčného království našeho Pána a Zachránce Ježíše Krista. (2.Petrův 1) 



Re: K čemu jsou křesťanu dobré cnosti. (Skóre: 1)
Vložil: Willy (stanislav.velicky@seznam.cz) v Pondělí, 28. listopad 2016 @ 19:16:41 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Modlitba, půst a almužna podle Vojty Kodeta - jde o věci, které neděláme kvůli sobě, ale abychom se líbili Bohu.



Re: K čemu jsou křesťanu dobré cnosti. (Skóre: 1)
Vložil: tele (123tele@seznam.cz) v Úterý, 22. listopad 2016 @ 13:51:53 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nevím, Stando, hodně záleží na postojích, motivech a záměrech člověka. Někdo by se mohl chtít B-hu zalíbit svými skutky tak, že je sám shledává bezúhonnými a dobrými a myslet si, že pro tu svou spravedlnost ve svých očích se před B-ha postaví jako spravedlivý, který se ke spravedlnosti vychoval tím, jak jednal. A jiný zase ví, že bude spravedlivým v B-žích očích jen tehdy, když ho B-h za spravedlivého ve svých očích sám uzná a uvidí a za spravedlivého prohlásí nikoliv proto, že se člověk za spravedlivého sám sebe vidí. Hodně záleží na postojích lidského srdce, a tady se člověku v jeho očích každá jeho cesta může zdát tou spravedlivou ... Zažil jsem modlitby i půsty i almužny z povýšeného i z falešně pokorného srdce ... Už jen ono zaměření na vylepšení sebe sama je svůdné a člověk všechny dobré věci může činit s tímto falešným postojem k uspokojení vlastní sebestředmé touhy a nikdy ho to neuspokojí. Na druhé straně však platí: "co člověku prospěje, získá-li celý svět, ale uškodí své duši? Anebo co dá člověk výměnou za svou duši?" nebo: "kdybych dal pro nasycení chudých všechen svůj majetek a kdybych vydal své tělo k spálení, ale lásku bych neměl, nic mi to neprospěje." Není-li člověk motivován tím, co sám chce a nezakusí-li to, a v tom je soustředěnost na sebe, nebude to chtít ze srdce ani dost dobře pro druhé. Pokud však vše, co činí pro druhé, činí s motivem jen vlastního sebeobohacení, pak činí zle. Pokud se ale rozdává z toho, co sám obdržel pro sebe, činí dobro. Člověk, který si myslí, že je tak dobrý, že všechno jen činí pro druhé a pro sebe zároveň nikoliv, takový spíše pokrytecky klame ty druhé a také sebe sama.
 

K zamyšlení:


Žd4,12Neboť Boží slovo je živé, činné a ostřejší než jakýkoli dvousečný meč; proniká až do rozdělení duše a ducha, kloubů a morku a je schopné rozsoudit myšlenky a postoje srdce.  13A žádné stvoření není před ním skryté; před očima toho, jemuž se budeme zodpovídat, je vše nahé a odkryté. 14Když tedy máme velikého velekněze, který prošel nebesy, Ježíše, Syna Božího, držme pevně to vyznání. 15Neboť nemáme takového velekněze, který by s námi nemohl soucítit v našich slabostech, nýbrž takového, který ve všem prošel zkouškami podobně jako my, avšak bez hříchu. 16Přistupujme tedy s důvěrou k trůnu milosti, abychom přijali milosrdenství a nalezli milost ku pomoci v pravý čas.
 

