Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 488 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116486028
přístupů od 17. 10. 2001

Život víry: Příspěvek o exegezi Svatých textů Bible
Vloženo Sobota, 07. únor 2015 @ 15:28:47 CET Vložil: Tomas

Studijní materiály poslal karels

Exegeze je kritické zkoumání jakéhokoli textu, zvláště ale náboženského, jako např. Bible, Talmudu, Midraše, Koránu atd. Samotné slovo exegeze znamená vytažení významu daného textu. Někdy se klade jako protiklad k eisegezí, tedy vkládáním vlastního výkladu do daného textu. Exegeze se tak snaží o objektivní přístup k textu, eisegeze o subjektivní. V našich podmínkách se nejčastěji mluví o biblické exegezi.

Pro zajímavost, o Pánu Ježíši je v Novém zákoně řečeno, aby nám řekl o Otci - v Evangeliu podle Jana 1,18, kde je stejné slovo, od jakého je odvozeno slovo exegeze, jenom v aoristu - εξηγησατo. 

Je zapotřebí prověřit, zda naše chápání textů, které mají pro nás a podle naší zkušenosti i pro všechny ostatní rozhodující význam, odpovídá opravdu jejich záměru, tedy zda například naše chápání biblického dědictví není ve skutečnosti ovlivněno mimobiblickými představami nebo pozdějšími idejemi a zda se tedy na Bibli odvoláváme právem.

Známý spor o víru a skutky, kde se jistí křesťané odvolávají rádi buď na Pavle nebo na Jakuba také stojí za zmínku v otázce exegeze.

Autor Jakubova listu například viděl, že Pavlova slova o pouhé víře mohou podrývat odpovědnost. To ovšem bylo v jeho době, od Pavla vzdálené nejméně čtvrtstoletí. Proto proti Pavlovi polemizuje. Nevěděl nebo již nedovedl pochopit, že pro Pavla znamenala víra osobní důvěru k Bohu, jejíž byl činorodý životní postoj (skutky) nedílnou součástí. Zaslíbení Abrahamovi z Geneze proto interpretuje lidově, pomocí etických kategorií. Skutky chápe jako účinné skutky lásky, ne jako obřady nebo jako plnění jednotlivých příkazů Mojžíšova zákona (tak skutky chápe Pavel). Mezi oběma autory není tedy podstatný objektivní rozpor. Jakub však Pavla opravdu nechápal, protože žil v jiné situaci. Blízkost jejich záměrů lze však zjistit historicko-kritickým výkladem.

Každé sdělení, tedy i osobní svědectví o Bohu a o Ježíši Kristu, má dva základní aspekty, kterých si musíme být vědomi:

1. Především přináší něco nového – zprávu a informaci. I svědectví o osobním vztahu k Bohu je informací, i když informací zvláštního druhu, protože v ní hraje mimořádnou roli i informující subjekt. Je však informací již proto, že je v křesťanské souvislosti spojena s odvoláním na určité dějinné události. Každé nové sdělení a svědectví má však i aspekt navázání, který umožňuje komunikaci s druhým člověkem a má opět několik rovin, které někdy bývají tříděny podle základních významů řeckého slovesa ερμηνευειν HERMENEUEIN. Toto slovo označovalo vyjádření božské záležitost lidskými slovy, řečí. Tedy vyjádření něčeho nového pomocí něčeho běžného.

2. Druhou stránkou dorozumění (navazujeme opět na význam slova HERMENEUEIN) je překlad z jednoho jazyka do druhého. Předem však můžeme připomenout, že i překlad je určitým navázáním na předpoklady příjemce, že je tvůrčí záležitostí a že doslovný překlad by byl zkreslením textu. Významový okruh jednotlivých slov a gramatická stavba jsou totiž v každém jazyku jiné. Kázání evangelia, které by se vůbec nechtělo přiblížit posluchači, by proto muselo být prosloveno hebrejsky nebo řecky.

Základní problémy exegeze se týkají jejích samotných předpokladů, jsou to tedy v podstatě některé otázky ontologie, gnoseologie a antropologie. A jsou tyto:

a) Jaký vztah má svědectví z minulých dob k dnešnímu rozhodování a k lidské naději?
b) Jaký je vztah mezi dějinami a eschatologickou skutečností, která jim dává smysl?
c) Jaký vztah má s Ježíšem spojené jedinečné východisko křesťanské víry, k němuž se váže křesťanská Bible, k univerzálnímu nároku, který je v něm vyjádřen?
d) Jakou váhu má při výkladu Bible širší společenství církve a jeho vykladačská tradice?
e) Jaký je vztah mezi výkladem Bible a životní praxí.

Mezi jednotlivými biblickými knihami jsou i uprostřed Nového zákona značné rozdíly nejen v jednotlivých představách, ale i v teologickém zaměření. Biblický kánon je rozhovorem (J.B. Souček), místy téměř hádkou (srovnej Řím. 3,27- 4,8 s Jak. 2,18-26) Kristových svědků. Společný je jen předmět jejich svědectví a s ním spojená naděje. Dohadují se o nejvhodnější podobě svého svědectví.