Př16,1Člověk zvažuje v srdci, ale odpověď jazyka je od Hospodina.  2Všechny cesty člověka jsou čisté v jeho očích, Hospodin však zkoumá motivy.  3Uval své dílo na Hospodina a tvé plány obstojí. 4Hospodin všechno udělal pro svůj účel, i ničemu pro zlý den. 5Pro Hospodina je ohavností každý povýšenec, zcela jistě nezůstane bez trestu. 6Milosrdenstvím a věrností bude usmířena vina, od zla se člověk odvrací bázní před Hospodinem. 7Když Hospodin najde zalíbení v cestách člověka, dává mu pokoj i od jeho nepřátel. 8Lepší je málo se spravedlností, nežli hojné výnosy s bezprávím. 9Srdce člověku vymýšlí cestu, ale jeho kroky určuje Hospodin. 10Věštba je na rtech krále, jeho ústa se nezpronevěří při soudu. 11Váhy i spravedlivé misky patří Hospodinu, každé závaží v měšci je jeho dílem. 12Pro krále je ohavností páchat ničemnost, protože trůn bude pevně stát skrze spravedlnost. 13Králům jsou milé spravedlivé rty, milují toho, kdo mluví správné věci. 14Králův hněv je poslem smrti, ale moudrý člověk jej usmíří. 15V jasu královy tváře je život, jeho obliba je jako oblak jarního deště. 16Získat moudrost je mnohem lepší nežli zlato, získat rozumnost je lepší vyvolit nežli stříbro. 17Cesta přímých je odvrátit se od zla, kdo střeží svou cestu, chrání svou duši. 18Před zkázou je pýcha, před klopýtnutím bývá povýšenost ducha. 19Je lepší být pokorný s chudými nežli dělit kořist s pyšnými. 20Kdo je rozumný v jednání, nalezne dobro, blahoslavený ten, kdo doufá v Hospodina. 21Kdo má moudré srdce, bude nazván rozumným, příjemná slova přidávají přesvědčivost. 22Rozumnost je pramenem života pro ty, kdo ji mají, hloupost je trestem hlupáků. 23Srdce moudrého člověka činí jeho řeč rozumnou, jeho slovům přidává přesvědčivost. 24Laskavá slova jsou jako plástev medu, sladká pro duši a uzdravení kostem. 25Některá cesta připadá člověku správná, avšak nakonec je cestou smrti. 26Dříč pro sebe dře, neboť ho popohání jeho ústa. 27Ničemný člověk připravuje zlo, na jeho rtech je jakoby spalující oheň. 28Obojaký člověk zasévá svár, pomlouvač rozlučuje přátele. 29Násilník láká svého bližního a přivede ho na nedobrou cestu. 30Kdo mhouří své oči, dělá to, aby vymýšlel obojakost, kdo svírá své rty, dokonal zlo. 31Šediny jsou krásnou korunou, na cestě spravedlnosti ji naleznou. 32Ten, kdo je pomalý k hněvu, je lepší než hrdina, a kdo ovládá svůj hněv, je lepší než ten, kdo dobyl město. 33Los se vrhá do klína, ale každé rozhodnutí je od Hospodina.


Jk4,1Odkud jsou boje a hádky mezi vámi? Zdali ne odtud -- z vašich rozkoší, které bojují ve vašich údech? 2Dychtíte, ale nemáte. Zabijíte a žárlíte, ale nemůžete ničeho dosáhnout. Hádáte se a bojujete, a nic nemáte, protože nežádáte.  3Žádáte, a nedostáváte, protože žádáte špatně, abyste to vynaložili na své rozkoše.  4Cizoložníci a cizoložnice! Nevíte, že přátelství se světem je nepřátelství s Bohem? Kdo tedy chce být přítelem světa, stává se nepřítelem Božím. 5Či myslíte, že nadarmo praví Písmo: ‚Žárlivě touží Duch, který v nás přebývá ‘? 6Ještě větší je však milost, kterou dává. Proto Písmo praví: ‚ Bůh se staví proti pyšným, ale pokorným dává milost.‘ 


1Kor11,27Kdo by tedy jedl ten chléb nebo pil kalich Páně nehodně, bude vinen proti tělu a krvi Páně.  28Ať člověk zkoumá sám sebe, a takto ať z toho chleba jí a z toho kalicha pije.  29Neboť kdo jí a pije nehodně, jí a pije sobě odsouzení, neboť nerozsuzuje tělo Páně. 30Proto jsou mezi vámi mnozí slabí a neduživí a mnozí usínají. 31Kdybychom rozsuzovali sami sebe, nebyli bychom souzeni. 32Když jsme však souzeni od Pána, jsme vychováváni, abychom nebyli odsouzeni spolu se světem.


Lk11,9A těm, kteří spoléhali na sebe, že jsou spravedliví, a ostatními pohrdali, řekl toto podobenství: 10„Dva lidé vystoupili do chrámu, aby se pomodlili: jeden byl farizeus, druhý celník. 11Farizeus se postavil a takto se sám u sebe modlil: ‚ Bože, děkuji ti, že nejsem jako ostatní lidé, lupiči, nespravedliví, cizoložníci, nebo i jako tento celník. 12Postím se dvakrát týdně a dávám desátky ze všeho, co získávám.‘  13Avšak celník, který stál opodál, nechtěl ani oči k nebi pozdvihnout; bil se do prsou a říkal: ‚ Bože, projev milost mně hříšnému.‘  14Pravím vám, že ten sestoupil do svého domu ospravedlněn spíše než onen farizeus. Neboť každý, kdo se povyšuje, bude pokořen, kdo se však pokořuje, bude povýšen.“ 


Iz58,1Volej z plna hrdla, bez zábran; pozdvihni svůj hlas jako beraní roh a oznam mému lidu jejich přestoupení a domu Jákobovu jejich hříchy!  2Den co den se mě dotazují a mají zalíbení v poznání mých cest jako národ, který koná spravedlnost a neopouští právo svého Boha. Doptávají se mě na spravedlivá rozhodnutí, mají zalíbení v Boží blízkosti.  3Proč, když se postíme, ty to nevidíš, pokořujeme svou duši, a ty o tom nevíš? Hle, v den svého půstu si hledíte svých zájmů a utlačujete všechny své dělníky. 4Hle, postíte se jen ke sporům a hádkám a abyste bili ničemnou pěstí. Nepostěte se tak jako dnes, má-li být na výšině slyšet váš hlas. 5Což je toto půst, který si přeji, a den, kdy člověk pokořuje svou duši? Aby svěsil hlavu jako rákos a podestlal si pytlovinu a popel? Toto chceš nazývat postem a dnem, který je Hospodinu milý? 6Toto je půst, který si přeji: Rozvázat pouta ničemnosti, uvolnit řemeny jha a propustit utlačované na svobodu, zpřetrhat každé jho7Když budeš lámat hladovému svůj chléb a chudé bezdomovce přivedeš do domu, když uvidíš nahého, zakryješ ho a vůči vlastnímu tělu a krvi nebudeš lhostejný, 8tehdy tvé světlo vytryskne jako rozbřesk a rychle vzejde tvé uzdravení; před tebou půjde tvá spravedlnost a za tebou půjde Hospodinova sláva. 9Tehdy zavoláš a Hospodin odpoví, budeš křičet o pomoc a řekne: Zde jsem; jestliže odstraníš ze svého středu jho, ukazování prstem a mluvení zla. 10Poskytneš-li ze svého hladovému a strádajícího nasytíš, v temnotě vyjde tvé světlo a tvůj soumrak bude jako poledne. 11A Hospodin tě povede ustavičně, nasytí tvou duši i na vyprahlých místech a dodá svěžesti tvým kostem. Budeš jako zavlažovaná zahrada a jako vodní zdroj, jehož voda nebude vysychat. 12Ti, kteří z tebe vyjdou, vybudují odvěké trosky, upevníš základy, které trvaly z generace na generaci. A nazvou tě tím, kdo zazdívá trhliny a obnovuje stezky k obydlím. 13Jestliže odvrátíš svou nohu od pošlapávání soboty, od konání svých zálib v můj svatý den, a nazveš sobotu rozkošnou a svatý den Hospodinův ctihodným a budeš ho ctít tak, že nebudeš konat své cesty, nebudeš hledat své záliby a mluvit planá slova14potom budeš mít rozkoš v Hospodinu a nechám tě jezdit na návrších země a budu tě krmit dědictvím tvého otce Jákoba, neboť ústa Hospodinova promluvila.


Lk11,36Jestliže je tedy celé tvé tělo světlé a nemá žádnou část temnou, bude celé tak světlé, jako když tě lampa ozařuje svým jasem.“ 37Jakmile domluvil, zval ho jeden farizeus, aby u něho posnídal. Ježíš vstoupil a uložil se ke stolu. 38Farizeus se podivil, když uviděl, že se před jídlem nejprve neomyl. 39Pán mu řekl: „Nyní vy, farizeové, očišťujete povrch číše a mísy, ale váš vnitřek je plný chamtivosti a špatnosti. 40Pošetilci! Což ten, který učinil zevnějšek, neučinil také vnitřek?  41Raději dejte to, co je uvnitř, jako almužnu, a hle, všechno vám bude čisté.  42Ale běda vám farizeům, protože odevzdáváte desátky z máty, routy a ze všech zahradních bylin, ale nedbáte na právo a lásku Boží. Toto jste měli činit a ono neopomíjet.
 



Stránka vygenerována za: 5.90 sekundy