Písmo musíme zkoumat také jako vzpomínku (αναμνησις ANAMNESIS) na Ježíše. Historická kritika je hledání těchto vzpomínek, je cestou, na níž se lze setkat s Ježíšem, je přiblížením se k jeho pozemské podobě. Teologický rozbor Bible je cestou k poznání základního smyslu jeho existence a díla. Obojí musíme od sebe odlišovat, ale nesmíme tyto dva postupy oddělit.

Tento přístup problematizuje tzv. učení o verbální inspiraci Písma, formulované například již u církevního otce Irenea z Lyonu. V jeho spise Proti herezím píše: scripturae quidem perfectae sunt quippe a verbo Dei et spiritu eius dictae = Písma jsou dokonalá, neboť jsou pronesená slovem Božím a jeho Duchem.

Učení o verbální inspiraci chránilo v Ireneově pojetí Bibli před jednostranným chápáním, které by opomíjelo některé stránky biblického svědectví. Rozpracováno bylo v poreformační ortodoxii a někdy se opravdu paradoxně stávalo omezením Boží svrchovanosti. Lidskému zpodobení Boží vůle se vzdávala neúměrná čest.

Shrnul jsem doslovné citace do článku, který pochází z úvodních kapitol publikace „Úvod do exegeze“ od prof. Pokorného, nakladatelství Kalich 1979. Je škoda, že v České republice neexistuje žádná literatura o biblické exegezi - vyjma té, kterou jsem právě uvedl.


"Příspěvek o exegezi Svatých textů Bible" | Přihlásit/Vytvořit účet | 3 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Příspěvek o exegezi Svatých textů Bible (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Sobota, 07. únor 2015 @ 20:11:38 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mt 11,25 -26 
V ten čas řekl Ježíš: "Velebím tě Otče, Pane nebes i země, že jsi ty věci skryl před moudrými a rozumnými a zjevil jsi je maličkým.
Ano, Otče, tak se ti zalíbilo.



Re: Příspěvek o exegezi Svatých textů Bible (Skóre: 1)
Vložil: Vacant v Sobota, 07. únor 2015 @ 20:35:49 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Víš co mi připadá zvláštní ? Tam jak mluví Kristus o ovcích a kozlech vůbec nemluví o nějaké víře. Jenom o skutcích. Ovce i kozlové jsou navíc strašně překvapení, ve snu je nenapadlo že celý život potkávali Ježíše. Myslíš že vůbec četli bibli ? 



Re: Příspěvek o exegezi Svatých textů Bible (Skóre: 1)
Vložil: oko v Neděle, 08. únor 2015 @ 08:58:28 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."Autor Jakubova listu například viděl, že Pavlova slova o pouhé víře mohou podrývat odpovědnost. To ovšem bylo v jeho době, od Pavla vzdálené nejméně čtvrtstoletí. Proto proti Pavlovi polemizuje. Nevěděl nebo již nedovedl pochopit, že pro Pavla znamenala víra osobní důvěru k Bohu, jejíž byl činorodý životní postoj (skutky) nedílnou součástí. ...Jakub však Pavla opravdu nechápal, protože žil v jiné situaci."...



Osobně se s tímto neztotožňuji.
Domnívám se, že smysl porovnávání Pavlovy a Jakubovy zvěsti je zde posunut autorem  kamsi úplně jinam, než jaká je opravdová skutečnost.

Jakub Pavla chápal!
Ale skutečný výklad Pavlova učení o spasení z milosti, ke kterému stačí víra, není vůbec v rozporu s Jakubem. Nejde zde o to, že Pavel chápal víru jako nedílnou součást životního postoje vyjadřovaného skutky (to jistě také ano), ale Pavel zde hovoří o čemsi trochu jiném, než Jakub.

Hovoří o samotné víře jako o Božím daru z milosti a bez zásluh člověka - jako o svěřené hřivně, jejíž účelem je, aby ji křesťan investoval a z  ní (už vlastními dobrými skutky ) vyzískal hřivnu další. Hovoří o tom, že Abrahám tuto hřivnu nezakopal, ale přijal do svého života. Už tím byl ospravedlněn v Božích očích a kdyby už v tom okamžiku zemřel, i bez dalších skutků,  byl by přiřazen mezi vyvolené, čekající v šeolu na Vykupitele, který jim otevře nebe.

Jakub k tomu pak dodává, že jelikož Abrahám tehdy nezemřel, působila víra v dalším životě Abraháma spolu s jeho skutky a vyrostla tak k dokonalosti.



Pavel tedy hovoří o hřivně svěřené, Jakub pak o další hřivně vyzísklané skrze dobré skutky v životě.

Třeba si uvědomit, že nejdříve musí být obdarování od Boha (hřivna svěřená)! Bez ní, jako základu, jako počáteční investice, by  člověk vůbec nebyl schopen vyzískat další hřivnu ze svých skutků.




Stránka vygenerována za: 0.14 sekundy